Gezin en huishouding deel 5

Moderators: Memmem, Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: Gezin en huishouding deel 5

Berichtdoor Evelien » 11 jul 2013 05:50

Je kunt ook overdrijven met dat overgewicht.... :roll: :roll: ppfff. :wink: (je= is niet naar jouw als persoon bedoelt hoor, maar naar het onderzoek).
Onze zoon, tsja hij is nog geen 2, weet ik dat hij z'n bord niet leeg eet dus we geven hem dan stuk voor stuk op z'n bordje.
Verdeeld over de dag krijgt hij dan wel z'n groente en fruit binnen.

Wat ik ook al zei: niet te veel opscheppen, dan blijven ze ook niet door eten. Je hebt het als ouders zelf in de hand. toch?

Ik kreeg last van overgewicht omdat ik een enorme emo eter werd (en ik at vroeger echt niet veel en was een slank meisje ook in de brugklas). Nu gelukkig weer op een normaal gewicht.

Ach ja joh.

Straks na het zwemmen maar weer eens aan de slag in huis...

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 11 jul 2013 08:49

Ik ben het niet eens dat je bord leegeten tot overgewicht leidt,
Het is beleefd en leidt ertoe dat je je maag goed leert kennen en niet meer opschept dan je eet.

Met een boterham is het hier net zo, als ze hun derde of vierde grijpen vraag ik nog, weet je het zeker, wil je niet liever een halve? Maar wat ze dan toch smeren moeten ze opeten.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 11 jul 2013 12:10

het heeft er zeker wel mee te maken. De dietiste raadde mijn man aan om minder te koken zodat er minder op bord ging.
pannen leegschrapen en opdelen over een aantal borden is zeker niet goed. Dus minder koken als er structureel veel overblijft.

Hier mag ik blij zijn als er wat in gaat... dus jah, er wordt hier eten weggegooid. Helaas, niet met een prettig gevoel, maar dat gepeuter met dat eten en gekauw en uitspugen van de jongste ga ik echt niet bewaren.. ieuw!

Eten is al een groot drama, dus ik was niet van plan om het nog uit te breiden met ook nog verplicht je bord leeg eten! dan zitten ze voor mijn gevoel de hele dag aan tafel.... Oh... jah.... we hebben de hele truckendoos al geprobeerd, maar mijns inziens moet eten een gezellig moment zijn, dus de trucken gaan weer terug de kast in. En alles wat erin gaat is mooi meegenomen.

Als er wat overblijft gaan we zeker kijken of het te combineren valt met een volgende maaltijd. Vaak kan dat altijd.

hier spoel ik met de vaatwasser verschillende dingen voor, appelmoes spoel ik voor, idem met gekookte aardappelen, anders komt die zetmeel overal op terug.

de pannen was ik af, dus de vaatwasser gaat vaak 1 keer in de drie dagen aan. Dus, de deur zit hier wel dicht :) anders is het niet een fijn geurtje de derde dag. Wasseng aat altijd op de hoogste stand, hier advies om de deur dicht te houden, er zit een speciaal droog programma in, wat het beste werkt met een dichte deur.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 11 jul 2013 12:17

Zolang wij hun eten opscheppen hoeven ze hun bord niet leeg te eten. Toch 'moeten' ze van ons wel een bepaald gedeelte van het bord leegeten. Voor onze dochter is dat een enorme onderhandelingsstrategie ( en daar wordt ze al behoorlijk goed in.).
Daarnaast moeten ze van alles wat proeven. Gewoon roepen 'lust ik niet' of 'houd ik niet van' gaat vanaf 3 jaar niet meer op. Dan 'moeten'ze 3 happen eten en dit aantal wordt opgehoogd als ze weer jarig zijn.

