Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor schelpje3 » 10 jun 2013 16:12

hubert schreef:
Ik ben blij dat je het met mij eens bent. Die ds van de HKK houdt intussen wel zo'n serie preken. Ik zou die jongeren wel een willen vragen of ze daar mee geholpen zijn. Dus als je meeleest!!!!!
Het zou m.i. moeten gaan over een kwaliteit van leven voor Gods vriendelijk aangezicht. Lees Prediker er nog maar eens op na: genieten mag van God! Juist als je jong bent! Voor de kwade dagen komen...... brrrrrrrrrrrr

Nee Hubert, ZOEK de Schepper in de dagen van je jeugd, eer de kwade dagen komen!!

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 11 jun 2013 09:43

schelpje3 schreef:Nee Hubert, ZOEK de Schepper in de dagen van je jeugd, eer de kwade dagen komen!!

Ik ga er zondermeer van uit dat dat wel in orde is bij onze jeugd. We hebben het nu over 'genieten' en dat mag blijkbaar van God. Lees het nog maar eens na. Prediker spoort de jeugd (en ons) aan dat vooral niet te vergeten.

'Geniet dus, beste vriend, van je jonge jaren, haal je hart op aan de dagen van je jeugd. Volg de wegen die je hart wil gaan, gun je ogen wat ze wensen. En onthoud bij alles wat je doet dat God je aan zijn oordeel onderwerpt' (11:9-10).

'Gedenk daarom je schepper in de dagen van je jeugd - voordat de slechte dagen komen en de jaren naderen waarvan je zegt: In deze jaren vind ik weinig vreugde meer' (12:1).

sunlover
Mineur
Mineur

Berichtdoor sunlover » 11 jun 2013 16:12

@Hubert,

Ik zit met enige verbazing jouw postings te lezen. Hier onder een aantal reacties van mijn kant waar er ongetwijfeld tussen zitten die je al eens eerder van een andere kant te horen hebt gekregen.

Mij valt op dat je benadrukt dat de Bijbel zich uitspreekt voor vreugde. Een terechte nadruk maar ik mis in jouw reacties de kaders waarin de Bijbel over vreugde spreekt. Lees Psalm 119 eens. De langste psalm waarin de dichter bezingt welke intense vreugde hij beleeft in het naleven van Gods geboden. Het Oude Testament kent veel voorbeelden van vreugde en vrolijkheid.
Lees eens de vele voorbeelden van vrolijkheid in het Oude Testament. ( Zoekterm vrolijk of verblijd invoeren in biblija.net). http://www.statenvertaling.net/bijbel/nehe/12.html
Lees vers 13 uit dit hoofdstuk. En je wordt duidelijk hoeveel vreugde God wil geven in Zijn dienst. God geeft feesten aan Zijn volk waarin Hij wil dat Zijn volk vreugde heeft. Ik ben het met je eens dat God vreugde wil geven aan Zijn volk, maar ik zeg er wel bij dat God alleen die vreugde geeft binnen Zijn kaders. Omdat God onreinheid straft, onthoud ik jongeren hun pleziertje niet als ik hen toesta om zich seksueel te buiten te gaan. Als ouder is het zelfs om een plicht om jongeren op het oordeel van God te wijzen. Niet zozeer met een opgeheven vinger, of omdat ik als oudere een mening aan een kind wil opdringen maar omdat Gods Woord er geen enkele ruimte voor laat. En er ook zonder Bijbel al genoeg redenen te bedenken zijn, waarom het voor jongeren ( net zo min als voor ouderen) het goed is om seksuele gemeenschap te hebben buiten het huwelijk. God wil aan jongeren en aan ouderen een diepere vreugde geven, dan de vreugde die je beleven kunt als alle remmen los gaan.

Ik mis in je postings behalve eenzijdige verwijzingen naar de Schrift onderbouwingen voor je standpunt en vooral veel argumentatie op gevoel en antipathie tegen zware kerken.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 13 jun 2013 09:22

Sunlover :
God wil aan jongeren en aan ouderen een diepere vreugde geven, dan de vreugde die je beleven kunt als alle remmen los gaan.

De meeste reacties zijn selectief in Bijbelcitaten en onderbouwing. De mijne dus ook. Als je al te genuanceerd bent komt het niet over. Dat ben ik dus met je eens. In dit gevalletje ging het (offtopic) over genieten, wat niet zou mogen. Daarom mijn citaat uit Prediker om aan te tonen dat de bijbel daar juist wel voor is. Nu diep jij dat uit met vreugde beleven etc. Die diepere en innerlijke vreugde ken ik gelukkig heel goed, maar leent zich niet voor beschrijving op dit forum. Dat is te mystiek, fijngevoelig en niet goed te verklaren bovendien. Inderdaad een gevoelskwestie en te persoonlijk. Ik ken namelijk heel goed de sfeer van 'droefheid naar God' en de vreugd van de ziel die dat teweegbrengt. Dat is echter iets dat bijna niemand meer begrijpt en wat alleen in een één op één gesprek aan de orde zou kunnen komen.
Ik heb moeite met mensen die geen enkele notie schijnen te hebben van de verborgen omgang met God en die hier op dit forum soms heel makkelijk met teksten komen om daarmee hun rechtzinnigheid te onderbouwen. Dan geef ik een beetje lichtvoetig tegengas. Overigens ben ik niet voor alle remmen los, maar om seks alleen binnen een huwelijk toe te staan is me te beperkt. Dan doe je onrecht aan al die mensen die in liefde en trouw al heel lang samenzijn, zonder een geregistreerde vorm. ik denk dan aan homo's die vroeger niet eens konden trouwen. Dat is dan dat wettische trekje waar de meeste zware kerken blijkbaar nog steeds bol van staan en waar zoveel tijd in wordt geïnvesteerd. Tot prekenseries over het huwelijk toe. Een van de schellen waar ik het over had. Het kan echt wel anders hoor! Waarom men zo bang en normerend reageert is mij een raadsel. Als je iemand wilt winnen voor het geloof begin je daar toch niet mee? Het Evangelie is in de eerste plaats een blijde boodschap van Liefde, licht, bevrijding, vertrouwen en hernieuwde of nieuwe toewijding. De rest komt later wel bij de verdieping van het geloof. Laat de blijdschap prevaleren. Kijk meer naar Jezus, die nb als Zoon der Wet, zich telkens tegen koude wettische plichtbetrachting keerde. Een duidelijker voorbeeld hebben we niet.
Yobem geeft ergens een heel goede analyse van dit fenomeen.

