Homofilie deel 5

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

blijblij
Kapitein
Kapitein

Re: Homofilie deel 5

Berichtdoor blijblij » 02 jun 2013 14:56

maaarten schreef:maarja, het Bijbelse geluid is toch wat anders dan in de rest van de oudheid. Nooit hooglied gelezen?

Dat de NBG/SV spreken over bruid en bruidegom in Hooglied wil nog niet zeggen dat dat er staat! ;)
En aan de hand van 2,17, 4,6 en 8,14 (mits goed vertaald!) (lees dan: "kom haastig" als: "ga snel weg/vlucht"
en "tot de avondwind opsteekt" als "tot de dag ademt") lees je heel iets anders: (de drie verzen gecombineerd):
"Tot dat de dag begint, zijn we bij elkaar, maar ga dan snel weg"
= 's nachts zijn we lekker bij elkaar, maar als iedereen wakker wordt moet je toch snel wegwezen!
Lijkt mij toch dat daar in de duisternis iets plaatsvindt zonder huwelijk!

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 03 jun 2013 09:05

yobem schreef:Kijk naar mijn oprechte overtuiging begint de discriminatie van de homoseksueel binnen de christelijke gemeenschap bij een onjuiste interpretatie van de val, en een onjuiste interpretatie van verlossing. Men is tussenlagen gaan creëren.

Die discriminatie is diepgeworteld. Dat zorgt er ook voor dat mensen niet blij kunnen zijn als een homo, net zoals een hetero, positiviteit heeft gevonden in christelijke principes als liefde, trouw, verdraagzaamheid etc. Ze vertrappen die vooruitgang met de verwijzing naar de wet en met een verwijzing naar de meerderheidsnorm. Terwijl ze zichzelf niet (meer) langs de meetlat van de wet leggen en zich beroepen op de genadevolle vrijheid en die vrijheid zelf tot stok hebben gemaakt om andere vrijheidsstrijders te slaan tot uniformiteit.schadelijk... en geen recht doende aan de diversiteit van God's Geest.

Heel mooi betoog Yobem. Nu eens van een heel andere kant belicht. Ik denk dat het nog 50 jaar zal duren eer de behoudende kerken er aan toe zijn.
In de tussentijd toch maar doorgaan de discriminatie aan de kaak te stellen.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 03 jun 2013 09:23

Nog nooit in mijn hele leven ben ik gediscrimineerd vanwege mijn geaardheid.
Sinds er echter allerlei weerzinwekkende bootjespararde's en excessen aan het licht komen, schijnt ook de discriminatie weer toe te nemen.
Wanneer iemand zichzelf discrimineert vanwege zijn geaardheid , ras of religie en het geeft aanstoot, kun je rekenen op een reaktie.
Wel werd er destijds vanf de kansel gebruld tegen de wet gelijke behandeling en op school werd er gevraagd of er jongelui misschien homo waren(niemand stak de hand op, ook ik niet, wilde eerst wel eens weten waarom dat werd gevraagd) enfin, leraar godsdienst's reaktie kwam al snel: "gelukkig , want dat is heel erg zondig en verkeerd''.
Ik geloof dat dat mijn laatste schooldag was...

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 03 jun 2013 09:42

boer schreef:Nog nooit in mijn hele leven ben ik gediscrimineerd vanwege mijn geaardheid.
Sinds er echter allerlei weerzinwekkende bootjespararde's en excessen aan het licht komen, schijnt ook de discriminatie weer toe te nemen.
Wanneer iemand zichzelf discrimineert vanwege zijn geaardheid , ras of religie en het geeft aanstoot, kun je rekenen op een reaktie.
Wel werd er destijds vanf de kansel gebruld tegen de wet gelijke behandeling en op school werd er gevraagd of er jongelui misschien homo waren(niemand stak de hand op, ook ik niet, wilde eerst wel eens weten waarom dat werd gevraagd) enfin, leraar godsdienst's reaktie kwam al snel: "gelukkig , want dat is heel erg zondig en verkeerd''.
Ik geloof dat dat mijn laatste schooldag was...

Boer, nu begrijp ik je frustraties beter. Toch ben ik het niet eens met de redenen die je opnoemt. Je hoeft niet mee te doen met de Pride en er zijn genoeg scholen en kerken die niet discrimineren en waar je voluit jezelf kunt zijn. Ik zou je willen adviseren je meer in die kringen te bewegen. Daar wordt je echt een beter mens van. Discriminatie zit nu eenmaal bij de mens ingebakken (ook bij mij) en homo's zijn een makkelijke en kleine groep om aan te pakken. Van christenen zou je wel wat meer liefde en begrip mogen ervaren, maar helaas zij zuchten ook onder de erfzonde.
Laatst gewijzigd door hubert op 03 jun 2013 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 03 jun 2013 09:45

hubert schreef:Heel mooi betoog Yobem. Nu eens van een heel andere kant belicht. Ik denk dat het nog 50 jaar zal duren eer de behoudende kerken er aan toe zijn.
In de tussentijd toch maar doorgaan de discriminatie aan de kaak te stellen.

Ik denk dat het zo lang niet gaat duren.
Ik ben best positief daarover.
Ik denk wel dat het belangrijk is dat homo's uit de kast komen in de kerk.
Nee, dan heb ik het over 'het-mag-wel-het-mag-niet'.
In de kerken weten mensen meestal niet dat er homo's zijn... Ze zijn immers onzichtbaar?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 03 jun 2013 09:55

Dat stukje van Boer illustreert hoe moeilijk het is in sommige kerken je hand op te steken. Ik zou dat denk ik ook niet durven op de voetbaltribune.
Er is heel wat moed voor nodig voor homo's en zekere de jongeren om te zeggen: ik ben anders dan jullie. En als er al over gesproken kan worden stuit je gelijk weer op het probleem van het praktiseren. Wat heb je eraan als je een vogel bent die niet mag vliegen?
Ik ben wel positief over de gespreken maar het zal nog lang duren en als je nu 20 bent ga je daar niet op zitten wachten.
Ik hoop alleen dat ze het geloof niet vaarwel zeggen (zoals zovelen) en een ander onderdak zoeken, want er zijn genoeg kerken waar dit 50 geleden al aan de orde is geweest. De synodes schreven daar mooie boekjes over. Misschien is het tijd voor een update?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 03 jun 2013 09:59

Op donderdag 6 juni is er een thema-avond in de Grote Kerk in Dordrecht!

Deze begint om half acht met de film Prayers for Bobby met aansluitend een paar prachtige klassieke liederen van operazanger Uros Petrac en een nabespreking van de film en het thema rond de worsteling tussen homoseksualiteit en geloof.

De film Prayers for Bobby biedt een indringend en ontroerend portret van de jonge Bobby, die in een traditioneel, ‘Moral Majority’ gezin in de VS opgroeit. Vooral zijn moeder is erg streng gelovig en schiet in de stress, als ze van Bobby’s broer moet horen, dat hij met homoseksualiteit worstelt en een zelfmoordpoging heeft ondernomen. Het portret biedt inzicht in Bobby’s eigen ontwikkeling, maar ook in het proces dat zijn moeder doormaakt rond het omgaan met geloven en homoseksualiteit.

Dit is een film, vooral ook voor ouders en andere hetero's.

Kijk hier voor de trailer!

De hoofdpersonen, moeder en zoon:

Afbeelding
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 03 jun 2013 10:22

Dat zijn weer heel andere ''DORDTSE LEERREGELS'' :o :o :o

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 03 jun 2013 10:40

hubert schreef:Dat stukje van Boer illustreert hoe moeilijk het is in sommige kerken je hand op te steken. Ik zou dat denk ik ook niet durven op de voetbaltribune.
Er is heel wat moed voor nodig voor homo's en zekere de jongeren om te zeggen: ik ben anders dan jullie. En als er al over gesproken kan worden stuit je gelijk weer op het probleem van het praktiseren. Wat heb je eraan als je een vogel bent die niet mag vliegen?
Ik ben wel positief over de gespreken maar het zal nog lang duren en als je nu 20 bent ga je daar niet op zitten wachten.
Ik hoop alleen dat ze het geloof niet vaarwel zeggen (zoals zovelen) en een ander onderdak zoeken, want er zijn genoeg kerken waar dit 50 geleden al aan de orde is geweest. De synodes schreven daar mooie boekjes over. Misschien is het tijd voor een update?

