hubert schreef:Er zijn goede redenen om aan te nemen dat ons bewustzijn niet altijd samenvalt met het functioneren van onze hersenen: het kan ook los van ons lichaam ervaren worden.
Door wie wordt het dan ervaren en hoe?
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
hubert schreef:Er zijn goede redenen om aan te nemen dat ons bewustzijn niet altijd samenvalt met het functioneren van onze hersenen: het kan ook los van ons lichaam ervaren worden.
Ik vind het maar behoorlijk vaag. Over graancirkels zijn sommige mensen ook heel serieus...hubert schreef:Het gaat ook niet over een bewijs. Overigens is niet iedere BDE positief. Een klein percentage heeft een soort hel ervaring. Dat zou dan weer pleiten voor het geloof in het bestaan van zoiets als een hel.
Maar goed, de meeste BDE's zijn mooi en beschrijven een onuitsprekelijek rust en mooie landschappen met een wonderbaarlijke lichtval. Sommigen zien ook een lichtende gestalte (Jezus/God?)
Bijna niemand is na zo'n ervaring nog bang om dood te gaan. Dat is wel frappant!
mohamed schreef:'Deze dingen hebben wel een schijnreden van wijsheid, door eigenwillige godsdienst en nederigheid, en verachting van het lichaam, maar ze zijn zonder enige waarde en dienen tot verzadiging van het vlees.' (Kol 2,23)
hubert schreef:Het gaat bij van Lommel die dit onderzoek heeft gedaan niet om geloof of wat dan ook. Hij is zelf niet gelovig en vond het verschijnsel onzin.
Het kwam echter zo vaak voor in zijn praktijk dat dat nu weer te toevallig zou zijn. Vandaar dat hij het serieus aangepakt heeft en tot bepaalde voorzichtige conclusies komt.
Voor christenen is het verder onbelangrijk want we 'wisten' het al. Van Jezus die is opgestaan en nu is aan de rechterhand van God.
mohamed schreef:'Deze dingen hebben wel een schijnreden van wijsheid, door eigenwillige godsdienst en nederigheid, en verachting van het lichaam, maar ze zijn zonder enige waarde en dienen tot verzadiging van het vlees.' (Kol 2,23)
hubert schreef:Het gaat bij van Lommel die dit onderzoek heeft gedaan niet om geloof of wat dan ook. Hij is zelf niet gelovig en vond het verschijnsel onzin.
Het kwam echter zo vaak voor in zijn praktijk dat dat nu weer te toevallig zou zijn. Vandaar dat hij het serieus aangepakt heeft en tot bepaalde voorzichtige conclusies komt.
Voor christenen is het verder onbelangrijk want we 'wisten' het al. Van Jezus die is opgestaan en nu is aan de rechterhand van God.
mohamed schreef:Dat vind ik een weinig opzienbarende conclusie.
irmo schreef: Ik ook. Maar voor de medische wereld, om te erkennen dat er meer is dan wat we zien, is heel wat, dat doen ze niet graag.
irmo schreef:Volgens mij was van Lommel heeeel voorzichtig tot de conclusie gekomen dat er toch meer is dan dat wij ervaren en denken over doodgaan. Hij denkt dat er meerdere realiteiten bestaan, en dat er toch meer is tussen hemel en aarde dan de medische wereld denkt. Wat ook mijn ervaring is trouwens.
hubert schreef:
Dat zou ook mijn antwoord kunnen zijn.
hubert schreef:Heb je het boek trouwens wel gelezen?
Nee alleen wat rondgekeken op de site, daarom vroeg ik je wat zijn conclusies waren.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten