schelpje3 schreef:Ik hoef geen gelijk. Maar ik vind het van de gekke bijna, dat je op een REFOwebforum zit, en mensen de belijdenisschriften afwijzen, omdat het "maar" menselijke verzinsels zouden zijn. Er wordt zelfs op beledigende wijze over hen gesproken door sommigen!
Volgens mij willen de meeste mensen vooral duidelijk maken dat de belijdenisgeschriften van een andere orde zijn dan de Bijbel. Als dat op een beledigende en onrespectvolle wijze gebeurt, dan is dat geen vrijbrief om op eenzelfde wijze de bal terug te keren en andermans geloof af te breken. Juist dan kun je laten zien wat "Gij geheel anders" inhoudt. Menselijkerwijs kan ik je reactie helemaal begrijpen, en ikzelf vind het ook niet fijn als er zaken omtrent de HC in het absurde getrokken wordt, en dat kun je ook wel teruglezen ook in mijn reacties. Maar wij behoren (allemaal) ons als christenen te gedragen. En dan zijn deze reacties helemaal verkeerd, en werken averechts en zorgen alleen maar voor boosheid.
schelpje3 schreef:Sommige forummers verheffen zich boven de schrijvers, omdat ze zelf wel in staat zijn de Bijbel te onderzoeken.
Hoe blind en kortzichtig!
Hoe vaak kom je er niet achter dat je iets verkeerd gelezen hebt? Tenminste, degenen die zich wekelijks onder het Woord willen zetten.
Ook de verklaringen dat het Oude Testament een voorafschaduwing is van het Nieuwe Testament.
Men wil er niet aan (in sommige gevallen)
Wie dwaalt hier dan?
Ook hier geldt: houd de prioriteiten goed op orde. Een onenigheid over een bijzaak (de HC is toch echt een bijzaak) en niet de Hoofdzaak, mag niet de broeder en zusterliefde in de weg staan. Mensen drukken zich altijd sterker uit dan ze bedoelen en kunnen verantwoorden. Dat doe jij nu ook met het oordeel over "sommige forummers". Zoek wat dieper in die andere forummers. Kijk verder dan hun geschreven woorden. Zij hebben karakters, net als jij, en hun eigen verleden. God heeft hen (schijnbaar) op een wat andere manier getrokken tot Christus dan jij. Zij bekijken alles net vanuit een ander perspectief. Netzoals dat Petrus en Johannes verschillende discipelen waren, en konden ziften als de tarwe, maar ze kregen beiden een andere weg te verduren, juist omdat ze andere zaken te leren hadden.
En toch eerden ze God op hun verschillende manieren. Maar ze bleven wel samen bij elkaar, in liefde. De liefde die Christus hen geleerd had. De liefde beschreven in 1 korinthe 13. En dat was goed, want zo leerden ze van elkaar. Gemeenschap hebben met christenen is niet voor niets belangrijk. Niet om met gelijkgestemden om te leren gaan, maar met verschillende mensen, met verschillende gaven van de Geest. Om elkaar aan te vullen. Om met verschillende type ledematen 1 lichaam te vormen, met Christus als het Hoofd. Alleen samen kan het lichaam groeien. Een hand alleen kan niets doen zonder arm.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin