Ds. van Voorden over doop en uitverkiezing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Ds. van Voorden over doop en uitverkiezing

Berichtdoor schaapje » 02 jul 2013 13:15

alexander91 schreef: Hoe lees je in die tekst dan dat er geen hoop zou zijn voor vele generaties? Dat zeg je toch?

Dat zei ik op de door jouw aangehaalde tekst uit Ex.20
Ik heb de link van Boaz gelezen en dat is precies zoals ik alles zie.
Ik hoef niet te boeten voor de zonden van mijn ouders die God hebben gehaat.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 02 jul 2013 13:17

@Boaz kijk eens in je privé berichten links bovenaan :@

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 jul 2013 14:11

Boaz schreef:Tja, dat is dus ook een van die leerstukken die niet kloppen, ik gaf al dit voorbeeld: het ene verbond is voorwaardelijk, het andere onvoorwaardelijk. Dat maakt al dat je ze niet bij elkaar kunt vegen op een hoop.
Deze tegenstelling (voorwaardelijk/onvoorwaardelijk) vind ik in de Bijbel zo niet terug. Ik snap wel wat je bedoelt (het eerste verbond is vanuit de mens gezien op een totale mislukking uitgelopen en dat zal bij het tweede niet gebeuren), maar het is niet zo dat je kunt stellen dat het nieuwe verbond geen voorwaarden kent. "Bekeert u en gelooft het Evangelie" is zo'n voorwaarde, of het is misschien beter om dit de weg te noemen waarlangs we moeten gaan. Daar hoort ook navolging en volharding enz. bij. Want zonder navolging en volharding geen behoud.
Boaz schreef:Je haalt er zaken bij die niet voorwaarde zijn voor behoud: je bent niet behouden op grond van je werken, maar op grond van geloof. Maar God mag op grond van je geloof wel verwachten dat dat geloof vruchten voortbrengt.
Dat mag Hij zeker, maar daar ging het me niet om. Hij mag ook verwachten dat je volhardt in je geloof. Want alleen wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden. (Matth. 24:13). En wat zal er dan gebeuren met degenen die niet volharden tot het einde? En waar ga je vanuit in de tussentijd? Dat is waar ik de vinger bij leg.
Boaz schreef:Leden van het nieuwe verbond die niet behouden zijn, is niet te rijmen.
Dan is mijn vraag: kun je wel een levend iemand aanwijzen die behouden is en die heeft volhard tot het einde? Zo ja, dan kun je met enige zekerheid zeggen dat zo iemand behouden is en tot het nieuwe verbond behoort. Dan kun je ook zo iemand dopen. Maar zo werkt het natuurlijk niet: we dopen omdat we geloven dat iemand tot het nieuwe verbond behoort, ook al heeft zo iemand de loopbaan van het geloof nog niet helemaal afgelegd. Dat geloven mag je ook uitbreiden tot de kinderen van de gelovigen, want ook zij staan op de loopbaan van het geloof, al is het dan aan de start.
Boaz schreef:En wat bedoel je met 'gearriveerdheid'? Zoiets als: je kunt nooit zeggen dat je een kind van God bent?
Zie mijn antwoord hierboven.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 02 jul 2013 14:17

alexander91 schreef: Hoe lees je in die tekst dan dat er geen hoop zou zijn voor vele generaties? Dat zeg je toch?

schaapje schreef:Dat zei ik op de door jouw aangehaalde tekst uit Ex.20
Ik heb de link van Boaz gelezen en dat is precies zoals ik alles zie.
Ik hoef niet te boeten voor de zonden van mijn ouders die God hebben gehaat.
Ik heb ook nergens gezegd dat er geen hoop zou zijn voor vele generaties, dus ik snap echt niet wat je nu bedoelt te zeggen... Het staat niet in die tekst en ik zeg het nergens. Volgens mij reageer je op jouw eigen interpretatie van mijn woorden.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 02 jul 2013 14:24

alexander91 schreef: Ik heb ook nergens gezegd dat er geen hoop zou zijn voor vele generaties, dus ik snap echt niet wat je nu bedoelt te zeggen... Het staat niet in die tekst en ik zeg het nergens. Volgens mij reageer je op jouw eigen interpretatie van mijn woorden.

