hubert schreef:Wim, zoals jij het beschrijft is het inderdaad absurd en voor mij hachelijk om erop te reageren. Het is ook een heel gek verhaal en een gek geloof. Toch, tja daar komtie................ geloof ik. (ik hoor je al denken daar heb je er weer zo een!)
Geloven in de zin van: ik heb er vertrouwen in dat die verhalen uit de Bijbel van eeuwenher iets te zeggen hebben in de reflectie van zoveel schrijvers. Het kan geen toeval zijn dat zoveel miljarden mensen er iets aan gehad hebben. Ook ik heb moeite met de ratio, die zegt dat het niet bestaat, en het gevoel en ervaring (ook van anderen) die maakt dat ik denk dat er meer is tussen hemel en aarde dan niks. Dat het bestaan anders zo onverklaarbaar en onzinnig is.
Ondanks de scepsis en onlogica voel ik me goed bij deze God en bij die zoon en bij sommig grondpersoneel. Maar ik neem het dan ook niet allemaal letterlijk en sommige teksten zeggen me niks. Er zitten trouwens zoveel lagen in de teksten. Het gaat erom dat eruit te pikken wat voor nu relevant is en moed geeft.
Ik denk dat je in mijn kerk geen gek figuur zou slaan, al hebben we uiteraard niet op alle vragen een antwoord. Het geloof blijft een zoektocht met hopelijk een goede afloop.
Welk geloof, kennis, filosofie of wetenschap inspireert jou?
Of ben je helemaal van het nihilisme? Als ik het goed heb, heb je wel een christelijke opvoeding gehad, want je weet er veel van, behalve wellicht dat 1 +1 niet altijd 2 is?
Ik heb inderdaad een min-of-meer christelijke opvoeding gehad, in die zin dat mijn ouders gelovig waren en nogal actief in hun kerk (een vrij kleine kerk waar iedereen iedereen kende... zoveel protestanten zijn er immers niet in België), en mij daar van kleins af aan bij betrokken. Er werd thuis ook gebeden voor het eten, en na het avondeten zelfs voorgelezen uit de bijbel of uit één of ander bijbelstudiegidsje. Gedoopt ben ik niet, omdat mijn ouders die beslissing liever aan mij overlieten wanneer ik oud genoeg zou zijn om er zelf voor te kiezen (of niet, zoals zou blijken).
Mijn hele jeugd ben ik dus braafjes meegegaan naar de kerk, en ik heb me zelfs - zoals verwacht werd - op mijn 12de "ingeschreven" bij de tiener/jeugdvereniging van de kerk, wat regelmatig bijbelstudie-avonden met zich meebracht, maar ook af en toe een weekendje aan zee of andere "luchtigere" activiteiten.
Dat ging allemaal zonder veel problemen, op één vrij groot issue na (dat ik angstvallig voor mezelf hield om niet te hard uit de toon te vallen): ik geloofde er allemaal niet veel van... God, Jezus, de schepping, wonderbaarlijke genezingen,... ik vond het allemaal leuke verhaaltjes, maar hoe ouder ik werd, hoe meer ik ze ook enkel zo begon te beschouwen: fictieve verhaaltjes, sprookjes van lang geleden. De tegenstrijdigheden en onwaarschijnlijkheden waren te groot om me er overheen te kunnen zetten en erin te "geloven".
En toen ik rond m'n 17de dan ook nog eens als homo uit de kast kwam, iets dat volgens mijn "Vrome Vriendjes" helemaal niet te rijmen viel met Het Ware Geloof, kwam voor mij het moment om helemaal te kappen met wat voor mij sowieso al nooit het geloof was geweest, laat staan het ware.
Wat niet uitsluit dat thema's als religie, zingeving enzovoort me niet boeien... anders zou ik niet "rondhangen" op dit forum. Ik vind het allemaal bijzonder fascinerend, en meer nog nu ik er als buitenstaander tegenaan kijk. Tijdens mijn studies aan de universiteit koos ik zelfs bewust voor keuzevakken als "geschiedenis van het christendom" en "geschiedenis van het boeddhisme", gewoon uit interesse, niet uit één of ander verlangen om toch maar een geloof te vinden dat ik zou kunnen aanhangen.
Op je vraag "Welk geloof, kennis, filosofie of wetenschap inspireert jou?", kan ik dan ook antwoorden dat ik vrij nuchter geloof in wat wetenschappelijk onderbouwd kan worden zonder gebruik te moeten maken van geloofsdogma's. Ik geloof in kennis die door de tijd heen evolueert, in de wetenschappelijke hypotheses die momenteel de meest waarschijnlijke zijn, en van zodra die ontkracht worden door verder onderzoek of verder gevorderde kennis, schuift mijn geloof erin mee op. Op ethisch vlak geloof ik in de stelregel die in de één of andere vorm in zowat elke religie terugkeert: behandel je medemens (en bij uitbreiding de dieren, de natuur, de aarde) zoals je zelf behandeld zou willen worden: in de praktijk komt dat neer op met liefde, geduld, en een stevige portie verdraagzaamheid.