Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

alexander91
Majoor
Majoor

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor alexander91 » 20 jun 2013 10:50

106768 schreef: Gevoelens moet je nooit in de weg zitten.

Ik vraag me af hoe algemeen geldig je deze uitspraak vind :P.

Als we geen enkel gevoel zouden tegenhouden of afremmen, dan zou er niet zoveel vrede zijn.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 20 jun 2013 15:52

Met oprechte gevoelens is toch niets mis?
Of begrijp ik iets niet?

toppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor toppie » 20 jun 2013 16:03

Ook uit dit topic blijkt dat men de Bijbel niet verstaat. :?

maaarten

Berichtdoor maaarten » 20 jun 2013 19:48

hubert schreef:Met oprechte gevoelens is toch niets mis?
Of begrijp ik iets niet?

Maar als ik oprecht gevoel een hekel aan iemand te hebben, dan is het daarmee nog niet goed hè. Dan zijn mijn gevoelens verkeerd en moeten die veranderen. Jeremia zegt niets voor niets dat het hart arglistig en verderfelijk is. Gewoon doen wat je lekker vindt - ook wel 'oprechte gevoelens' of 'doe wat je hart je ingeeft' of andere ethiek in een dergelijk stramien - is zo'n beetje het tegenovergestelde van wat de Bijbel schrijft over hoe je moet leven!

Adam en Eva wilden het zelf weten en ze zijn in zonde gevallen, het refrein van richteren is dat men doet wat goed was in hun eigen ogen en kijk eens wat een gruwelen dat voortbrengt.

Je hoeft de krant maar open te slaan, om te zien wat er allemaal misgaat als zondige mensen hun hartje en hun oprechte gevoelens volgen.....

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 21 jun 2013 09:18

Tsja. zo kun je het ook bekijken. Daarom maar weer wat minder algemeen on topic:
In dit geval ga ik uit van goede oprechte gevoelens tussen 2 mensen die van elkaar houden en met elkaar door het leven willen gaan.
Zou de Bijbel het een gruwel vinden als zij seks zouden hebben voordat zij naar de ambtenaar van de Burgerlijke Stand zijn geweest?
Of is dit een menselijk verzinsel van een stel zure prelaten?

Jannette123
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jannette123 » 21 jun 2013 20:17

Dat is dus de grote vraag.
Ik denk dat iedereen dat zelf maar kort moet sluiten. En als jij denkt dat God hiermee tevreden mee is en je merkt het door alles, dan zal het wel goed wezen. Het staat gewoon niet echt duidelijk in de bijbel wat niet en wel mag. Vroeger had je al dat gezeur met trouwen ook niet zo...
Speak Life, when the sun won't shine and you don't know why.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 21 jun 2013 21:05

hubert schreef:Tsja. zo kun je het ook bekijken. Daarom maar weer wat minder algemeen on topic:
In dit geval ga ik uit van goede oprechte gevoelens tussen 2 mensen die van elkaar houden en met elkaar door het leven willen gaan.
Zou de Bijbel het een gruwel vinden als zij seks zouden hebben voordat zij naar de ambtenaar van de Burgerlijke Stand zijn geweest?
Of is dit een menselijk verzinsel van een stel zure prelaten?

Het verschil is hoe je tegen het huwelijk aankijkt. De Bijbel, en de Heere Jezus Zelf leren dat het huwelijk een door God geschapen verbond tussen een man en een vrouw is. In het kader daarvan heeft God seksualiteit gegeven, als iets moois en goeds voor de echtgenoten, voor voortplanting en om, zoals de Bijbel dat noemt, 'één te worden'. Het is mooi en er mag van genoten worden. Het gaat mij niet om wat er allemaal niet mag, maar juist waar seksualiteit op zijn plek is en waarvoor God het bedoelt heeft, en dat is het huwelijk.

Doordat onze cultuur zoveel misbruik maakt van seksualiteit, schieten christenen de hele tijd in het verweer tegen alle praktijken van seksualiteit die zich in onze cultuur voordoen die voor God niet kunnen bestaan. Ik denk dat het een gevaar is om dan een erg negatief beeld van seksualiteit te krijgen door alleen maar te praten over wat er allemaal niet mag. Christenen zouden juist vaker hun visie op seksualiteit positief moeten benoemen; dus hoe het juist wel hoort en hoe God het bedoelt heeft, in plaats van negatief, waar alleen maar gezegd wordt wat allemaal niet mag.

Maar als we dus hebben vastgesteld dat God seksualiteit voor in het huwelijk gegeven heeft - een geschenk waar we heel dankbaar voor mogen zijn - dan kunnen we niet ontkomen aan het idee dat het inderdaad een gruwel is wanneer men wel de mooie dingen die God voor het huwelijk gegeven heeft wil genieten, maar niet de verantwoordelijkheden die daarmee gepaard gaan. Dat is dus precies wat er gebeurt als men wel zo nodig seks moet hebben, maar geen huwelijksgelofte af wil leggen. Dat heeft niks te maken met die ambtenaar, maar alles met de wil van God en alles met een positieve visie op seksualiteit.

"Het huwelijk zij in ere bij allen en het bed onbezoedeld, want hoereerders en echtbrekers zal God oordelen." Hebreeën 13:4

Jannette123 schreef:Dat is dus de grote vraag.
Ik denk dat iedereen dat zelf maar kort moet sluiten. En als jij denkt dat God hiermee tevreden mee is en je merkt het door alles, dan zal het wel goed wezen. Het staat gewoon niet echt duidelijk in de bijbel wat niet en wel mag. Vroeger had je al dat gezeur met trouwen ook niet zo...

Ik heb toch wel moeite met de gedachte dat het wel goed zal zijn als wij denken dat God ermee tevreden is. Wordt het allemaal niet vreselijk subjectief zo?

Jannette123
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jannette123 » 21 jun 2013 21:13

Tsjah, maar jij kan niet voor een ander bepalen wat niet of wel goed is. Net zoals ik dat ook niet voor over jou kan doen.

Daarbij denk ik ook dat er veel belangrijkere dingen zijn in de wereld, ik vind dat mensen zich zo druk kunnen maken over allerlei dingen.

Ik ken ook ouders die continue op hun kinderen letten op het gebied van seks. Elke keer vragen ze of ze geen seks hebben voor het huwelijk. Stel dat je 'ja' zeggen. Dan worden de ouders boos. Maar als ze 'nee' zeggen dat geloven ze je niet. Wat moet je daar dan mee? :roll:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 jun 2013 12:55

Jannette123 schreef:Tsjah, maar jij kan niet voor een ander bepalen wat niet of wel goed is. Net zoals ik dat ook niet voor over jou kan doen.

Daarbij denk ik ook dat er veel belangrijkere dingen zijn in de wereld, ik vind dat mensen zich zo druk kunnen maken over allerlei dingen.

Ik ken ook ouders die continue op hun kinderen letten op het gebied van seks. Elke keer vragen ze of ze geen seks hebben voor het huwelijk. Stel dat je 'ja' zeggen. Dan worden de ouders boos. Maar als ze 'nee' zeggen dat geloven ze je niet. Wat moet je daar dan mee? :roll:

Mag ik jou een stelling voorleggen Jannette?
De oudste dochter van een vriendin kreeg verkering en op een gegeven moment bleef de jongen slapen. Mijn vriendin wilde dat de jongen in de logeerkamer ging slapen, haar man vond dit onzin, want ze deden "het" toch wel. Het werd een twistpunt, alhoewel ze het vantevoren echt wel besproken hebben, ze waren beiden tegen, volgens mijn vriendin. Maar toen het moment daar was, vond hij het ineens lichtelijk overdreven.
Bij de 2e was het al geen twistpunt meer. Die vroeg het niet eens meer, de oudste mocht toch ook?
Wat laat je toe, als ouders?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 23 jun 2013 12:07

schelpje3 schreef:Mag ik jou een stelling voorleggen Jannette?
De oudste dochter van een vriendin kreeg verkering en op een gegeven moment bleef de jongen slapen. Mijn vriendin wilde dat de jongen in de logeerkamer ging slapen, haar man vond dit onzin, want ze deden "het" toch wel. Het werd een twistpunt, alhoewel ze het vantevoren echt wel besproken hebben, ze waren beiden tegen, volgens mijn vriendin. Maar toen het moment daar was, vond hij het ineens lichtelijk overdreven.
Bij de 2e was het al geen twistpunt meer. Die vroeg het niet eens meer, de oudste mocht toch ook?
Wat laat je toe, als ouders?
Alles, nadat ze je eerst eigen verantwoordelijkheid hebt bijgebracht.

Jannette123
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jannette123 » 24 jun 2013 11:24

Tsjh. daar heb je een punt. maar misschien moet je als ouders gewoon verstandig zijn. namelijk ze het gewoon vertellen hoe je er over denkt... maar ook WAAROM je er zo over denkt. en stel dat je..kind het daar dan vervolgens niet mee eens is. moet geen kind ook in de gelegenheid is om zijn verhaal uit te leggen. want juist dat wordt niet gedaan!

maar ook soort vrij in laten. Ze komen er vanzelf wel achter!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 jun 2013 11:31

boer schreef:Alles, nadat ze je eerst eigen verantwoordelijkheid hebt bijgebracht.

Hoe kom je bij het idee dat je alles moet toestaan? En eigen verantwoordelijkheid bij brengen? Vanaf welke leeftijd is een kind verantwoordelijk? En kan een kind/tiener dat wel aan?
En als ze kiezen voor seks in de verkeringstijd hoe kan je dat verantwoorden als ouder, dit in je eigen huis toe te laten?
Het is wel te merken boer dat je zelf geen kinderen hebt, met deze uitspraken.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 jun 2013 11:34

Jannette123 schreef:Tsjh. daar heb je een punt. maar misschien moet je als ouders gewoon verstandig zijn. namelijk ze het gewoon vertellen hoe je er over denkt... maar ook WAAROM je er zo over denkt. en stel dat je..kind het daar dan vervolgens niet mee eens is. moet geen kind ook in de gelegenheid is om zijn verhaal uit te leggen. want juist dat wordt niet gedaan!

maar ook soort vrij in laten. Ze komen er vanzelf wel achter!

Je mag, nee moet, als ouders wel grenzen stellen!
En dan niet als ze 28 zijn en een leuke bink tegenkomen, nee, als ze aan het begin van de puberteit zijn!
En er is niets mis met NEE zeggen, ook al vinden ze dat niet leuk en komt er ruzie van.
Tuurlijk moet je het kind zijn verhaal laten doen, maar jij als ouder ook.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 24 jun 2013 12:08

schaapje schreef:
Hoe kom je bij het idee dat je alles moet toestaan? En eigen verantwoordelijkheid bij brengen? Vanaf welke leeftijd is een kind verantwoordelijk? En kan een kind/tiener dat wel aan?
En als ze kiezen voor seks in de verkeringstijd hoe kan je dat verantwoorden als ouder, dit in je eigen huis toe te laten?
Het is wel te merken boer dat je zelf geen kinderen hebt, met deze uitspraken.

Probeer eens wat minder persoonlijk te posten.
Ik verkeer vaak genoeg tussen familie en anderen die wel kinderen hebben, ook lees ik kranten en tijdschriften.
Wat mijn persoonlijke ervaring betreft is dat er over God en seks nauwelijks gepraat wordt.
school en catechesatie moeten dat maar oplossen.
De taak van ouders is het kind verantwoordelijk te maken voor zijn daden en zelfstandigheid bij te brengen.
Ieder kind zou goed genoeg door de ouder gekend en aangevoeld moeten worden, om te zien wanneer de eigen verantwoordelijkheid vormen begint aan te nemen.
En dan ga je een kind niet behandelen alsof het 4 jaar oud is met ''mag wel, mag niet'', lijkt me.
Waar word b.v. geleerd dat het christelijk huwelijk een weerspiegeling is van de relatie tussen Christus en Zijn gemeente, welke op trouw en liefde gebaseerd, onberispelijk dient te zijn?
Communicatie lijkt me het sleutelwoord, dwang werkt trouwens vaak averechts op deze leeftijd.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 jun 2013 12:59

boer schreef:
Probeer eens wat minder persoonlijk te posten.
Ik verkeer vaak genoeg tussen familie en anderen die wel kinderen hebben, ook lees ik kranten en tijdschriften.

Dat ga je toch niet vergelijken met eigen kinderen opvoeden?

Wat mijn persoonlijke ervaring betreft is dat er over God en seks nauwelijks gepraat wordt.
school en catechesatie moeten dat maar oplossen.
De taak van ouders is het kind verantwoordelijk te maken voor zijn daden en zelfstandigheid bij te brengen.

Helemaal mee eens.

Ieder kind zou goed genoeg door de ouder gekend en aangevoeld moeten worden, om te zien wanneer de eigen verantwoordelijkheid vormen begint aan te nemen.
En dan ga je een kind niet behandelen alsof het 4 jaar oud is met ''mag wel, mag niet'', lijkt me.

Ook waar, maar verval dan niet in het uiterste, je behandeld een tiener niet als een kind van 4, maar aan de andere kant heb ik mijn zoon toen hij 16 was wel eens iets verboden, en juist omdat hij 16 was.

Waar word b.v. geleerd dat het christelijk huwelijk een weerspiegeling is van de relatie tussen Christus en Zijn gemeente, welke op trouw en liefde gebaseerd, onberispelijk dient te zijn?

Sorry?....ik ben je even kwijt....wat heeft dat te maken met opvoeden en met name de seksuele opvoeding?

Communicatie lijkt me het sleutelwoord, dwang werkt trouwens vaak averechts op deze leeftijd.

Communicatie is heel belangrijk, en dwang werkt niet, maar iets verbieden op een bepaalde leeftijd werkt wel, en dat is mijn ervaring!
En mijn kids zijn het er achteraf (na jaren) mee eens, zijn heel goed terecht gekomen.

De vraag ging over kunnen/mogen je kinderen onder jouw dak samen in één bed slapen als ze verkering hebben.
Laatst gewijzigd door schaapje op 24 jun 2013 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Terug naar “Archief”