Ja je hebt gelijk alexander (p.precies) ik heb geschreven vele generaties de tekst die jij aanhaalde zegt tot in het derde en vierde geslacht, ....... en dat is een hele lange tijd. :(

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 02 jul 2013 14:30

Elbert schrijft:

''we dopen omdat we geloven dat iemand tot het nieuwe verbond behoort, ook al heeft zo iemand de loopbaan van het geloof nog niet helemaal afgelegd. Dat geloven mag je ook uitbreiden tot de kinderen van de gelovigen, want ook zij staan op de loopbaan van het geloof, al is het dan aan de start.''

Niet de doop maar de beker is het nieuwe Verbond.
Waar vind ik in de Bijbel de authorisatie om te dopen, voordat iemand tot geloof is gekomen?

Gezien het feit dat mensen die de doop aan hun kind zelf willen overlaten, de kerk uitgegooid worden, lijkt het me meer een moeten dan een mogen.
Hoe kan er sprake zijn van dwang en heersen over andermans geloof, wanneer het hoofdbestanddeel liefde is, vraag ik me dan af?
Hoe kunnen verschillende predikanten van gelijke gezindte hun schaapjes zo in verwarring brengen, als bovengenoemde predikant , maar toch deze mensen zelf wel dwingen hen te volgen in hun visie?
Laatst gewijzigd door mealybug op 02 jul 2013 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 02 jul 2013 14:48

Elbert schreef:
Deze tegenstelling (voorwaardelijk/onvoorwaardelijk) vind ik in de Bijbel zo niet terug. Ik snap wel wat je bedoelt (het eerste verbond is vanuit de mens gezien op een totale mislukking uitgelopen en dat zal bij het tweede niet gebeuren), maar het is niet zo dat je kunt stellen dat het nieuwe verbond geen voorwaarden kent. "Bekeert u en gelooft het Evangelie" is zo'n voorwaarde, of het is misschien beter om dit de weg te noemen waarlangs we moeten gaan. Daar hoort ook navolging en volharding enz. bij. Want zonder navolging en volharding geen behoud

Ja, die vinden we in de Bijbel wel.
Ik noemde er al 2: het verbond met Abraham waarbij God geen voorwaarden stelt, dit in tegenstelling tot het Sinaitisch verbond. Voor het Nieuwe verbond geldt: je moet geloven.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 02 jul 2013 14:51

alexander91 schreef: Ik heb ook nergens gezegd dat er geen hoop zou zijn voor vele generaties, dus ik snap echt niet wat je nu bedoelt te zeggen... Het staat niet in die tekst en ik zeg het nergens. Volgens mij reageer je op jouw eigen interpretatie van mijn woorden.
schaapje schreef:
Ja je hebt gelijk alexander (p.precies) ik heb geschreven vele generaties de tekst die jij aanhaalde zegt tot in het derde en vierde geslacht, ....... en dat is een hele lange tijd. :(

Nu wordt het nog vager :P. Voor ieder mens is er hoop zolang deze leeft. Maar ik geloof wel dat als een mens God verwerpt en haat, dat dit consequenties heeft voor zijn nageslacht, netzoals dat het consequenties heeft voor het nageslacht van de zondaar die God aanneemt. En die consequenties zijn niet een harde zwart-witte lijn. Als ik God verwerp en mijn kinderen uitleg waarom niet en ze tegen God opzet, dan is de kans kleiner dat ze tot geloof zullen komen. Niet dat het niet kan gebeuren, maar de kans is kleiner. En het bewijs ervoor is het feit dat de meeste gelovigen ook gelovige voorouders hadden. Dat zie ik als een doorwerkende zegen, en dat komt in mijn geloof dicht bij de belofte in exodus 20.

