Geheel onverwachts is overleden...

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Geheel onverwachts is overleden...

Berichtdoor schaapje » 27 mei 2013 15:09

hubert schreef:Schaapje, ik doe ook soms enorm mijn best om wat te prikkelen, omdat het anders zo onverteerbaar serieus wordt. Dat wil niet zeggen dat ik oppervlakkig leef o.i.d.
Ik ben mijn hele leven bezig met vragen rond bijbelse thema's als genade, onrecht, zin en onzin van het leven etc.
Ik hou niet zo van het blij/blij geloof. Dat is aan mij niet zo besteedt. Geef mij maar wat meer diepgang. Ik hou ook van een klassieke liturgie. Liever geen bands maar een heerlijk orgel.
Dat wil echter niet zeggen dat ik geen waardering heb voor deze manier van geloven. Het is authentiek en verder prima!
Verder hou ik niet zo van zware praat die geen relevantie heeft voor het normale dagelijks leven.
Zo ook mijn vraag: wat heb je eraan als je zegt te geloven in een hiernamaals?
Ik geloof er zelf wel in en vind het ook fijn, maar nietgelovigen vinden het net zo prettig.
Hoe kan je hen uitleggen waarom het goed is te geloven in een eeuwig leven. Wat is het nut ervan?

Omdat ik mijn leven wel prettig vind, maar alles wat op deze wereld gebeurt zo afschuwelijk vind.
Omdat ik inzie dat DIT leven voorbij gaat en wij een andere toekomst hebben
Omdat dat ik zie dat er een einde komt aan alle onrechtvaardigheden die wij om ons heen zien.
Omdat ik weet dat de aarde eens zal worden zoals de Here God het bedoeld heeft.
Omdat het niet gaat om wat ik voel of ervaar maar er is nog een hele wereld buiten mij of onze gemeenschap en aan hun moet het evangelie gebracht worden en dat zijn niet "wat richtlijnen" zoals jij dat noemt, dat raakt de ongelovige diep in het hart en in zijn natuurlijk leven.
Tja dat zal dan zware praat zijn voor jou, voor mij niet!
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 27 mei 2013 15:22

Schaapje
Omdat ik mijn leven wel prettig vind, maar alles wat op deze wereld gebeurt zo afschuwelijk vind.
Omdat ik inzie dat DIT leven voorbij gaat en wij een andere toekomst hebben
Omdat dat ik zie dat er een einde komt aan alle onrechtvaardigheden die wij om ons heen zien.
Omdat ik weet dat de aarde eens zal worden zoals de Here God het bedoeld heeft.

Eindelijk iets van een antwoord!
Er gebeuren op deze wereld ook heel goede dingen hoor.
Wat kan ik mijn ongelovige medemens zeggen wat die toekomst dan is? Hoe God het bedoeld heeft?
Ik kom niet verder dan: God in alles en allen. Perfect!
Maar daar vinden ze niks aan. Juist de imperfectie maakt het leven nu boeiend.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 mei 2013 15:28

hubert schreef:
Ga nou eens in op mijn vraag. Schaapje heb ik het ook gevraagd. Ik ben echt benieuwd.
Ik sta namelijk met een mond vol tanden.
Verder is waarheid een rekbaar begrip. Dat weet je toch ook wel.

Ik wacht tot iemand met een vraag komt. Of ik tip iets aan in een gesprek, dat ligt er helemaal aan.
Maar ik zeg niet altijd hetzelfde.
Elk mens, elke situatie is anders.
Of er nu een vriend(in) van onze kinderen komt eten en zij zien ons bidden, of je zit met iemand in de wachtkamer, dat zijn al 2 verschillende uitgangspunten.
Maar ik zou het altijd over de goedheid van de Heere hebben, dat je leven zoveel rijker wordt met Hem!
En als het iemand is waar je vaak mee in contact komt (collega of vriend bijv) wat verspreidt je, aan vertrouwen, of standvastigheid.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 27 mei 2013 15:31

hubert schreef:
Eindelijk iets van een antwoord!
Er gebeuren op deze wereld ook heel goede dingen hoor.
Wat kan ik mijn ongelovige medemens zeggen wat die toekomst dan is? Hoe God het bedoeld heeft?

Kijk als je nou de Bijbel lees als een NIET metaforisch, dichterlijk of allegorisch boek, dan zou de antwoorden op deze vraag wel weten!
Ik kom niet verder dan: God in alles en allen. Perfect!

Ik hoop niet dat je bedoelt zoiets van alverzoening.

Maar daar vinden ze niks aan. Juist de imperfectie maakt het leven nu boeiend.

