maaarten schreef:Wat een trieste bedoening is dit topic geworden zeg![]()
Ik kan hier weinig anders over zeggen dan wat Paulus al aan Timotheus schreef:
"Want er komt een tijd, dat (de mensen) de gezonde leer niet (meer) zullen verdragen, maar omdat hun gehoor verwend is, naar hun eigen begeerte zich (tal van) leraars zullen bijeenhalen, dat zij hun oor van de waarheid zullen afkeren en zich naar de verdichtsels keren. "
@gravo, laat me alleen nog dit zeggen, die omwenteling in de theologie waar jij van spreekt is niets nieuws, maar wordt al sinds halverwege de 19e eeuw door allerlei figuren in allerlei verschillende vormen ten tonele gevoerd. Het wordt ook wel gewoon vrijzinnigheid genoemd, of liberaal christendom. Een korte blik in een geschiedenisboek zal je ook leren dat dat telkens eindigt in ontkerkelijking. Als ik bijvoorbeeld naar mijn eigen achtergrond kijk, namelijk Gereformeerde Kerken in Nederland, dan zie ik dat mijn overgrootouders nog leefden zoals dat nu ongeveer in de gergem gebeurt, dat mijn opa na lange gewetenstrijd toch maar thuis bleef zondagmiddag om de finale van het WK voetbal te kijken, dat mijn vader ouderling is in een kerk waar idd homoseksualiteit volledig geaccepteerd wordt en waar de (vrouwelijke) ds. mij tijdens catechesatie probeerde te leren dat hel niet bestaat en dat het idee dat Jezus voor onze zonden gestorven is ook maar door Paulus is verzonnen. Een hele verlichting toch? Heel tolerant enzo, een beetje wat jij voor ogen had dacht ik. Het enige probleem is dat na de generatie van mijn ouders niemand meer naar de kerk gaat, zodra ze niet meer met hun ouders meegaan. Van mijn generatie ben ik de enige in mijn familie die nog in de kerk zit, maar helaas moest ik daarvoor wel overstappen van de GKN naar de CGK, waar ze die verlichting niet hebben meegemaakt. Opvallend is dat die verlichte gemeente waar ik vandaan kom sterk vergrijst en in ledenaantal terugloopt, terwijl de gemeente waar ik nu naartoe ga groeit, ook met mensen van buiten de kerk (!), en de meeste jeugd gewoon blijft kerken......
Dus om eerlijk te zijn, als je gewoon naar de realiteit kijkt, hoe de zaken ervoor staan in kerkelijk nederland en hoe het in het verleden gegaan is, raakt je verhaal kant noch wal.
Ik ben blij dat er toch nog een ander geluid hier te horen is, want het is zeker triest.
Wie niet vóór het homohuwelijk is, wordt neergesabeld als homohater, iemand uit de oertijd, onchristelijk ...
En we hebben nu ook weer een dominee in het nieuws, die heel erg aan zijn geloof is gaan twijfelen.
En dan schrijft hij ook nog een boek.
Die omwenteling begon trouwens nog eerder, toen is de Heidelberger Catechismus geschreven, omdat er allerlei remonstrantse ideeën en geluiden te horen waren.
En ik vrees dat het allemaal nog erger wordt. Als het homohoofdstuk is afgesloten omdat het alom geaccepteerd LIJKT, komt er een volgende kwestie.
Dat het allemaal afleidingen van de satan zijn, komt blijkbaar in niemand op.