Het maken van een echo is ook het nemen van je verantwoordelijkheid voor het leven dat in je groeit. Er zijn wel degelijk afwijkingen die zo ernstig zijn dat een kindje een thuisbevalling niet overleeft. Ik vind het niet meer dan normaal dat je hierin, zeker als christen!!, je verantwoordelijkheid neemt . Ook de 20-weken echo kan zeker dingen aan het licht brengen.
Een pretecho of een geslachtsbepaling is natuurlijk persoonlijk, of je dat wil of niet. Maar "vroeger deden we dat ook niet", of "ieder kindje is welkom en een wonder", dat vind ik hele bijzondere opmerkingen.
Ik zou levenslang met een schuldgevoel lopen als mijn kind bij de geboorte zou overlijden aan een afwijking, die, als hij van tevoren gezien was, wel overlevingskans zou hebben. En dan alleen maar omdat ik geen echo wilde laten maken. Natuurlijk bestuurt God alles, en kan Hij ook voorkomen dat iets zou gebeuren. Helemaal waar. Maar we hebben ook onze eigen verantwoordelijkheid hierin. Dat vraagt God ook van ons. Je steekt toch ook niet blindelings een straat over? Je slikt toch ook foliumzuur? Je drinkt toch ook geen alcohol, en rookt niet als je zwanger bent?