Macht die niet wil dat je gaat bidden

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JHM
Kapitein
Kapitein

Re: Macht die niet wil dat je gaat bidden

Berichtdoor JHM » 30 jul 2013 19:52

mohamed schreef:Wel, je maakt je er gemakkelijk vanaf door Jezus' citaat van al zijn profetische betekenis te beroven omdat jij het anders niet kloppend krijgt met je leer. Wat Jezus zei is dat sommigen die daar stonden de dood niet zouden smaken totdat hij zou komen (niks visioen) en als deze woorden 6 dagen later in vervulling zijn gegaan dan ben ik ook een profeet, en velen met mij.

Een profetische gebeurtenis wil zeggen een toekomstige gebeurtenis, die ging inderdaad in vervulling toen de Heere Jezus zijn transfiguratie onderging (Luc 9,29, Mark 9:2-3, Matt 17:1-2). Of ben jij in de veronderstelling dat deze gebeurtenis zonder reden opgetekend staat? Zeker niet, want zoals we lezen heeft Lucas 9:27-29 een directe verbintenis met Mattheus 28:29, of je het nu wilt of niet.

27 Ik verzeker jullie dat sommigen die hier aanwezig zijn niet zullen sterven voor ze het koninkrijk van God hebben gezien.’ 28 Ongeveer acht dagen nadat hij dit had gezegd ging hij met Petrus, Johannes en Jakobus de berg op om te bidden.29 Terwijl hij aan het bidden was, veranderde de aanblik van zijn gezicht en werd zijn kleding stralend wit.

mohamed schreef:Mattheus 16,28 heeft geen enkele profetische waarde meer als jouw interpretatie klopt. Doch als jij het gelooft is dat fijn voor je, nota bene geloven katholieken dat ook dus je weet je in goed gezelschap. Ik echter, laat ik me niet met een kluitje in het riet sturen want we leven maar één keer. Zoals de don al zei: 'woman and children can be careless, but not men!'

Tijdens Zijn transfiguratie schitterde Zijn gezicht schitterde als de zon (Matt 17:1-2), wat we ook lezen in Openbaring (Openb 1,16). Je kunt dus stellen dat Petrus, Jakobus en Johannes de Heer reeds in Zijn heerlijkheid gezien hebben om er een waardevol getuigenis over af te leggen want Petrus schrijft zelf namelijk dat Hij Hem in Zijn grootheid gezien heeft:

16 Toen wij u de glorierijke komst van onze Heer Jezus Christus verkondigden, baseerden wij ons niet op vernuftige verzinsels – integendeel, wij hebben met eigen ogen zijn grootheid gezien. 17 Want hij ontving van God, de Vader, eer en luister, toen de stem van de majesteitelijke luister tegen hem zei: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, in hem vind ik vreugde.’ 18 Die stem hebben wij zelf uit de hemel horen klinken toen wij met hem op de heilige berg waren. (2 Petr 1:16-18)

Petrus schrijft toch echt dat zij zich niet baseren op vernuftige verzinsels, ze hebben Zijn grootheid die de wereld nog staat te wachten reeds gezien. Want wanneer de Heer komt zal een ieder hem zien (Openb 1,7) ook zij die Hem doorstoken hebben en dan zullen deze toch eerst op moeten staan.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 jul 2013 21:42

mohamed schreef:Wel, je maakt je er gemakkelijk vanaf door Jezus' citaat van al zijn profetische betekenis te beroven omdat jij het anders niet kloppend krijgt met je leer. Wat Jezus zei is dat sommigen die daar stonden de dood niet zouden smaken totdat hij zou komen (niks visioen) en als deze woorden 6 dagen later in vervulling zijn gegaan dan ben ik ook een profeet, en velen met mij.

JHM schreef:Een profetische gebeurtenis wil zeggen een toekomstige gebeurtenis, die ging inderdaad in vervulling toen de Heere Jezus zijn transfiguratie onderging (Luc 9,29, Mark 9:2-3, Matt 17:1-2). Of ben jij in de veronderstelling dat deze gebeurtenis zonder reden opgetekend staat? Zeker niet, want zoals we lezen heeft Lucas 9:27-29 een directe verbintenis met Mattheus 28:29, of je het nu wilt of niet.

27 Ik verzeker jullie dat sommigen die hier aanwezig zijn niet zullen sterven voor ze het koninkrijk van God hebben gezien.’ 28 Ongeveer acht dagen nadat hij dit had gezegd ging hij met Petrus, Johannes en Jakobus de berg op om te bidden.29 Terwijl hij aan het bidden was, veranderde de aanblik van zijn gezicht en werd zijn kleding stralend wit.

Het gaat mij niet om het willen JHM, dat station ben ik reeds lang gepasseerd en aangezien jij degene bent die een denominatie verdedigt heb jij die schijn eerder tegen dan ik.

Dat Lukas 9 treffende overeenkomsten heeft met Mattheus 16,28 zal ik niet ontkennen en evenmin dat de discipelen de wederkomst al te zien kregen in de betreffende visioen. Daarmee is echter de kous niet af, tenzij je wou beweren dat de discipelen de steden van Israël in acht dagen rondtrokken.

'Wanneer ze u in de ene stad vervolgen, vlucht dan naar de andere, want voorwaar, Ik zeg u: U zult uw rondgang door de steden van Israël niet geëindigd hebben, voordat de Zoon des mensen gekomen is.' (Mat 10,23)

Dit vers zal toch even flink puzzelen worden voor je, wil je trouw blijven aan de leer van je kerk. Hier staat letterlijk wat jij al de hele tijd ontkent tijdens onze discussie. Veel succes gewenst je hieruit te redden, maar ik weet dat je het kunt. d:)b

mohamed schreef:Mattheus 16,28 heeft geen enkele profetische waarde meer als jouw interpretatie klopt. Doch als jij het gelooft is dat fijn voor je, nota bene geloven katholieken dat ook dus je weet je in goed gezelschap. Ik echter, laat ik me niet met een kluitje in het riet sturen want we leven maar één keer. Zoals de don al zei: 'woman and children can be careless, but not men!'

JHM schreef:Tijdens Zijn transfiguratie schitterde Zijn gezicht schitterde als de zon (Matt 17:1-2), wat we ook lezen in Openbaring (Openb 1,16). Je kunt dus stellen dat Petrus, Jakobus en Johannes de Heer reeds in Zijn heerlijkheid gezien hebben om er een waardevol getuigenis over af te leggen want Petrus schrijft zelf namelijk dat Hij Hem in Zijn grootheid gezien heeft:

16 Toen wij u de glorierijke komst van onze Heer Jezus Christus verkondigden, baseerden wij ons niet op vernuftige verzinsels – integendeel, wij hebben met eigen ogen zijn grootheid gezien. 17 Want hij ontving van God, de Vader, eer en luister, toen de stem van de majesteitelijke luister tegen hem zei: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, in hem vind ik vreugde.’ 18 Die stem hebben wij zelf uit de hemel horen klinken toen wij met hem op de heilige berg waren. (2 Petr 1:16-18)

Petrus schrijft toch echt dat zij zich niet baseren op vernuftige verzinsels, ze hebben Zijn grootheid die de wereld nog staat te wachten reeds gezien. Want wanneer de Heer komt zal een ieder hem zien (Openb 1,7) ook zij die Hem doorstoken hebben en dan zullen deze toch eerst op moeten staan.

Ook dit is een aanname die niet klopt. Ik ontken de transfiguratie niet en evenmin dat Petrus de grootheid van Christus heeft gezien, ik zeg alleen dat de wederkomst meer behelst dan een visioen. Vergelijk de volgende passage eens met Mattheus 16,28:

Johannes 21
20 En Petrus zag, toen hij zich omkeerde, de discipel volgen die Jezus liefhad, die ook tijdens het avondmaal tegen Zijn borst was gaan liggen en gezegd had: Heere, wie is het die U verraden zal?
21 Toen Petrus deze zag, zei hij tegen Jezus: Heere, maar wat zal er met hem gebeuren?
22 Jezus zei tegen hem: Als Ik wil dat hij blijft totdat Ik kom, wat gaat het u aan? Volgt u Mij!
23 Dit gerucht nu, dat deze discipel niet zou sterven, verspreidde zich onder de broeders. Maar Jezus had niet tegen hem gezegd dat hij niet zou sterven, maar: Als Ik wil dat hij blijft totdat Ik kom, wat gaat het u aan?

Het is volstrekt duidelijk dat de schrijvers van de Bijbel de wederkomst in de eerste eeuw plaatsen, of jij dat nou wilt of niet. ;)

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 30 jul 2013 22:10

mohamed schreef:Het gaat mij niet om het willen JHM, dat station ben ik reeds lang gepasseerd en aangezien jij degene bent die een denominatie verdedigt heb jij die schijn eerder tegen dan ik.

Dat Lukas 9 treffende overeenkomsten heeft met Mattheus 16,28 zal ik niet ontkennen en evenmin dat de discipelen de wederkomst al te zien kregen in de betreffende visioen. Daarmee is echter de kous niet af, tenzij je wou beweren dat de discipelen de steden van Israël in acht dagen rondtrokken.

'Wanneer ze u in de ene stad vervolgen, vlucht dan naar de andere, want voorwaar, Ik zeg u: U zult uw rondgang door de steden van Israël niet geëindigd hebben, voordat de Zoon des mensen gekomen is.' (Mat 10,23)

Dit vers zal toch even flink puzzelen worden voor je, wil je trouw blijven aan de leer van je kerk. Hier staat letterlijk wat jij al de hele tijd ontkent tijdens onze discussie. Veel succes gewenst je hieruit te redden, maar ik weet dat je het kunt. d:)b

Ik wil graag even ophelderen dat ik geen dominatie aanhang, ik geloof niet in één dominatie maar wel in één Kerk. Voor mij is het een reis door de Schrift, en een wonderlijke puzzel die steeds weer nieuwe inzichten met zich meebrengt, een puzzel waarvan soms een stuk anders gelegd wordt en naarmate het inzicht groeit ook weer herlegd.

Daarmee terugkomend op Mattheus 16:28, moet ik je gelijk geven dat ik me er in zekere zin wel degelijk te makkelijk van af doe gezien dit één van die teksten is die door de eeuwen heen tot heden onbegrepen lijkt. Het is dan ook te kort door de bocht te stellen dat ik daar nu het antwoord op heb en het enkel om de transfiguratie gaat, want de Heer zegt wel degelijk dat het over Zijn komst en koninklijke heerschappij gaat en daar ben ik te makkelijk mee om gesprongen. Wellicht om toch mijn verhaal passend te krijgen, maar reactietheologie leidt niet tot nieuwe inzichten. Hier ligt nog een uitdagend studie stuk open.

mohamed schreef:Het is volstrekt duidelijk dat de schrijvers van de Bijbel de wederkomst in de eerste eeuw plaatsen, of jij dat nou wilt of niet. ;)

Daar ben ik het volledig mee eens, wat ook wel eens gezegd wordt dat de Heere Jezus zich vergiste toen Hij sprak over Zijn wederkomst en Koninklijke maatschappij maar dat gaat er bij niet niet in.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 jul 2013 01:09

mohamed schreef:Het gaat mij niet om het willen JHM, dat station ben ik reeds lang gepasseerd en aangezien jij degene bent die een denominatie verdedigt heb jij die schijn eerder tegen dan ik.

JHM schreef:Ik wil graag even ophelderen dat ik geen dominatie aanhang, ik geloof niet in één dominatie maar wel in één Kerk. Voor mij is het een reis door de Schrift, en een wonderlijke puzzel die steeds weer nieuwe inzichten met zich meebrengt, een puzzel waarvan soms een stuk anders gelegd wordt en naarmate het inzicht groeit ook weer herlegd.

