Zijn de doctrines van de katholieke kerk vals?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

marin
Luitenant
Luitenant

Re: Zijn de doctrines van de katholieke kerk vals?

Berichtdoor marin » 12 mei 2013 11:27

Meer nog, veelal verschuilt de mens zich achter een 'kerkorgaan', de Bijbel beschrijft heel duidelijk dat er leringen ontstaan die niet van God zijn.
Van vroege tijden is dat al bevestigd, daardoor zijn de profetieën (vooral het Bijbelboek Daniel) om terug te lezen/kijken en toekomst van wereldrijken die geweest zijn waaruit een geestelijke macht/godsdienst is ontstaan die de macht van God op deze aarde wil onttronen. Natuurlijk maakt deze macht/religie een kopie van 'geloven', maar vanuit het menselijk denken en doen, dat is de verleiding! "De schijn van Godsdienst", aanschouwelijk geloof is altijd interessanter, dan alleen Geloven in de macht van onze Heiland die de macht van de zonde heeft gebroken en die Zijn kind verder wil helpen te kunnen kiezen tussen goed en kwaad door de Heilige Geest die in ons wil wonen die zich kan voorbereiden op de komst van Jezus.

Het is mij de laatste jaren duidelijk dat het machtsvertoon zich concentreert van politieke macht gekoppeld aan een 'geestelijke macht'.
Die macht geeft de mens geen vrijheid van denken en handelen maar zal wetten uitvaardigen die geen vrijheid van godsdienst zal toestaan, omdat het een politieke/godsdienstige beknotting zal worden van wat Gods Woord voorschrijft.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 mei 2013 12:03

Tja ik ben van de linken 8) http://www.youtube.com/watch?v=B_220NJxrZg
al hadden die huilende gezichtjes van de kindjes niet gehoeven voor mij.

Afschuwelijke boodschappen die terug te vinden zijn in de rk-documenten,
Wat voor een verraad is dat als de kruisen verwijderd moeten worden of bedekt met doeken?
Een boeddha beeld mag neer gezet worden tijdens een dienst?
Wie ziet nu nog niet dat dit de grote hoer is van babylon?

De Boodschap is eenwereld-religie, alle wegen leiden tot God, een verraad aan wat de Here Jezus heeft gedaan voor ons.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 12 mei 2013 15:54

schaapje schreef:Tja ik ben van de linken 8) http://www.youtube.com/watch?v=B_220NJxrZg
al hadden die huilende gezichtjes van de kindjes niet gehoeven voor mij.

Afschuwelijke boodschappen die terug te vinden zijn in de rk-documenten,
Wat voor een verraad is dat als de kruisen verwijderd moeten worden of bedekt met doeken?
Een boeddha beeld mag neer gezet worden tijdens een dienst?
Wie ziet nu nog niet dat dit de grote hoer is van babylon?

De Boodschap is eenwereld-religie, alle wegen leiden tot God, een verraad aan wat de Here Jezus heeft gedaan voor ons.

Treurig schaapje, dat je je laat meesleuren door dit soort complotten. Allemaal gemaakt door fanatieke en neurotische, zenuwachtige, op sensatie en apocalyptische rampen beluste dwaallichten.
Angst is het ziekmakende gif dat hier aan goedgelovige mensen wordt toegediend en het medicijn dat er direct achteraan gegeven wordt is het goede gevoel dat wij als enige in staat zijn om het complot te doorzien.
Inhoudelijk is het allemaal subjectief en onzinnig geklets. Het gaat altijd over hetzelfde: de kwaadaardige bozebuitenwereld, de duivelzitterachter, wegaanallemaalkapot, dedagdesHeerenisnabij, www.drievoudigwee.we (grapje van Franca Treur) enz. enz. enz.