Synodes bepalen al veel te veel, ook o.a.wat de dominee mag zeggen, ook het joodse Sanhedrin van destijds lijkt perfekt vervangen :-)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 jun 2013 10:46

boer schreef:
Synodes bepalen al veel te veel, ook o.a.wat de dominee mag zeggen, ook het joodse Sanhedrin van destijds lijkt perfekt vervangen :-)

* zucht *
Jammer dat ze geen zeggenschap hebben over SOMMIGE forumleden :mrgreen:

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 03 jun 2013 10:55

JeeWee schreef:Op donderdag 6 juni is er een thema-avond in de Grote Kerk in Dordrecht!

Deze begint om half acht met de film Prayers for Bobby met aansluitend een paar prachtige klassieke liederen van operazanger Uros Petrac en een nabespreking van de film en het thema rond de worsteling tussen homoseksualiteit en geloof.

De film Prayers for Bobby biedt een indringend en ontroerend portret van de jonge Bobby, die in een traditioneel, ‘Moral Majority’ gezin in de VS opgroeit. Vooral zijn moeder is erg streng gelovig en schiet in de stress, als ze van Bobby’s broer moet horen, dat hij met homoseksualiteit worstelt en een zelfmoordpoging heeft ondernomen. Het portret biedt inzicht in Bobby’s eigen ontwikkeling, maar ook in het proces dat zijn moeder doormaakt rond het omgaan met geloven en homoseksualiteit.

Dit is een film, vooral ook voor ouders en andere hetero's.

Kijk hier voor de trailer!

De hoofdpersonen, moeder en zoon:

Afbeelding

Je moest eens weten wat er allemaal voortkomt uit de ''moral majority'' in Amerika.
Heb je misschien Crime Investigation channel op je TV?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 jun 2013 11:00

Ik heb de trailer bekeken en word er helemaal beroerd van. :cry:
Ik heb hier zeer grote moeite mee, om verschillende redenen.
Ik heb genoeg aan die 2 minuten. :(

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 03 jun 2013 11:08

schelpje3 schreef:Ik heb de trailer bekeken en word er helemaal beroerd van. :cry:

Onderbouw eens een keer iets.
Met een persoonlijke mening kunnen we zo weinig.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 03 jun 2013 11:21

schelpje3 schreef:Ik heb de trailer bekeken en word er helemaal beroerd van. :cry:

Deze film betreft een waar gebeurd verhaal. Het is dus niet zomaar een niemandalletje
Ook het SCP concludeerde in haar laatste onderzoek dat zelfmoord vele maker vaker voorkomt onder christelijke homo's.
Deze film geeft m.i. de strijd van zowel zoon als omgeving heel goed weer.

Maar ik ben inderdaad wel benieuwd naar de conclusies die jij trekt....

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 jun 2013 12:55

JeeWee schreef:
Deze film betreft een waar gebeurd verhaal. Het is dus niet zomaar een niemandalletje
Ook het SCP concludeerde in haar laatste onderzoek dat zelfmoord vele maker vaker voorkomt onder christelijke homo's.
Deze film geeft m.i. de strijd van zowel zoon als omgeving heel goed weer.

Maar ik ben inderdaad wel benieuwd naar de conclusies die jij trekt....

Ik heb er bijv. moeite mee als ik een actrice Gods Naam hoor uitspreken en in Zijn Naam dingen beweert.
De jongen zou mijn zoon kunnen zijn, dan komt het dichtbij.
Dan zie ik die moeder, de verdrietige beslissing van die jongen...ik vind het zo verschrikkelijk heftig!
Niet dat ik een dergelijke film zou ontwijken vanwege (valse) emoties, maar ik heb hier gewoon heel grote moeite mee.
Ik ken Sigourney Weaver verder niet, maar ik heb nooit iets over haar gelezen met betrekking tot haar geloofsleven.
En er wordt nu gesuggereerd dat als een moeder ontkent een gay zoon te hebben, dat zo'n jongen nog maar één uitweg weet. En die ook neemt!
Zo laad je een grote schuld op een moeder, die meent op grond van de Bijbel, dit te kunnen zeggen.
Maar ik zou de gehele film moeten zien om er echt een oordeel over te geven, maar ik heb er geen behoefte aan.
Ik heb mijn standpunt hierover, ik hoef niet te zien hoe andere (harde en liefdeloze) ouders er over denken. Zo'n soortgelijke moeder zit er in onze familie ook :? maar die zoon leeft gewoon vrolijk verder hoor. Dan maar zonder de zegen van zijn ouders.
Maar wie en wat is nu fout en goed?

Terug naar “Archief”