Bij deze is dat rechtgezet.
JHM schreef:Daarmee terugkomend op Mattheus 16:28, moet ik je gelijk geven dat ik me er in zekere zin wel degelijk te makkelijk van af doe gezien dit één van die teksten is die door de eeuwen heen tot heden onbegrepen lijkt.Het is dan ook te kort door de bocht te stellen dat ik daar nu het antwoord op heb en het enkel om de transfiguratie gaat, want de Heer zegt wel degelijk dat het over Zijn komst en koninklijke heerschappij gaat en daar ben ik te makkelijk mee om gesprongen. Wellicht om toch mijn verhaal passend te krijgen, maar reactietheologie leidt niet tot nieuwe inzichten. Hier ligt nog een uitdagend studie stuk open.

Het doet me deugd dat te lezen! :)

mohamed schreef:Het is volstrekt duidelijk dat de schrijvers van de Bijbel de wederkomst in de eerste eeuw plaatsen, of jij dat nou wilt of niet. ;)

JHM schreef:Daar ben ik het volledig mee eens, wat ook wel eens gezegd wordt dat de Heere Jezus zich vergiste toen Hij sprak over Zijn wederkomst en Koninklijke maatschappij maar dat gaat er bij niet niet in.

Bij mij ook niet, nu niet en nooit niet. Dat Jezus zich vergistte is simpelweg geen optie. Daarom geloof ik dat hij terug is gekomen.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 31 jul 2013 16:54

mohamed schreef:Daarom geloof ik dat hij terug is gekomen.

Ik verwacht mijn Heer vandaag de dag nog ieder moment. Ik ben er namelijk van overtuigd dat toen de Heere Jezus Zijn discipelen de gelijkenis van de 'goede slaaf die een boze slaaf werd' (Matteüs 24:45-51), en de 'vijf wijze en vijf dwaze meisjes' (Matt 24:45-51) voorhield; Hij hun namelijk al voorbereidde dat Zijn komst nog wel eens langer uit zou kunnen blijven dan in eerste instantie verwacht.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 jul 2013 17:19

mohamed schreef:Daarom geloof ik dat hij terug is gekomen.

JHM schreef:Ik verwacht mijn Heer vandaag de dag nog ieder moment. Ik ben er namelijk van overtuigd dat toen de Heere Jezus Zijn discipelen de gelijkenis van de 'goede slaaf die een boze slaaf werd' (Matteüs 24:45-51), en de 'vijf wijze en vijf dwaze meisjes' (Matt 24:45-51) voorhield; Hij hun namelijk al voorbereidde dat Zijn komst nog wel eens langer uit zou kunnen blijven dan in eerste instantie verwacht.

Ik zie dat ik alweer te vroeg gejuicht heb. ;)

Nee, zoals jij mijn Heere nu omschrijft ken ik hem niet.

'God is geen man, dat Hij liegen zou, of een mensenkind, dat Hij ergens berouw over hebben zou. Zou Híj iets zeggen en het dan niet doen? Zou Híj spreken en het niet gestand doen?' (Num 23,19)

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 31 jul 2013 19:09

Doch deze ene zaak zij u niet onbekend, geliefden, dat één dag bij den Heere is als duizend jaren, en duizend jaren als één dag.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 jul 2013 19:40

EenVasteBurcht schreef: Doch deze ene zaak zij u niet onbekend, geliefden, dat één dag bij den Heere is als duizend jaren, en duizend jaren als één dag.

Voor God is één dag als duizend jaar, maar Jezus plaatst de wederkomst binnen de levens van sommigen van zijn toehoorders (Mat 16,28) en voor mensen is duizend jaar zeker niet als een dag.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 31 jul 2013 19:43

mohamed schreef:Ik zie dat ik alweer te vroeg gejuicht heb. ;)

'God is geen man, dat Hij liegen zou, of een mensenkind, dat Hij ergens berouw over hebben zou. Zou Híj iets zeggen en het dan niet doen? Zou Híj spreken en het niet gestand doen?' (Num 23,19)

Daarom geloof ik ook dat God Zijn belofte trouw blijft aan Pinechas dat hij en zijn nakomelingen voor altijd het priesterschap zullen bekleden (Numeri 25:10-13), wat de belofte van God aan Pinechas grootvader Aäron bevestigd (Exodus 29:9; 40:15).