Hoe komt het toch, dat die onzin zo breed verspreid is in de onzalige uithoeken van internet en de menselijke geest. Ik denk omdat mensen hier behoefte aan hebben. Mensen willen graag beelden en voorstellingen van rampen, horror, ineenstorting, catastrofen, epidemieën en woeste oorlogen. De hele filmindustrie kookt ervan over. Miljoenen worden er verdiend aan fantasieën over tsunami' s dodelijke virussen, wegzinkende werelddelen, ontploffende zonnen, reusachtige vleesetende tuinplanten, invallen van buitenaardse beschavingen, tot leven wekken van doodgewaande oermonsters, de ontsnapping van giftige stoffen, die dan niet zomaar een paar mensen doden, maar liever hele wereldsteden. Groot geld wordt er verdiend aan dit wellustige verlangen. Complotten van de CAI, de KGB, de Mossad of...en nu komen we bij het dankbaarste onderwerp: complotten uit de duistere kerkers van het Vaticaan. Mysterieuze dampen van gekonkel, wereldbeheersing die of door Joden of door gemaskerde kardinalen wordt voorbereid. Diepe krochten vol wriemelende sektarische slangen. Je bent in het goede gezelschap van Dan Brown, die de Kerk ook afschildert als de hellepoort, waarin geniepige congregaties de eigenlijke waarheid achterhouden en een vroom gezicht opzetten, zoals de wolf Roodkapje voorliegt. Je laat je door de oeroude angsten, die de natuurvolken vroeger omzetten in goden van hout, steen en vuur, in de luren leggen. Je leest de Bijbel weliswaar als Gods Woord, maar het wordt voor jou ook een magisch toverboek, vol spreuken, waarzeggingen en bezweringen, die je kennis en inzicht geven omtrent de plannen van de duivel, de hel en de dood. Je fascinatie voor de duivel begint vervaarlijke vormen aan te nemen. Achter de werkelijkheid vermoed je een duivelse heer, die een groot koninkrijk wil oprichten. Je vreest hem, je neemt hem serieuzer dan wie ook. Je buigt voor hem, in al je angst. De donkere wereldheerser beheerst je leven. Je weet het zeker: je bent de enige die het doorheeft, iedereen zal vernietigd worden. Je begint meer kennis van een zgn. valse leer te verzamelen dan van de gezonde leer.
Waarom, schaapje, waarom denk je dat.
Ik weet het. Omdat je tegelijkertijd ook meent dat jij en enkele getrouwen net op tijd uit deze helse werkelijkheid weggevoerd zult worden. Lachend bungel je straks aan het reddende koord, dat je uittilt boven al die miljoenen die het verkeerd hebben gezien. In heerlijkheid opgenomen! Jij wel, zij niet. Dat is de grote bevredigende gedachte die je dit spoor doet bewandelen. Eeuwige, heerlijke, zalige verwennerij voor jou, terwijl anderen voor altijd knetteren als brandhoutjes. Weg, weg, weg van deze verschrikkelijke aarde, uit deze boze tijd.
Het Koninkrijk der hemelen gezien als een gelukkige hemelballon, waarin zich een paar getrouwen bevinden. De ballon verwijdert zich in alle rust en stilte van de aarde en begint aan een eenzame hemelvaart. Opgewonden, met rode konen en gespannen gluur je over de rand. Je ziet de wereldsteden sterven in vuur en zwavel. Aardbevingen, oorlogen, geruchten van oorlogen...je laat ze achter je. Niet van plan om met welke wolk des hemels ooit nog eens terug te keren naar deze vervloekte schepping.