106631
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 106631 » 13 jun 2013 13:50

waarom zou je geen sex voor het huwelijk hebben?
-Je leeft toch maar 1 keer
- er zijn toch ook mensen die nooit trouwen
- als je toch heel erg verliefd bent op iemand :8> waarom zou je dan nog wat met sex totdat je getrouwd bent?

persoonlijk vind ik geen sex hebben tot je huwelijk echt grote onzin.

106821
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 106821 » 13 jun 2013 13:56

Ik vind dat je ook seks voor het huwlijk mag hebben. Trouwens is erg leuk maar in principe zegt het niets over je relatie. Het is eigenlijk alleen maar een papiertje wat je tekend. Als je samen gelukkig bent dan moet je dat toch kunnen delen als je je daar fijn bij voelt. Er zijn zat echtparen die helemaal niet gelukkig zijn samen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 jun 2013 13:58

Zijn jullie met elkaar getrouwd, 106821 en 106631?

106768
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 106768 » 13 jun 2013 16:13

Sex voor het huwelijk vind ik gewoon kunnen. Ik bedoel als je nou heel erg van iemand houd en je komt in de positie iets verder te gaan, dan vind ik het onnodig om die gevoelens tegen te gaan, omdat je bijvoorbeeld een bepaald geloof hebt. Gevoelens moet je nooit in de weg zitten.

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 13 jun 2013 19:15

En is 106768 jullie kind...?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 14 jun 2013 09:07

Ik ben wel blij dat ik toch nog bijval krijg dat seks niet persé gekoppeld hoeft te worden aan een huwelijk.
Ik heb gepleit voor herinvoering in de kerken (die zo hechten aan de vorm), van de verloving, als een soort serieuze proefperiode waarin men ook kan samenwonen.
Dit ook met het oog op de problemen die sommige kerken hebben met scheiden.
Ik zou het liever willen hebben over de kwaliteit van een relatie en hoe daar gestalte en vorm aan te geven.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 jun 2013 10:27

hubert schreef:Ik ben wel blij dat ik toch nog bijval krijg dat seks niet persé gekoppeld hoeft te worden aan een huwelijk.
Ik heb gepleit voor herinvoering in de kerken (die zo hechten aan de vorm), van de verloving, als een soort serieuze proefperiode waarin men ook kan samenwonen.
Dit ook met het oog op de problemen die sommige kerken hebben met scheiden.
Ik zou het liever willen hebben over de kwaliteit van een relatie en hoe daar gestalte en vorm aan te geven.

Van wie krijg je bijval? Van een paar nummers :-oo
Je weet niet wie hier achter schuilgaan, ze hebben zich niet voorgesteld.
Ik heb zo'n gevoel dat deze nummers al reeds op dit forum waren...

106768
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 106768 » 14 jun 2013 10:28

654321 schreef:En is 106768 jullie kind...?

Wie zijn kind ben ik. Ik probeer een serieus antwoord te geven.

106631
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 106631 » 18 jun 2013 09:42

Van wie krijg je bijval? Van een paar nummers :-oo
Je weet niet wie hier achter schuilgaan, ze hebben zich niet voorgesteld.
Ik heb zo'n gevoel dat deze nummers al reeds op dit forum waren...[/quote]

Nee hoor maak je geen zorgen ik ben gewoon een persoon en geen nummer. Ik gebruik alleen een nummer als naam. so what?! En dit is de eerste keer dat ik hier op deze site ben. ik geef gewoon mijn eigen mening.

Jannette123
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jannette123 » 18 jun 2013 18:45

Oh oh oh. Wat een gedoe hier boven ^^

Mwah.. hoe ik er over denk?

Ik vind het vrij lastig, aangezien er zoveel goede redenen zijn.

Ik vind wel dat als je het met iemand doet, doe het dan wel met iemand waar je iets vast mee hebt. Natuurlijk is het altijd beter als je gaat trouwen. Maar aan de andere kant denk ik dan ook weer; hoeveel mensen scheiden er wel niet? De wereld wordt elke dag weer veel te gecompliceerder!

Het leven was eigenlijk misschien wel een stuk gemakkelijker geweest zonder seks ;).

:mrgreen:
Speak Life, when the sun won't shine and you don't know why.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 20 jun 2013 10:34

Het leven was eigenlijk misschien wel een stuk gemakkelijker geweest zonder seks ;).

:mrgreen:

Het is zo leuk! Eindelijk iets waarbij je helemaal jezelf kan zijn. Maar wees gerust, met het klimmen der jaren wordt seks het steeds minder belangrijk.
Dat heeft de Schepper mooi bedacht!

Terug naar “Archief”