Eeuwige ondergang

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Mortlach » 30 mei 2013 16:07

hubert schreef:Er zijn goede redenen om aan te nemen dat ons bewustzijn niet altijd samenvalt met het functioneren van onze hersenen: het kan ook los van ons lichaam ervaren worden.

Door wie wordt het dan ervaren en hoe?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 30 mei 2013 18:28

hubert schreef:Het gaat ook niet over een bewijs. Overigens is niet iedere BDE positief. Een klein percentage heeft een soort hel ervaring. Dat zou dan weer pleiten voor het geloof in het bestaan van zoiets als een hel.
Maar goed, de meeste BDE's zijn mooi en beschrijven een onuitsprekelijek rust en mooie landschappen met een wonderbaarlijke lichtval. Sommigen zien ook een lichtende gestalte (Jezus/God?)
Bijna niemand is na zo'n ervaring nog bang om dood te gaan. Dat is wel frappant!
Ik vind het maar behoorlijk vaag. Over graancirkels zijn sommige mensen ook heel serieus...
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 mei 2013 20:30

'Deze dingen hebben wel een schijnreden van wijsheid, door eigenwillige godsdienst en nederigheid, en verachting van het lichaam, maar ze zijn zonder enige waarde en dienen tot verzadiging van het vlees.' (Kol 2,23)

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 31 mei 2013 09:38

mohamed schreef:'Deze dingen hebben wel een schijnreden van wijsheid, door eigenwillige godsdienst en nederigheid, en verachting van het lichaam, maar ze zijn zonder enige waarde en dienen tot verzadiging van het vlees.' (Kol 2,23)

Het gaat bij van Lommel die dit onderzoek heeft gedaan niet om geloof of wat dan ook. Hij is zelf niet gelovig en vond het verschijnsel onzin.
Het kwam echter zo vaak voor in zijn praktijk dat dat nu weer te toevallig zou zijn. Vandaar dat hij het serieus aangepakt heeft en tot bepaalde voorzichtige conclusies komt.
Voor christenen is het verder onbelangrijk want we 'wisten' het al. Van Jezus die is opgestaan en nu is aan de rechterhand van God.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 31 mei 2013 10:23

hubert schreef:Het gaat bij van Lommel die dit onderzoek heeft gedaan niet om geloof of wat dan ook. Hij is zelf niet gelovig en vond het verschijnsel onzin.
Het kwam echter zo vaak voor in zijn praktijk dat dat nu weer te toevallig zou zijn. Vandaar dat hij het serieus aangepakt heeft en tot bepaalde voorzichtige conclusies komt.
Voor christenen is het verder onbelangrijk want we 'wisten' het al. Van Jezus die is opgestaan en nu is aan de rechterhand van God.

Graancirkels waren ook te toevallig, en de aantallen meldingen en realistische beschrijvingen van UFO's ook...
Zoek Hem in Zijn Woord...
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 jun 2013 00:17

mohamed schreef:'Deze dingen hebben wel een schijnreden van wijsheid, door eigenwillige godsdienst en nederigheid, en verachting van het lichaam, maar ze zijn zonder enige waarde en dienen tot verzadiging van het vlees.' (Kol 2,23)

hubert schreef:Het gaat bij van Lommel die dit onderzoek heeft gedaan niet om geloof of wat dan ook. Hij is zelf niet gelovig en vond het verschijnsel onzin.

Welke conclusies is van Lommel toe gekomen?

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 01 jun 2013 21:31

Volgens mij was van Lommel heeeel voorzichtig tot de conclusie gekomen dat er toch meer is dan dat wij ervaren en denken over doodgaan. Hij denkt dat er meerdere realiteiten bestaan, en dat er toch meer is tussen hemel en aarde dan de medische wereld denkt. Wat ook mijn ervaring is trouwens.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 jun 2013 10:21

Dat vind ik een weinig opzienbarende conclusie.

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 02 jun 2013 15:07

mohamed schreef:Dat vind ik een weinig opzienbarende conclusie.

Ik ook. Maar voor de medische wereld, om te erkennen dat er meer is dan wat we zien, is heel wat, dat doen ze niet graag.

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 02 jun 2013 21:30

irmo schreef: Ik ook. Maar voor de medische wereld, om te erkennen dat er meer is dan wat we zien, is heel wat, dat doen ze niet graag.

Dat denk ik inderdaad ook van niet.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 03 jun 2013 08:48

irmo schreef:Volgens mij was van Lommel heeeel voorzichtig tot de conclusie gekomen dat er toch meer is dan dat wij ervaren en denken over doodgaan. Hij denkt dat er meerdere realiteiten bestaan, en dat er toch meer is tussen hemel en aarde dan de medische wereld denkt. Wat ook mijn ervaring is trouwens.

Dat zou ook mij antwoord kunnen zijn.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 03 jun 2013 08:50

Voor iemand die mordicus tegen dit soort 'onzin' (hirnamaals) is, is dat heel bijzonder.
Heb je het boek trouwens wel gelezen?

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 03 jun 2013 16:27

hubert schreef:
Dat zou ook mijn antwoord kunnen zijn.

Ha! Zijn we het toch nog met elkaar eens :P

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 jun 2013 23:42

Voor iemand die mordicus tegen dit soort 'onzin' (hirnamaals) is, is dat heel bijzonder.
hubert schreef:Heb je het boek trouwens wel gelezen?

Nee alleen wat rondgekeken op de site, daarom vroeg ik je wat zijn conclusies waren.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 04 jun 2013 09:21

Nee alleen wat rondgekeken op de site, daarom vroeg ik je wat zijn conclusies waren.

De conclusie van Van Lommel is dat er wellicht toch zoiets is als een doorstart.
Dood is dan niet dood misschien. Zeker weten doen we het nooit. Het NT is er duidelijk over.
Voor christenen is het geen vraag. Dood waar is uw prikkel? Dat weet je toch wel?

Terug naar “[Religie] - Open forum”