Echter, het is onheilig vuur. Jezus trad de wereld bewust tegemoet. Kende, erkende en herkende ook het kwaad. Diep in de mens aanwezig. Wist van de duisternis, de boze, de duivel, de dood. Maar met welke intentie trad hij de duivel, de ziekten, de vijandige wereld tegemoet?
Precies, jij kent Jezus ook. Hij bestraft het kwaad, maar redt de mens. Open trad hij op de mensen aan. Met liefde en geduld. Bereid om te helpen, om te bevrijden. Om het kwaad vernietigend te verslaan en de mensen ervan te verlossen. Jezus werd niet gefascineerd door de bezetenheid, maar maakte een onderscheid tussen het kwaad en de mens. Hij drijft de duivel uit. Zet hem op zijn plek en gunde hem geen enkele speelruimte. In de ogen van Jezus bestond er geen scenario voor de duivel. Het spel is uit.
Jezus had een andere toekomstvisie. Een visioen van een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Een Koninkrijk van God dat de hele wereld zal omspannen. Het was een door en door gelovige houding. Vol vertrouwen, goedheid, genade en heil. Volle beken, stromen van zegen, gericht op groei, volheid, voltooiing.

Weest nuchter, dankt God, verblijd u te allen tijd, vreest niet, staat op uit de doden!

Dat is de taal van de hemel, de evangelische levenshouding. Een houding die zich openlijk en welbewust tegen de zonde, de duivel en ons menselijk hart keert. Die het kwade niet het laatste woord laat hebben, niet buigt voor de schijnbare macht van het kwaad, zich er niet door laat beetnemen, niet in de valkuil trapt van gesmoes, achterklap, verdraaiing, gefluister, complotten en geroddel. 'Diabolo' heet de duivel. Dat betekent: hij die alles door elkaar gooit. Laat je niet foppen door die kluwen aan complottheorieën.
Dood en hel zijn reeds overwonnen. De angel is weg. Het spel is inderdaad uit. U zij de glorie, opgestane Heer!

schaapje, als je het dan al zo te kwaad hebt: "overwin het kwade door het goede".

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 12 mei 2013 16:57, 3 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

PropertyOfJesus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PropertyOfJesus » 12 mei 2013 16:46

Achter de werkelijkheid vermoed je een duivelse heer, die een groot koninkrijk wil oprichten. Je vreest hem, je neemt hem serieuzer dan wie ook.

We moeten ons zeker niet door allerlei complottheorieën laten meeslepen, maar we mogen de macht van de satan hier op aarde ook niet onderschatten of kleineren & we moeten het Bijbelse licht van de Waarheid laten schijnen over alle duisternis en bedrog in ons en rondom ons.

Lukas 10:17-18 En de zeventig zijn wedergekeerd met blijdschap, zeggende: Heere, ook de duivelen zijn ons onderworpen in Uw Naam.
18 En Hij zeide tot hen: Ik zag den satan als een bliksem uit den hemelen vallen.

1 Petrus 5:8 Zijt nuchter en waakt; want uw tegenpartij, de duivel, gaat om als een briesende leeuw, zoekende wien hij zou mogen verslinden.
1 Korinthe 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 12 mei 2013 19:24

gml schreef:Ik kan me wel vinden in gravo.
Hoewel ik niet twijfel aan de intentie van Kahless, kun je natuurlijk nooit zeggen dat de ene kerk goed is en de ander vals. Je zult je open moeten opstellen, zeker in een openingszin. De topic zoals deze nu is geopend wekt afstoting en verwijdering, vooral bij katholieken.

Lachlust, eerder.

Er is geen begin van openheid in de vraagstelling, en dat is prima. Maar het is lachwekkend zinloos om op een refo-forum, vanuit een reformatorisch geloof, te vragen of wat de RKK leert fout is. Natuurlijk is dat dan fout, en hooguit krijg je een paar reacties die dat nog eens bevestigen. En dan?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 mei 2013 19:38

@Gravo,
Wat is toch de reden dat je zo boos wordt, en wat is de reden dat je altijd zo laaaaang van stof bent.
Je zet een beeld van mij neer die totaal niet met de werkelijkheid overeen komt, eigenlijk ook wel beledigend is. Maar dat kan ik ergens wel begrijpen als jij de Bijbel niet leest als het Woord van God en de profetieën in Openbaring jou niks zeggen en neem ik aan dat jij ook wel wat ziet in de New-Age tijd.
Maar dat is geen enkele reden om zo,n sarcastisch en stuitend stuk te schrijven. :shock:
Ik snap ook niet wat het één en ander met elkaar te maken heeft, je noemt van alles op door elkaar, hap en snap? Veel is mij helemaal niet duidelijk, maar goed misschien was je niet helemaal helder dat kan gebeuren.

Ik heb het in mijn bericht over het vaticaan, wat in de video verkondigd wordt kan je zelf lezen in de rk-documenten. Trouwens ik heb deze documenten al eerder gegeven in een ander topic.
Verder heb ik jou niet zoveel te zeggen gravo, maar het zegt wel veel over jou als jij mij zo neer zet zoals jij hierboven doet, karaktermoord noemen ze dat. Jammer dat je niet ingaat op waar het vaticaan mee bezig is, maar het kan natuurlijk zijn dat het jou niet raakt, maar mij raakt het wel om alle wereldgodsdiensten onder één noemer te zetten, alsof deze allemaal een weg zijn naar dezelfde god, en dat is wat het vaticaan wil.

En die Jezus en Gods woord trouw blijven zullen vervolgd worden, zal dat hier op het forum al beginnen?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 12 mei 2013 21:10

Door geloof ontvang je Genade, God zegt "kom zoals je bent" Alle vermeende goede werken zonder kennis van Genade is ijdelheid zegt God ook.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 12 mei 2013 23:24

dag schaapje

Ik begrijp wel dat je je persoonlijk aangevallen voelt. Het was ook een felle reactie die ik gaf. Maar daar geef je ook alle aanleiding toe. Als je de overgrote meerderheid van de christenen (toch je broeders en zusters) in verband brengt met de duivel, een wereld-heerser of een valse leer, kun je een pittige reactie verwachten. Je kunt dergelijke beweringen namelijk nooit vrijblijvend maken binnen de christelijke gemeenschap.

De eigenlijke reden dat ik reageerde zoals ik reageerde is echter gelegen in mijn opvatting dat het christendom langzamerhand stuk gaat aan het steeds groter wordende gebrek aan intellectuele kracht. De echte denkers, de grote theologen, de intelligentsia, zeg maar de intellectuele bovenlaag heeft de kerken verlaten. Vervolgens worden de kerken door de achterblijvers bestuurd, die de kerken uiteraard heel anders gaan vormgeven. Weg met al die universitaire elite-mensen...laat nu het gevoel maar eens spreken. Er ontstaat een zekere vijandigheid tegen kennis en emotie en gevoel voert de boventoon. Inhoudelijk wordt de christelijke boodschap steeds simpeler en makkelijker verteerbaar gemaakt. Allerlei zelf verzonnen ideeën krijgen de ruimte. Elke individu staat rechtstreeks in contact met God en krijgt binnen de kortste keren weer een groepje mensen aan het geloven in dit of dat mirakel. Niet zelden is dat tenenkrommend domme theologie. Allemaal erg volks, vanuit simpele letterlijke interpretaties van de Schriften, zonder geremd te worden door ook maar enig inzicht in de rijke theologische schat van de Kerk uit de 20 voorafgaande eeuwen. Nee, het is allemaal eindtijd-theologie, succes-theologie, gevoelsmatige praise-theologie of commerciele theologie (u vraagt, wij draaien).
Ik heb zelf theologie gestudeerd en heb veel (ultra) orthodoxe studenten braaf de lesjes zien volgen om vervolgens bij hun afstuderen te melden dat ze al die moderne ideeën nu direct van zich zouden afschudden om gewoon "ouderwets" het Woord Gods volgens de 17e eeuw te gaan prediken. Met andere woorden: voordat ze gingen studeren wisten ze alles al, ze hadden alleen het papiertje nodig om predikant te kunnen worden, maar dan wel een predikant die zijn oren gedurende de gehele studietijd dichtgestopt heeft. Niet bereid om iets anders aan te nemen, iets nieuws te leren of eens ergens fundamenteel over na te denken. Dat zijn dan je voorgangers!
Ja en dan krijg je van die populaire "ik-weet-precies-hoe-God-is-en-wat-Hij-wil-predikers" die moeiteloos een ietwat naïeve gemeente met zich mee kunnen slepen.
Wat vooral opvalt is dat alles lekker duidelijk, rechtstreeks en goed gebekt moet zijn. Geen laaaaange verhalen, maar gewoon een korte slogan. Zo is het! Basta! Amen! Zwart op wit! Of dat nu ongenuanceerd is of niet...als het maar sterk en overtuigend klinkt. Het Vaticaan? De duivel!

Wat hier gebeurt is dus het begin van het einde voor het christendom. Kijk, dat er een einde komt aan de christelijke beschaving is al erg genoeg, maar dat het christendom het zichzelf aandoet door het intellectuele debat niet meer te kunnen voeren en zichzelf tot een steeds dommer wordende minderheid maakt, dat is echt dodelijk!
schaapje, jij bent helaas het slachtoffer geworden. Je snapt niet meer wat ik te berde wil brengen. Je kunt op de een of andere manier niet bevatten hoe erg dit soort fulminerende volkstheologische gerichten zijn, die je met je harde oordelen aanricht. In een handomdraai schaf je de christelijke geschiedenis af. Niks mee te maken. Je snap niet, dat ik daar onoverkomelijke bezwaren tegen heb, maar je wilt het ook niet snappen. Je wilt niet nadenken, je wilt niet meer lastig gevallen worden. Je voelt er niets meer bij, wanneer je medebroeders en zusters voor rotte vis uitmaakt. Het oordeel begint bij het huis Gods. Uit alles blijkt dat je helaas deel geworden bent van een ineenstortend christendom, dat zich oneindig verbrokkeld heeft en zich behelpt met angstige eindtijdvisioenen. Een ellendig en onmachtig, bang en ineenkrimpend volk. De armoede is vooral dat de laatste reddingsboei die jij en anderen aangrijpen, de boei van de orthodoxie met een letterlijke Bijbeluitleg, nu nog een reddingsboei lijkt, maar uiteindelijk een definitief intellectueel onnuttig instrument zal blijken te zijn. Daarvoor zijn de veranderingen in kerk en maatschappij te ingrijpend geweest. De kerk moet zich aanpassen aan een zich totaal nieuw ontwikkelende maatschappij of zij moet ondergaan als een oud en vastgeroest museum, dat door niemand meer wordt begrepen of bezocht.
De meeste intellectuelen hebben de kerk verlaten, omdat ze niets meer mochten zeggen en denken over de ontzagwekkende uitdagingen die de moderne tijd stelt aan geloof en gelovigen. Het moest altijd maar gaan zoals het ging. Steeds weer werden de resten van de verscheurde kerk opgelapt met een laag conservatisme. Totdat met name het protestantse christendom een onoverzichtelijke brei van eindeloos veel dichtgeklapte subculturen werd. Niemand kon nog namens allen spreken. Niemand was het nog met elkaar eens. Over Babel gesproken! Het gevolg van de intellectuele leegloop van de kerken is vervolgens geweest, dat ook de gewone man zich unheimisch begon te voelen. Men voelde aan dat de kerk niet mee kon, geen antwoord had op de nieuwe tijden. De hele leegloop in het Westen betreft zowel de grote kerken als evangelische gemeenten. Alleen de orthodoxie leek stabiel te blijven. Maar dat is nu ook voorbij. Kinderen uit orthodoxe gezinnen (kerkelijk of evangelicaal) nemen nu ook afstand. Het afbrokkelen van het christendom in de westerse wereld is echt definitief begonnen. Omdat de Kerk niets meer zegt, niets meer weet, niets meer uitbrengt...behalve een soort Jehova Getuige achtige naïeve onzin, waarvoor je beter een B-film kunt huren.

schaapje, weer een lang verhaal...maar de ontwikkeling van onze tijd is ook een lang verhaal.

Misschien ga ik Refoweb ook wel verlaten. Als je dan een zucht van verlichting slaakt, voldoe je precies aan de typering van de kerken die ik boven gaf: weg met de intelligentsia.
Want één ding: ik weet heus wel waarover ik praat.

Helaas heb ik jou uitgekozen als het beste brandpunt voor mijn inbreng. Je bent naar mijn mening namelijk precies het type christen dat op dit moment de gemiddelde kerken bevolkt: vroom, overtuigd, enig gevoel voor het orthodox spreken van de kerk, maar toch weer heel modern in het vastklampen aan de moderne idee van de letterlijke Schriftuitleg, naief op het gebied van de filosofie en menswetenschappen, zelfs enigszins vijandig tegenover verstand, universiteit en theologen, gefascineerd door charismatische leiders en verkondigers die de tijd als een bijzonder en duistere tijd beschouwen. Kortom, een bewoner van het tijdperk, waarin de kerk wel ten onder moet gaan, helaas niet bij machte om wie dan ook buiten je eigen kring te overtuigen. En dat is de tragiek.

En New Age? Nee, bedankt. Er zijn vele, vele studies die juist de parallellen aantonen tussen de nieuwe evangelische religieuze bewegingen aan de ene kant en de New Age achtige stromingen aan de andere kant.
Komen eigenlijk allemaal uit dezelfde tijdgeest, uit dezelfde moderne koker (emotie ipv verstand) en vernietigen de christelijke beschaving allebei even erg, als je het mij vraagt.

gravo

PS.
Voor jouw informatie: neem gerust eens een kijkje op http://www.vatican.va
Dan heb je het ook eens uit de eerste hand.
En dat zeg ik dan als protestant!
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 13 mei 2013 04:41

Erg jammer dat de hele bijdrage van onze geachte gravo alleen maar gebaseerd is op een Jezus van liefde en geduld. Jezus trad de wereld tegemoet, de wereld die Hem verliet en Hem aan de kruispaal nagelde. Juist het intellect van de wereld en van de godsdienst wilde niets met Jezus te maken hebben. Het ligt er maar net aan hoe je het uitlegt gravo. Bedankt voor jouw analyse, het is helder hoe je erover nadenkt, maar het is wel erg jammer dat je het voor anderen ook lijkt te weten. Je bent scherp, prima. Volgens jou hebben de kerken geen overtuigingskracht, waar zit jouw overtuigingskracht? Is de aanval volgens jou de beste overtuiging?
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 13 mei 2013 09:49

De armoede is vooral dat de laatste reddingsboei die jij en anderen aangrijpen, de boei van de orthodoxie met een letterlijke Bijbeluitleg, nu nog een reddingsboei lijkt, maar uiteindelijk een definitief intellectueel onnuttig instrument zal blijken te zijn.

Ik reageer weer op een hele simpele manier gravo, maar de Reddingsboei is de Here Jezus Christus en als daar een naar een andere weg wordt gewezen, is dat voor mij en vele anderen onverteerbaar.

Daarvoor zijn de veranderingen in kerk en maatschappij te ingrijpend geweest. De kerk moet zich aanpassen aan een zich totaal nieuw ontwikkelende maatschappij of zij moet ondergaan als een oud en vastgeroest museum, dat door niemand meer wordt begrepen of bezocht.

Tja dat is dus precies wat ik aangaf in de video en wat in de rk-documenten staan.

En New Age? Nee, bedankt. Er zijn vele, vele studies die juist de parallellen aantonen tussen de nieuwe evangelische religieuze bewegingen aan de ene kant en de New Age achtige stromingen aan de andere kant.
Komen eigenlijk allemaal uit dezelfde tijdgeest, uit dezelfde moderne koker (emotie ipv verstand) en vernietigen de christelijke beschaving allebei even erg, als je het mij vraagt.