Misschien is het zo wat de Bijbel zegt dat mensen de duisternis liever hebben dan het Licht. :mrgreen:

Overigens hebben niet alle mensen deze zienswijze dat het leven zo boeiend is door imperfectie.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 28 mei 2013 09:46

Schelpje:
Maar ik zou het altijd over de goedheid van de Heere hebben, dat je leven zoveel rijker wordt met Hem!

Precies. Dat is het begin. Het doet je wat dat vreemde geloof.
Maar dan, hoe maak je duidelijk dat het zoveel rijker, vertrouwender is dan niet geloven. Wat is de meerwaarde?
Wat maakt het verschil?
Je kunt niet aankomen met zoiets als: fijn dat Jezus voor mij gestorven, begraven en opgestaan is. Dat begrijpt echt niemand meer.
Ik zeg soms. Het is fijn om met een groep min of meer gelijkgezinde mensen te zingen en na te denken over bijbelverhalen. Een rustpunt in de week voor bezinning.
Of: het geeft mij rust en houvast. Ik vind het fijn om Christus te volgen in zijn manier van kijken naar de medemens.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 28 mei 2013 09:53

Schaapje:
Misschien is het zo wat de Bijbel zegt dat mensen de duisternis liever hebben dan het Licht. :mrgreen:

Dat idee hebben ze al helemaal niet. Ze hebben een druk en gevuld leven. Zijn gelukkig en doen veel goede werken. Vrijwilligerswerk etc.
Kortom: gelukkige mensen die zich niet wensen druk te maken om geschriften van honderden jaren her.
Ook hebben ze vaak een vreemd beeld van de kerk en de kerkmensen. Alleen de gekke uitwassen komen op tv. Incest, dominees die elkaar vermoorden, kerken die homo's afwijzen, vroeger jodenhaat etc. etc.
Verder associëren ze de christelijke kerk vaak met de RKK. En dat vinden ze al helemaal niks met al die schandalen en pompa. Dat minstens 60% van de christenen niet rkk zijn weten ze nauwelijks.
Inhoudelijk hebben de kerken een vreselijk slecht imago en weten ze nauwelijks naar buiten te duiden waar het om gaat. Terwijl het een ontzettend inspirerend verhaal zou kunnen zijn. Een beetje meer marketing en pr kunnen ze wel gebruiken.
Wat dacht je van die onderlinge geschilpuntjes tussen christenen. Wij (de huisgenoten van het geloof) kunnen al nauwelijks op een bepaalde lijn komen.
Geeft dat niet te denken?
Ik vind het dan ook best moeilijk te getuigen.
Ik merk dat jij ook niet veel verder komt dan wat platitudes. Als je de Bijbel letterlijk leest dan kom je inderdaad tot de meest vreemde gedachtegangen.
Daar heeft de ongelovige naaste niks aan.
Laatst gewijzigd door hubert op 28 mei 2013 10:18, 2 keer totaal gewijzigd.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 mei 2013 10:12

@Hubert
In veel heb je gelijk, maar al deze dingen zegt niets over de Here God, die is onveranderlijk en altijd dezelfde.

Wat bedoel je met "een inspirerend verhaal"?

PropertyOfJesus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PropertyOfJesus » 28 mei 2013 10:14

hubert schreef: Die mening leg ik dan ook gewoon naast mij neer. Het ging er mij meer om dat er genoeg mensen zijn die niet geloven in een leven na de dood. Ik vind het een mooi idee en de Bijbel geeft genoeg aanknopingspunten voor geloof in dit fenomeen. Ik vroeg mij alleen af of het verschil maakt wat je gelooft. Maakt dat je leven nu intenser? Blijer? Ik zie het verschil niet zo.
Maakt het wat uit? En hoe dan?

Het vaste vertrouwen dat er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde komen & dat wij bij onze Zaligmaker zullen zijn maakt het leven voor mij wel waardevol inderdaad, voor mij is het zelfs het enige dat dit leven waarde en vreugde geeft, ik denk dat je het verschil niet ziet omdat je er niet in gelooft?

Uiteindelijk gaat het om de waarheid, en niet iets waarin ik geloof omdat het me een beter gevoel geeft of blijer maakt, maar omdat ik weet dat het de waarheid is, en in Mattheüs 22 staat het toch heel duidelijk vers 31 en 32: En wat aangaat de opstanding der doden, hebt gij niet gelezen, hetgeen van God tot ulieden gesproken is, Die daar zegt: Ik ben de God Abrahams, en de God Izaks en de God Jakobs! God is niet een God der doden, maar der levenden.
1 Korinthe 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 28 mei 2013 10:23

ik denk dat je het verschil niet ziet omdat je er niet in gelooft?

