Eeuwige ondergang

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Tante Pollewop » 18 mei 2013 22:54

Boekenlezer schreef:Dat gevoel krijg ik als ik hoor hoe ermee gedweept wordt vanuit bepaalde hoeken in onze samenleving. Alsof het zo ongeveer ouderwets is om hetero te zijn. Dat is natuurlijk een beetje overdreven uitgedrukt, dat laatste, maar de hyperbool is nu eenmaal een geliefd stijlfiguur voor mij. In mijn inspiratie voor cartoons, die ik ooit maakte, was overdrijving ook altijd de motor die alles op gang bracht in mijn gedachten.

Dat verklaart een hoop.

Boekenlezer schreef:Nee, dat vind ik niet. Waar het om gaat is: begrijp je mijn punt?

Als je punt is dat je niet altijd je wetgever moet volgen, begrijp ik je punt.
Echter, wat de meest verschrikkelijke consequenties van deze wetgeving zouden moeten zijn, ontgaat mij volledig.

kleinschaapje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor kleinschaapje » 23 mei 2013 14:02

Er zijn genoeg mensen voor een korte tijd in de hell geweest

http://www.youtube.com/watch?v=W1dNkWDKO-U

site vol met bijna doodservaringen, heaven and hell experiences

http://spiritlessons.com/

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 23 mei 2013 14:34

Het is onbijbels om te denken dat iemand in de hel geweest is en teruggekeerd is naar de aarde.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 mei 2013 20:34

schelpje3 schreef:Het is onbijbels om te denken dat iemand in de hel geweest is en teruggekeerd is naar de aarde.

Dat niet alleen, ik hecht zelf niet heel veel waarde aan de beelden die het brein in zichzelf opwekt op momenten van extreme stress en trauma, zoals het bijna (of tijdelijk helemaal) sterven.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 24 mei 2013 11:15

Wim 2600: Wat ik absoluut niet bereid ben te geloven, is alle poespas die er in de bijbel rond die eventueel geleefd hebbende Jezus wordt bijverzonnen: verwekt door de "heilige geest", maagdelijke geboorte, zoon van god, gestorven als onderdeeltje van één of ander groter plan van diezelfde god, terug opgestaan uit de dood, en "opgevaren ter hemel" (wat we ons daar ook bij moeten voorstellen) - dat gedeelte is wat mij betreft sowieso pure fictie.

Ik zit dit topic diagonaal door te lezen en stuit op dit interessante stukje van Wim.
Grappig dat ik genoeg christenen ken die dit ook zo zien, al noemen zij dit geen fictie maar eerder metaforisch.
Ik zie geloof en ongeloof dan ook als twee zijden van dezelfde medaille. Er is echt niet zo'n grote scheiding als soms gesuggereerd wordt. Er zijn maar weinig christenen die nooit twijfelen. Dat houdt het juist spannend. Niets is zo erg als mensen die alles zeker weten.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 25 mei 2013 17:28

hubert schreef:Grappig dat ik genoeg christenen ken die dit ook zo zien,

Volgens mij is een contradictio in terminis. Ik bedoel dit; als je die dingen niet gelooft, ben je geen christen.

Dat is niet eens meer een mening, of een oordeel van mij of zoiets, maar je kan gewoon puur objectief vaststellen dat de inhoud van je geloof op wezenlijke punten totaal anders is dan het christendom van alle tijden en plaatsen. Het is voor iedereen, gelovig of niet, volstrekt ongeloofwaardig om te claimen dat je een christen bent, wanneer je niet gelooft in de maagdelijke geboorte, de dood en opstanding van de Heere Jezus, de heilsgeschiedenis waar deze gebeurtenissen een centrale rol in spelen etc. Als je gaat kijken van alle oorspronkelijke bronnen van het christendom, dan zijn deze dingen juist de basis van het geloof.

Dan heb ik het niet over een geloof dat soms misschien door twijfels wordt aangevochten, maar over een uitgesproken ongeloof in deze dingen.

