catechismus van belang?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boaz
Kapitein
Kapitein

Re: catechismus van belang?

Berichtdoor Boaz » 15 mei 2013 18:30

....je moet echt wat beleven van je zonde, die hemelhoog zijn, om het ware geloof te bezitten. Ik zit er echt mee, omdat ik op deze manier ook twijfel aan wat God in mijn leven gedaan heeft.

Bovenstaande zin heb ik gequote uit een ingezonden vraag in de vragenrubriek.
Het valt me dan op dat deze persoon heen en weer geslingerd wordt door gevoelens, en dat als grond neemt, ipv wat de Schrift leert.

Wat vinden we het toch moeilijk om genade te ontvangen, zonder dat we het kunnen verdienen! ( Openbaring 22:17)
'En de Geest en de bruid zeggen: kom! En laat ieder die het hoort, zeggen: kom! En laat hij die dorst heeft, komen, en laat hij die wil, het water des levens nemen, voor niets.'
Op z'n minst moeten we het dan maar verdienen met ons doorleefde zondegevoel.... en de ds bevestigt dat ook nog maar eens een keertje, (jezelf goed onderzoeken)want: stel dat je jezelf iets toe-eigent dat niet voor jou is. Intens verdrietig vind ik het...

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 mei 2013 09:08

schelpje3 schreef:Maar wel een hele foute. :?

Oordelen maar weer.

Jouw benadering,schelpje, zoals Teus ook al opperde, is pas fout.
Jezelf niet aktief bekeren, dat is ongeloof, en zal veroordeeld worden.
De calvinistische leer van geveinsde nederigheid verhoogt God terecht maar verlaagd de gevallen mens tot zo'n diep gevallen schepsel, dat God er geen welbehagen meer in zou hebben om de mens te redden, terwijl Zijn intentie juist daar aan tegenovergesteld is.
Het prediken van een leer van een paar uitverkorenen die eruit gepikt zullen worden is dan ook ''gaan boven hetgeen geschreven is''.
Zijn wij niet allemaal gekocht?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 mei 2013 09:15

mealybug schreef:
Oordelen maar weer.

Jouw benadering,schelpje, zoals Teus ook al opperde, is pas fout.
Jezelf niet aktief bekeren, dat is ongeloof, en zal veroordeeld worden.
De calvinistische leer van geveinsde nederigheid verhoogt God terecht maar verlaagd de gevallen mens tot zo'n diep gevallen schepsel, dat God er geen welbehagen meer in zou hebben om de mens te redden, terwijl Zijn intentie juist daar aan tegenovergesteld is.
Het prediken van een leer van een paar uitverkorenen die eruit gepikt zullen worden is dan ook ''gaan boven hetgeen geschreven is''.
Zijn wij niet allemaal gekocht?

Ik bedoelde dat de opmerking van Alexander een katalysator kan worden, in die zin, dat er negativiteit kan ontstaan. Dat gebeurt zo vaak.
Net zoals jouw eerste zin nu, jij denkt altijd meteen het negatieve bij bepaalde forumleden.
Ik oordeel dus niet!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 mei 2013 09:23

Ook vaak positief hoor, hangt er maar vanaf wat er gezegd wordt..
Zo vind ik de bijdragen van Boaz en 1a2b3c bijzonder duidelijk, bijbels en overtuigend.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 mei 2013 09:40

Wat jij denkt dat Bijbels is.
Het is niet zo moeilijk hoor om allerlei teksten bij elkaar te pakken en die aan en bij elkaar te plakken.
Doet een zekere groepering aan de deur ook.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 16 mei 2013 10:21

schelpje3 schreef:Het is niet zo moeilijk hoor om allerlei teksten bij elkaar te pakken en die aan en bij elkaar te plakken.
Nogmaals de vraag om concreet te zijn. Wat heb ik (of Boaz) gezegd om een dergelijke uitspraak te rechtvaardigen?

Voor zover ik zelf weet heb geen teksten uit het verband gehaald om die bij elkaar te voegen tot m'n eigen theorie.
Als jij vind van wel wil ik graag van je weten over welke teksten het gaat, en wat die dan wel betekenen volgens jou.

Volgens mij is jouw theorie voornamelijk napraten wat de kerkleer zegt, en de bevinding heeft voornamelijk met 'onderbuikgevoelens' te maken.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 mei 2013 10:25

schelpje3 schreef:Wat jij denkt dat Bijbels is.
Het is niet zo moeilijk hoor om allerlei teksten bij elkaar te pakken en die aan en bij elkaar te plakken.

Ja, en ook die groep valt door de mand omdat ze een versie van de bijbel hanteren en gebruiken, die niet de originele is.
En toch noemen ze het bijbels.
Zo is het met de HC ook.
Die leert ook dat de kinderdoop een vervanging is van de besnijdenis en de sabbath nu de zondag is, toch?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 16 mei 2013 10:26

schelpje3 schreef:Het is niet zo moeilijk hoor om allerlei teksten bij elkaar te pakken en die aan en bij elkaar te plakken.

Sorry, maar doe jij dat juist niet, door alsmaar met de tekst te komen "niemand kan tot God komen tenzij de God hem trekke" en de Here Jezus zei dat juist tegen hun die niet willen geloven. En wij liggen dood in zonden. Dan negeer je alle andere teksten die oproepen tot bekering.

Is dit geen heel akelig oordeel over gelovigen die op dit forum de Here Jezus belijden als hun verlosser? Zo van hup.... weg er mee op de JG hoop daar hoort het thuis. [-X
Laatst gewijzigd door schaapje op 16 mei 2013 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 mei 2013 10:28

mealybug schreef:Ja, en ook die groep valt door de mand omdat ze een versie van de bijbel hanteren en gebruiken, die niet de originele is.
En toch noemen ze het bijbels.
Zo is het met de HC ook.
Die leert ook dat de kinderdoop een vervanging is van de besnijdenis en de sabbath nu de zondag is, toch?

Je bent zeker in de leer bij boer? :mrgreen:
Wat doe jij hier nog op dit dwaalleerforum?

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 16 mei 2013 10:29

Ik zie niet hoe mijn opmerking voor meer negativiteit kan zorgen dan de verdeeldheid die er al is en de neerbuigendheid waarmee gediscussieerd wordt en elkaars geloof belachelijk gemaakt.

Al sprak ik de talen van alle mensen en die van de engelen – had ik de liefde niet, ik zou niet meer zijn dan een dreunende gong of een schelle cimbaal. 2 Al had ik de gave om te profeteren en doorgrondde ik alle geheimen, al bezat ik alle kennis en had ik het geloof dat bergen kan verplaatsen – had ik de liefde niet, ik zou niets zijn....De liefde is geduldig en vol goedheid. De liefde kent geen afgunst, geen ijdel vertoon en geen zelfgenoegzaamheid. 5 Ze is niet grof en niet zelfzuchtig, ze laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan, 6 ze verheugt zich niet over het onrecht maar vindt vreugde in de waarheid. 7 Alles verdraagt ze, alles gelooft ze, alles hoopt ze, in alles volhardt ze.

We mogen best discussieren, maar laten we dit in ons hoofd houden. De bekende weg van elkaar met de Bijbel om de oren slaan kennen we al lang genoeg, en het helpt niets... We discussieren hier om samen God te leren kennen. Om te leren. Niet om in ons eigen gelijk bevestigd te worden. Maar als we niet in liefde en onzelfzuchtig proberen te discussieren, dan werkt het niet, en krijgen we alleen maar nare gevoelens voor elkaar (voor zover die er al niet zijn). Uit onszelf kunnen we niet in echte liefde discussieren, maar daarom zijn deze woorden ons ook gegeven, om ons wel in die weg te leiden en ons ervan bewust te zijn. En dan zwijgen we een keer voordat we een nare en rake opmerking kunnen plaatsen zodra we onze kans zien en de (in onze ogen) juiste Bijbeltekst te pakken hebben.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 mei 2013 10:34

alexander91 schreef:
We mogen best discussieren, maar laten we dit in ons hoofd houden. De bekende weg van elkaar met de Bijbel om de oren slaan kennen we al lang genoeg, en het helpt niets... We discussieren hier om samen God te leren kennen. Om te leren. Niet om in ons eigen gelijk bevestigd te worden. Maar als we niet in liefde en onzelfzuchtig proberen te discussieren, dan werkt het niet, en krijgen we alleen maar nare gevoelens voor elkaar (voor zover die er al niet zijn). Uit onszelf kunnen we niet in echte liefde discussieren, maar daarom zijn deze woorden ons ook gegeven, om ons wel in die weg te leiden en ons ervan bewust te zijn. En dan zwijgen we een keer voordat we een nare en rake opmerking kunnen plaatsen zodra we onze kans zien en de (in onze ogen) juiste Bijbeltekst te pakken hebben.