Nogmaals; het gaat er niet om wat ik geloof. Ik geloof namelijk wel in opstanding en eeuwig leven.
Maar hoe maak je buitenstaanders op een begrijpelijke manier duidelijk wat dat voor je betekent in je leven hier en nu?
Waarom ben jij in dit opzicht beter uit dan een ongelovige? Is het alleen dat perspectief?
De ongelovigen voelen zich prima met het idee dat er geen God is en dat dood dood is.
Lees maar op het forum.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 28 mei 2013 10:29

Schaapje: I
n veel heb je gelijk, maar al deze dingen zegt niets over de Here God, die is onveranderlijk en altijd dezelfde.

Wat zou jij dan zeggen over God?
Wat betekent het in je leven hier en nu dat God de Constante, de Eeuwige is?
Wat heeft een ongelovige daaraan?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 mei 2013 10:32

hubert schreef:
Wat zou jij dan zeggen over God?
Wat betekent het in je leven hier en nu dat God de Constante, de Eeuwige is?
Wat heeft een ongelovige daaraan?

Jij bent nu met dezelfde vragen bezig op 2 topics.

En ik kan niet snappen dat jij geen woord en getuigenis hebt over de Here Jezus voor iemand die geïnteresserd is.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 28 mei 2013 10:45

Schaapje:
Jij bent nu met dezelfde vragen bezig op 2 topics.
En ik kan niet snappen dat jij geen woord en getuigenis hebt over de Here Jezus voor iemand die geïnteresserd is.

Het ging op dit topic specifiek over het geloof in een hiernamaals. Wat heb je eraan als je daarin gelooft. Ben je dan beter af?
Ik snap niet dat je dat niet kunt, terwijl het blijkbaar zo belangrijk voor je is.

Nogmaals; het gaat er niet om wat ik geloof. Ik geloof namelijk wel in opstanding en eeuwig leven.
Maar hoe maak je buitenstaanders op een begrijpelijke manier duidelijk wat dat voor je betekent in je leven hier en nu?
Waarom ben jij in dit opzicht beter uit dan een ongelovige? Is het alleen dat perspectief?
De ongelovigen voelen zich prima met het idee dat er geen God is en dat dood dood is.
Lees maar op het forum

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 mei 2013 10:49

hubert schreef:
Het ging op dit topic specifiek over het geloof in een hiernamaals. Wat heb je eraan als je daarin gelooft. Ben je dan beter af?

Sorry hubert ik vind dat zo,n rare vraag, beantwoord jij het eens: Wat heeft een gelovige er aan om te weten dat er een hiernamaals is?
Welk "hiernamaals" bedoel jij eigenlijk?
Laatst gewijzigd door schaapje op 28 mei 2013 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.

PropertyOfJesus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PropertyOfJesus » 28 mei 2013 11:01

hubert schreef: Nogmaals; het gaat er niet om wat ik geloof. Ik geloof namelijk wel in opstanding en eeuwig leven.
Lees maar op het forum.

Ik denk dat het belangrijk is om duidelijk te maken dat de waarheid objectief is, en niet subjectief (en ook niet rekbaar), en dat kan je doen aan de hand van de Bijbel, want God werkt door Zijn Woord en Geest.

Het betekent toch in het hier en nu je afkeren van de zonde en je toekeren naar God, dat is toch waar we toe mogen oproepen, uit liefde en zorg voor mensen en voor hun eeuwige bestemming Mattheüs 3:2 En zeggende: Bekeert u; want het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen.
Waarom ik "beter af" ben is enkel genade Gods die mij heeft willen redden van mijn blindheid, niks in mij, maar alles uit genade, en die genade is er voor alle zondaren die tot Christus komen :D en we mogen ze roepen om tot Hem te komen!

Niet-gelovigen kunnen fabriceren wat ze willen aan theorieën en gedachten, misschien om hun eigen geweten in slaap te sussen, of om wat voor reden dan ook, maar je mag ze vertellen wat er staat in Mattheüs 24:35 De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.
Uiteindelijk is het de Heilige Geest die overtuigd van de Waarheid en niet wij, maar wij mogen wel het zaad zaaien en God bidden om het te zegenen.
1 Korinthe 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 28 mei 2013 11:43

Prima, al constateer ik dat waarheid door iedereen anders wordt ervaren en geduid. Denk aan de vele andere godsdiensten. Jij (en ik) hebben teksten die ons inspireren en overtuigen. We hebben weet van de Geest die waait waarheen hij wil. We ervaren rust en zekerheid, hebben vertrouwen in God, maar we mogen niet in onze luie geloofshangmat blijven liggen.
Geloofsbegrippen als: genade, koninkrijk der hemelen en bekering is voor ongelovigen een brug te ver. Dat is al meer voor de incrowd.
Maar dat je je als een bloem naar het licht moet keren dat spreekt mij enorm aan. Probeer als een rechtvaardig iemand te leven. Wellicht valt het op en wordt iemand jaloers en is er een mooie kans om het zaad van Gods liefde te strooien.

Terug naar “[Religie] - Open forum”