Sunlover :
God wil aan jongeren en aan ouderen een diepere vreugde geven, dan de vreugde die je beleven kunt als alle remmen los gaan.
De meeste reacties zijn selectief in Bijbelcitaten en onderbouwing. De mijne dus ook. Als je al te genuanceerd bent komt het niet over. Dat ben ik dus met je eens. In dit gevalletje ging het (offtopic) over genieten, wat niet zou mogen. Daarom mijn citaat uit Prediker om aan te tonen dat de bijbel daar juist wel voor is. Nu diep jij dat uit met vreugde beleven etc. Die diepere en innerlijke vreugde ken ik gelukkig heel goed, maar leent zich niet voor beschrijving op dit forum. Dat is te mystiek, fijngevoelig en niet goed te verklaren bovendien. Inderdaad een gevoelskwestie en te persoonlijk. Ik ken namelijk heel goed de sfeer van 'droefheid naar God' en de vreugd van de ziel die dat teweegbrengt. Dat is echter iets dat bijna niemand meer begrijpt en wat alleen in een één op één gesprek aan de orde zou kunnen komen.
Ik heb moeite met mensen die geen enkele notie schijnen te hebben van de verborgen omgang met God en die hier op dit forum soms heel makkelijk met teksten komen om daarmee hun rechtzinnigheid te onderbouwen. Dan geef ik een beetje lichtvoetig tegengas. Overigens ben ik niet voor alle remmen los, maar om seks alleen binnen een huwelijk toe te staan is me te beperkt. Dan doe je onrecht aan al die mensen die in liefde en trouw al heel lang samenzijn, zonder een geregistreerde vorm. ik denk dan aan homo's die vroeger niet eens konden trouwen. Dat is dan dat wettische trekje waar de meeste zware kerken blijkbaar nog steeds bol van staan en waar zoveel tijd in wordt geïnvesteerd. Tot prekenseries over het huwelijk toe. Een van de schellen waar ik het over had. Het kan echt wel anders hoor! Waarom men zo bang en normerend reageert is mij een raadsel. Als je iemand wilt winnen voor het geloof begin je daar toch niet mee? Het Evangelie is in de eerste plaats een blijde boodschap van Liefde, licht, bevrijding, vertrouwen en hernieuwde of nieuwe toewijding. De rest komt later wel bij de verdieping van het geloof. Laat de blijdschap prevaleren. Kijk meer naar Jezus, die nb als Zoon der Wet, zich telkens tegen koude wettische plichtbetrachting keerde. Een duidelijker voorbeeld hebben we niet.
Yobem geeft ergens een heel goede analyse van dit fenomeen.