Gezin en huishouding deel 5

Moderators: Memmem, Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: Gezin en huishouding deel 5

Berichtdoor Evelien » 04 mei 2013 11:00

Geen idee, want wij hebben (nog) geen vaatwasser. Maar ik zal eens kijken in de Huishoudbijbel, daar stond wel iets over in.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 04 mei 2013 11:16

Hier een recept voor afwasmiddel voor de vaatwasser:

Gebruik 1 theelepel op 5 liter water als je afwas of 1 kopje per cyclus in de vaatwasmachine. (N.B. je verwijdert hiermee niet de aanslag van koffie en thee).

Ingedrienten:
50 gr. pure zeep
1/2 kop soda
1/2 kop blanke azijn
1 1/2 theelepel eucalyptusolie of tea tree-olie
Enkele druppels olie van pure citroen- of lavendelessence voor de geur
5 l koud water
4,5 l heet water

Rasp de zeep in een grote pan en giet er 1 l koud water bij. Breng aan de kook, voeg de soda toe en roer totdat het volledig is opgelost.
Roer de eucalyptusolie, de azijn en de etherische olie erdoor.
Giet het mengsel in een emmer, voeg het hete water toe en roer de rest van het koude water erdoor
Als het mengsel is afgekoeld, giet je het over in kleinere flacons die je voorziet van een etiket.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 06 mei 2013 08:16

@jpc ken je werkspot.nl? Hebben wij erg goede ervaringen mee! Daar kan je je opdracht op plaatsen en bedrijven kunnen daar op reageren. De prijs die ze dan noemen mag niet verhoogd worden, je kan referenties en cijfers zien van de bedrijven. Ik vind het ideaal :-)
Mn ouders hebben met hun cv ook opdraht daar op gezet. Scheelde uiteindelijk echt enorm veel ten opzichte van de 3offertes die ze al hadden..

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 07 mei 2013 12:17

dat is een idee, ga ik gelijk eens kijken.
Afbeelding

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 21 mei 2013 07:08

Even een vraagje; wij hebben ruim 7 jaar geleden een wasmachine gekocht ( Bosch). Ik heb alleen de indruk dat deze nu bij bepaalde wasprogramma's minder goed spoelt. De was is minder nat en soms zelfs nog gedeeltelijk droog. Herkent iemand dit? Wat hebben jullie hieraan gedaan? Is het dan tijd voor een nieuwe wasmachine of laten jullie de machine repareren/.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mei 2013 08:27

ajl schreef:Even een vraagje; wij hebben ruim 7 jaar geleden een wasmachine gekocht ( Bosch). Ik heb alleen de indruk dat deze nu bij bepaalde wasprogramma's minder goed spoelt. De was is minder nat en soms zelfs nog gedeeltelijk droog. Herkent iemand dit? Wat hebben jullie hieraan gedaan? Is het dan tijd voor een nieuwe wasmachine of laten jullie de machine repareren/.

De was die gedeeltelijk droog is? :shock:
Ik weet niet hoeveel wassen jij gemiddeld per week draait, maar 7 jaar is een forse levensduur heb ik begrepen.
Die van mij ging toen ook kapot, kon wel gerepareerd worden maar ging minimaal 250 euro kosten. Dus ik heb er maar wat bijgelegd en een nieuwe gekocht, weer een B osch.
Heb jij geen knop erop om extra water toe te voegen? Zo ja, probeer dat dan eens.
Persoonlijk vind ik het wassen met zo zuinigjes water niet altijd even prettig, vooral bij donkere/zwarte was. Heb ik het idee dat hij niet goed spoelt, dus dan druk ik die knop extra water in.
Dus ik zou het even afwegen, evt. monteur erbij wat de kosten worden.
Ik ben geen techneut, maar ik vermoed dat je leidingen helemaal dicht zitten met kalk.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 21 mei 2013 08:33

7 jaar? Forse levensduur? bij bosch dan, maar 'normaal' gezien gaan ze wel langer mee. Mijn moeder, gezin met nog vier thuiswonende kinderen, veel vieze en vuile kleding, vanwege de boerderij wast zeker 12-13 jaar met een wasmachine. Het gaat tegenwoordig om het aantal wassen die je hebt gedraaid....

Miss een monteur er na laten kijken die bij een bedrijf vandaan komen waar ze ook verkopen? beetje praten, als het niet meer te repareren is, daar eentje afhalen en dan de onkosten van de monteur eraf dingen oid?

Maar mooi vervelend! Als de helft niet nat wordt dan heb je in elk geval ook geen schone kleding. Staat de kraan wel goed open? of de waterpomp is kapot.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mei 2013 08:42

paprikameisje2 schreef:7 jaar? Forse levensduur? bij bosch dan, maar 'normaal' gezien gaan ze wel langer mee. Mijn moeder, gezin met nog vier thuiswonende kinderen, veel vieze en vuile kleding, vanwege de boerderij wast zeker 12-13 jaar met een wasmachine. Het gaat tegenwoordig om het aantal wassen die je hebt gedraaid....

Miss een monteur er na laten kijken die bij een bedrijf vandaan komen waar ze ook verkopen? beetje praten, als het niet meer te repareren is, daar eentje afhalen en dan de onkosten van de monteur eraf dingen oid?

Maar mooi vervelend! Als de helft niet nat wordt dan heb je in elk geval ook geen schone kleding. Staat de kraan wel goed open? of de waterpomp is kapot.

Ik kom in veel gezinnen vanwege mijn werk en ik zie dat machines het al na 3 of 4 jaar opgeven. Maar wij wonen in een hardwatergebied, misschien dat dat scheelt?
Anderzijds ken ik iemand met een M iele van 25 jaar! Ziet er oud en gedateerd uit, gebruikt veel water (het hele kijkglas is bedekt met water, bij mij zie je het waterlevel niet eens meer) en de programma's duren relatief lang, maar hij wast schoon en hij doet het verder prima.

Ik denk dat er nog meer condities zijn om je machine goed te laten werken.
Stop hem niet te vol
Gebruik niet teveel wasmiddel
Was regelmatig op een hoge temp, (kookwas) gebruik eens in het half jaar een speciale reinigingsmiddel voor de machine.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 21 mei 2013 09:06

Ik heb altijd veel wassen in de week. Toch wel minimaal 10 en wij wonen inderdaad in een erg hard water gebied. Ik draai regelmatig een was op 90C en doe de machine ook niet altijd zo vol. Ik heb ook wel eens gehoord dat vloeibaar wasmiddel funest is voor je machine.

Of de leidingen dicht zitten met kalk betwijfel ik. Dan zou het toch met alle wassen zo moeten zijn? Het is nl begonnen met de wolwas. Toe ik de wolwas halveerde ging het beter. Nu is het de normale bonte/witte was die ook droger is. Eigenlijk wast alleen de kreukherstellende was nog goed. Ik zal inderdaad morgen eens even bellen met de B osch reperateur. Bellen julli altijd iemand in de regio of echt iemand van de fabriek?

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 21 mei 2013 09:10

ik heb het nog niet nodig gehad, mijn ouders wel, pasgeleden na 12 jaar.... die hebben een monteur gebeld die ook een bedrijf had. de wasmachine bleek te oud te zijn om te repareren, vanwege de vele wassen met zeer vervuild zandigerige zooi kleding ed. Die man heeft gratis gekeken omdat mijn ouders vervolgens daar een nieuwe wasmachine hadden afgenomen.

fabriek komt dacht ik alleen in garantieperiode toch?

Ohhh.. mijn huishouding ligt op zn gat en ik zit in het zwarte gat! zucht... wie kan mij een schop geven! ](*,)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mei 2013 09:16

Ik bel naar de winkel waar we hem gekocht hebben (geen voorrijkosten!)
Meestal kan hij aan de hand van de klacht al zeggen: o dan is dit kapot.
Hij komt altijd kijken en zegt dan of hij wel of niet gemaakt kan worden, en zo ja, voor hoeveel.
Als de winkel niet meer bestaat, kun je evt. een reparateur bellen, maar pas dan op dat het wel een betrouwbare en vakkundige monteur is.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mei 2013 09:17

paprikameisje2 schreef:ik heb het nog niet nodig gehad, mijn ouders wel, pasgeleden na 12 jaar.... die hebben een monteur gebeld die ook een bedrijf had. de wasmachine bleek te oud te zijn om te repareren, vanwege de vele wassen met zeer vervuild zandigerige zooi kleding ed. Die man heeft gratis gekeken omdat mijn ouders vervolgens daar een nieuwe wasmachine hadden afgenomen.

fabriek komt dacht ik alleen in garantieperiode toch?

Ohhh.. mijn huishouding ligt op zn gat en ik zit in het zwarte gat! zucht... wie kan mij een schop geven! ](*,)

Hier komt ie ppm2: []:) :)C :)nico
En nu: AAN HET WERK EN SNEL!!
:wink:

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 21 mei 2013 09:20

paprikameisje2 schreef:Ohhh.. mijn huishouding ligt op zn gat en ik zit in het zwarte gat! zucht... wie kan mij een schop geven! ](*,)

Oeee, herkenbaar! :mrgreen:

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 21 mei 2013 09:37

@ ajl; wij hadden een Siemens en daar hadden wij er ook wel last van. Niet dat de was helemaal droog was maar echt nat (en schoon) werd het niet meer. Wij hebben besloten om er niet meer naar te laten kijken en gingen pas toch verhuizen waardoor we hem gedag hebben gezegd ;-) Nu een Miele waar we wel tevreden mee zijn.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 21 mei 2013 09:41

ik heb een miele van 10 jr ( ook met 10 jr garantie ) , ik had de monteur laatst ( was een steentje in de leiding gekomen ) en die zij dat hij pas op 1/3e van zijn levensduur zat. Hij zei dat andere apparaten ong. 10 jr worden, maar een miele moet zeker de 30 jaar kunnen halen.

Ik ben benieuwd, mijn schoonouders hebben een miele die 25 jr is en prima is, en ik ken nog iemand die een miele heeft die al 25 jr oud is dus het kan waarschijnlijk wel.

@Ajl, ik zou gewoon een bosch bellen voor advies, vragen hoeveel de voorrij kosten zijn en ook of je er zelf wat aan kan doen. Ze hebben vast één of andere helpdesk toch wel daar?

Terug naar “Relaties”