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 jul 2013 20:07

mohamed schreef:Ik zie dat ik alweer te vroeg gejuicht heb. ;)

JHM schreef:Daarom geloof ik ook dat God Zijn belofte trouw blijft aan Pinechas dat hij en zijn nakomelingen voor altijd het priesterschap zullen bekleden (Numeri 25:10-13), wat de belofte van God aan Pinechas grootvader Aäron bevestigd (Exodus 29:9; 40:15).

Lees Hebreeën 7.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 31 jul 2013 20:22

mohamed schreef:Lees Hebreeën 7.

Dat doet niets af aan Gods belofte, de Heere Jezus is geen leviet. Tijdens de eerste opstanding zullen de priesters regeren met de Messias als Hoogpriester (Openb 20,6).

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 01 aug 2013 09:49

JHM schreef:Dat doet niets af aan Gods belofte, de Heere Jezus is geen leviet. Tijdens de eerste opstanding zullen de priesters regeren met de Messias als Hoogpriester (Openb 20,6).

Nou, als ik dit lees: http://www.nujij.nl/algemeen/zweepslage ... 9017.lynkx

ben ik maar wat blij niet in een theocratie te leven en hoop ik dat ook nooit te hoeven doen.
mvg, Frank
WAR IS OVER! If you want it.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 aug 2013 10:57

mohamed schreef:Lees Hebreeën 7.

JHM schreef:Dat doet niets af aan Gods belofte, de Heere Jezus is geen leviet. Tijdens de eerste opstanding zullen de priesters regeren met de Messias als Hoogpriester (Openb 20,6).

Prima als jij dat allemaal wilt geloven, maar zeg dan ook niet dat Jezus zich nooit vergist. De tijdsbepalingen heb je nota bene mee ingestemd twee berichten eerder. Wat jij wilt is je koekje hebben en opeten. ](*,)

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 01 aug 2013 12:17

mohamed schreef:Voor God is één dag als duizend jaar, maar Jezus plaatst de wederkomst binnen de levens van sommigen van zijn toehoorders (Mat 16,28) en voor mensen is duizend jaar zeker niet als een dag.

Wat een beperkte interpretatie van die tekst, zeg. Commentaar:

"Dit kan verstaan worden òf van zijn verrijzenis en hemelvaart, òf van de zendig des Heiligen Geestes en de verbreiding des Evangelies onder de heidenen, of ook van zijne verheerlijking op den berg, waarvan gesproken wordt in het begin van het volgende hoofdstuk"

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 aug 2013 13:17

mohamed schreef:Voor God is één dag als duizend jaar, maar Jezus plaatst de wederkomst binnen de levens van sommigen van zijn toehoorders (Mat 16,28) en voor mensen is duizend jaar zeker niet als een dag.

EenVasteBurcht schreef:Wat een beperkte interpretatie van die tekst, zeg. Commentaar:

"Dit kan verstaan worden òf van zijn verrijzenis en hemelvaart, òf van de zendig des Heiligen Geestes en de verbreiding des Evangelies onder de heidenen, of ook van zijne verheerlijking op den berg, waarvan gesproken wordt in het begin van het volgende hoofdstuk"

Ik wil Mattheus 10,23 nog wel een keer citeren:

Wanneer ze u in de ene stad vervolgen, vlucht dan naar de andere, want voorwaar, Ik zeg u: U zult uw rondgang door de steden van Israël niet geëindigd hebben, voordat de Zoon des mensen gekomen is.

De interpretatie die jij beperkt noemt is de enige die met dit vers in overeenstemming is, dus ik denk dat de beperking vooral bij jou ligt.

Terug naar “[Religie] - Open forum”