Ach beste vriend, hou toch op, wie probeer je te bedriegen? Achter al je mooie intellectueel aandoende woorden zit gewoon ongeloof. Je wilde laatst niet meer met iemand verder praten, omdat je die te dom vond. Nou, ik hou veel meer van het simpele geloof van domme mensen dan van dit soort quasi-intellectueel gebrabbel zonder inhoud.
gravo schreef:Er is geen blauwdruk van het christendom, behalve dat elke christen in Christus gelooft.
Dit is volgens mij één van de kernpunten van je verhaal. Het klinkt best mooi, afhankelijk van hoe je het uitlegt kan ik er best mee instemmen. Maar als we nu eens naar de context kijken van deze uitspraak, dan blijkt het niet te deugen. Ik viel iemand aan, omdat hij zei dat allerlei punten over het leven van de Heere Jezus niet belangrijk zijn om te geloven, hij zei dat er ook Christenen zijn die niet in bijv. de dood en opstanding van de Heere Jezus, of dat Jezus de zoon van God is, geloven. Nu probeer jij mij te vertellen dat dat best kan, als hij maar in Christus gelooft!
Nu vraag ik je, wat betekent geloof in Jezus, als je niet gelooft wat Hij leert? Jezus Zelf leert dat Hij de Zoon van God is, Jezus Zelf leert de opstanding der doden. Iemand die dat verwerpt, gelooft dus niet wat Jezus Zelf leerde. Het is onmogelijk om te spreken over 'geloof in Christus', als je niet gelooft wat Christus leert!
Als je nou ophoud met die lange betogen, en gewoon zegt wat je bedoelt, is het voor iedereen duidelijk dat wat je zegt niet deugt. Of probeer je jezelf te overtuigen met mooie redeneringen?
gravo schreef:Ook het argument dat er een soort onveranderde set aan oeroude christelijke geloofsartikelen zou zijn, is niet juist. Nooit was het christendom in leer en leven veelvuldiger en van een grotere verscheidenheid dan juist in de eerste 2 eeuwen. Toen de kerk zich daarna begon te organiseren zijn ontelbare christenen tot ketters benoemd en moesten zich buiten de officiële kerk om organiseren. Of de keuzes die toen door de staatskerk van Constantijn gemaakt zijn altijd naadloos hebben gepast op de leer van Jezus, is maar zeer de vraag. Kijk in die tijd werd gewoon je kop in elkaar geslagen als je als ketter werd aangemerkt. Boeken verbranden. Klaar is Kees. Er zijn helemaal geen andere christenen!
Lees maar eens wat brieven in het Nieuwe Testament, en dan blijkt dat het de eerste volgelingen van de Heere Jezus zijn, die begonnen zijn met verketteren. Ja, er waren een paar randfiguren die de opstanding van de doden ontkenden, maar wat schrijft een van de eerste leiders van de Kerk daarover?
"Wanneer de doden niet worden opgewekt, is ook Christus niet opgewekt. Maar als Christus niet is opgewekt, is uw geloof nutteloos, bent u nog een gevangene van uw zonden en worden de doden die Christus toebehoren niet gered. Als wij alleen voor dit leven op Christus hopen, zijn wij de beklagenswaardigste mensen die er zijn." 1 Kor 15:16-19
Hoe ga je mij nu vertellen, dat mensen die niet in de opstanding geloven, iets te maken hebben met dit geloof van Paulus? Hoe ga je mij vertellen dat het iets te maken heeft met het geloof van Jezus Christus, Die Zelf ook de opstanding leerde?
gravo schreef:Nu gebeurt dat weer door de moderniteit. En nu zijn de orthodoxe protestanten aan de beurt om geconfronteerd te worden met nieuwe theologische visies. Pijnlijk, omdat oude en nieuwe visies vaak lang naast elkaar blijven bestaan, maar er is niets aan te doen. Hoef je niet direct te denken aan vrijzinnigheid, maar denk alleen maar eens aan de invloed die de betrekkelijk nieuwe evangelische theologie op orthodoxe protestanten de laatste 10, 20 jaar heeft uitgeoefend. Die is enorm!
gravo
De moderniteit is al verleden tijd. Aan de hand van hoe weinig waarde jij hecht aan waarheid, lijk jij de moderniteit al voorbij te zijn en regelrecht in de postmoderniteit belandt te zijn.
Het moderne Evangelicalisme komt voort uit het piëtistische protestantse stromingen uit de 17e en 18e eeuw en valt juist binnen het orthodox protestantisme, niet daarbuiten. Verdiep je maar eens in de geschiedenis van het Evangelicalisme, dan kom je namen als Jonathan Edwards, George Whitefield en Spurgeon tegen, die staan in Nederland gewoon op de boekenplank tussen de oudvaders.
En ja, het liberalisme is al een paar decennia op zijn retour. Welke kerken lopen er zo hard leeg als de liberale kerken? De confrontatie met de 'moderne' ideeën van Schleiermacher, Von Harnack en Bultmann is al lang geweest, en die heeft weinig uitgericht, behalve dan massale ontkerkelijking onder de mensen die hun ideeën aannamen.......