Het spijt me dat ik off-topic ga, maar ik word gewoon boos en misselijk van dit soort 'vroom ongeloof'.

Weet je nog wat de Heere Jezus zei tegen de Sadduceeën, die de opstanding der doden ontkende?
"God is niet een God der doden, maar een God der levenden. Gij dwaalt dan zeer." (Mark 12:27)

Hou alsjeblieft op jezelf een volgeling van de Heere Jezus te noemen, wanneer je wat Hij leert ontkent!
Ofwel bekeer, ofwel hou op met deze huichelarij.

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 25 mei 2013 18:36

Tja, ik kan het je nog wel sterker vertellen. Ik ben ooit eens in een kerk geweest waar ze mij vertelden " Ja, we zijn wel christenen, maar we geloven niet in de bijbel. Die nemen we niet als uitgangspunt, want dat vinden we vervelend"
Op mijn vraag waar hij zijn christen-zijn dan op baseerde had de goede man geen antwoord.... :shock:

Nou was het ook in Friesland, misschien hadden ze daar wat teveel frisse lucht gehad ofzo, maar toch....*censuur*. :roll:

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 25 mei 2013 23:57

maaarten schreef:Volgens mij is een contradictio in terminis. Ik bedoel dit; als je die dingen niet gelooft, ben je geen christen.

Dat is niet eens meer een mening, of een oordeel van mij of zoiets, maar je kan gewoon puur objectief vaststellen dat de inhoud van je geloof op wezenlijke punten totaal anders is dan het christendom van alle tijden en plaatsen. Het is voor iedereen, gelovig of niet, volstrekt ongeloofwaardig om te claimen dat je een christen bent, wanneer je niet gelooft in de maagdelijke geboorte, de dood en opstanding van de Heere Jezus, de heilsgeschiedenis waar deze gebeurtenissen een centrale rol in spelen etc. Als je gaat kijken van alle oorspronkelijke bronnen van het christendom, dan zijn deze dingen juist de basis van het geloof.

Dan heb ik het niet over een geloof dat soms misschien door twijfels wordt aangevochten, maar over een uitgesproken ongeloof in deze dingen.

Het spijt me dat ik off-topic ga, maar ik word gewoon boos en misselijk van dit soort 'vroom ongeloof'.

Weet je nog wat de Heere Jezus zei tegen de Sadduceeën, die de opstanding der doden ontkende?
"God is niet een God der doden, maar een God der levenden. Gij dwaalt dan zeer." (Mark 12:27)

Hou alsjeblieft op jezelf een volgeling van de Heere Jezus te noemen, wanneer je wat Hij leert ontkent!
Ofwel bekeer, ofwel hou op met deze huichelarij.

Een boze reactie van een christen die zich niet kan voorstellen dat een andere christen ook christen is, omdat hij totaal andere opvattingen heeft.
Een misverstand. Want er zijn nu eenmaal christenen die anders denken dan andere christenen. Er is geen blauwdruk van het christendom, behalve dat elke christen in Christus gelooft. Ook het argument dat er een soort onveranderde set aan oeroude christelijke geloofsartikelen zou zijn, is niet juist. Nooit was het christendom in leer en leven veelvuldiger en van een grotere verscheidenheid dan juist in de eerste 2 eeuwen. Toen de kerk zich daarna begon te organiseren zijn ontelbare christenen tot ketters benoemd en moesten zich buiten de officiële kerk om organiseren. Of de keuzes die toen door de staatskerk van Constantijn gemaakt zijn altijd naadloos hebben gepast op de leer van Jezus, is maar zeer de vraag. Kijk in die tijd werd gewoon je kop in elkaar geslagen als je als ketter werd aangemerkt. Boeken verbranden. Klaar is Kees. Er zijn helemaal geen andere christenen!

Maar tegenwoordig ligt dat toch anders. De boosheid op andere christenen gaat gelukkig niet zover dat we elkaar naar het leven staan. En het is maar goed ook dat elke christelijke kerk of gemeente zelf over de inhoud gaat van zijn of haar christen-zijn. Je kunt het er hartgrondig mee oneens zijn, omdat je meent dat jouw visie en overtuiging de enige is die de oudste en beste papieren heeft, maar je kunt nooit weerhouden dat andere christenen zich christen noemen. Vechten tegen de bierkaai, mijns inziens.
Als je wat kerkgeschiedenis kent weet je dat theologisch inzichten, met name in roerige tijden als de onze, vaak enorm kunnen kantelen. Neem alleen maar de Reformatie, daar werd toch heel wat afgeschaft wat het eeuwenoude christendom van alle tijden en alle plaatsen aan traditie had verzameld.
Nu gebeurt dat weer door de moderniteit. En nu zijn de orthodoxe protestanten aan de beurt om geconfronteerd te worden met nieuwe theologische visies. Pijnlijk, omdat oude en nieuwe visies vaak lang naast elkaar blijven bestaan, maar er is niets aan te doen. Hoef je niet direct te denken aan vrijzinnigheid, maar denk alleen maar eens aan de invloed die de betrekkelijk nieuwe evangelische theologie op orthodoxe protestanten de laatste 10, 20 jaar heeft uitgeoefend. Die is enorm!

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

maaarten

Berichtdoor maaarten » 26 mei 2013 21:08

Ach beste vriend, hou toch op, wie probeer je te bedriegen? Achter al je mooie intellectueel aandoende woorden zit gewoon ongeloof. Je wilde laatst niet meer met iemand verder praten, omdat je die te dom vond. Nou, ik hou veel meer van het simpele geloof van domme mensen dan van dit soort quasi-intellectueel gebrabbel zonder inhoud.

gravo schreef:Er is geen blauwdruk van het christendom, behalve dat elke christen in Christus gelooft.

Dit is volgens mij één van de kernpunten van je verhaal. Het klinkt best mooi, afhankelijk van hoe je het uitlegt kan ik er best mee instemmen. Maar als we nu eens naar de context kijken van deze uitspraak, dan blijkt het niet te deugen. Ik viel iemand aan, omdat hij zei dat allerlei punten over het leven van de Heere Jezus niet belangrijk zijn om te geloven, hij zei dat er ook Christenen zijn die niet in bijv. de dood en opstanding van de Heere Jezus, of dat Jezus de zoon van God is, geloven. Nu probeer jij mij te vertellen dat dat best kan, als hij maar in Christus gelooft!

Nu vraag ik je, wat betekent geloof in Jezus, als je niet gelooft wat Hij leert? Jezus Zelf leert dat Hij de Zoon van God is, Jezus Zelf leert de opstanding der doden. Iemand die dat verwerpt, gelooft dus niet wat Jezus Zelf leerde. Het is onmogelijk om te spreken over 'geloof in Christus', als je niet gelooft wat Christus leert!

Als je nou ophoud met die lange betogen, en gewoon zegt wat je bedoelt, is het voor iedereen duidelijk dat wat je zegt niet deugt. Of probeer je jezelf te overtuigen met mooie redeneringen?

gravo schreef:Ook het argument dat er een soort onveranderde set aan oeroude christelijke geloofsartikelen zou zijn, is niet juist. Nooit was het christendom in leer en leven veelvuldiger en van een grotere verscheidenheid dan juist in de eerste 2 eeuwen. Toen de kerk zich daarna begon te organiseren zijn ontelbare christenen tot ketters benoemd en moesten zich buiten de officiële kerk om organiseren. Of de keuzes die toen door de staatskerk van Constantijn gemaakt zijn altijd naadloos hebben gepast op de leer van Jezus, is maar zeer de vraag. Kijk in die tijd werd gewoon je kop in elkaar geslagen als je als ketter werd aangemerkt. Boeken verbranden. Klaar is Kees. Er zijn helemaal geen andere christenen!

Lees maar eens wat brieven in het Nieuwe Testament, en dan blijkt dat het de eerste volgelingen van de Heere Jezus zijn, die begonnen zijn met verketteren. Ja, er waren een paar randfiguren die de opstanding van de doden ontkenden, maar wat schrijft een van de eerste leiders van de Kerk daarover?

"Wanneer de doden niet worden opgewekt, is ook Christus niet opgewekt. Maar als Christus niet is opgewekt, is uw geloof nutteloos, bent u nog een gevangene van uw zonden en worden de doden die Christus toebehoren niet gered. Als wij alleen voor dit leven op Christus hopen, zijn wij de beklagenswaardigste mensen die er zijn." 1 Kor 15:16-19

Hoe ga je mij nu vertellen, dat mensen die niet in de opstanding geloven, iets te maken hebben met dit geloof van Paulus? Hoe ga je mij vertellen dat het iets te maken heeft met het geloof van Jezus Christus, Die Zelf ook de opstanding leerde?

gravo schreef:Nu gebeurt dat weer door de moderniteit. En nu zijn de orthodoxe protestanten aan de beurt om geconfronteerd te worden met nieuwe theologische visies. Pijnlijk, omdat oude en nieuwe visies vaak lang naast elkaar blijven bestaan, maar er is niets aan te doen. Hoef je niet direct te denken aan vrijzinnigheid, maar denk alleen maar eens aan de invloed die de betrekkelijk nieuwe evangelische theologie op orthodoxe protestanten de laatste 10, 20 jaar heeft uitgeoefend. Die is enorm!

gravo

De moderniteit is al verleden tijd. Aan de hand van hoe weinig waarde jij hecht aan waarheid, lijk jij de moderniteit al voorbij te zijn en regelrecht in de postmoderniteit belandt te zijn.

Het moderne Evangelicalisme komt voort uit het piëtistische protestantse stromingen uit de 17e en 18e eeuw en valt juist binnen het orthodox protestantisme, niet daarbuiten. Verdiep je maar eens in de geschiedenis van het Evangelicalisme, dan kom je namen als Jonathan Edwards, George Whitefield en Spurgeon tegen, die staan in Nederland gewoon op de boekenplank tussen de oudvaders.

En ja, het liberalisme is al een paar decennia op zijn retour. Welke kerken lopen er zo hard leeg als de liberale kerken? De confrontatie met de 'moderne' ideeën van Schleiermacher, Von Harnack en Bultmann is al lang geweest, en die heeft weinig uitgericht, behalve dan massale ontkerkelijking onder de mensen die hun ideeën aannamen.......

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 27 mei 2013 00:20

Dag maaarten,

"Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend!"

Tja, wat moet ik nog (mag ik nog) zeggen, nu ik iemand op een Open Forum heb ontmoet die de waarheid kent?
Dan kan ik beter mijn mond houden en eerbiedig zwijgen.
Echter, ik bedenk me natuurlijk ook hoezeer maaarten zich in eigen kring gesterkt voelt om hard van leer te trekken. Geen dankbaarder onderwerp voor het vizier van de orthodoxie dan een in het wild rondlopende ketter. Applaus verzekerd als men aanlegt, richt en schiet.

Nee, maaarten, ik heb over alles wat ik zeg goed en grondig nagedacht. Dat je hier wat vrienden hebt wil niet zeggen dat het christendom niet in een grondig debat getrokken wordt met de buitenwereld. Al was het alleen maar door het feit, dat die buitenwereld zoveel groter geworden is als vroeger. Nieuwe generaties hebben geen enkele kennis meer van het christendom, maar bepalen wel jouw en mijn wereld. Eindeloze misverstanden en eindeloos veel onbegrip valt elke gelovige ten deel op dit moment.
Mijn zorg is het dat het christendom zich vanwege die situatie alleen nog maar naar binnen richt. Dat kan door elkaar de maat te nemen, door dan maar een spoedig einde van de wereld te verwachten en/of door de mythe van de oeroude orthodoxie in het leven te roepen.
Ik tref alles op dit forum aan, maar slechts zeer weinig christenen kunnen een verstandig gesprek met een "ongelovige" voeren. Ten eerste omdat ze zich hebben ingegraven in de idee dat er aan het christelijk geloof nooit wat verandert of veranderen kan. Ten tweede omdat ze niet in de gaten hebben hoezeer ze (met hun orthodoxie, die een moderne wortel heeft aangezien het allemaal uit de moderne Reformatie afkomstig is) gevormd zijn door deze tijd. Ten derde, omdat ze helaas weinig tot geen belangstelling hebben voor de noden en zorgen van "ongelovigen". Wie de tragiek van de huidige filosofie en levensbeschouwing niet begrijpt, een leven zonder God, zonder hoop in deze wereld, zal de ongelovige medemens alleen maar veroordelend tegemoet kunnen treden, vrees ik. Ik heb genoeg gezien en gehoord om te begrijpen waar de schoen wringt. Dat van die leegloop van de keren strekt zich namelijk breder uit dan je denkt. Alleen door ingrijpend van vorm en inhoud te veranderen kunnen de zgn "orthodoxe" kerken en gemeenten op dit moment het hoofd boven water houden. Dat geeft te denken. Ik zoek in ieder geval contact met de wereld. En dat betekent o.a. dat ik Jezus niet meer verkoop op de manier dat Hij als een soort wonderman wordt voorgesteld die op water kon lopen. Ik accepteer ook geen andere schibboleths (zoals een radicale afwijzing van de evolutie-leer) die sommige orthodoxe christenen aanleggen als een beslissend kenmerk om het kaf van het koren te scheiden.

Je prikkelige opmerkingen sterken mij verder in de gedachte dat er op Open Forum soms toch nog harten geraakt worden.
En als intellectueel een vies woord voor je geworden is, dan had je niet beter de teloorgang van de christelijke cultuur kunnen illustreren, dan door dit te menen.
Als de sfeer van onze discussie zo vertroebeld wordt door orthodox populisme, dan ben ik bang dat ik mijn visie niet meer heelhuids tussen de kwalijke dampen daarvan overgedragen krijg. Om de spiegel nog even voor te houden:

wie probeer je te bedriegen
achter al je mooie intellectueel aandoende woorden zit gewoon ongeloof
quasi-intellectueel gebrabbel zonder inhoud
Als je nou ophoudt met die lange betogen

gravo

PS. Sommige mensen kunnen echt geen gesprekspartner meer zijn, omdat ze niet in staat zijn de kern van het debat te volgen. Dat komt helaas voor. Dat ik jou van repliek dien, betekent dat ik vind dat je een relevante partij bent.
Gesprekspartners kies ik uiteindelijk zelf uit. Ook op dit forum. En waar ik ook over ga is het volgende: dat ik mezelf christen noem, een gelovig christen, die de kernwaarden van het christendom hoog houdt, maar ook een nieuwe formulering van het geloof wil vinden in een nieuwe tijd. De oude formuleringen hebben afgedaan. De uitdaging om een nieuwe te vinden is nog nooit zo groot geweest als in onze tijd.

Mocht dit ook een te lang betoog zijn (alhoewel het altijd in het niet valt bij de ellenlange Ctrl-S, Ctrl-V acties met hele Bijbelboeken of preken van Spurgeon op dit forum) dan zijn er twee opties: toch maar doorlezen of andere topics bezoeken.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 mei 2013 08:19

gravo schreef:Een boze reactie van een christen die zich niet kan voorstellen dat een andere christen ook christen is, omdat hij totaal andere opvattingen heeft.
Een misverstand. Want er zijn nu eenmaal christenen die anders denken dan andere christenen.
Er zijn geen krokodillen die zingen als een nachtegaal. Daarom maken we onderscheid tussen krokodillen en nachtegalen. Dat is het hele punt hier.

