Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor JeeWee » 15 jul 2013 18:57

EenVasteBurcht schreef:
Hooguit zou je kunnen bediscussiëren of het uberhaupt geoorloofd is om anticonceptiva te gebruiken. Maar dat is een andere discussie dan of je je gezinsgrootte mag plannen.

Volgens mij is dat helemaal geen andere discussie. Want mét de gezinsplanning is ook de anticonceptie binnengekomen.
Maar daar zwijgen we over.
Als er gepreekt wordt over het zevende gebod, worden meestal alle seksuele zonden van stal gehaald, naast echtscheiding.
Maar aan uitspraken over gezinsplanning en anticonceptie wagen zich maar weinig dominees.
Ligt het te gevoelig?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 jul 2013 18:59

In dat geval raad ik je aan om eens verder te luisteren dan je eigen gemeente.
Want er zijn wel degelijk predikanten die dit echt niet laten liggen!
Uiterst rechts, minder rechts, kostelijke preken.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 15 jul 2013 19:14

Je hebt het nu over reformatorische gezinnen. Maar vlak niet uit bij de Rooms-katholieken kwam meneer Pastoor langs om te vragen wanneer er een kind kwam, want het trouwboekje moet vol!

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 15 jul 2013 19:35

Al eerder heb ook Rooms Katholiekenen genoemd.
Daar is de kerkleiding in ieder geval duidelijk over het anticonceptie.
Het verbaast me daarom des te meer dat het er op lijkt dat in onze gezindte hier zo over gezwegen wordt.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 15 jul 2013 20:04

alexander91 schreef:En God bepaalt uiteindelijk of we daadwerkelijk zwanger worden en hoe groot ons gezin zal worden/blijven. Wij moeten alleen onze verantwoordelijkheid nemen hier. Zijn Wil kunnen wij niet veranderen met een ja of een nee...

Toch zijn er meer dan genoeg refo gezinenn die middels KI van alles gaan proberen en zich dus niet neerleggen bij Zijn wil, wanneer er geen zwangerschap komt.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 15 jul 2013 20:06

boer schreef:Toch zijn er meer dan genoeg refo gezinenn die middels KI van alles gaan proberen en zich dus niet neerleggen bij Zijn wil, wanneer er geen zwangerschap komt.

Ik wilde zoiets net schrijven boer, wij hebben 3 kinderen geadopteerd omdat we zelf geen kinderen kunnen krijgen. Is dat dan net zo 'slecht' en 'tegendraads' als anticonceptie? Er is ons, door christenen, best wel eens verweten dat wij ons niet aan Gods Wil hebben gehouden.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 15 jul 2013 20:17

LauraC schreef:Er is ons, door christenen, best wel eens verweten dat wij ons niet aan Gods Wil hebben gehouden.

Au!
Dat moet heftig voelen. Goed overigens, dat je dat in de discussie inbrengt.
Want dat is wel de andere kant.
Is 'gezinsplanning' niet sowieso iets tussen jou en God?

Maar dan blijf ik zitten met het probleem dat kerken gezinsplanning en anticonceptie afwijzen.
En natuurlijk dat iedereen zijn eigen gang lijkt te gaan en er niet of nauwelijks over wordt gesproken.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 15 jul 2013 20:55

[quote="LauraC"]

Vestigt op prinsen geen betrouwen.
Niks au, laat Christus en je geloof de maatstaf zijn, niet wat anderen zeggen.
Ik denk dat iemand er juist heel goed aan doet kinderen te adopteren, wanneer er onvruchtbaarheid in het spel is, b.v.(maar anders ook)
In iedere geval een heel wat barmhartiger gebaar dan hoge kosten gaan maken om op een kunstmatige manier zwanger te worden.
Iets waar in deze tijden van overbevolking zowiezo een rem op zou moeten komen.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 15 jul 2013 21:05

Dit draadje lezend rees bij mij inderdaad ook de vraag: en hoe zit het dan met allerlei kunstgrepen om toch maar vooral wel zwanger te worden, wanneer blijkt dat de baarmoeder blijkbaar door de Heer is gesloten? Wat is daar de mening over in reformatorisch Nederland? Mag dat wel? Wordt dat toegejuicht, of zijn er dan ook mensen die menen dat je ingrijpt in Gods plan?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 15 jul 2013 21:21

LauraC schreef:Ik wilde zoiets net schrijven boer, wij hebben 3 kinderen geadopteerd omdat we zelf geen kinderen kunnen krijgen. Is dat dan net zo 'slecht' en 'tegendraads' als anticonceptie? Er is ons, door christenen, best wel eens verweten dat wij ons niet aan Gods Wil hebben gehouden.

Wow... "christenen" die een andere christen verwijten dat ze zorgen voor wezen, door hen in huis te nemen en adopteren als hun kinderen...
Houd je maar verre van zulke verwijten hoor.

27 De zuivere en onbevlekte godsdienst voor God en den Vader is deze: wezen en weduwen bezoeken in hun verdrukking, en zichzelven onbesmet bewaren van de wereld.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 15 jul 2013 21:23

Dit draadje lezend rees bij mij inderdaad ook de vraag: en hoe zit het dan met allerlei kunstgrepen om toch maar vooral wel zwanger te worden, wanneer blijkt dat de baarmoeder blijkbaar door de Heer is gesloten? Wat is daar de mening over in reformatorisch Nederland? Mag dat wel? Wordt dat toegejuicht, of zijn er dan ook mensen die menen dat je ingrijpt in Gods plan?

