date2shine schreef:Het is inderdaad lastig in de bijbel word duidelijk gezegt dat het een gruwel voor god is!
dag date2shine,
Inderdaad, dat is precies mijn punt. Ik zal niet gauw ontkennen dat er in de Bijbel dingen vermeld staan, die aan duidelijkheid niets te wensen over laten. Ze worden mijns inziens wel eens al te graag gebruikt op een enkel heikel punt. Homofilie / homoseksualiteit is zo'n punt. Waarom lopen de gemoederen daar zo hoog bij op? Ik denk juist, omdat veel christenen zien dat er hierover verschillende meningen aan het ontstaan zijn. Kijk als er een gedeelde overtuiging is over iets, zonder al te veel dissident geluid, dan komt zo'n onderwerp ook niet vaak ter sprake. Maar nu, nu homoseksualiteit langzamerhand ook acceptatie vindt in christelijke kring (lang niet overal), nu is dat meer en meer een strijdpunt aan het worden. Dan worden alle Bijbelteksten er keer op keer bijgehaald, wetend dat de Bijbel hier heel duidelijk over is.
Ondanks dat voorspel ik toch dat de verschuiving die op dit punt begonnen is door zal gaan. Ook en misschien juist wel bij christenen. Steeds vaker zal blijken dat een streng en waarschuwend "...het is een gruwel voor God [hoofdletter!]..." deze tendens toch niet zal kunnen indammen.
Dat heeft er mee te maken dat mensen seksualiteit als geheel en homoseksualiteit in het bijzonder tegenwoordig niet meer zo'n gruwel vinden. Is hun opvatting daarmee in strijd gekomen met wat de Bijbel zegt? Wat betreft homoseksualiteit betreft, In feite wel, ja. Dat zie ik. Hedendaagse opvattingen wijken hiervan af. En er zijn ook hedendaagse christenen. Die spanning ontstaat dus.
Net zoals we de staande praktijk van slavernij (Hagar) tegenwoordig ook niet meer kunnen volgen, juist omdat we grote bezwaren hebben gekregen tegen lijfeigenschap (dit zijn we erger gaan vinden dan men vroeger vond), zo zijn veel mensen, ook christenen homoseksualiteit minder erg gaan vinden dan men vroeger vond.
Met die verschuiving in ons denken en ons geweten verschuift ook ons beeld van wat God er van vind. Wij weten nu ook zeker dat God tegen slavernij was. We kijken op dit punt liever naar het Exodus-verhaal waar God Zijn volk uit slavernij bevrijdt dan naar Abraham of naar Paulus die de alomtegenwoordige slavernij in zijn tijd onbesproken laat.
Zo zal het ook gaan met homofilie: veel christenen zoeken vooral naar teksten die Gods opdracht tot liefde en trouw verwoorden en laten de klassieke "gruwel-teksten" liggen. Zo gaat dat nu eenmaal.
Christenen, hoe wel-doorkneed ze ook zijn in de Bijbel, maken altijd een keuze in Bijbelteksten. Een keuze die aansluit bij hun leven en hun eigen overtuiging. Kun je heel fout vinden, vooral als het je eigen keuze niet is, maar jij en anderen blijven dat toch doen. God is in ieders ogen anders. Theologisch gezegd: mensen leven met een eigen godsbeeld, stellen zich God op een bepaalde manier voor. Die voorstellingen kunnen onderling verschillen of botsen.
Je hebt dus gelijk met je uitspraak dat de Bijbel homoseksualiteit op verschillende plaatsen verbiedt. Maar dit verbod is niet in staat om een definitieve scheiding tussen homoseksualiteit en christen-zijn in onze tijd te bewerkstelligen. De Bijbel krijgt dit niet meer voor elkaar, de Kerk niet, maar ook individuele christenen niet. Ook niet na herhaalde dreigementen en waarschuwingen. Veel christenen kiezen er daarom voor om niet langer geforceerd, strijdvaardig en streng hun gemeenteleden of hun eigen kinderen van zich af te stoten en in een smartelijk isolement hun oude opvatting vast te houden. Ze veranderen onder druk van de omstandigheden van mening of van houding en tolereren andersoortige samenlevingsvormen om het kostbaarste wat ze hebben, hun relaties met mensen, te behouden.
Velen christenen geloven ook niet dat dit gebod voor God een doorslaggevend gebod is, zoals in de hitte van de strijd wel wordt gesuggereerd. Zij leggen de nadruk meer op de intentie die aan eender welke seksualiteit verbonden is. Belangrijker: is er liefde en trouw...daar zou het om moeten gaan. Nog afgezien van de verschillende interpretaties die de bedoelde Bijbelteksten ook nog toelaten.
Typisch een bijdrage voor het Open Forum, lijkt me.
gravo