Dus nogmaals, die tekst zegt nergens dat tot en met het derde en vierde geslacht van hen die God haten iedereen verdoemd is. Dat staat er niet en ik zeg het ook niet. Netzomin als dat tot in het duizendste geslacht van hen die God liefhebben iedereen behouden is. Zou nogal makkelijk zijn als je 1000ste voorouder wel geloofde, dan ben je al gered. Maar dat staat er niet. Zegen en vloek die hier uitgesproken zijn gaan niet (noodzakerlijkerwijs) over het behoud van de geslachten, veeleer over het (geestelijke) leven dat ondervonden wordt.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 02 jul 2013 14:56

Elbert schreef:
Dan is mijn vraag: kun je wel een levend iemand aanwijzen die behouden is en die heeft volhard tot het einde? Zo ja, dan kun je met enige zekerheid zeggen dat zo iemand behouden is en tot het nieuwe verbond behoort. Dan kun je ook zo iemand dopen. Maar zo werkt het natuurlijk niet: we dopen omdat we geloven dat iemand tot het nieuwe verbond behoort, ook al heeft zo iemand de loopbaan van het geloof nog niet helemaal afgelegd. Dat geloven mag je ook uitbreiden tot de kinderen van de gelovigen, want ook zij staan op de loopbaan van het geloof, al is het dan aan de start.

Waar staat in de Bijbel dat we dopen omdat we geloven dat iemand tot het Nieuwe Verbond hoort?
We lezen in de Bijbel over de doop als beeld van de besnijdenis van het hart, over de doop als begrafenis, opstanding, als bede van een goed geweten, maar ik ken geen tekst over de doop omdat iemand (of iemands ouders) tot het Nieuwe Verbond behoort.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 02 jul 2013 15:13

alexander91 schreef:

Nu wordt het nog vager :P. Voor ieder mens is er hoop zolang deze leeft.

Gelukkig maar want God is zoekende naar zondaren die Hij wil redden.
Maar ik geloof wel dat als een mens God verwerpt en haat, dat dit consequenties heeft voor zijn nageslacht,
Paulus dacht daar anders over die ging in opdracht van de Here Jezus prediken en de wereld rond en velen kwamen tot bekering.
netzoals dat het consequenties heeft voor het nageslacht van de zondaar die God aanneemt.
Natuurlijk rust er een zegen op een gezin dat gelovig is, maar er is geen enkele garantie dat alle kinderen tot bekering komen.
En die consequenties zijn niet een harde zwart-witte lijn. Als ik God verwerp en mijn kinderen uitleg waarom niet en ze tegen God opzet, dan is de kans kleiner dat ze tot geloof zullen komen. Niet dat het niet kan gebeuren, maar de kans is kleiner.
Speculatief!
En het bewijs ervoor is het feit dat de meeste gelovigen ook gelovige voorouders hadden. Dat zie ik als een doorwerkende zegen, en dat komt in mijn geloof dicht bij de belofte in exodus 20.
Waarom zie ik kerken zo leeg lopen, en bepaalde kerken een leer aanhangen die totaal niet meer een bijbels geloof weer geeft.
Dus nogmaals, die tekst zegt nergens dat tot en met het derde en vierde geslacht van hen die God haten iedereen verdoemd is.
Nee dat staat er niet en heb ik ook niet gezegd.

Sorry alexander ik blijf er bij dat Ex.20:1-5 en Ez.18:20 twee verschillende uitspraken van God zijn, deze zijn niet met elkaar te vergelijken.

Dit staat er:
1 Toen sprak God al deze woorden:

2 Ik ben de HEERE, uw God, Die u uit het land Egypte, uit het slavenhuis, geleid heeft.

3 U zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.

4 U zult voor uzelf geen beeld maken, geen enkele afbeelding van wat boven in de hemel, of beneden op de aarde of in het water onder de aarde is.

