Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hubert
Majoor
Majoor

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 06 jun 2013 09:02

Dat laatste daar hebben we het hier niet over. Overigens heb ik daar geen enkel probleem mee. Het gaat om volwassen mensen die vrijwillig aan seks doen. Wie ben ik om daar iets van te vinden? Voor die ziektes hebben we klinieken en voorbehoedsmiddelen. En anonieme seks kan ook heel lekker zijn. Veel meer mensen doen daaraan dan jij zou denken, ook heel nette beroemde kerkmensen. We zingen zelfs door hun gecomponeerde liederen in de kerk. Kerkmensen zijn net gewone mensen.
Dat je als christen andere normen hanteert is prima, maar we moeten die op onszelf toepassen, niet op anderen. We moeten als kerk af van dat betweterige.

We hebben het hier nu op dit forum over mannen (en vrouwen) die elkaar liefhebben. Dat recht (en godsgeschenk en opdracht) zou je hen niet mogen ontzeggen vind ik. Ongeacht de status van hun relatie.

Jij zit dan middenin de shit van de grote stad. Ik ook en mede daarom heb ik een andere kijk gekregen op die zaken die in de plattelandsgemeenten nu pas ter sprake komen. Ik kijk meer naar de kwaliteit van een relatie dan naar de vorm. Waar liefde is gebiedt de Heer namelijk zijn zegen, toch?
In mijn vroegere zwartekousenkerk werden homo's gewoon netjes de deur gewezen via de beroemde censuur. Dat vond en vindt ik zo stuitend dat ik er subiet ook mee heb gebroken. Solidariteit gaat soms ver. Dan maar wat minder bevindelijk.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 jun 2013 11:05

Korte of lange verkering? Deze dominee raadt aan zo snel mogelijk te trouwen, in die zin, geen al te lange verkering als dat mogelijk is dan.
http://www.cip.nl/artikel/36005/Zendeli ... verstandig

Heeft deze man een punt?
Persoonlijk zou ik wat nuanceren met een leeftijd.
17 en 18, dan toch wel wat langer voorbereidingstijd lijkt mij.
26/27 weet je inmiddels wel wat je wilt en ook wat je niet wilt.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 10 jun 2013 11:27

schelpje3 schreef:Korte of lange verkering? Deze dominee raadt aan zo snel mogelijk te trouwen, in die zin, geen al te lange verkering als dat mogelijk is dan.
http://www.cip.nl/artikel/36005/Zendeli ... verstandig

Heeft deze man een punt?
Persoonlijk zou ik wat nuanceren met een leeftijd.
17 en 18, dan toch wel wat langer voorbereidingstijd lijkt mij.
26/27 weet je inmiddels wel wat je wilt en ook wat je niet wilt.

Ik heb het idee dat dominee wat wereldvreemd is. Hij redeneert vanuit het vlees dat zwak is in plaats vanuit de liefde tussen mensen. Een dominee moet zich daar niet mee bezig willen houden. Hij heeft weinig vertrouwen zo te lezen. Ik zou zeggen blijf bij je leest.
Snel trouwen als oplossing? Als je mijn postings leest zul je wel zien dat ik daar heel anders over denk. Het gaat mij niet om het juridisch huwelijk, maar of er consistentie mogelijk is en uiteraard de liefde zelf. Oefening baart kunst.
Iedereen moet dat overigens voor zichzelf bepalen. Ook het idee dat je niet met een ongelovige zou mogen gaan.
Dat eeuwige tweespan dat scheeftrekt. Ik ken genoeg zulke spannen, meestal kiezen ze voor een wat meer ontspannen kerk. En gelijk hebben ze! Wat een treurigheid die HHK. hebben ze daar nou zoveel moeite voor gedaan om dit soort dingen te gaan managen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 jun 2013 11:30

Dat dacht ik wel. Als iemand, een dominee, een andere mening is toegedaan, is hij meteen wereldvreemd.
Dominee leeft onder een steen denk je? :roll:
Ik denk dat de man juist met 2 benen in het leven staat, hij heeft jeugd onder zijn hoede.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 10 jun 2013 11:39

Dat blijkt toch uit alles! Het probleem is dat hij van alles wil invullen voor de jeugd. Hij vergeet dat de jeugd dat zelf wil doen zonder al die ballast. Je bent toch ook jong geweest? Wat geeft het als het eens misloopt. Zolang je niet getrouwd bent hoef je ook niet te scheiden (want dat is blijkbaar een probleem in deze groepering).
Ik ben er inderdaad allergisch voor want ik heb er al zoveel narigheid van gezien.
Vroeger mocht een gereformeerde niet met een hervormde. Dan ging je naar de hel.
Nee, dominees moeten hun privemeningen voor zich houden en meer vertrouwen hebben in hun gemeenteleden. Laten ze zich beperken tot het volle evangelie en de mensen in grazige weiden voeren.
En laat die schapen dan lekker grazen en dartelen van vreugde. En maak je niet zo druk om een portie seks. Dat is er voor de ontspanning en evt. voortplanting, maar vooral het eerste! In de Bijbel werd ook wat afgesekst hoor. Koning Salomo had iedere nacht een andere vrouw in bed en was toch een geliefd kind van God. Paulus had blijkbaar niets maar wel veel last van een doorn in het vlees! Nooit begrepen.
Die zware dominees zijn er (de goede niet te na gesproken) heel goed in het levensplezier van veel mensen te vergallen. Daarom kunnen ze in een normale frisse kerk niet terecht!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 10 jun 2013 12:28

hubert schreef:In de Bijbel werd ook wat afgesekst hoor. Koning Salomo had iedere nacht een andere vrouw in bed.
Waar dit "succesverhaal" toe leidde, kun je nalezen in 1 Koningen 11. :-s
hubert schreef:En laat die schapen dan lekker grazen en dartelen van vreugde. En maak je niet zo druk om een portie seks. Dat is er voor de ontspanning en evt. voortplanting, maar vooral het eerste!
Seks is bedoeld om in een huwelijksrelatie aan elkaar je liefde te tonen. Als het goed is, gaat dat op een ontspannen manier, maar ontspanning is niet het doel op zich. Een goed boek lezen kan ook ontspannend zijn, maar daar heb je de ander niet voor nodig.
hubert schreef:Die zware dominees zijn er (de goede niet te na gesproken) heel goed in het levensplezier van veel mensen te vergallen.
Daar zijn ze als het goed is niet voor. Maar ze zijn er ook niet voor om foute seks als iets leuks te verkopen, want dat is niet zo plezierig als het lijkt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 jun 2013 12:33

Nou Hubert, daar kom je weer met allerlei algemeenheden.
Mijn moeder, gereformeerd, trouwde met een cgk man, in de jaren 40!!
Ook diverse tantes en ooms hadden een "gemengd" huwelijk.
Als jij het bestempelt als "plezier vergallen", betekent het dat jij je kinderen vrijbrief zou geven voor onbegrensde seks.
Ik ben ook jong geweest ja, en ik mocht naar verhouding niet zoveel.
Dat was niet altijd even leuk nee, maar ik ben mijn ouders nu dankbaar voor de grenzen die ze gesteld hebben.
Ik sprak vorige week iemand die vroeger alles mocht van zijn ouders, want die geloofden niet in autoriteit.
Hij heeft dus dingen gedaan waar hij nu zoveel verdriet over heeft.
Want als je jong bent wil je de grens opzoeken en fijn als er dan LIEFHEBBENDE ouders zijn die die grenzen willen stellen.
Deze dominee is juist zeer begaan met de jeugd.
Gaat het bij jou dan grotendeels over genieten en zoveel mogelijk lol maken? :?
Ik hoop dat ik het niet bij het rechte eind heb, maar ik mis bij jou diepgang.
En zit je dan alleen hier op dit forum om maar dwars te liggen?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 10 jun 2013 14:51

Dat laatste absoluut niet. Het gaat er mij om het verschil te maken. Ik zou mijn kinderen zeker normen en waarden bijbrengen. Respect voor anderen vooral. Ik zou mijn mening niet als de absolute waarheid brengen. Ik zou ze leren de Bijbel kritisch te lezen en niet alles wat dominees beweren voor zoetekoek te slikken. Ik zou ze leren door te vragen en de beweringen te toetsen. Ik zou willen dat ze het mysterie van God en zijn liefde voor mensen een plaats zouden geven in hun leven. Ik zou ze wijzen op de vreugden en gevaren van seks. Ik zou ze vooral mensenkennis bijbrengen. Verantwoording nemen ook, maar ik zou ze met hun seksbeleving toch vrij willen laten. Ze hebben echt recht op een zo zorgeloos mogelijke start op dit tere punt. Ik zou open staan voor al hun vragen en die zo oprecht en eerlijk mogelijk beantwoorden. Kortom ik zou een ideale vader zijn. Meer een vriend!
Het gaat er mij om dat ze het leven zien als een groot godsgeschenk en daarvan optimaal genieten. Ja, ik zou er alles uit willen halen wat erin zit. Dat is wat God wil namelijk, volgens mij.
Het woordje 'zou' geeft al aan dat dat niet mogelijk is, maar dat merken ze vanzelf wel.
Ik heb ontzettend veel diepgang in mijn leven opgedrongen gekregen. Daar wil ik een beetje vanaf als dat zou mogen. meer onbevangen naar de dingen kijken, als een kind wellicht? Zou dat mogen Schelpje?
Laatst gewijzigd door hubert op 10 jun 2013 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 jun 2013 15:00

Het gaat niet over mogen. Maar telkens als het gaat over een precair onderwerp, zo noem ik het maar, kom jij met algemeenheden over dingen die in een kerk fout gaan.
Van die karikaturale onwaarheden.
Waarom? Dat maak je tot een onsympathieke forummer, die je helemaal niet bent!
Als we allemaal onze frustraties en teleurstellingen jegens een kerkelijke gemeente, dominee ouderling op een openbaar forum gaan gooien, wordt het internet nog een vuilere boel dan het al is.
Ik vraag je nogmaals: niet meer te doen.
Natuurlijk mag je, als dat nuttig is, een persoonlijke teleurstelling benoemen, maar stop eens met dingen te roepen zoals: in die kerken, die dominees enz.
En kinderen willen geen vriend, die willen een vader. Vrienden hebben ze genoeg (als het goed is) maar een kind heeft altijd maar één (aardse) vader. Dus dat betekent ook soms verbieden, grenzen stellen, ruzie met hen hebben omdat ze het niet met jouw regels eens zijn.
En waar lees jij in de Bijbel dat het gaat om het zoveel mogelijk genieten?
Dat wilde God van oorsprong ja! Maar de mens heeft daar zelf een einde aan gemaakt.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 10 jun 2013 15:05

Schelpje:
Dat wilde God van oorsprong ja! Maar de mens heeft daar zelf een einde aan gemaakt.

Dus? Dan maar gaan somberen en griepen?
‘Geniet het leven’ staat er in het centrum van de tekst uit Prediker 9:7-9. Deze nadruk op genieten loopt als een lijn door heel de Bijbel. Het is wellicht voor velen een wat ondergesneeuwd aspect van de bijbelse boodschap.

Oja, grenzen zou ik mijn kinderen ook bij willen brengen, maar dan wel nuttige.

En ten slotte: jij komt aan met dominees, ik niet. Ik heb gisteren nog zeer genoten van de preek. Ook dat valt onder genieten!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 jun 2013 15:17

hubert schreef:Dus? Dan maar gaan somberen en griepen?
‘Geniet het leven’ staat er in het centrum van de tekst uit Prediker 9:7-9. Deze nadruk op genieten loopt als een lijn door heel de Bijbel. Het is wellicht voor velen een wat ondergesneeuwd aspect van de bijbelse boodschap.

Oja, grenzen zou ik mijn kinderen ook bij willen brengen, maar dan wel nuttige.

En ten slotte: jij komt aan met dominees, ik niet. Ik heb gisteren nog zeer genoten van de preek. Ook dat valt onder genieten!

Jij komt niet aan met algemeenheden? Kijk hier even boven:
Je schreef nl dit:
Nee, dominees moeten hun privemeningen voor zich houden en meer vertrouwen hebben in hun gemeenteleden. Laten ze zich beperken tot het volle evangelie en de mensen in grazige weiden voeren.
En laat die schapen dan lekker grazen en dartelen van vreugde. En maak je niet zo druk om een portie seks. Dat is er voor de ontspanning en evt. voortplanting, maar vooral het eerste! In de Bijbel werd ook wat afgesekst hoor. Koning Salomo had iedere nacht een andere vrouw in bed en was toch een geliefd kind van God. Paulus had blijkbaar niets maar wel veel last van een doorn in het vlees! Nooit begrepen.
Die zware dominees zijn er (de goede niet te na gesproken) heel goed in het levensplezier van veel mensen te vergallen. Daarom kunnen ze in een normale frisse kerk niet terecht!

Dit bedoel ik dus.
En we hoeven niet aldoor te somberen en te griepen, maar een vrijere seksuele moraal ben je niet op tegen, ook niet voor je kinderen als je die had. Past dat bij een christen?
Genieten van het leven doe je al als je je bewust wordt van je gezondheid, de dingen die je kunt, de liefdevolle mensen om je heen, de zon die schijnt, het eten dat je straks gaat koken en op mag eten.
Het hoeft niet in die grote dingen te zitten, zoals drink en seksfestijnen. Juist niet!

En je ging niet meer in op hetgeen Elbert opmerkte. Koning Salomo als voorbeeld te noemen. :? Keurde de Heere dit goed?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 10 jun 2013 15:34

Schelpje:
En we hoeven niet aldoor te somberen en te griepen, maar een vrijere seksuele moraal ben je niet op tegen, ook niet voor je kinderen als je die had. Past dat bij een christen?
Genieten van het leven doe je al als je je bewust wordt van je gezondheid, de dingen die je kunt, de liefdevolle mensen om je heen, de zon die schijnt, het eten dat je straks gaat koken en op mag eten.
Het hoeft niet in die grote dingen te zitten, zoals drink en seksfestijnen. Juist niet!

Ik was vandaag in een jolige bui. Vandaar mijn badinerende stijl, dat weet je onderhand toch wel!
Misschien omdat ik een man ben, ben ik niet zo tegen seks. Vrouwen denken daar wellicht anders over.
En dat mag van mij! Het heeft voor mij absoluut geen prioriteit (meer) en ik ben het helemaal met je eens dat genieten in al die zaken die je opnoemt van grotere waarde is. Alleen, daar hebben de puberende jongeren nog niet zoveel zicht op. En denk je nou echt dat een dominee een serie preken over het huwelijk moet houden?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 jun 2013 15:39

Nou Hubert, zet dat er voortaan dan even bij uhhh-smile
Dan kan ik er rekening mee houden.
Ik ben ook niet tegen seks, anders had ik mn kindertjes niet gehad. :wink:
En een dominee moet niet alleen een serie preken over het huwelijk houden, maar algemener, over de seksuele gevoelens die je kunt hebben als puber, het verwarrende, de zoektocht naar een levenspartner, dat soort zaken.
Dat wordt nu behandeld in de leerdiensten, catechismus, zondag 41.
Ik ken een dominee die meerdere preken alleen al over het 7e gebod heeft gehouden!
Geweldig leerzaam en onderhoudend, onze kinderen hebben mee zitten luisteren (via internet, want het is niet onze eigen gemeente, zelfs niet ons kerkverband)

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 10 jun 2013 15:45

OK Elbert:

Koning Salomo werd niet veroordeeld omdat hij vele vrouwen had, maar omdat hij de goden van die vrouwen ging eren!

Voor mij hoeft seks niet beperkt te worden tot een huwelijkse relatie. Er moet voor jongeren ruimte zijn voor het experiment, of wist jij alles al voordat je eraan begon?

Wie bepaalt wat foute seks is? Volgens de Bijbel is dat al als je naar iemand kijkt om te begeren. Dus 100% van de christenheid doet aan foute seks!

Ik ben voor grote kwaliteit op dit gebied, tegen alle vunzigheid en zooi, maar niet tegen een liefderelatie van twee mensen. De vorm interesseert mij niet zo. Het kerkmodel dat jij blijkbaar hanteert komt op mij nogal wettisch over.
Hoe minder je als kerk bijstuurt op dit gebied, hoe vaker het op zijn pootjes terecht komt.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 10 jun 2013 16:04

Schelpje:
En een dominee moet niet alleen een serie preken over het huwelijk houden, maar algemener, over de seksuele gevoelens die je kunt hebben als puber, het verwarrende, de zoektocht naar een levenspartner, dat soort zaken.

Ik ben blij dat je het met mij eens bent. Die ds van de HKK houdt intussen wel zo'n serie preken. Ik zou die jongeren wel een willen vragen of ze daar mee geholpen zijn. Dus als je meeleest!!!!!
Het zou m.i. moeten gaan over een kwaliteit van leven voor Gods vriendelijk aangezicht. Lees Prediker er nog maar eens op na: genieten mag van God! Juist als je jong bent! Voor de kwade dagen komen...... brrrrrrrrrrrr

Terug naar “Archief”