Voorspoelen met de vaatwasser doe ik meestal wel, een gewoonte, maar ook om de filters te ontzien. Niets viezer dan verstopte filters van een vaatwasser.
@ ppm de vaatwasser maar 1x per 3 dagen aan? Met een gezin?? Hier draai ik hem al 2x daags

En over mieren. Hier wandelen ze door de voordeur naar binnen. Eigenlijk vind ik het niet eens zo erg. Ik raakte afgelopen winter meer in paniek toen er een muis langswandelde :wink:

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 11 jul 2013 12:30

offtopic.... een muis allée, maar hier waren de wandelende takken ontsnapt..... :roll:

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 11 jul 2013 12:47

pol schreef:offtopic.... een muis allée, maar hier waren de wandelende takken ontsnapt..... :roll:

:lol: :lol: :lol:

paprikameisje2 schreef:Eten is al een groot drama, dus ik was niet van plan om het nog uit te breiden met ook nog verplicht je bord leeg eten! dan zitten ze voor mijn gevoel de hele dag aan tafel....

ik weet niet hoe oud je kinderen zijn. Maar het geldt hier ook enkel als je zelf heb bepaald hoeveel je op je bord wil. En ook vanaf een bepaalde leeftijd. Toen het dreumesjes waren toen ging er alleen in wat erin ging.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 11 jul 2013 18:28

de oudste is niet meer ze moeilijk, die kan wel lekker genieten, maar de jongste van 2 is altijd al een drama geweest, begonnen met koemelkallergie, eerste hapjes waren al een drama, plus de buikpijn die daar van kwam, later begonnen met hapjes..... En opnieuw is hij weer niet fit..... zucht, weer diarree en klagen over buikpijn. K moet binnenkort naar het bureau, ben benieuwd hoeveel hij in gewicht daadwerkelijk is gegroeid, half jaar geleden was hij 200 gram egroeid in een half jaar tijd, hij weegt 11,2 kg en wordt in augustus drie.

Ik kan boos worden of op de kop staan, er gaat geen hap in. Pas in normale rust zonder strijd begint hij wat te eten. Zelfs met boosheid kan boerenkool em niet bekoren of friet... dat gaat hij gewoon in staking. Ook taant hij niet naar koek en snoep ed.

we wachten wel af wat het cb zegt.... als we weer moeten.

hier verdelgen we de mieren voor ze naar binnen komen. dus ff langs de muren met de poeder, of een tegeltje omhoog trekken en poeder ingooien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 jul 2013 11:21

paprikameisje2 schreef:de oudste is niet meer ze moeilijk, die kan wel lekker genieten, maar de jongste van 2 is altijd al een drama geweest, begonnen met koemelkallergie, eerste hapjes waren al een drama, plus de buikpijn die daar van kwam, later begonnen met hapjes..... En opnieuw is hij weer niet fit..... zucht, weer diarree en klagen over buikpijn. K moet binnenkort naar het bureau, ben benieuwd hoeveel hij in gewicht daadwerkelijk is gegroeid, half jaar geleden was hij 200 gram egroeid in een half jaar tijd, hij weegt 11,2 kg en wordt in augustus drie.

Ik kan boos worden of op de kop staan, er gaat geen hap in. Pas in normale rust zonder strijd begint hij wat te eten. Zelfs met boosheid kan boerenkool em niet bekoren of friet... dat gaat hij gewoon in staking. Ook taant hij niet naar koek en snoep ed.

Dwingen werkt averechts, zegt de kinderarts. Ik heb er eentje bij die gaat spugen, bij één hap te veel.
Eerlijk gezegd is bij mij die ene hap soms ook net too much en dan zit het me de hele avond niet lekker.
Als ik bij iemand anders eet, schep ik minder op dan ik op kan. Dat raad ik mijn kinderen ook altijd aan.
PPM2, logisch als je jongste slecht eet, hij koppelt buikpijn aan eten. En dat is niet zomaar over.
Ik heb de mijne altijd maar kleine porties aangeboden, D anoontje, half appeltje, half banaantje.
En ook hij lustte geen friet, alles wat vet is trouwens niet. Nog steeds niet!

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 12 jul 2013 16:01

Er is mij wel eens verteld als je de vaat voorgespoeld in de vaatwasser zet, dat je vaatwasser dan 'lui' wordt. Maar als je geen stukken eten erop laat zitten, dan kan er toch ook weinig achter blijven in het filter? Hier wordt het filter af en toe een keer schoongemaakt, maar er zit dan praktische niets in.

Bij onze vorige vaatwasser moest je de vaat er al zo'n beetje schoon inzetten, anders kreeg die het nog niet schoon. Uiteindelijk was die dusver kapot dat de vaat er viezer uitkwam dan je het erin zette ;). In de huidige gaat de vaat er vies is, met een programma van een uur komt de vaat er netjes schoon uit. 1x per week draait die op een langer programma blijft de vaatwasser beter schoon van (hij stond elke dag 3 uren te draaien, terwijl het verschil hoofdzakelijk zit in extra spoelen) en 1x in de 4-6 weken een vaatwasserreiniger en dan ook een heet programma.

Verder gaat er geregeld een doekje langs de rubbers, vooral het rubber onderin (aan de onderkant van deur) wordt erg snel ranzig als je er geen doekje langs haalt.

Maken jullie die elementen waar het water uitkomt ook schoon, stond in het boekje toen we hem kregen hoe je die helemaal schoon kon maken :-k.
Wat de toekomst brengen moge........

hieke
Mineur
Mineur

Berichtdoor hieke » 13 jul 2013 12:12

Dwingen het bord leeg te eten kan later inderdaad leiden tot overgewicht, omdat men op die manier niet leert te luisteren naar de signalen van het lichaam, dat zegt dat het genoeg heeft.

Ik adviseer de kinderen weinig op te scheppen, zodat ze altijd kunnen bijnemen als ze nog honger hebben. Maar hebben ze geen trek meer, dan hoeven ze niet door te eten.
Ik vind het heel erg als mensen die tegen heug en meug zitten te eten, en vervolgens half misselijk en volgevreten van tafel gaan (met name in een restaurant). Ik vind het zelf juist ook helemaal geen teken van beleefdheid om alles op te eten. In veel culturen is het heel normaal om dingen over te laten, zodat je kunt laten zien dat er ruim voldoende was. Daar scheppen ze je nog eens extra op als je bord leeg is, anders zijn ze bang dat er te weinig was voor je.

Cultuurgebonden dus. Eten is hier voldoende, en dat is een grote zegen. Ik pas ervoor daar iets negatiefs van te maken door te dwingen. Ze proeven alles, en dat is het dan.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 jul 2013 12:29

Tsja... tussen een bord eten en een bord eten zit ook wel een verschil. Nergens word hier geconcludeerd dat het bord over vol opgeschept is.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 13 jul 2013 14:35

hieke schreef:Dwingen het bord leeg te eten kan later inderdaad leiden tot overgewicht, omdat men op die manier niet leert te luisteren naar de signalen van het lichaam, dat zegt dat het genoeg heeft.

Ik adviseer de kinderen weinig op te scheppen, zodat ze altijd kunnen bijnemen als ze nog honger hebben. Maar hebben ze geen trek meer, dan hoeven ze niet door te eten.
Ik vind het heel erg als mensen die tegen heug en meug zitten te eten, en vervolgens half misselijk en volgevreten van tafel gaan (met name in een restaurant). Ik vind het zelf juist ook helemaal geen teken van beleefdheid om alles op te eten. In veel culturen is het heel normaal om dingen over te laten, zodat je kunt laten zien dat er ruim voldoende was. Daar scheppen ze je nog eens extra op als je bord leeg is, anders zijn ze bang dat er te weinig was voor je.

Cultuurgebonden dus. Eten is hier voldoende, en dat is een grote zegen. Ik pas ervoor daar iets negatiefs van te maken door te dwingen. Ze proeven alles, en dat is het dan.

Ik dwing niets. Zeker niet als ze nog onder de vier zijn.

Maar ik vind het geen pas om je vierde boterham te pakken, één hap te nemen en de rest te laten staan want geen honger meer....
Of bij een lopend buffet je bord overvol te scheppen en vervolgens niet op eten en moet het weggegooid.

Gewoon matig opscheppen en je bord leeg. Niet de pannen leeg.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 jul 2013 15:17

meribel schreef:

Ik dwing niets. Zeker niet als ze nog onder de vier zijn.

Maar ik vind het geen pas om je vierde boterham te pakken, één hap te nemen en de rest te laten staan want geen honger meer....
Of bij een lopend buffet je bord overvol te scheppen en vervolgens niet op eten en moet het weggegooid.

Gewoon matig opscheppen en je bord leeg. Niet de pannen leeg.

Als ze twijfelen wel/niet nog een bammetje, zeg ik in dat geval: snijd hem doormidden en doe de helft terug in de zak. Soms kunnen ze het dan inderdaad toch niet op, maar soms ook wel.

In de tijd dat er nog veel kleine nichtjes en neefjes waren, vonden sommige moeders dat hun peuters en kleuters ook recht hadden op een "volwassen stuk taart" of een heel gebakje.
Om geen ruzie te krijgen met een schoonzus, gaf ik het dan, maar na 2 happen had peuter dan geen trek meer.
Dan kun je het alsnog in de kliko gaan gooien.
Dat irriteerde mij wel hoor.
Wat ik persoonlijk ook een grote irritatie vond (vind) je zet een paar schaaltjes met zoutjes neer, toastjes, stukje Franse kaas, bakjes salade en het kleine grut gaat er in graaien.
Herkennen jullie dit en hoe lossen jullie dit op? Ik "leed maar in stilte" want kinderen zijn de achilleshiel. En moeder ziet het dan opeens niet of lijkt het wel in orde te vinden.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 jul 2013 17:16

taart sla ik meestal af voor de kids. Geef ze liever een snoepje, of een banaan, dat lusten ze hier net zo graag als snoep en taart. Taart wordt toch niet opgegeten idd, ik vind het niet nodig dat ze dat eten, in ieder geval geen stuk zoals volwassenen krijgen.
En qua zoutjes, ik vind het onzin om te zeggen dat kinderen er niks van mogen pakken. Stel je voor dat je kind bent, dat ziet er allemaal zo lekker uit en ligt voor het grijpen. Maar mijn eigen kinderen zijn gewend om elk handje chips of nootjes dat ze willen pakken even aan mij of hun vader te vragen of het mag. Dan houden we het zelf in de hand, want op een gegeven moment stopt het gewoon, dan zeggen we 'nee'.
Bij andermans kinderen probeer ik het te voorkomen door altijd iets te hebben voor hen, een eigen bakje chips o.i.d. En eigenlijk komt dat graaien amper voor, ze gaan hier vaak al snel spelen, het hele huis is dan speelterrein tijdens verjaardagen, op onze slaapkamer na. Dus ruimte zat. En dan talen ze niet naar bakjes leeggraaien ofzo.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 jul 2013 17:20

MissF schreef:taart sla ik meestal af voor de kids. Geef ze liever een snoepje, of een banaan, dat lusten ze hier net zo graag als snoep en taart. Taart wordt toch niet opgegeten idd, ik vind het niet nodig dat ze dat eten, in ieder geval geen stuk zoals volwassenen krijgen.
En qua zoutjes, ik vind het onzin om te zeggen dat kinderen er niks van mogen pakken. Stel je voor dat je kind bent, dat ziet er allemaal zo lekker uit en ligt voor het grijpen. Maar mijn eigen kinderen zijn gewend om elk handje chips of nootjes dat ze willen pakken even aan mij of hun vader te vragen of het mag. Dan houden we het zelf in de hand, want op een gegeven moment stopt het gewoon, dan zeggen we 'nee'.
Bij andermans kinderen probeer ik het te voorkomen door altijd iets te hebben voor hen, een eigen bakje chips o.i.d. En eigenlijk komt dat graaien amper voor, ze gaan hier vaak al snel spelen, het hele huis is dan speelterrein tijdens verjaardagen, op onze slaapkamer na. Dus ruimte zat. En dan talen ze niet naar bakjes leeggraaien ofzo.

Ik zeg niet dat ze niet mogen, maar ik wilde het oplossen door hen allemaal een eigen bakje met hun favoriete chipjes te geven. Soms kwamen ze recht uit de zandbak binnen rennen en vond ik het zand later op de bodem van het bakje.
Niet alle ouders zijn zo toegeeflijk, maar helaas had ik wel een paar schoonzussen, die gewoon geen grens konden stellen kennelijk.

Terug naar “Relaties”