mohamed schreef:Wat jij zegt is dat Paulus achteraf gerechtvaardigd is door zijn werken maar dat leert de apostel nergens! Sterker nog, Paulus zegt dat hij NIET WAARDIG was apostel genaamd te worden (1 Kor 15,9) dus het was 100% genade en totaal geen werken.
alexander91 schreef:Dat ontken ik toch niet? Maar als Paulus geen vruchten zou hebben gedragen, dan zou hij afgerukt worden. Of niet? En dit zijn vruchten van het geloof, welke hij uit genade ontvangen heeft.
Alles wat ik hier schrijf is, om de teksten die tegenover elkaar gesteld zijn in een te passen. Dat Paulus van zichzelf zegt dat hij het niet waardig is, doet niets af aan de vruchten die hij wel draagt. En daar is hij zeer bescheiden over en ziet dat als genade, omdat ze voortkomen uit het geloof, hem in genade geschonken. Zonder die geschonken genade, had hij die vruchten niet voortgebracht, en dat zegt hij hier. Het komt dus niet uit hemzelf.
Precies en het is dus zeer protestant om het ene te concluderen maar het andere te preken. Wat jij terecht concludeert is dat Paulus niets uit zichzelf heeft gedaan, maar vervolgens zeg je wel dat hij zelf bijdroeg aan zijn genade. Zie je de tegenstrijdigheid? Jezus noemde Paulus een uitverkoren vat en wordt een vat niet kostbaar door de inhoud?
'Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit dezelfde klomp te maken, het éne vat ter ere, en het andere ter onere?' (Rom 9,21)
Paulus deed niks uit zichzelf en werd gerechtvaardigd uit genade. Toen hij rechtvaardig was voor God ging hij naar de heidenen en deed vele goede werken.
mohamed schreef:Waar jij fout zit is net als alle protestanten dat jullie het overduidelijke blijven ontkennen, dat heeft niks met een kritische blik te maken maar met het verdedigen van bewezen onjuiste overtuigingen. Houd daar toch mee op, de eerste protestanten waren nooit bang om hun mening te herzien.
alexander91 schreef:Jammer dat je dan geen geduld met mij wilt hebben en mij op een hoop veegt zonder dat je mij kent...Ik zie het overduidelijke wat je bedoelt niet. En ik verdedig geen menselijke overtuigingen, ik probeer de Schrift te begrijpen en zoveel mogelijk mijn achtergrond daarin te negeren, en als jij iets goed kunt onderbouwen vanuit de Schrift, dan herzie ik graag mijn mening. Door mij persoonlijk aan te vallen ben je alleen niet heel erg overtuigend helaas.
Ik heb zeker geduld, maar meestal tref ik mensen die dat geduld absoluut niet waard zijn dus ben ik op voorhand ongeduldig. Wat ik van je lees echter vind ik hoopgevend en ik neem mijn opmerking dan ook graag terug aangaande protestanten met betrekking tot jou.