Die zijn er zeker!

Aan de andere kant ken ik ook reformatorische christenen die geen enkel bezwaar hebben tegen een condoom (in het huwelijk) of doen aan natural family planning (waar ik niets naturals aan vind, maar dat terzijde :mrgreen: )

Een aardig breed spectrum dus :D
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 15 jul 2013 22:03

vroeger was er mijns inziens ook veel minder zicht op de consequenties... een vrouw was immers fulltime thuis, nu werkten de meesten toch wel partime. Zelfs binnen de gezindte werken mensen, soms is het huisjes schoonmaken, anders is het vrijwilligerswerk. Het moet maar te combineren zijn.
Daarnaast is de zicht op de gezondheid van een vrouw ook veel groter. Begeleiding en advies wat wordt gegeven. In mijn geval, zes keer zwanger, twee kinderen, vier miskramen met complicaties...zwangerschappen trouwens ook... tja.. gaat je ook niet in de koude kleren zitten! En helemaal je lichaam al niet!

daarbij ook nog de psyche.. je moet wel verantwoordelijk omgaan met jezelf en je gezin. In alle opzichten, dus ook niet te hard rijden op een snelweg oid, maar dat is een andere discussie.

Of het planning is weet ik niet.. maar denk wel dat mensen nu meer nadenken over wat de gevolgen zijn van nog een kind. Dat eigen plekje in een huis, dus eigen kamer vind ik een onlogisch argument. Altijd mijn slaapkamer gedeeld en nog :lol: en nooit problemen gehad vroeger :) nu ook nie :lol:

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 15 jul 2013 22:51

Zijn grote gezinnen bijbels dan?
Welke gezinnen waren dan toen zo groot?

En hoezo is de refo gemeenschap er niet mee bezig?
De vragenrubriek staat er iig vol mee, wordt nu niet bepaald doodgezwegen dat onderwerp.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 16 jul 2013 00:42

Nou, dat de vragenrubriek er vol mee staat zegt m.i. juist dat er te weinig over gesproken wordt. Anders deed men het niet anoniem.

Nou, Jakob had 13 kinderen hoor Meribel. En David, en Adam 'gewon zonen en dochteren' na Kaïn, Abel en Seth. Over de hoeveelheid vrouwen gaan we het maar niet hebben :mrgreen:

Het is natuurlijk ontzettend duur om zoveel kinderen op te voeden in deze tijd. Kinderbijslag is maar weinig geld, en alle kinderen moeten een opleiding krijgen, er moet brood op de plank... bedenk ook dat moeders meestal niet kan werken met zo veel kinderen, wat ook weer geld kost. Het kan alleen als de vader een heel goede baan heeft.

Al zal ik niet ontkennen wat je schrijft, maar word al moe van het lezen van al dat 'gemoet'.

De bewuste keuze voor kleine gezinnen, het volop gebruiken van anticonceptie is m.i. het resultaat van al 'het gemoet' in ons maatschappij. De vrouw 'moet' werken, men 'moet' een bepaalde levenstandaard (want die standaard is heel normaal en wordt elke generatie een stukkie hoger), men wil de kinderen graag het nodige geven, anders valt het kind buiten de groep (Waardoor het dus weer moeten is), enz. enz. Ik wilde zeggen dat al dat 'gemoet' de reformatorische gezindte is binnen gedrongen, maar laten we eerlijk zijn: het komt gewoon van binnenuit.

Ik heb (nog) niet te maken met het al dan niet gebruiken van anticonceptie, dus kan er niet heel veel zinnigs over zeggen. Ik wil ook zéker niet oordelen over hen die het gebruiken! Ik hoop dat er héél veel christenen (en daarmee ook refo's) zijn die als echtpaar oprecht de vraag stellen: is er nog ruimte in ons hart, in ons gezin en in de laatste plaats pas in de portomonnee voor een kind. En daarbij niet alleen denken aan biologische kinderen, maar ook aan kinderen die hunkeren naar liefde, maar dat in hun eigen omgeving niet krijgen.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 16 jul 2013 07:35

mw schreef:
Nou, Jakob had 13 kinderen hoor Meribel. En David, en Adam 'gewon zonen en dochteren' na Kaïn, Abel en Seth. Over de hoeveelheid vrouwen gaan we het maar niet hebben :mrgreen: n.

Met hoeveel vrouwen had jacob die dertien kinderen? Niet schokkend veel per vrouw.

En adam, hoe oud werd die? Ook niet jaarlijks een kind,
En hoeveel vrouwen had David dan?

Nee, volgens mij is elk jaar een kind voor een vrouw helemaal niet bijbels en deden zij wel degelijk aan gezinsplanning. Vijf tot zeven jaar borstvoeding per kind bijvoorbeeld. Is ook gezinsplanning hoor. Maar ongetwijfled dat die vrouwen hun cyclus ook wisten. En precies wisten wanneer het 'nuttig' was om een nacht bij je man door te brengen en wanneer je je eigen tent kan verkiezen,

Terug naar “Archief”