Romeinen 3:20 (NBG'51)
daarom, dat uit werken der wet geen vlees voor Hem gerechtvaardigd zal worden, want wet doet zonde kennen.
Jakobus 2:24 (NBG'51)
Gij ziet, dat een mens gerechtvaardigd wordt uit werken en niet slechts uit geloof.
Dit is toch absoluut geen tegenspraak? De werken der wet, dat is de wet houden, lukt niemand, en dus zal niemand op die wijze gerechtvaardigd worden. Hoe goed Saulus ook probeerde de wet te houden, 1 enkele overtreding deed het allemaal te niet.
Dat spreekt de tekst in Jakobus niet tegen. Misschien is het beter iets meer dan alleen die regel te pakken:
"Maar wilt u weten, o nietig mens, dat het geloof zonder de werken dood is?
21 Is Abraham, onze vader, niet uit de werken gerechtvaardigd, toen hij Izak, zijn zoon, op het altaar offerde?
22 Ziet u wel dat het geloof samenwerkte met zijn werken en dat door de werken het geloof volmaakt is geworden?
23 En de Schrift is vervuld die zegt: En Abraham geloofde God, en het is hem tot gerechtigheid gerekend, en hij werd een vriend van God genoemd.
24 U ziet dus nu dat een mens uit werken gerechtvaardigd wordt en niet alleen uit geloof."
Hier wordt een voorbeeld van de "werken" genoemd: Het offeren van Abrahams zoon Izak. Dat was een werk, dat was een teken van het geloof. Het was niet het houden van de Wet.
Daarnaast moet je bij een goede lezing van de laatste zin toch echt concluderen dat er staat dat men gerechtvaardigd wordt, zowel uit het geloof, als de werken. Allebei. En dat komt overeen met de rest van de Schrift. Dat is de boom die vrucht moet dragen volgens Christus. Aan de vruchten, kun je het geloof herkennen. Zijn er geen vruchten, dan is het geloof niet echt.
Het "velen zijn geroepen maar weinigen uitverkoren" vind ik niet heel duidelijk van toepassing hier. Dat pas ik eerder toe op de oproepen tot bekering waar niet iedereen op in ging. Uitverkoren zijn staat dan wel gelijk aan geloof met werken, maar geroepen zijn staat niet gelijk aan geloof zonder werken. Dit tekst is dus niet parallel te leggen aan de tegenstelling waar het hier om gaat: een dood geloof en een levend geloof. De werken waaruit Paulus gerechtvaardigd werd, was zijn werk waarover we lezen: het verspreiden van het evangelie en het hoeden en weiden van de gemeentes. Dat werk vloeide voort uit zijn geloof, zijn afhankelijkheid aan God.
Ik vind het wat ver gaan door te stellen dat je als uitverkorene over het algemeen vroeg dood hoort te gaan. In het oude testament zijn er ook veel uitverkorenen die een lang leven hebben gehad.
Zo zie ik het althans en lees graag jullie mening.