alexander91 schreef:Nu wordt het nog vager

. Voor ieder mens is er hoop zolang deze leeft.
Gelukkig maar want God is zoekende naar zondaren die Hij wil redden.
Maar ik geloof wel dat als een mens God verwerpt en haat, dat dit consequenties heeft voor zijn nageslacht,
Paulus dacht daar anders over die ging in opdracht van de Here Jezus prediken en de wereld rond en velen kwamen tot bekering.
netzoals dat het consequenties heeft voor het nageslacht van de zondaar die God aanneemt.
Natuurlijk rust er een zegen op een gezin dat gelovig is, maar er is geen enkele garantie dat alle kinderen tot bekering komen.
En die consequenties zijn niet een harde zwart-witte lijn. Als ik God verwerp en mijn kinderen uitleg waarom niet en ze tegen God opzet, dan is de kans kleiner dat ze tot geloof zullen komen. Niet dat het niet kan gebeuren, maar de kans is kleiner.
Speculatief!
En het bewijs ervoor is het feit dat de meeste gelovigen ook gelovige voorouders hadden. Dat zie ik als een doorwerkende zegen, en dat komt in mijn geloof dicht bij de belofte in exodus 20.
Waarom zie ik kerken zo leeg lopen, en bepaalde kerken een leer aanhangen die totaal niet meer een bijbels geloof weer geeft.
Dus nogmaals, die tekst zegt nergens dat tot en met het derde en vierde geslacht van hen die God haten iedereen verdoemd is.
Nee dat staat er niet en heb ik ook niet gezegd.
Sorry alexander ik blijf er bij dat Ex.20:1-5 en Ez.18:20 twee verschillende uitspraken van God zijn, deze zijn niet met elkaar te vergelijken.
Dit staat er:
1 Toen sprak God al deze woorden:
2 Ik ben de HEERE, uw God, Die u uit het land Egypte, uit het slavenhuis, geleid heeft.
3 U zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.
4 U zult voor uzelf geen beeld maken, geen enkele afbeelding van wat boven in de hemel, of beneden op de aarde of in het water onder de aarde is.
5 U zult zich daarvoor niet neerbuigen, en die niet dienen, want Ik, de HEERE, uw God, ben een na-ijverig God, Die de misdaad van de vaderen vergeldt aan de kinderen, aan het derde en vierde geslacht van hen die Mij haten,
En dit in Ez.18:20
20 De mens die zondigt, díe zal sterven. De zoon zal de ongerechtigheid van de vader niet dragen, en de vader zal de ongerechtigheid van de zoon niet dragen. De gerechtigheid van de rechtvaardige zal op hemzelf zijn, en de goddeloosheid van de goddeloze zal op hemzelf zijn.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.