Wim2600 schreef:Natuurlijk kan je dat zeggen. En niemand zal je beletten dat te zeggen - toch niet in landen als de onze, waar vrijheid van meningsuiting en godsdienstvrijheid gelukkig nog bestaan. Maar het feit dat jij het zegt maakt het nog niet wààr in de beleving van anderen, en vice versa.
Nee, natuurlijk niet, maar dat geldt altijd. De vraag is alleen of het bewijs dat jij zogenaamd eist niet net zo goed voor jou geldt. En dat betekent dus dat de claim nutteloos wordt.
Wim2600 schreef:Wat mij betreft gaat je redenering alvast niet op, en dat op twee manieren:
Ten eerste denk ik precies zo over de Islam, het jodendom, of eender welke andere mono- of polytheïstische religie die je maar kan opnoemen. Alleen gaat het in deze discussie op dit forum (niet geheel ontoevallig, gelet op het topic en de deelnemers) over het christendom.
Daarom zei ik al: Ik doel niet zozeer op jou.
Wim2600 schreef:Ten tweede val ik geen goden, godsdiensten of christenen aan: ik leg simpelweg in zo klare taal als mogelijk uit dat ik er niet in geloof, en waarom dat zo is. Ook dàt is vrijheid van meningsuiting en godsdienstvrijheid (in de zin van 'het recht om NIET deel te nemen aan enige godsdienst').
Daar ben ik het mee eens. Ik vroeg me even af: wat voor bewijs wil jij zien van gelovigen voordat jij overtuigd bent? Is dat een wetenschappelijk bewijs of hoeft dat niet persé?
Wim2600 schreef:Als mijn mening door jou wordt gezien als een aanval op jouw god en jouw geloof, zie jij dan ook elke andersgelovige (jood, moslim...) als een aanvaller? En val jij door jouw geloof openlijk te belijden dan ook niet de islam, het jodendom, tal van andere godsdiensten én het atheïsme aan?
Ik wil niet veralgemenen, maar die aanvals- en slachtofferrethoriek van sommige gelovigen wanneer ze spreken over atheïsten vind ik een beetje zielig: is geloven dan zo'n zware inspanning (of zo'n wankele constructie?) dat elke verbale uiting van ongeloof erop inbeukt als een stormram?
Er zijn atheïsten die wel degelijk hun retoriek richten tegen godsdiensten en over het algemeen tegen het christendom. Als iemand zijn of haar mening verkondigt dan is dat uiteraard niet per definitie een aanval.
Vanuit jouw gedachte kom je ook op je laatste vraag. Het heeft dus niets te maken met elke verbale uiting van ongeloof, maar puur de verbale aanvallen die gedaan worden. Dan kun je het wel hebben over slachtofferretoriek, maar die is ten dele zeker waar. Als een atheïst gelooft dat er geen God is, waarom zou hij dan moeite doen om anderen daarvan te overtuigen? Waar komt die drang vandaan? En dan vooral richting christenen? Vanuit de christelijke religie is een stukje overtuigingsdrang prima uit te leggen. Vanuit het atheïsme veel minder.
Mortlach schreef:Uiteraard is dat een grotere vijand, simpelweg omdat het christendom cultureel-historisch een stukje relevanter is dan het Hindoeisme of welk ander geloof dan ook in dit deel van de wereld. Het zijn christenen die via politiek of het rechtssysteem hun ideeën aan anderen proberen op te leggen. En laten we eerlijk zijn, het is pas sinds een jaartje of 100 dat de christelijke kerk(en) niet meer allesbepalend is/zijn.
En hoe lang heeft de islam in de wereld al invloed? En hoe vaak wordt daar tegengas tegen gegeven? Ik verwijt jou persoonlijk niets, maar de gemiddelde atheïst vindt het toch heel wat makkelijker om tegen christenen te ageren dan tegen moslims, vooral in het openbaar. En wat betreft dat bepalende: Mijns inziens wordt er nu soms wel erg hard gelobbyd om alles wat christelijk is buiten de samenleving te plaatsen. Er zijn ook meer dan genoeg vruchten van geplukt. We moeten nog maar afwachten of de ontkerstening profijtelijk is. Als de zogenaamde democraten eerlijk zijn dan geven ze ruiterlijk toe dat een deel van hen gewoon bezig is met een kruistocht tegen christelijke elementen in de maatschappij. Daarbij willen ze niet horen dat ze daarmee in ieder geval niet democratisch bezig zijn.
Mortlach schreef:Puur wetenschappelijk gezien is het bestaan van het bovennatuurlijke dan ook irrelevant.
Omdat de wetenschap daar niets mee kan.
Mortlach schreef:Omdat eigenschappen en uiterlijk onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Hier kan ik geen zinnig bewijs voor bedenken....
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.