Ik hoef geen gelijk. Maar ik vind het van de gekke bijna, dat je op een REFOwebforum zit, en mensen de belijdenisschriften afwijzen, omdat het "maar" menselijke verzinsels zouden zijn. Er wordt zelfs op beledigende wijze over hen gesproken door sommigen!
Sommige forummers verheffen zich boven de schrijvers, omdat ze zelf wel in staat zijn de Bijbel te onderzoeken.
Hoe blind en kortzichtig!
Hoe vaak kom je er niet achter dat je iets verkeerd gelezen hebt? Tenminste, degenen die zich wekelijks onder het Woord willen zetten.
Ook de verklaringen dat het Oude Testament een voorafschaduwing is van het Nieuwe Testament.
Men wil er niet aan (in sommige gevallen)
Wie dwaalt hier dan?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 16 mei 2013 11:10

1. Ik wijs de H.C. niet af, ik ben het alleen niet met alles eens.
2. Als je zelf de Bijbel onderzoekt dan verhef je je boven niets en niemand, maar doe je gewoon wat God van je vraagt.
3. Ik ga elke week naar de kerk.
4. Ik gebruik geen Bijbelteksten om er mensen mee om de oren te slaan, maar om aan te geven hoe ik tot m'n mening kom. Daarbij geef ik vrijwel altijd aan uit welk Bijbelboek, hoofdstuk en tekst mijn citaat komt zodat iedereen het direct in de context kan nakijken.
5. Iedereen weet z'n eigen motieven, die moeten we maar niet voor een ander gaan invullen. Wat mij betreft: Ik zit hier niet voor m'n eigen gelijk en ook niet om mensen belachelijk te maken.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 16 mei 2013 11:11

schelpje3 schreef:Ik hoef geen gelijk. Maar ik vind het van de gekke bijna, dat je op een REFOwebforum zit, en mensen de belijdenisschriften afwijzen, omdat het "maar" menselijke verzinsels zouden zijn. Er wordt zelfs op beledigende wijze over hen gesproken door sommigen!
Volgens mij willen de meeste mensen vooral duidelijk maken dat de belijdenisgeschriften van een andere orde zijn dan de Bijbel. Als dat op een beledigende en onrespectvolle wijze gebeurt, dan is dat geen vrijbrief om op eenzelfde wijze de bal terug te keren en andermans geloof af te breken. Juist dan kun je laten zien wat "Gij geheel anders" inhoudt. Menselijkerwijs kan ik je reactie helemaal begrijpen, en ikzelf vind het ook niet fijn als er zaken omtrent de HC in het absurde getrokken wordt, en dat kun je ook wel teruglezen ook in mijn reacties. Maar wij behoren (allemaal) ons als christenen te gedragen. En dan zijn deze reacties helemaal verkeerd, en werken averechts en zorgen alleen maar voor boosheid.
schelpje3 schreef:Sommige forummers verheffen zich boven de schrijvers, omdat ze zelf wel in staat zijn de Bijbel te onderzoeken.
Hoe blind en kortzichtig!
Hoe vaak kom je er niet achter dat je iets verkeerd gelezen hebt? Tenminste, degenen die zich wekelijks onder het Woord willen zetten.
Ook de verklaringen dat het Oude Testament een voorafschaduwing is van het Nieuwe Testament.
Men wil er niet aan (in sommige gevallen)
Wie dwaalt hier dan?
Ook hier geldt: houd de prioriteiten goed op orde. Een onenigheid over een bijzaak (de HC is toch echt een bijzaak) en niet de Hoofdzaak, mag niet de broeder en zusterliefde in de weg staan. Mensen drukken zich altijd sterker uit dan ze bedoelen en kunnen verantwoorden. Dat doe jij nu ook met het oordeel over "sommige forummers". Zoek wat dieper in die andere forummers. Kijk verder dan hun geschreven woorden. Zij hebben karakters, net als jij, en hun eigen verleden. God heeft hen (schijnbaar) op een wat andere manier getrokken tot Christus dan jij. Zij bekijken alles net vanuit een ander perspectief. Netzoals dat Petrus en Johannes verschillende discipelen waren, en konden ziften als de tarwe, maar ze kregen beiden een andere weg te verduren, juist omdat ze andere zaken te leren hadden.
En toch eerden ze God op hun verschillende manieren. Maar ze bleven wel samen bij elkaar, in liefde. De liefde die Christus hen geleerd had. De liefde beschreven in 1 korinthe 13. En dat was goed, want zo leerden ze van elkaar. Gemeenschap hebben met christenen is niet voor niets belangrijk. Niet om met gelijkgestemden om te leren gaan, maar met verschillende mensen, met verschillende gaven van de Geest. Om elkaar aan te vullen. Om met verschillende type ledematen 1 lichaam te vormen, met Christus als het Hoofd. Alleen samen kan het lichaam groeien. Een hand alleen kan niets doen zonder arm.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 16 mei 2013 11:50

Boaz schreef:
Nou Schelpje, dan zat God er zeker naast, alle keren dat Hij roept: bekeert u! of: kies dan heden wie gij dienen wilt.

In het Hebreeuws is bekeren zoiets als: zich in antwoord omkeren. Er gaat een roep van God uit, maar Hij verlangt antwoord van ons. Die verantwoordelijkheid ligt er bij de mens, God heeft Zelf alles al gedaan.
Lijdzaam wachten of elke dag bidden voor een nieuw hartje is niet Bijbels. (Elke dag bidden om reiniging en heiliging uiteraard wel, maar verwar die twee niet) Het is heus niet zo dat we daarmee God tot een God maken die geen almacht heeft; almacht hebben of almacht gebruiken zijn nog twee verschillende zaken.
Als we kijken naar de toestand van de wereld zeggen we toch ook niet meteen dat God blijkbaar niet almachtig is? Hij is het wel, maar legt een stuk verantwoordelijkheid bij de mens neer, en de mens wordt opgeroepen die te gebruiken. Zo ook wat betreft bekering: de mens wordt opgeroepen zich te bekeren, de mens wordt niet opgeroepen te bidden om bekering.

Hoi Boaz, je zegt:

"de verantwoordelijkheid(ons antwoord aan God) ligt bij de mens, God heeft Zelf alles al gedaan"

en

"de mens wordt opgeroepen zich te bekeren" ( ik denk dat je hier ons antwoord aan God bedoelt)

Vraag1:......Wat bedoel jij precies, als jij zegt, "dat God Zelf alles al gedaan heeft" ?
Vraag2:......Hoe ligt dat dan met de verantwoordelijkheid van de mens ?
Vraag3:......Wat bedoel jij met de term "de mens" in de eerste en in de tweede zin?
Vraag4:......Ga jij er van uit, dat als God oproept tot bekering, de mogelijkheid tot bekering aanwezig is?

b.v.d.
Learsi

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 mei 2013 12:14

1a2b3c schreef:1. Ik wijs de H.C. niet af, ik ben het alleen niet met alles eens.
2. Als je zelf de Bijbel onderzoekt dan verhef je je boven niets en niemand, maar doe je gewoon wat God van je vraagt.
3. Ik ga elke week naar de kerk.
4. Ik gebruik geen Bijbelteksten om er mensen mee om de oren te slaan, maar om aan te geven hoe ik tot m'n mening kom. Daarbij geef ik vrijwel altijd aan uit welk Bijbelboek, hoofdstuk en tekst mijn citaat komt zodat iedereen het direct in de context kan nakijken.
5. Iedereen weet z'n eigen motieven, die moeten we maar niet voor een ander gaan invullen. Wat mij betreft: Ik zit hier niet voor m'n eigen gelijk en ook niet om mensen belachelijk te maken.

Ik bedoelde jou niet met sommige forummers :wink:

2. Je kunt op verschillende manieren de Bijbel onderzoeken. Als je hem pakt, eerst vragen of je licht krijgt over hetgeen je leest. Als je zomaar wat gaat lezen, kun je nogal confronterende uitspraken tegenkomen, die tegen het christenzijn in de praktijk, ingaan.
Waar ik bezwaar tegen maak, is dat de formulieren worden afgedaan. (door sommige) terwijl ze zo rijk van inhoud zijn.
4. Dus op zich is het goed om met een Bijbeltekst te komen, mits je het hele hoofdstuk in de context houdt.
Ik heb gemerkt dat niemand alleen met een tekst te overtuigen is. Jij niet en ik ook niet.
Omdat er nog wat vóór en na komt.
Geloof is een zaak van het hart, dat laat zich lastig omschrijven op een forum.

Terug naar “Archief”