De vijf wijze en de vijf dwaze Maagden .

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

bornagain
Verkenner
Verkenner

De vijf wijze en de vijf dwaze Maagden .

Berichtdoor bornagain » 25 jun 2013 18:38

Wat moeten we doen om bij de vijf wijze maagden te horen ?

schaapje
Generaal
Generaal

Re: De vijf wijze en de vijf dwaze Maagden .

Berichtdoor schaapje » 25 jun 2013 18:45

bornagain schreef:Wat moeten we doen om bij de vijf wijze maagden te horen ?

Ik denk bouwen op de Rots, doen wat de Here Jezus ons opdraagt Hij Zegt o.a. "Wat noemt gij Mij Here en doet niet wat Ik zeg"
In Mat.5 draagt Hij op hoe te leven, tegelijkertijd weet een mens dat dit niet kan in zijn natuurlijke aard, dus dan is de wedergeboorte, de blijvende inwoning van de Heilige Geest noodzakelijk.
En wedergeboorte is iets wat God alleen kan doen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 25 jun 2013 18:46

En welkom bornagain :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

bornagain
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor bornagain » 25 jun 2013 19:12

Ik zag mensen op de markt staan om te waarschuwen, is erg stoer hoe hun dat doen, Moeten we niet op andere forums gaan waarschuwen dat Jezus terugkomt, en dat we waakzaam moeten zijn, vrij van zonde en Wrok, we kunnen op grote forums vertellen dat Jezus terug komt, bid dat je de juiste kracht, wijsheid enzovoort krijgt.
De straat predikers zijn ook vervuld met de Heilige Geest.

We kunnen het verschil maken voor andere, of eeuwig bij de demonen of eeuwig bij God

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 25 jun 2013 21:42

Zorgen dat we voldoende olie in onze lampen hebben en voortdurend waakzaam zijn.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 04 jul 2013 10:31

Niet dwaas zijn: Zijn Woorden horen en ze doen:
God liefhebben en je naaste als jezelf.
In het hoofdstuk ervoor staat dat de liefde van de meesten zal verkillen: de lamp die uitgaat.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 05 jul 2013 10:29

schaapje schreef:Ik denk bouwen op de Rots, doen wat de Here Jezus ons opdraagt Hij Zegt o.a. "Wat noemt gij Mij Here en doet niet wat Ik zeg"
In Mat.5 draagt Hij op hoe te leven, tegelijkertijd weet een mens dat dit niet kan in zijn natuurlijke aard, dus dan is de wedergeboorte, de blijvende inwoning van de Heilige Geest noodzakelijk.
En wedergeboorte is iets wat God alleen kan doen.

Wikipedia vat het kernachtig als volgt samen:
Wedergeboorte is volgens het christendom een opnieuw geboren worden in een ander mensengeslacht, dat van Jezus, die volgens een traditionele uitleg in de Bijbel de tweede mens wordt genoemd (1 Kor. 15:45-47). Jezus is als Christus het hoofd van een nieuw of ander mensengeslacht in tegenstelling tot Adam, de eerste mens en hoofd van het eerste mensengeslacht. Wedergeboorte in het geslacht van deze Jezus Christus betekent afgesneden worden uit het eerste geslacht van Adam om vervolgens overgezet te worden in het geslacht van Jezus Christus. Jezus zou door zijn christus-zijn de gehele mensheid met zich mee in de dood nemen. Wie daarin gelooft en deze verzoening aanneemt, krijgt als verzegeling van dat geloof van de opgestane Jezus de Heilige Geest in het hart (de geest). Volgens de christelijke uitleg van de Bijbel nam Jezus de mens niet alleen mee in de dood, maar ook in de Opstanding, en de mens wordt door geloof in zijn volbrachte werk in de geest met die opgestane Christus verenigd. Christenen geloven dat door de Heilige Geest de geest weer levend gemaakt wordt en men zo het "leven van Christus" ontvangt dat door de dood is heengegaan. De wedergeborene zou zo overgezet zijn vanuit de ene mens, Adam, in de andere, Christus.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 09 jul 2013 13:20

-
Laatst gewijzigd door coby op 18 jul 2013 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Prisoner
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Prisoner » 09 jul 2013 15:54

coby schreef:Niet dwaas zijn: Zijn Woorden horen en ze doen:
God liefhebben en je naaste als jezelf.
In het hoofdstuk ervoor staat dat de liefde van de meesten zal verkillen: de lamp die uitgaat.

Ik vind dit een waardevolle bijdrage van jou.
Het licht is de liefde, de aanwezigheid van God.

En om je spirituele leven te kunnen verrijken, zul je de dingen zo moeten doen als was je in de tegenwoordigheid van God, want dat ben je ook.
Ik las op een andere website dat de olie ook wel gezien wordt als de woorden van God. Door die altijd bij je (in herinnering) te houden, en te blijven gebruiken, laat je aan iedereen zien dat je op hem durft te rekenen.
Voor de vele tegenstanders is dit helaas een bewijs van verderf, maar voor ons van zaligheid.

Daarom moesten die dwaze maagden de wijzen ook verlaten
...in plaats van het licht van de verstandigen die echte hoop hadden te vervuilen met vals licht dat onzekerheid verspreidde.
Want iederéén kan wel iets zeggen zoals ie het van een profeet gehoord heeft, maar dat betekent nog niet dat iemand ook daadwerkelijk meent wat hij zegt of na zegt.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 15 jul 2013 09:01

Want iederéén kan wel iets zeggen zoals ie het van een profeet gehoord heeft, maar dat betekent nog niet dat iemand ook daadwerkelijk meent wat hij zegt of na zegt.

De Schrift verwijst eenvoudig naar de boom. Met name naar de vruchten ervan!
Vruchten van geloof, hoop, liefde, vertrouwen, bevrijding en hernieuwde gehoorzaamheid.
Zo moeilijk kan dat toch niet zijn om te onderkennen wat waarachtig is.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 28 okt 2013 09:57

De dwaze hadden geen olie.
Olie is de Heilige Geest.
De lamp is Gods Woord inclusief Zijn Wet.
Het vat is de persoon, de ware gelovige.
Het is onmogelijk de Heilige Geest in de lamp te dragen. Hij moet binnenin de persoon/ het vat zijn.
De persoon moet geleid worden door de Heilige Geest om Gods wetten, zoals geopenbaard in het Woord in praktijk te brengen in zijn leven: hij moet wat olie uit zijn vat in de lamp doen om de lamp te laten werken. De daden van de persoon geven licht of leven aan de wet.
Hun lampen waren al uitgegaan staat er eigenlijk:
And the foolish said unto the wise, Give us of your oil; for OUR LAMPS ARE GONE OUT. (Matthew 25:8)
the verb "can also be translated as 'going out' (as the KJV margin implies)", thereby allowing the explanation that some oil MUST have been there to start with. That all sounds very nice, but that's not how it goes!
The Greek verb used here is "sbennuntai", the Present Passive Indicative of "sbennumi", which means: to quench, to extinguish, to put out. The Indicative mood presents a simple statement of fact.

De wijze wisten hoe en wanneer ze hun olie hadden gekregen. Ze leggen het uit aan de dwaze, het is hetzelfde advies wat Christus aan Laodicea gaf:
Ik raad u aan om van Mij te kopen goud wat in vuur gelouterd is. Het 'kopen' is bij God. Jesaja 55 Kom, koop wijn en melk zonder prijs.
Ik sta aan de deur en Ik klop. Als iemand Mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal maaltijd met hem houden en hij met Mij: relatie, naar Zijn Woord luisteren en het doen.

Matteus 24:10-13
Omdat de wetteloosheid toeneemt zal de (agape) liefde van de meesten verkillen.

dwaas: moros, ook gebruikt in de dwaze man die zijn huis bouwde op het zand: Zijn Woorden horen en ze niet doen.
De wijzen deden wat Hij zei, hielden Zijn gebod: God liefhebben met geheel je hart, ziel en verstand en je naaste als jezelf.

