Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Boekenlezer schreef:De wens zal de vader zijn van de gedachte.
Zoiets past wel in het denkraam van de seculieren, want voor hen zijn die christenen, die nota bene de vermeende onfeilbaarheid en autonomie van de mens durven te ontkennen (!), maar lastige mensen met een vreemd gedachtegoed waar ze niks mee kunnen. Dus uitroeien die hap! Maar ja, dat zeg je natuurlijk niet zo, dus breng je het allemaal veel genuanceerder en geslepener.
JeeWee schreef:Dit kan ik niet laten: je schrijft je eigen naam zelfs met twee hoofdletters: FrankB
Vind je het een groot probleem om God met een hoofdletter te schrijven.
Ik krijg nu het idee dat je dat bewust doet.
Zoniet, dan moet het geen probleem zijn om de Naam van God met een hoofdletter te schrijven.
Boekenlezer schreef:Colo heeft er wel gelijk in dat die wet illegitiem is, want God heeft het huwelijk ingesteld voor een man en een vrouw, en welk recht heeft een mens dan om daaraan te gaan morrelen?
Maar ja, dat telt voor jou natuurlijk niet, want de mens staat met zijn democratische rechten boven God, en datgene wat Hij ingesteld heeft. God is natuurlijk niet meer dan iemand uit een ver verleden, en wat ver weg is, komt nu eenmaal bijzonder klein op het netvlies te staan. Of wellicht geloof je niet eens in Hem.
Boekenlezer schreef:De wens zal de vader zijn van de gedachte.
Zoiets past wel in het denkraam van de seculieren, want voor hen zijn die christenen, die nota bene de vermeende onfeilbaarheid en autonomie van de mens durven te ontkennen (!), maar lastige mensen met een vreemd gedachtegoed waar ze niks mee kunnen. Dus uitroeien die hap! Maar ja, dat zeg je natuurlijk niet zo, dus breng je het allemaal veel genuanceerder en geslepener.
hubert schreef:Mensen blijven altijd mensen. Daar is sinds de evolutie niet zoveel aan gewijzigd.
Wim2600 schreef:De mens met zijn democratische rechten staat vanzelfsprekend boven eender welke god (want waarom zou die van jou de maatstaf moeten zijn, terwijl er zoveel religies en zoveel goden "bestaan", om nog maar te zwijgen over het steeds groeiend aantal mensen die de godenwereld integraal naar het rijk van de fabeltjes verwijst?).
Wim2600 schreef:Religieuze groeperingen mogen in een democratie lobby'en en op de besluitvorming proberen wegen zoals elke belangengroep dat mag... niet meer en niet minder. Ze mogen aan politiek doen via de geijkte kanalen, maar de ENIGE manier waarop ze hun religieuze ideeën aan anderen mogen opleggen, is door er een democratische, politieke meerderheid voor te vinden. In dit geval in Frankrijk is dat niet gebeurd, en dan moeten ze zich daar maar bij neerleggen en de wet respecteren.
Boekenlezer schreef:Wat is daar vanzelfsprekend aan?
Als er een God is, die de wereld geschapen heeft - en dat is toch bepaald geen vreemde zienswijze op dit forum! - gaat dat al meteen helemaal onderuit. Dan spreekt het eerder vanzelf dat juist Hij alle zeggenschap heeft.
Verder zou ik maar wat beter op de hoogte blijven van het nieuws: Percentage atheïsten neemt wereldwijd af
Mortlach schreef:Ja, dat argument zie je eigenlijk constant terugkomen en niemand lijkt daar meer over na te denken, maar voor mij ligt het echt niet direct voor de hand dat je als schepper van iets ook automatisch absolute zeggenschap over iets hebt. Je mag me toch eens precies uitleggen waarom dat wel zo zou zijn.
Wat dat betreft leven we in een interessante tijd. Het is niet ondenkbaar dat de mens in onze generatie er nog in zal slagen echt bewustzijn te scheppen in een computer. AI in de ware zin van het woord. Zou de mens omdat ze dat bewustzijn hebben geschapen, dat ook zonder pardon weer mogen vernietigen? In eerste instantie zeg ik van niet.
Mortlach schreef:Nou en wat dan nog?
Boekenlezer schreef:Dat hangt er dan vanaf, of er boven die scheppende mens een gezag staat, wat dat al of niet verhindert. Blijkbaar zie jij een gezag boven hem.
In de Bijbel wordt God geleerd als het allerhoogste gezag. Er is geen gezag boven Hem.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten