Geheel onverwachts is overleden...

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Geheel onverwachts is overleden...

Berichtdoor JeeWee » 24 mei 2013 09:15

Je kent de zin boven dit topic vast wel.
Vaak zie je iets dergelijks boven rouwadvertenties staan.
Zeker ook in kranten als het RD...
Soms wordt het nog heftiger: "op het alleronverwachts" heeft de HEERE van ons weggenomen...
En dan kijk je naar de leeftijd en zie je 78, 86, 92 of noem maar wat.

Onverwacht! Hoe kan de dood nu voor een christen onverwacht komen?
Het is het enige zekere in ons leven!

Is het niet juist ónchristelijk om niet uit de verwachting te leven?
We hebben hier toch geen blijvende stad?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Geheel onverwachts is overleden...

Berichtdoor schelpje3 » 24 mei 2013 09:39

In feite is het nooit onverwachts, maar het kan wel zo aanvoelen volgens menselijke berekeningen.
Wanneer een jong iemand plotseling sterft aan een hartstilstand bijv.
Maar we moeten altijd bereid zijn!
Ik zou dit zelf nooit in een rouwadvertentie zetten.
Het is wel goed om te lezen dat de HEERE nog genoemd wordt.

Wat vinden jullie van de zin: "Het was een oneerlijke strijd, die hij niet heeft kunnen winnen"?

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 24 mei 2013 10:25

JeeWee schreef:Je kent de zin boven dit topic vast wel.
Vaak zie je iets dergelijks boven rouwadvertenties staan.
Zeker ook in kranten als het RD...
Soms wordt het nog heftiger: "op het alleronverwachts" heeft de HEERE van ons weggenomen...
En dan kijk je naar de leeftijd en zie je 78, 86, 92 of noem maar wat.

Onverwacht! Hoe kan de dood nu voor een christen onverwacht komen?
Het is het enige zekere in ons leven!

Is het niet juist ónchristelijk om niet uit de verwachting te leven?
De vraag is denk ik: mogen we klagen? Volgens mij als we het boek Job lezen, dan zien we dat het wel mag. Ook de profeten klaagden tegen God. Neem Jeremia, die zich afvroeg waarom God niet ingreep terwijl omliggende volken Israel in het nauw brachten. Of Jakob, die zelfs met God ging worstelen om de zegen te ontvangen.

Daarnaast slaat het onverwachts vaak op het feit dat mensen de betreffende persoon niet meer hebben kunnen spreken en geen afscheid konden nemen.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 24 mei 2013 10:39

Een beetje offtopic. Mijn vader zegt altijd: 'had ik maar voor de helft zekerheid'. Hij is namelijk opgevoed met angst voor de hel en noemt dat nu misdadig.
Wat er na de dood komt weten we eenvoudig niet. In het oude testament ging men er veelal niet van uit dat er zoiets als een hiernamaals zou zijn. Het NT daarentegen zegt er meer over.
Jezus heeft met zijn opstanding en opname bij God iets anders laten zien. Dat is op zich bemoedigend en hoopvol. De meeste mensen vinden het toch wel een prettig idee als het leven na de dood op de een of andere manier wordt gecontinueerd. God in Allen. Het is echter moeilijk voor te stellen. Met name Paulus heeft er mooie dingen over gezegd.
Ik ken heel veel oude mensen (gelovig of niet) en het verbaast mij dat die het nooit hebben over de dood. Misschien heeft het ook geen zin!
Zou het trouwens erg zijn als er na de dood niets meer is? Ik ken ook wel dominees die er niet in geloven.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 24 mei 2013 10:45

I
s het niet juist ónchristelijk om niet uit de verwachting te leven?

Ja, het is onchristelijk (zie verder boven), maar wat verwachten we dan?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 mei 2013 11:12

hubert schreef:Zou het trouwens erg zijn als er na de dood niets meer is? Ik ken ook wel dominees die er niet in geloven.

De opstanding van de doden

12 Als nu van Christus gepredikt wordt dat Hij uit de doden is opgewekt, hoe kunnen sommigen onder u dan zeggen dat er geen opstanding van de doden is?

13 En als er geen opstanding van de doden is, dan is Christus ook niet opgewekt.

14 En als Christus niet is opgewekt, dan is onze prediking zonder inhoud, en zonder inhoud is ook uw geloof.

15 En dan blijken wij ook valse getuigen van God te zijn. Wij hebben namelijk van God getuigd dat Hij Christus heeft opgewekt, terwijl Hij Die niet heeft opgewekt als inderdaad de doden niet opgewekt worden.

16 Immers, als de doden niet opgewekt worden, is ook Christus niet opgewekt.

17 En als Christus niet is opgewekt, is uw geloof zinloos; u bent dan nog in uw zonden.

18 Dan zijn ook zij die in Christus ontslapen zijn, verloren.

19 Als wij alleen voor dit leven op Christus onze hoop gevestigd hebben, zijn wij de meest beklagenswaardige van alle mensen.

20 Maar nu, Christus ís opgewekt uit de doden en is de Eersteling geworden van hen die ontslapen zijn.

21 Want omdat de dood er is door een mens, is ook de opstanding van de doden er door een Mens.

22 Want zoals allen in Adam sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.

Ja dat is erg, want heb je een geloof zonder inhoud!
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 24 mei 2013 11:29

Een onverwachte dood is iets anders dan een onvoorbereide dood.

Onverwacht duidt op het menselijke element. Ook al denk je er niet bewust over na, je hebt toch een soort beeld van hoe oud en gezond mensen zijn. Als ze dan opeens toch heel ziek zijn of door andere dingen overlijden, is dat toch een schok. Maar daarom kan die persoon wel voorbereid zijn op zijn dood.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 24 mei 2013 12:49

hubert schreef:Zou het trouwens erg zijn als er na de dood niets meer is? Ik ken ook wel dominees die er niet in geloven.

Wat Schaapje zegt: dan heeft alles geen zin, en dan kun je maar beter nu strijden om te overleven, want als je dood bent, dan is er voor eeuwig niets meer. Nooit meer een gevoel, nooit meer een blik, nooit meer een smaak, nooit meer liefde. Niets. Leegte. Dan heeft niets zin gehad en nergens toe geleid.

Je zou er haast depressief van worden. :shock:

PS en wat is de mening van een dominee tegenover die van de Bijbel? Beklagenswaardige dominees zijn dat, die de dood als het definitieve en absolute einde zien.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 24 mei 2013 13:00

Als er niets is, is er ook geen eeuwig niets.
Ik heb trouwens niet de indruk dat niet-gelovigen meer depressief zijn dan gelovigen m.b.t. tot de eeuwigheid.
Als je denkt/gelooft in een eeuwigheid wordt je juist sneller depressief als je vraagtekens hebt bij jouw deel daar aan.

Ik heb niet de indruk dat mijn leven nutteloos is als ik uitspreek dat ik niet weet wat er na de dood is. Als je alleen maar gelooft omdat je gelooft in een leven na dit leven/angst voor de hel dan vind ik dat maar sneu en beklagenswaardig.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 24 mei 2013 13:15

Ik heb helemaal geen moeite met die zin. Ik kan nu overlijden, omdat ik weet dat ik dan mijn Heer en Heiland ga, maar ook kan ontmoeten. Maar als ik nu daadwerkelijk zou overlijden, dan is dat voor iedereen onverwachts, omdat ik nu kerngezond ben.

Waar ik veel meer moeite mee heb, is dat er mensen zijn die bidden: bewaar mij voor een onvoorbereide dood. In feite zegt men dan dat ze niet voorbereid zijn. Ga je toch voorbereiden ipv vragen of je niet mag sterven!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 mei 2013 14:32

mw schreef:
Waar ik veel meer moeite mee heb, is dat er mensen zijn die bidden: bewaar mij voor een onvoorbereide dood. In feite zegt men dan dat ze niet voorbereid zijn. Ga je toch voorbereiden ipv vragen of je niet mag sterven!

Het staat in Psalm 102:
VERS 24.
IK ZEG: MIJN GOD, NEEM MIJ NIET WEG OP DE HELFT VAN MIJN DAGEN - UW JAREN
DUREN IMMER EN ALTOOS.
‘Ik zeg: Mijn God.’ Hoewel Hij mij verbreekt en verdrukt, wil ik evenwel Hem niet
verlaten. Ik wil juist nog meer op Hem hopen, Hem aanroepen en Hem smeken,
zoals al Zijn heiligen doen.
‘Neem mij niet weg op de helft van mijn dagen’, of: in het midden van mijn dagen.
Hiermee zegt de dichter: Laat mij niet onvoorbereid sterven Zij, die genoeg hebben
van dit leven en naar de dood verlangen, zoals David, Abraham en Paulus, worden
weggenomen aan het einde van hun dagen, want ze hebben in hun hart al afscheid
genomen van dit leven en verlangen naar de dood. Die echter nog vastzitten aan dit
leven en het liefhebben, die zijn nog in het midden van hun dagen. Zoals ook koning
Hizkia zegt: ‘Ik moet tot de poorten der hel gaan midden in mijn leven’ (Jesaja 38:10
vv). Zij sterven niet gewillig en willen Christus niet gelijkvormig worden in Zijn lijden
en dood.
‘Uw jaren duren immer en altoos,’ of: Uw dagen nemen geen einde. Dat betekent:
gedenk toch Heere, dat U eeuwig bent, maar dat ik maar een korte tijd leef. Niemand
kan U ontkomen. De tijd kan mij echter wel spoedig ontgaan, zodat er geen
genadetijd meer voor mij overblijft. Uw straf, o Heere, kan niemand ontlopen, want U,
Die eeuwig bent zult zeker komen.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 24 mei 2013 14:59

Dat is een meditatie over dat vers denk ik? In de kanttekeningen vind ik deze uitleg niet terug.

Het is trouwens vers 25.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 mei 2013 15:14

M. Luther. En er staat toch echt vers 24 boven.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 24 mei 2013 15:22

20 Omdat Hij uit de hoogte Zijns heiligdoms zal hebben nederwaarts gezien; dat de HEERE uit den hemel op de aarde geschouwd zal hebben;

21 Om het zuchten der gevangenen te horen, om los te maken de kinderen des doods;

22 Opdat men den Naam des HEEREN vertelle te Sion, en Zijn lof te Jeruzalem;

23 Wanneer de1 volken samen zullen vergaderd worden, ook de koninkrijken, om den HEERE te dienen.

24 Hij heeft2 mijn kracht op den weg3 ter nedergedrukt; mijn dagen heeft Hij verkort.

25 Ik zeide:5 Mijn God! neem mij6 niet weg in het midden mijner dagen; Uw jaren zijn van geslacht tot8 geslacht.

26 Gij hebt9 voormaals10 de aarde gegrond, en de hemelen zijn het werk Uwer handen;

En de kanttekeningen:
6) neem mij
Hebr. neemt mij niet op; te weten, uit dit leven. Zie de aantekening bij Job 36:20.

7) uwe jaren
Hij wil zeggen: Heere, dewijl Gij eeuwig blijft daarom zal ook uwe kerk eeuwig blijven, en zij zal door de vijanden en vervolgers niet kunnen onderdrukt worden, gelijk hij Ps. 102:29, besluit.
.

8 ) van geslacht tot
Hebr. van geslacht der geslachten.

Ik vind het wat ver gaan om hieruit te concluderen dat het legitiem is om te bidden dat je geen onvoorbereide dood zal hebben.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 mei 2013 15:39

Misschien Kvinna, zit het verschil daarin, het een weergave is uit 1525.
De Psalmen van Datheen lopen ook niet helemaal gelijk met de huidige, soms.

Ik heb geregeld verschillende predikanten dit horen bidden.
Het is een ernstige oproep.

Terug naar “[Religie] - Open forum”