5 U zult zich daarvoor niet neerbuigen, en die niet dienen, want Ik, de HEERE, uw God, ben een na-ijverig God, Die de misdaad van de vaderen vergeldt aan de kinderen, aan het derde en vierde geslacht van hen die Mij haten,

En dit in Ez.18:20
20 De mens die zondigt, díe zal sterven. De zoon zal de ongerechtigheid van de vader niet dragen, en de vader zal de ongerechtigheid van de zoon niet dragen. De gerechtigheid van de rechtvaardige zal op hemzelf zijn, en de goddeloosheid van de goddeloze zal op hemzelf zijn.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 02 jul 2013 15:30

Dus nogmaals, die tekst zegt nergens dat tot en met het derde en vierde geslacht van hen die God haten iedereen verdoemd is.
schaapje schreef: Nee dat staat er niet en heb ik ook niet gezegd.
Nee, maar je zegt dat ik dat zeg..."Zoals jij de tekst gebruikt uit Ex.20 dan zou dat inhouden dat er voor vele generaties geen hoop meer was, en dat is zeker niet zo."

En daarnaast kerken lopen idd leeg, maar nog altijd zijn er meer gelovigen met gelovige ouders dan gelovigen met ongelovige ouders.

Ook al is de leegloop onder de een groot, dan betekent niet dat de kans dat een kind van gelovige ouders zelf gelovig wordt even groot is als de kans dat een kind van niet-gelovige ouders zelf gelovig wordt.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 02 jul 2013 15:56

alexander91 schreef:
"...want Ik, de Heere uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;
En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben...
"

Je gebruikte hier een tekst die voor het Joodse volk geldt i.v.m. afgoderij...... voor de zegen in de gezinnen die nu gelovig zijn.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 02 jul 2013 15:59

alexander91 schreef:Er staat niets over kinderen van ongelovigen, dus dat kunnen we niet snel concluderen.
Maar wat geloof je mbt tot de Maya's of andere bevolkingen die lange tijd niets van het evangelie gehoord hebben?
Ik geloof wel dat er een zegen uitgaat in de lijn van de geslachten, dat kunnen we alleen al zien aan het feit dat onze kinderen dichter bij Gods Woord geboren zullen worden dan anderen.

"...want Ik, de Heere uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;
En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben...
"

Even overnieuw gequote
Ook weet je niet of er niet zoveel gelovigen zijn met ongelovige ouders, hoe zou dat zitten in Afrika b.v. of een ander deel van de wereld, waar een opwekking is...... of China enz.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 02 jul 2013 17:21

schaapje schreef:Natuurlijk werden de zonden in het Oude Verbond ook vergeven, door het offeren.

De dierenoffers waren een schaduw van de latere offergave van Christus in onze plaats. De enige basis voor het feit dat dierenoffers vergeving voor zonden konden bieden is het feit dat Christus Zichzelf later voor onze zonden zou opofferen, en ons zo de vergeving bood die door de dierenoffers alleen maar uitgebeeld en voorbeduid konden worden.

Bron:gotquestions ;-)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 02 jul 2013 18:19

mealybug schreef: De dierenoffers waren een schaduw van de latere offergave van Christus in onze plaats. De enige basis voor het feit dat dierenoffers vergeving voor zonden konden bieden is het feit dat Christus Zichzelf later voor onze zonden zou opofferen, en ons zo de vergeving bood die door de dierenoffers alleen maar uitgebeeld en voorbeduid konden worden.

Bron:gotquestions ;-)

Jammer dat je maar een gedeelte quote, natuurlijk was het een schaduw van wat er komen ging, maar het Joodse volk is zeker wel vergeven door het offeren, als moest het wel steeds weer opnieuw.

De Here Jezus heeft zich geofferd voor de zonde-macht, daar was Zijn Kruisdood voor, Hij heeft ons vrijgemaakt van de wet van de zonde en dood. Rom.8
Zijn Bloed reinigt ons van onze zondeN.

Maar volgens mij zijn we off topique-smile

Terug naar “Archief”