Zwanger deel 14

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Re: Zwanger deel 14

Berichtdoor juffiejuf » 26 jun 2013 19:13

@vpk; van harte gefeliciteerd!! Hopelijk krijg je een goede zwangerschap!

@ ajl; jij gaat nu toch voor het eerst RST krijgen? Die gaat dan nu echt wel voor jullie koken neem ik aan!
Hier 78,5 uur gehad en dat verdeeld over 10 dagen kraamzorg.

@ jacootje; bij jullie maken ze dan niet echt veel echo's als je zolang geen echo meer heb gehad. Heeft dat een reden dat ze dat niet doen?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 jun 2013 19:15

De 20 weken echo is een vrijwillige echo, je maakt een keuze of je wilt ja of nee.

Ik had ook alleen maar met 12 weken en ergens rond de 36 weken een echo. Wij hebben dan wel gekozen voor een 20 weken echo.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 jun 2013 21:45

Is een echo bij een normale zwangerschap "standaard" tegenwoordig?
Ik heb slechts 1 echo gehad, in 5 zwangerschappen.

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 26 jun 2013 21:49

Pfff, wel met je tijd meegaan he Schelpje :-oo

1 0f 2 termijnecho´s in het eerste trimester.
20 weken echo in het tweede trimester (optioneel)
in het derde trimester 1 ligingsecho

Als er een medische indicatie is dan kunnen er nog heel veel echo momenten bij komen

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 26 jun 2013 21:53

Die 3e heb ik beide keren niet gehad hoor. Bij de eerste alleen 12 wk en bij de 2e ook met 20wk
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 jun 2013 21:55

Tjonge...
En wij ons maar afvragen waarom de premie elk jaar stijgt :mrgreen:

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 26 jun 2013 22:08

schelpje3 schreef:Tjonge...
En wij ons maar afvragen waarom de premie elk jaar stijgt :mrgreen:

DAT HEB JE DENK IK MEER AAN DE FRAUDERENDE ZIEKENHUIZEN TE DANKEN

http://www.promovendum.nl/blog/fraude-zorg

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 jun 2013 07:20

christien schreef:Pfff, wel met je tijd meegaan he Schelpje :-oo

1 0f 2 termijnecho´s in het eerste trimester.
20 weken echo in het tweede trimester (optioneel)
in het derde trimester 1 ligingsecho

Als er een medische indicatie is dan kunnen er nog heel veel echo momenten bij komen

Ook die laatste hoeft niet helemaal zo te zijn.

Ik heb toen een echo gekregen omdat ze dachten dat die van mij in stuit lag. Anders niet gekregen.
Ze willen niet al te veel echo's maken als het niet nodig is.

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 27 jun 2013 07:57

vpk schreef:Die 3e heb ik beide keren niet gehad hoor. Bij de eerste alleen 12 wk en bij de 2e ook met 20wk

Als er maar enige twijfel is over de liging krijg je een ligingsecho tegenwoordig vaker regel dan uitzondering, maar dat hoeft dus niet :wink:

Wat mij opvalt is dat er veel verschil zit tussen de ene en de andere verloskundige praktijk.
Als er een echo apparaat aanwezig is in de praktijk krijg je vaker een echo dan als er geen echo apparatuur aanwezig is.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 27 jun 2013 08:17

christien schreef:Als er een echo apparaat aanwezig is in de praktijk krijg je vaker een echo dan als er geen echo apparatuur aanwezig is.

Dat idee heb ik ook. Ik heb bij 5 van de 7 kinderen wel 10 of meer echo's gehad ...

Wat betreft kraamzorg: uit m'n hoofd gezegd hebben we hier 3x 64 uur kraamzorg gehad, 1x 72 uur en 2x 56 uur. Maaltijden werden altijd gekookt, heerlijk! Ik denk dat de RST dat ook doet, ajl.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 jun 2013 08:22

christien schreef:

Wat mij opvalt is dat er veel verschil zit tussen de ene en de andere verloskundige praktijk.
Als er een echo apparaat aanwezig is in de praktijk krijg je vaker een echo dan als er geen echo apparatuur aanwezig is.

Hier dus niet, bij onze vkpraktijk hebben ze een eigen echokamer. Maar ze willen het zo min mogelijk doen.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 27 jun 2013 09:16

@iedereen, hoe komen jullie aan zoveel uren kraamzorg? Ik had gewoon 49 uur. Hebben jullie een andere zorgverzekering dan ofzo?

