Zwanger deel 14

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hieke
Mineur
Mineur

Re: Zwanger deel 14

Berichtdoor hieke » 28 jun 2013 08:11

Het maken van een echo is ook het nemen van je verantwoordelijkheid voor het leven dat in je groeit. Er zijn wel degelijk afwijkingen die zo ernstig zijn dat een kindje een thuisbevalling niet overleeft. Ik vind het niet meer dan normaal dat je hierin, zeker als christen!!, je verantwoordelijkheid neemt . Ook de 20-weken echo kan zeker dingen aan het licht brengen.

Een pretecho of een geslachtsbepaling is natuurlijk persoonlijk, of je dat wil of niet. Maar "vroeger deden we dat ook niet", of "ieder kindje is welkom en een wonder", dat vind ik hele bijzondere opmerkingen.

Ik zou levenslang met een schuldgevoel lopen als mijn kind bij de geboorte zou overlijden aan een afwijking, die, als hij van tevoren gezien was, wel overlevingskans zou hebben. En dan alleen maar omdat ik geen echo wilde laten maken. Natuurlijk bestuurt God alles, en kan Hij ook voorkomen dat iets zou gebeuren. Helemaal waar. Maar we hebben ook onze eigen verantwoordelijkheid hierin. Dat vraagt God ook van ons. Je steekt toch ook niet blindelings een straat over? Je slikt toch ook foliumzuur? Je drinkt toch ook geen alcohol, en rookt niet als je zwanger bent?

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 28 jun 2013 08:27

"Je slikt toch ook foliumzuur" daar zeg je zo wat, natuurlijk slik je foliumzuur maar het beste is en dat word ook altijd geadviseerd om dat minimaal 2 maanden te slikken voordat je zwanger word dus dat kan meestal alleen in geval van "geplande" zwangerschappen!
Aangezien ik nooit een "geplande" zwangerschap heb gehad, ben ik pas foliumzuur gaan gebruiken als ik wist dat ik zwanger was, anders had ik zeker 15 jaar lang foliumzuur moeten slikken omdat ik evt zwanger zou kunnen worden.
Hoe zien jullie dit? of word er alleen nog maar "gepland" of "gevormd" zodat je van te voren maatregelen kunt nemen?

Stip
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stip » 28 jun 2013 11:30

Ik neem zeker mijn verantwoordelijkheid om goed voor mijn (ongeboren) kind te zorgen, maar eerlijk gezegd vind ik daar de 20-weken echo niet onder vallen. Het levert informatie op die mijn inziens niet direct bijdraagt aan het welbevinden van de ongeboren baby en helemaal niet aan het welbevinden van de moeder. Hoe vaak gebeurt het wel niet dat ze er 'iets' op zien, wat uiteindelijk helemaal niks is. De moeder 20 weken in de rats, stress etc etc, dat is ook niet goed (of juist niet goed) voor het ongeboren kind. Uiteindelijk geeft een 20-wekenecho geen 100% zekerheid over een gezonde baby en kan er na en tijdens de geboorte ook nog van alles gebeuren. In verband emt een medische indicatie moest ik in het ziekenhuis bevallen, dat speelt wel mee.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat iedereen het beste voor het haar kind wil en gelukkig hebben we in dit land de keuzevrijheid om iets wel of niet te willen.
"Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen."
Dietrich Bonhoeffer

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 28 jun 2013 18:18

Ik vond het zelf heel moeilijk met al die echo's.
Omdat bij onze beeb de risico's zo groot waren, hebben wij er voor gekozen om de 20 wk echo wel te doen, zodat we met behandelingen etc. hierop konden anticiperen. Later kreeg ik nog veel meer echo's, soms meerdere per week en ik moet zeggen dat ik hier ook ontzettend nerveus van werd.
Voor ons heeft toch doorslag gegeven dat er soms aandoeningen geconstateerd kunnen worden die met de juiste medische zorg goed behandelbaar zijn.
Maar ik kan me ook voorstellen dat iemand al die echo's juist niet wil.
Idd, iedereen wil toch het beste voor zijn kindje en "het beste" is dus voor iedereen verschillend.

@Kraamzorg
Onze kraamverzorgster heeft wel aangeboden om te koken, maar manlief was ook de hele week thuis, dus wij vonden het niet nodig.
Ze heeft (naast de zorg voor mij en de kleine) de was gedaan, het sanitair, de vaat, drinken voor kraambezoek etc. en mijn man heeft haar gewoon geholpen. Volgens mij hadden ze het reuze gezellig met elkaar :D .
Ze is ook niet de max. aantal uren geweest, ik geloof een kleine 40 in totaal en dat vond ik ruim voldoende.
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

hieke
Mineur
Mineur

Berichtdoor hieke » 28 jun 2013 18:47

Ik denk dat we nog eens een tijd gaan krijgen dat je de keuzevrijheid niet meer hebt. Net als met het al dan niet enten van je kind. Maar dat is weer een andere discussie.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 28 jun 2013 20:01

Vanmiddag is geboren onze zoon Oscar. Alles goed gegaan, maar natuurlijk met de voor mij bekende weeopwekkers, omdat de ontsluiting niet vorderde. Verder was hij er met 5 persweeën ( en dat heb ik nog nooit eerder gehad). Nu gelukkig thuis, maar ik ben ontzettend moe ( en dat ken ik ook niet van eerdere bevallingen). Hij is een combi van zijn beide broers, erg leuk om te zien.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 28 jun 2013 20:13

Gefeliciteerd ajl!!

Fijn dat t achter de rug is, nu hopelijk genieten!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 jun 2013 20:37

@Ajl, gefeliciteerd met jullie zoon. Mooie naam.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 28 jun 2013 20:41

Gefeliciteerd ajl!!

Geniet ervan!

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 28 jun 2013 21:51

Fijn dat het achter de rug is ajl! Van harte gefeliciteerd met jullie zoon! Leuke naam! Mooi bij de andere namen ook :)

Sterkte met herstellen en geniet van jullie gezin! Hoe vinden de andere kids het?

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 28 jun 2013 22:00

Nog een felicitatie voor vpk! Goede zwangerschap gewenst!

En natuurlijk voor ajl & man en kinderen: gefeliciteerd met jullie zoontje en broertje!
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 28 jun 2013 22:30

AJL en man: van harte gefeliciteerd met de geboorte van Oscar! Fijn dat je weer achter de rug is en je al thuis bent! Hopelijk kun je de komende dagen goed uitrusten/bijkomen en een beetje genieten.
Gods zegen toegewenst voor/bij de opvoeding van jullie viertal!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 28 jun 2013 22:48

mw schreef:AJL en man: van harte gefeliciteerd met de geboorte van Oscar! Fijn dat je weer achter de rug is en je al thuis bent! Hopelijk kun je de komende dagen goed uitrusten/bijkomen en een beetje genieten.
Gods zegen toegewenst voor/bij de opvoeding van jullie viertal!

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 29 jun 2013 07:57

AJL: van harte gefeliciteerd! wat fijn dat het achter de rug is en hopelijk herstel je snel.
Geniet van je kids!

bedankt LeChat :wink:
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 29 jun 2013 08:16

Gefeliciteerd ajl! En weer een erg leuke naam :D Hopelijk knap je snel op
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”