1 John 2:10-11:
Wie zijn broeder liefheeft blijft in het Licht.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 01 nov 2013 16:04

Ik ben erg geporteerd van metaforisch Bijbellezen, maar op de manier van Boerin snap ik de pointe niet van deze gelijkenis. Mij is geleerd dat geloof niet deelbaar is en de wijze meiden daarom geen olie aan de dwaze moesten geven. Overigens kan ik mij nauwelijks voorstellen dat de dwaze meiden geweigerd zouden moeten worden aan de feestzaal. Je laat je gasten toch niet in de kou staan na al die moeite in het donker?
Ik zou hem nog wel eens uitgelegd willen hebben door een goede predikant.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 01 nov 2013 22:12

hubert schreef:Ik ben erg geporteerd van metaforisch Bijbellezen, maar op de manier van Boerin snap ik de pointe niet van deze gelijkenis. Mij is geleerd dat geloof niet deelbaar is en de wijze meiden daarom geen olie aan de dwaze moesten geven. Overigens kan ik mij nauwelijks voorstellen dat de dwaze meiden geweigerd zouden moeten worden aan de feestzaal. Je laat je gasten toch niet in de kou staan na al die moeite in het donker?
Ik zou hem nog wel eens uitgelegd willen hebben door een goede predikant.

Na al die moeite? Ze lagen te pitten en haatten hun naaste. Wie zijn broeder haat is in de duisternis tot nu toe. Hij zei toch: Ik ken u niet, gij werkers der wetteloosheid tegen die lui die wonderen hadden gedaan. Wetteloosheid is niet God liefhebben en je naaste als jezelf.
Deze uitleg had ik op internet gelezen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 01 nov 2013 22:48

Wat we moeten doen?
NIks!
We zijn samen met de Bruidegom als het Hoofd (Zijn Lichaam )en dus zijn we helemaal niet bij de 10 maagden.
En de Bruidegom is al op de plaats van bestemming, en wij dus ook.
Wij zijn één Lichaam met Hem geworden door de dood en opstanding van Christus en Zijn geloof en wij maken door geloof deel uit van de Opgewekte Heer, Die Heer in die gelijkenis de Bruidegom is.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 02 nov 2013 16:15

Ik vond het altijd een mooie, goed te begrijpen gelijkenis. Gericht op de wederkomst. Maar later ga je wat meer erover nadenken en de uitleggingen hier werpen ook weer een iets ander licht. Natuurlijk vind je op internet allerlei exegeses en in verschillende kerkdiensten, waar erover gepreekt werd/wordt, zie je ook verschillende benaderingen. Toch lijkt het me niet zo moeilijk. Je moet voorbereid zijn op de komst van het Koninkrijk. De vraag is, of dit een spectaculaire wederkomst is, zoals op visionaire wijze beschreven op sommige plaatsen in de bijbel. Of moeten WIJ voor het Koninkrijk zorgen? Bouwen aan de hemel op aarde? De liberale Joden denken er zo over. Hoe je dat doet? Naastenliefde, opkomen voor de verdrukten, daden stellen. Op tal van plaatsen zei Jezus dat voor en leefde het voor. De dwaze meisjes waren te zorgeloos, dachten nergens over na, de wijzen dachten wel na, onderzochten de dingen en overweegden alles. Ze waren in het zorgzaam zijn actief bezig en namen wijze voorzorgsmaatregelen. Dus wat die wederkomst inhoudt, dat is de vraag, niet het verhaal op zichzelf. De uitleg van Wilsophie verbaast me. Niks doen? Dat druist tegen alle geboden in. Het gaat om geloven metterdaad. En ik vind het ook bedenkelijk, te stellen, dat je niks hoeft te doen, omdat de Bruidegom voor de gelovigen al gekomen is. En hoor jij daar dan ook bij? Godsdiensthoogmoedigheid ligt op de loer.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Terug naar “[Religie] - Open forum”