@ookiedereen,
Hier met 11 weken ( termijn bepaling )
Hier een 20 weken, 30 en 34 weken echo ( groei echo ), en 36 weken ( liggingsecho ) is nu sinds kort standaard.

dat was bij mijn laatste. Bij de eerste( 6 jr geleden 0 nog maar 2 echo's, 12 en 20 maar ik had de 20 geweigerd. en de tweede al meer echo's. Toen wilde ik de 20-weken ook weigeren want ik had het idee dat alleen maar gekeken werd om het nog op tijd weg te kunnen halen als het niet goed zou zijn. Echter ik had toen een andere ( christelijke ) vk en die legde uit dat dat zeker niet de intentie was, maar juist of er bijv. hartafwijkingen zijn of andere zaken waar het belangrijk voor is om in het ziekenhuis te bevallen of meteen in te grijpen bij geboorte ( daardoor zijn ook weer meer kinderen met wiegendood voorkomen, omdat je sommige hartafwijkingen alleen ziet met een echo en pas opmerkt als het kindje dood ligt )

Bij de derde wilde ik eigenlijk de laatste 3 echo's weigeren want ik vond het onzin. Toen vertelde de vk dat er in nederland gewoon meer babysterfte is dan in andere europese landen en dat ze niet goed weten waarom ( het hele thuisbeval verhaal is ook vaak onderzocht of aangewezen als oorzaak daarvoor maar vooralsnog geen eche aanwijzing dat dat het is )...ze vermoedden dat het ook te maken kan hebben met het minder echo's maken ( is in buitenland vaak standaard bij elke controle ) , want dan vallen zaken toch minder gauw op. daarom stimuleren ze het maken van echo's.
( en @schelpje, babysterfte en wat daaraan vooraf gaat is duurder dan een extra echo )
Maar goed, ik wilde het nog niet toen zei ze dat ze het prima vond, ze stelde voor alleen de 30 weken echo en als het goed was verder zo laten.
Maar bleek dat kindje toen een groeiachterstand had.
Ik ben vervroegd met verlof gegaan en meer rust genomen en dat zorgde er wel voor dat het kindje het weer inhaalde, en er bleek gelukkig niets ernstigs aan de hand.
Maar nu heb ik de neiging zou ik ooit nog zwanger zijn gewoon maar alle echo's te doen.

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 27 jun 2013 10:36

Verzekerd bij VGZ (voorheen was dat Trias) en kraamzorg zo snel mogelijk aanvragen bij de RST, dan krijg je veel uren en meestal nog kwaliteitszorg!
http://www.rstzorg.nl/Kraamzorg
http://www.vgz.nl/vergoedingen/kraamzorg?icmp=VG07
Bij onze 1ste alleen een groeiecho gehad bij 30 weken, bij de 2e alleen een 1ste echo.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 jun 2013 12:33

Ten eerste had ik een ouderwetsche vroedvrouw. Die kon zowat alles van de buitenkant zien, keerde ook zelfs baby's als ze dwars lagen, de mijne ook (ligt af en toe nog wel eens dwars :wink: )
In mijn tijd (ahum) kreeg je alleen een echo als:
* er echt een sterk vermoeden was van een "afwijking", groeiachterstand
* bij erfelijke afwijkingen, zoals hartafwijking e.d.
* als de zwangerschap langer duurde dan 40 weken en dan nog niet altijd

Ik ga van het punt uit, het kindje is welkom, ten allen tijde. En wat heb je eraan om in de 14e week al te weten dat het één been mist, of nog erger.
Wat is er nu echt zo leuk aan om te weten of je een jongen of meisje krijgt, de verrassing is helemaal weg.
In de jaren 80 mocht een tweeling ook nog thuis geboren worden, ik begrijp nu niet meer?
De verloskundigen van tegenwoordig hebben een ander soort opleiding.
Daar tegenover staat een riante kraamtijd. Ik had eenmaal zelfs 80 uur!
Ik lag echt als een koningin in mijn sponde, de kraamvisite te ontvangen :D

zomaar
Mineur
Mineur

Berichtdoor zomaar » 27 jun 2013 12:46

Hier alleen een echo bij eerste keer dat je komt, vaak rond de 8 wkn, en dan rond de 12, 13 weken nog een keer
om definitieve termijn te bepalen, en verder niet als niet nodig is.

Hier vier keer RST, meestal rond de 58 uur zorg gehad, eten koken drie keer wel 1 keer niet, ze kon het gewoon niet :o , we vroegen het haar klaar te zetten, maar moest d'r alles voorzeggen hoe ze het doen moest, terwijl we echt niet haar eerste gezin waren.

Terug naar “Archief”