Dat heeft niets te maken met moderne orthodoxie of iets dergelijks, maar met wat altijd al tot het christelijk geloof heeft behoord: Jezus van Nazareth, de Christus, die gestorven is, weer opgestaan is en zich aan de rechterhand van zijn Vader in de hemel heeft gezet en die weer terug zal komen. Dat is zo basaal christelijk dat iemand christen noemen die daar niet in gelooft, hetzelfde is als Bill Gates een marxist noemen.
Jouw argument komt hierop neer: als een dier nu zegt dat hij een nachtegaal is, wie zijn wij dan om te zeggen dat hij het niet is? Welnu, als overduidelijk is dat het een krokodil is, mogen we dat best zeggen.
Of, om dichter bij de Bijbel te blijven: vervang krokodil door wolf en nachtegaal door schaap en dan zijn we waar Jezus het over heeft in Matth. 7:15 en Paulus in Hand. 20:29.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 27 mei 2013 09:21

Maarten: Dan heb ik het niet over een geloof dat soms misschien door twijfels wordt aangevochten, maar over een uitgesproken ongeloof in deze dingen.

Ik zie nu pas je reactie. Ter geruststelling: ik geloof zelf wel in het opstandingsverhaal. Ik heb alleen willen duiden dat ik ook christenen spreek die daar moeite mee hebben. Die vragen heb ik ook wel, want lichamelijke opstanding is nu eenmaal onnatuurlijk. Maar ik vind het tot de kern van het Evangelie behoren en daarom geloof ik het, al begrijp ik het niet. Dat hoeft ook niet, want geloof is vaak irrationeel. Ik laat het liever een mysterie blijven.
Verder verwijs ik graag naar Gravo. Die heeft het m.i. heel goed uitgelegd. Ik zit ongeveer op dezelfde lijn, maar ik kan het niet zo goed verwoorden en bovendien het ontbreekt mij aan de tijd om er zo uitgebreid op in te gaan.
Als er doorgegaan wordt op jouw manier van denken, vrees ik, dat er over 100 jaar geen christendom meer is hier te lande. Hele generaties spreekt het niet meer aan. Ik kijk maar naar mijn eigen omgeving. Hoe komt dat denk je? En bekommer je je daar niet om? Hoe zit het met de liefde, waar Jezus en Paulus zo treffend over preekten?
Ik zit - niet bij toeval - in een 'intelligente' kerk die de Bijbelverhalen uitlegt in de context en met relevantie voor het heden. Dat is misschien wat moeilijker maar voor mij de enige manier om (nog) te kunnen 'geloven'. Daarmee zeg ik niet dat orthodox geloven niet goed zou zijn, want er leiden vele wegen naar Rome!
Laatst gewijzigd door hubert op 27 mei 2013 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 27 mei 2013 09:42

hubert schreef:(...) want er leiden vele wegen naar Rome!

Wat een ketterse uitspraak op een reformatorisch forum. 8)

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 27 mei 2013 09:59

Leuk hè!

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 27 mei 2013 10:16

elbert schreef:Er zijn geen krokodillen die zingen als een nachtegaal. Daarom maken we onderscheid tussen krokodillen en nachtegalen. Dat is het hele punt hier.

Dat heeft niets te maken met moderne orthodoxie of iets dergelijks, maar met wat altijd al tot het christelijk geloof heeft behoord: Jezus van Nazareth, de Christus, die gestorven is, weer opgestaan is en zich aan de rechterhand van zijn Vader in de hemel heeft gezet en die weer terug zal komen. Dat is zo basaal christelijk dat iemand christen noemen die daar niet in gelooft, hetzelfde is als Bill Gates een marxist noemen.
Jouw argument komt hierop neer: als een dier nu zegt dat hij een nachtegaal is, wie zijn wij dan om te zeggen dat hij het niet is? Welnu, als overduidelijk is dat het een krokodil is, mogen we dat best zeggen.
Of, om dichter bij de Bijbel te blijven: vervang krokodil door wolf en nachtegaal door schaap en dan zijn we waar Jezus het over heeft in Matth. 7:15 en Paulus in Hand. 20:29.

Maar ook de voorzegde ''zware wolven'' , en die in schaapsklederen zijn inmiddels uit hun kooi gekomen .

Terug naar “[Religie] - Open forum”