Moderator: Moderafo's
alexander91 schreef:De reformatoren begonnen aan de dogmatiek, juist om hun eigen twijfels te lijf te gaan en om hun God te leren kennen hoe Hij echt is.
Wat moet je er mee?
Nu, als je ziet wat een gewicht men geeft aan de kerkleer, lijkt het me zeer relevant die leer dan eens grondig tegen het licht van de Bijbel te onderzoeken. kijk maar eens hoe vaak hieruit wordt geciteerd als men in de vragenrubriek antwoorden geeft.
Persoonlijk stoort mij dat altijd, ik vind dat je naar de bron (de Bijbel zelf dus) moet gaan, en geen antwoorden moet geven uit een formulier die door mensen is opgesteld en foute interpretaties kan bevatten.
Teus schreef:Ik weet al dat het niet klopt en hoef het niet meer tegen het licht te houden,
Teus schreef:Mensen die het verschil willen weten en er over twijfelen is het van levensbelang te weten dat het fout is. Als het ter ere van God is wat je doet dan zal hij het ook zegenen.
Teus schreef:Jan, ik wil je oprecht toevertrouwen aan Gods Wijsheid en Genade, je heb het ervoor nodig.
Boaz schreef:@ Janpep: Heb je je bevindingen ook gedeeld met je ouderlingen/ predikant, en wat was de reactie? Zit je nog in die gemeente?
@ Janpep: Heb je je bevindingen ook gedeeld met je ouderlingen/ predikant, en wat was de reactie? Zit je nog in die gemeente?
Ik houd van transparantie en het is ook geen geheim, maar ik heb niet het gevoel dat het iets toevoegt om dat hier publiekelijk te bespreken. Laat ik het op het volgende houden:
1. Wij (mijn vrouw en ik) hadden in toenemende mate moeite met de inhoud van prediking, terwijl wij dat aanvankelijk niet goed konden duiden. Geen expliciete punten waar ik het niet mee eens was.
2. Wij wisselen niet van gemeente of het een zomer en winterjas is en hebben er een aantal jaar over gedaan tot we tot de slotsom kwamen dat wij moesten vertrekken.
3. Terwijl ik nog absoluut niet overtuigd was van de noodzaak mij te laten dopen (ik was immers als kind al gedoopt!), kwamen wij wel in een baptistengemeente. We spreken over ruim 20 jaar geleden.
4. Uitspraak van mij in die tijd..... "Het is voor mij onaanvaardbaar om in de gemeente van de Here Jezus "gastlid" te zijn, want ik hoor er 100% bij". Ik besefte dus dat ik mij in de doop moest gaan verdiepen en dat dit consequentie zou krijgen. Ofwel ik zou mij laten dopen, ofwel ik zou weer terug moeten keren tot een meer reformatorische gemeente.
5. Ik meende dat als er ERGENS alle argumenten voor de doop bijeengebracht zouden zijn, dit toch wel het doopformulier zou zijn. Ik besloot punt voor punt na te lopen. (terwijl ik in die tijd zowat het hele formulier uit mijn hoofd kon opzeggen, zo vaak had ik het al gehoord!!) Ook hier ging een jaar of twee overheen. Tot mijn schrik ontdekte ik dat er niets van klopte. Niet de vorm, niet de leeftijd, niet het verbond, niet de verzegeling, niet van Abraham Zijn vrind, niet van de gelovige ouders, niet van het zegenen van de kinderen, niet van Petrus, niet van het bad der wedergeboorte, ... niets. Toen was ik eruit. Overtuigd door Gods Woord. (tenminste voor wat de doop betreft).
6. Daarna hebben wij ons laten dopen, maar daarmee was het voor mij nog niet klaar. Toen kwamen de vragen rondom andere zaken. Als het ene niet klopt, hoe zit het dan met het andere?
7. Tja... Waar begin je aan??? Onderzoekt alle dingen en behoud het goede. Ik was er namelijk van overtuigd dat er ook heel veel WEL goed geweest is. Het heeft tijd nodig. (naast fulltime baan met onregelmatige diensten, opgroeiende kinderen, studie) Dat heeft dus een hele tijd voortgesudderd, maar kwam op allerlei manieren weer tot mij terug. Ergens in 2003/2004 kwam het weer sterk naar voren naar aanleiding van gesprekken over hoe kanttekeningen NAAST de Bijbel uiteindelijk IN de Bijbeltekst terecht zijn gekomen. Daarmee heeft de leer (blijkt iets anders te zijn dan uitleg) dus her en der zelfs zijn intrede gedaan IN de tekst.
8 Dat gaf de doorslag om alsnog de boel na te gaan, maar dan een beetje op eigen wijze. Het moest wel over iets concreets gaan, dus ik besloot al snel om dan maar eens artikel voor artikel de Dordtse leerregels door te nemen om te ontdekken wat er nu wel en niet zou kloppen. (een scan van aantekeningen uit 2004 heb ik op http://Peppink.nl gezet)
9. Omdat ik al snel in de gaten had dat het meer was dan mijn brein paraat kon houden ben ik het een beetje onderwerp bij onderwerp gaan rangschikken en heb dit meteen in een soort boekvorm gegoten vanuit de gedachte dat ik er misschien nog eens iemand mee van dienst kon zijn.
10. Toen kon ik nog niet bevroeden dat het zo'n uit de hand gelopen hobby zou worden. Haha.![]()
Waar ik aanvankelijk t.a.v. wet en verbond nog met reserve en schroom sprak en dacht, heb ik inmiddels heel behoorlijk op een rij waar in de leer de pijnpunten en de denkfouten zitten. Wat belangrijker is.... Hoe het wel zit! En dat kan je dan toch niet verzwijgen. Want het gaat er natuurlijk niet om, dat we anderen maar een beetje zitten te wijzen op bijkomstigheden met een groot gevaar voor de splinter en de balk. Ik probeer het dan ook steeds weer terug te voeren tot wat de Bijbel zegt. Dat is waar het om gaat.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten