Welke rol vervult Refoweb in jullie geloofsleven

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hubert
Majoor
Majoor

Re: Welke rol vervult Refoweb in jullie geloofsleven

Berichtdoor hubert » 15 jul 2013 08:51

Gizza
Ik ben christelijk opgevoed en was lange tijd lid van een christelijk gereformeerde gemeente in Rotterdam. Mijn geloof ben ik echter verloren. Soms mis ik het enorm, soms ben ik trots dat ik mij ervan heb kunnen losmaken.

Wat jammer!. Ik vraag me dan af of dat überhaupt kan. Echt bevestigd geloof dat kan je toch niet zomaar voor altijd verliezen? Dat je je los kunt maken van een benauwende versie van het geloof of van een kerk, kan ik mij voorstellen. Maar echt los van God? weggooien. Doodzonde toch, al die energie die je erin gestoken hebt?
Toch mis je iets, schrijf je. Wat is dat dan?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 15 jul 2013 08:52

Gizza
Ik ben christelijk opgevoed en was lange tijd lid van een christelijk gereformeerde gemeente in Rotterdam. Mijn geloof ben ik echter verloren. Soms mis ik het enorm, soms ben ik trots dat ik mij ervan heb kunnen losmaken.

Wat jammer!. Ik vraag me dan af of dat überhaupt kan. Echt bevestigd geloof dat kan je toch niet zomaar voor altijd verliezen? Dat je je los kunt maken van een benauwende versie van het geloof of van een kerk, kan ik mij voorstellen. Maar echt los van God? Waarom zou je alles weggooien. Doodzonde toch, al die energie die je erin gestoken hebt?
Toch mis je iets, schrijf je. Wat is dat dan?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 jul 2013 20:22

Beste Gijs,

Wees welkom. Het forum van Refoweb heb ik een haat/liefde verhouding mee en in het begin - toen ik nog dacht dat een geldig argument wordt erkent - was ik hier behoorlijk actief en ging graag de discussie aan over de onderwerpen die mij interesseren. Nu ben ik op een punt dat het mij duidelijk is geworden dat iedereen op zijn eigen eiland zit en daar ook wil blijven. Wanneer je een stelling verkondigt die refo's niet welgevallig is word je terecht gevraagd die te onderbouwen, maar als je dat doet wordt er gezegd dat je uit de context citeert. Zo heeft men altijd een smoesje om bij de eigen denkbeelden te kunnen blijven. Nog een voordeel hiervan is dat je zoals het een refo betaamd kan zeggen dat de Bijbel het geïnspireerde woord van God is, zonder dat te praktiseren.

Ik ben blij voor je dat je de gereformeerde kerk vaarwel hebt gezegd, want een weldenkend mens heeft daar ook helemaal niks te zoeken. Het protestantisme is draaikonterij van de bovenste plank, het is een religie waarbij men het ene gat met het andere dicht. Ware vrijheid laat zich niet vangen in dogma's en artikelen. Jezus was een rebel die dingen zei waar de mensen grote aanstoot aan namen, maar de gemiddelde christen is het braafste jongetje uit de klas. Hoe kan dat?

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 15 jul 2013 21:27

Autsj Mohamed! Je legt precies de vinger op de zere plek, denk ik. Helaas ervaar ik het zelf ook regelmatig zo....

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 jul 2013 21:40

irmo schreef:Autsj Mohamed! Je legt precies de vinger op de zere plek, denk ik. Helaas ervaar ik het zelf ook regelmatig zo....

Waarom helaas? Wees blij dat jij de poppenkast doorziet, zodat je zinkende schip tijdig kan verlaten als je dat niet alreeds hebt gedaan.

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 15 jul 2013 21:48

mohamed schreef:Waarom helaas? Wees blij dat jij de poppenkast doorziet, zodat je zinkende schip tijdig kan verlaten als je dat niet alreeds hebt gedaan.

ik heb dat alreeds gedaan :wink: Maar het komt niet ten goed aan de discussie en dat vind ik jammer. ik vind dit een beetje een tam forum, eigenlijk. Ik had veel meer discussie verwacht en ook meer respect naar elkaar toe. Maar dat mag niet zo zijn, schijnbaar... :roll:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 jul 2013 22:09

mohamed schreef:Waarom helaas? Wees blij dat jij de poppenkast doorziet, zodat je zinkende schip tijdig kan verlaten als je dat niet alreeds hebt gedaan.

irmo schreef:ik heb dat alreeds gedaan :wink:

Een ieder die de kunst van het loslaten beheerst is een prijzenswaardig mens, want er is lef voor nodig om huis en haard te verlaten en op zoek te gaan naar een nieuw thuis.
irmo schreef:Maar het komt niet ten goed aan de discussie en dat vind ik jammer. ik vind dit een beetje een tam forum, eigenlijk. Ik had veel meer discussie verwacht en ook meer respect naar elkaar toe. Maar dat mag niet zo zijn, schijnbaar... :roll:

Net als bij het veranderen van religie is er ook moed voor nodig om te veranderen van mening. Het protestantisme verwordt zo een excuus voor ongeloof, want dat is wat het rationaliseren en het sensationeel maken van het evangelie behelst. Steeds weer draait het uit op eigenwillige godsdienst die nergens toe dient dat het bevredigen van de wensen van mensen i.p.v. het behagen van God.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 jul 2013 07:18

Wat ik me bij deze opmerkingen afvraag, is, om bij de metafoor van de kerk als zinkend schip te blijven, aan welk stuk wrakhout je je nu vasthoudt...
mohamed schreef:Wanneer je een stelling verkondigt die refo's niet welgevallig is word je terecht gevraagd die te onderbouwen, maar als je dat doet wordt er gezegd dat je uit de context citeert.
Het zou natuurlijk kunnen dat dat het geval is, maar dat kun je alleen inzien als je zelf niet op je eigen eilandje blijft zitten. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 16 jul 2013 09:14

Ik denk, maar ik kan het mis hebben, dat de mens die vergroeit is in zijn kerk of gemeente en niet toelaat om “het geloof van Jezus” door een andere bril te zien, het voorbeeld van bomen die door de westen wind schuin zijn gegroeid krijg je van je levensdagen niet meer rechtop, of ……

En dan is het lastig om vanuit Gods Woord elkaar te begrijpen in de “taal” van de Bijbel.

Het zou kunnen dat de druk vanuit de politiek en samenleving in de wereld zo heftig wordt dat opnieuw keuzes moeten worden gemaakt om de wil van God te volbrengen, omdat de kennis (overzicht) zal vermeerderen (lees Daniël).

Het geloof zou zich moeten richten op de toekomst, om staande te kunnen blijven in deze verwarrende tijd om de Here Jezus te kunnen ontmoeten.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 16 jul 2013 09:32

elbert schreef:Wat ik me bij deze opmerkingen afvraag, is, om bij de metafoor van de kerk als zinkend schip te blijven, aan welk stuk wrakhout je je nu vasthoudt...

Het houten vervloekte Kruis misschien?
Want de kerk redt niet hoor.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 jul 2013 09:36

irmo schreef:

ik heb dat alreeds gedaan :wink: Maar het komt niet ten goed aan de discussie en dat vind ik jammer. ik vind dit een beetje een tam forum, eigenlijk. Ik had veel meer discussie verwacht en ook meer respect naar elkaar toe. Maar dat mag niet zo zijn, schijnbaar... :roll:

Het ligt niet altijd aan die ander irmo!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 jul 2013 09:43

boer schreef:Het houten vervloekte Kruis misschien?
Want de kerk redt niet hoor.
Dat is een goede opmerking: de kerk redt niet, alleen Jezus. Toch zeg ik met Cyprianus dat er buiten de kerk geen zaligheid is. Want het is in en door de kerk dat we Jezus leren kennen en daarbuiten kun je het als eenling misschien nog eventjes volhouden, maar dan houdt het ook wel op.
Ken jij christenen die niet aan een kerk verbonden zijn, waarvan de kinderen en kleinkinderen zich ook christen noemen? Ik niet. Kan aan mij liggen misschien, maar ik vind het wel tekenend. Een christen is geen individualist, hij/zij zoekt altijd de gemeenschap met andere christenen.

Een citaat van Luther:
Daarom moet hij die Christus wil vinden eerst de kerk vinden. Hoe kunnen we weten waar Christus en Zijn geloof zijn, als we niet zouden weten waar Zijn gelovigen zijn? En hij die iets van Christus zou willen weten moet niet zichzelf vertrouwen en ook geen brug naar de hemel bouwen door zijn eigen gedachten; maar hij moet naar de kerk gaan, haar bijwonen en haar vragen. Nu is de kerk geen hout en steen, maar de gemeenschap van gelovigen; men moet zich bij haar voegen en zien hoe zij geloven, leven en leren; zij hebben zeker Christus in hun midden. Want buiten de christelijke kerk is er geen waarheid, geen Christus, geen redding.
Vissen (ichthus!) leven over het algemeen in scholen. Christenen ook.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 16 jul 2013 12:25

elbert schreef:Vissen leven over het algemeen in scholen. Christenen ook.

Wat zich tegenwoordig allemaal christelijk noemt beantwoord m.i. méér aan de gelijkenis van het mosterdzaadje, het ''christendom'' leeft in scholen in de hoge bomen, en nestelt, kwettert en twist daar in het groter dan zichzelf geworden struikgewas.

Die vissen die gevangen werden door de discipelen, werden UIT het water, uit de school, gehaald en vervolgens (na Christus' hemelvaart) op een vuurtje gebakken.

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 16 jul 2013 17:22

schelpje3 schreef:
Het ligt niet altijd aan die ander irmo!

Had ik daar iets van gezegd dan? Ik bedoelde het namelijk helemaal niet zo! Jij voelt je aangevallen, terwijl ik het helemaal niet op jou persoonlijk had bedoeld :? !!

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 16 jul 2013 19:09

mohamed schreef:Ik ben blij voor je dat je de gereformeerde kerk vaarwel hebt gezegd, want een weldenkend mens heeft daar ook helemaal niks te zoeken. Het protestantisme is draaikonterij van de bovenste plank, het is een religie waarbij men het ene gat met het andere dicht. Ware vrijheid laat zich niet vangen in dogma's en artikelen. Jezus was een rebel die dingen zei waar de mensen grote aanstoot aan namen, maar de gemiddelde christen is het braafste jongetje uit de klas. Hoe kan dat?
Het lijkt me goed als je hier dan wel een alternatief biedt. Je maakt jezelf niet alleen exclusief, maar je houdt het ook nog eens verborgen voor de lezers hier.

Zit jij dan in een gemeenschap waar de leden grote aanstoot nemen aan de woorden van Jezus?

Zijn de gemiddelde christenen wel brave jongetjes? Mensen geven toch vaak aan dat christenen echt niet beter zijn dan niet-christenen, en misschien zelfs wel slechter.

Mozen leek van buiten af een braaf jongetje, maar zo braaf wassie eigenlijk niet als je goed leest.

Ben beniewd naar je mening :-).
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Terug naar “[Religie] - Open forum”