Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

alexander91
Majoor
Majoor

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor alexander91 » 17 jul 2013 16:25

LeChat schreef:Los van voorgaand zijspoor over al dan niet generaliseren over rijke refo's met grote gezinnen.

Wat ik om mij heen denk te zien is dat er inderdaad in refokringen meer aan gezinsplanning in de zin van geboortebeperking (in welke vorm dan ook) wordt gedaan dan vroeger. En dat dominees zich buiten die "discussie" zouden houden - zeker niet allemaal. Ik hoorde een tijd terug uit rechtstreekse bron bijv. van een HHK-dominee die voorzichtig had aangedragen bij een gezin waar in korte tijd meerdere kinderen waren geboren of ze het (in mijn woorden) niet wat rustiger aan moesten doen, zodat ze (m.n. de moeder) het aan zouden blijven kunnen.
Aparte dominee, als die doorvertelt aan jou wat hij in vertrouwelijkheid tegen die mensen zei. Of was de bron toch niet zo rechtstreeks?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 17 jul 2013 17:44

Als persoon A iets tegen persoon B zegt, kun je die info rechtstreeks 'doorgespeeld krijgen" van zowel zender persoon A als ontvanger persoon B :roll:
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 17 jul 2013 17:47

Het komt zeer generaliserend over zie ik maar ik scheer niet iedereen over een kam, natuurlijk zijn er ook eenvoudige gezinnen met meerdere kinderen die de eindjes maar net of nauwelijks aan elkaar kunnen knopen maar je maakt mij niet wijs dat ik de enige ben die zulke dingen waarneem.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 17 jul 2013 19:38

LeChat schreef:Als persoon A iets tegen persoon B zegt, kun je die info rechtstreeks 'doorgespeeld krijgen" van zowel zender persoon A als ontvanger persoon B :roll:
Rechtstreeks is van persoon A. Als je het van persoon B hoort, dan is hetgeen persoon A zegt/bedoelt eerst nog geinterpreteerd en vervolgens verwerkt door persoon B.

Daarbij komt dat het roddelgehalte in een dergelijk verhaal behoorlijk hoog is, en dat er dus enkele zaken overdreven zullen zijn en uit het verband gerukt.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 17 jul 2013 19:41

Ruth2 schreef:Het komt zeer generaliserend over zie ik maar ik scheer niet iedereen over een kam, natuurlijk zijn er ook eenvoudige gezinnen met meerdere kinderen die de eindjes maar net of nauwelijks aan elkaar kunnen knopen maar je maakt mij niet wijs dat ik de enige ben die zulke dingen waarneem.
Maar alle rijke gezinnen in de refo kring zijn dus hypocriet zeg je voor een tweede maal... Ik ken er een die niet zo is, dus dat ontkracht je boodschap al...

Dat ze er zijn zal best en ik zie het ook af en toe, maar niet minder dan in andere kringen. In andere kringen zie je de rijkere mensen misschien minder omdat ze niet van doen willen hebben met armere mensen. In de kerk lukt dat niet en moeten beiden bij elkaar zitten. En ja, daar kun je van verwachten dat de mindere jaloers zal zijn op het (vermeende) geluk van de rijkere. En hoe slecht de rijkere er ook mee om gaat, de jaloersheid van de ander wordt daar heus niet beter op.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 17 jul 2013 19:46

alexander91 schreef: Ik vraag me af hoe een staat zou zijn met jou aan de macht... refo-vervolging met de Bijbel in de hand?

Je kent me nog steeds niet, zie ik.
Een christen zou zich eerder laten ombrengen om zijn geloof dan heersen over andermans geloof.

Liefde en dwang zijn even tegengesteld aan elkaar als genade en wet.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 17 jul 2013 20:52

alexander91 schreef:Daarbij komt dat het roddelgehalte in een dergelijk verhaal behoorlijk hoog is, en dat er dus enkele zaken overdreven zullen zijn en uit het verband gerukt.
Jij kunt wel overdrijven zeg... als degene aan wie het advies gegeven is dit gewoon vertelt aan een vriend is dat echt geen roddel.

rod·de·len (werkwoord; roddelde, heeft geroddeld) 1opzettelijk slechte dingen van iemand vertellen; kwaadspreken, lasteren
Van Dale
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 17 jul 2013 21:08

Ruth2 schreef:Vaak zijn het de "rijke" refo's die nog grote gezinnen hebben, met genoeg geld kan je toch meer!
Wat zie je dan: dure goede kleding kopen is geen probleem, grote auto kopen is geen probleem, een werkster hebben is geen probleem, een groot duur huis is geen probleem, op vakantie gaan is geen probleem, vaak vinden ze het met hun mond wel een probleem dat jij "maar" een klein gezin hebt en je kinderen maar met een c en aatje lopen en dat jij geen "zondags" pakje hebt :roll:

Dan woon je niet bij ons in het dorp, hier ook veel grote gezinnen maar die hebben het echt niet zo breed. Hebben geen dure merkkleding aan of het is gekregen, gaan niet op vakantie, geen dure (wel grote) auto enz.
En de problemen die ze, volgens jou, hebben met een klein gezin komt misschien ook door alle kritiek die ze krijgen op hun grote gezin. (je zou er ook kriegel van worden)

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 18 jul 2013 11:30

Het zal natuurlijk niet overal zo zijn, maar de gereformeerde gezindte bij ons in ons Zeeuwse stadje (worden vaak 'oud-gereformeerden' genoemd, ondanks dat maar een klein deel daadwerkelijk naar de oud gereformeerde gemeente gaat en het meerendeel naar de GGIN), staat toch bekend als mensen die geld hebben. Recentelijk hebben ze een prachtig, enorm nieuw kerkgebouw neergezet, werkelijk waar schitterend. Sommige van die gezinnen wonen ook in grote huizen, mooie auto, niks mis mee. De plaatselijke supermarktmanager hoort er ook bij, enzovoorts. Ze staan hier in ieder geval zeker niet bekend als arm ! Natuurlijk zullen er ook armere mensen tussen zitten, maar die worden hopelijk gesteund door de beter bedeelde medemens, indien nodig. Zeker mensen die niet verzekerd zijn (heb je hier namelijk ook al zullen het er weinig zijn).

De burgerlijke gemeente heeft ze recent trouwens nog kaal geplukt door te dreigen met grafdelving. Geen enkele noodzaak toe (zat ruimte op de begraafplaats), maar dat levert een hoop centen op, want het delven van graven is voor hun uit den boze. Volstrekt schandalig natuurlijk, maar ja, ze vormen nu eenmaal geen meerderheid daar en dan is er dus ruimte voor zulke streken. :(

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 18 jul 2013 12:02

Alexander
Dat ze er zijn zal best en ik zie het ook af en toe, maar niet minder dan in andere kringen. In andere kringen zie je de rijkere mensen misschien minder omdat ze niet van doen willen hebben met armere mensen. In de kerk lukt dat niet en moeten beiden bij elkaar zitten. En ja, daar kun je van verwachten dat de mindere jaloers zal zijn op het (vermeende) geluk van de rijkere. En hoe slecht de rijkere er ook mee om gaat, de jaloersheid van de ander wordt daar heus niet beter op.

Jaloezie is een heel slechte eigenschap. Dat zou in christelijke kringen niet voor moeten komen.
Zelf hebben wij bewust geen kinderen en wij voelen ons daar prettig bij. Zeker als ik al die problemen verneem om mij heen. Ik vroeg mij af of vrijwillige kinderloosheid ook een acceptabele optie is in refoland? Er zijn in deze kringen toch ook wel mensen die geen zin hebben hun hele leven met kinderen bezig te zijn?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 18 jul 2013 12:41

hubert schreef:
Jaloezie is een heel slechte eigenschap. Dat zou in christelijke kringen niet voor moeten komen.
Zelf hebben wij bewust geen kinderen en wij voelen ons daar prettig bij. Zeker als ik al die problemen verneem om mij heen. Ik vroeg mij af of vrijwillige kinderloosheid ook een acceptabele optie is in refoland? Er zijn in deze kringen toch ook wel mensen die geen zin hebben hun hele leven met kinderen bezig te zijn?

Ik ken geen refo's die bewust zonder kinderen blijven. Want dat zou betekenen dat je je als getrouwd paar niet openstelt voor de kinderzegen.
Als je geen zin hebt in kinderen, moet je niet trouwen, zo is dat dan. :D
Het verdriet om ongewilde kinderloosheid is groter, dan het hebben van te veel kinderen lijkt mij. (wederom bedoel ik in refokringen)

Er zijn ook mensen die kinderloze stellen juist egocentrisch vinden.
Of mensen met bewust één kind, ook "vreemd".
Zo is er altijd wat, er zijn altijd mensen die iets niet (willen) begrijpen.

En wat klinkt dat negatief: hun hele leven met kinderen bezig te zijn.
Het meeste werk zit in de jonge kinderjaren, daarna rolt het vanzelf, omdat je je daarop instelt.
Je leert je kinderen niet alleen van alles en nog wat, maar zij leren ons ook veel!

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 18 jul 2013 13:27

Schelpje3 schreef:
Ik ken geen refo's die bewust zonder kinderen blijven. Want dat zou betekenen dat je je als getrouwd paar niet openstelt voor de kinderzegen.
Als je geen zin hebt in kinderen, moet je niet trouwen, zo is dat dan. :D
Het verdriet om ongewilde kinderloosheid is groter, dan het hebben van te veel kinderen lijkt mij. (wederom bedoel ik in refokringen)

Wat een vreemde gedachtegang! Als je absoluut niets met kinderen hebt, is het heel verstandig als je 'je niet open stelt voor de kinderzegen'. Er zijn ook andere invullingen. Ik ken een stel dat hun leven wilde wijden aan de Bijbelvertaling, en daarom bewust geen kinderen wilden. Overigens, ook als je voor een minder nobele reden geen kinderen wilt, is dat toch prima? Ik ben echt niet getrouwd om maar kinderen te krijgen; ik ben getrouwd omdat ik mijn leven wilde delen met mijn partner. Dat er kinderen zijn gekomen is een mooie bijkomstigheid!
Bovendien: het bevolken van de wereld is een van de weinige geboden die de mens wel gehouden heeft.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 18 jul 2013 14:20

Boaz schreef:Wat een vreemde gedachtegang! Als je absoluut niets met kinderen hebt, is het heel verstandig als je 'je niet open stelt voor de kinderzegen'. Er zijn ook andere invullingen. Ik ken een stel dat hun leven wilde wijden aan de Bijbelvertaling, en daarom bewust geen kinderen wilden. Overigens, ook als je voor een minder nobele reden geen kinderen wilt, is dat toch prima? Ik ben echt niet getrouwd om maar kinderen te krijgen; ik ben getrouwd omdat ik mijn leven wilde delen met mijn partner. Dat er kinderen zijn gekomen is een mooie bijkomstigheid!
Bovendien: het bevolken van de wereld is een van de weinige geboden die de mens wel gehouden heeft.

Ten diepste was die opdracht natuurlijk een zinnebeeldige voorstelling van het uiteindelijk bereiken van de vermenigvuldiging van de geestelijke nakomelingen van Abraham, mensen het Evangelie vertellen tot aan de uiteinden der aarde.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 18 jul 2013 14:42

Ik heb meer met het antwoord van Boaz dan van Schelpje in dit geval.
Als je er niets mee hebt is het toch niet zo gek om geen kinderen te 'nemen'. Ik leer trouwens genoeg van de kinderen om mij heen. Plenty neefjes en nichtjes die dol op ons zijn, al was het maar voor de mooie kadoos die ze met hun verjaardag krijgen.
De aarde is vol genoeg ook! Dus ook al geen motief!
Ik zie genoeg mensen die helemaal geen plezier van hun kinderen schijnen te hebben en er later ook niks van blijken te hebben geleerd. Ze zijn nog even zuur als daarvoor.

Zelf hou ik meer van reizen, kunst cultuur, volkeren etc. Verder doen we veel aan mantelzorg en we werken ook nog wat om geld te verdienen. Zo creëert ieder zijn doel toch?

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 18 jul 2013 15:00

Hubert... alle respect voor je mening, maar ik zie vaak dat het bij mensen die zo denken rond de 40e nog begint te kriebelen en dan moet er van alles geprobeerd worden om alsnog...
of mensen durven niet meer en krijgen er spijt van dat ze nooit aan kinderen begonnen zijn, maar dan is het te laat....

Terug naar “Archief”