Laat ik het hier nu helemaal met je eens zijn.!!

Ik begrijp gravo, dat je mij zo er uitpikt, uit woede en frustratie op gelovigen die de Bijbel lezen als Gods Woord, die geloven wat de Here Jezus zei en vertelde wat er ging gebeuren in het einde van de tijd. Een genadetijd is nu er komen nog steeds mensen tot bekering, ook uit de katholieke kerk, in Openbaring staat niet voor niets,....ga uit Mijn volk opdat je niet zal delen in de plagen.

Jammer dat we op zo'n verschillend spoor zitten, en een verschillende visie hebben over de Waarheid.
Het is zo dat voor mij de Waarheid in de Bijbel staat, voor jou is de waarheid het intellect de wetenschap en allerhande studies, helemaal snappen doe ik het niet als dat uit de mond komt van iemand die zegt christen te zijn.
Ik verbaas mij steeds meer en meer.
Gravo als je weg gaat van dit forum, ik wens je het allerbeste en Gods zegen toe.

Hartelijke groeten

PS
Na met stijgende verbazing nog eens je posting terug gelezen te hebben, wil ik je antwoorden op jouw stelling: dat is jouw opvatting, "dat het christendom langzamerhand stuk gaat aan het steeds groter wordende gebrek aan intellectuele kracht"

Mijn antwoord is dat het christendom langzamerhand verwaterd wordt tot een filosofische humanistische religie, door het gebrek aan de KRACHT van de Heilige Geest.
En stuk... of verdwijnen van het christendom...dat zal niet gebeuren....nooit.
Ik hoop dat jouw intelligente ogen nog eens geopend zullen worden gravo, dat wens ik je van harte toe.

PropertyOfJesus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PropertyOfJesus » 13 mei 2013 11:50

gravo schreef:schaapje, weer een lang verhaal...maar de ontwikkeling van onze tijd is ook een lang verhaal.

Je maakt er inderdaad een aardig lang verhaal van, deed me denken aan deze tekst uit Prediker 12:12-13:

12 En wat boven dezelve is, mijn zoon! wees gewaarschuwd; van vele boeken te maken is geen einde, en veel lezens is vermoeiing des vleses.

13 Van alles, wat gehoord is, is het einde van de zaak: Vrees God, en houd Zijn geboden, want dit betaamt allen mensen.

Ik vraag me ook af waarom je zoveel waarde hecht aan intellectualiteit? Is de wijsheid der mensen geen dwaasheid voor God? Ook in Lukas 10:21 dankt Jezus: ..Ik dank U, Vader! Heere des hemels en der aarde; dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt dezelve den kinderkens geopenbaard; ja, Vader, want alzo is geweest het welbehagen voor U.

Wat vooral opvalt is dat alles lekker duidelijk, rechtstreeks en goed gebekt moet zijn.

Het hoort, als het goed is, niet om onze wijsheid te gaan, maar toch om het Woord van God! En als je theologie hebt gestudeert zal je ook 1 Korinthe 2 wel kennen, waarin Paulus toch duidelijk aangeeft dat hij niet is gekomen met uitnemendheid van woorden, of van wijsheid. En in vers 5 zie je de reden: Opdat uw geloof niet zou zijn in wijsheid der mensen, maar in de kracht Gods.

De kerk moet zich aanpassen aan een zich totaal nieuw ontwikkelende maatschappij

Ben ik het absoluut niet mee eens, wat voor gemeenschap heeft het licht met de duisternis? (2 Kor. 6)

Ik denk dat Jakobus 4:4 hier ook kernachtig een antwoord op geeft: Overspelers en overspeleressen, weet gij niet, dat de vriendschap der wereld een vijandschap Gods is? Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn, die wordt een vijand van God gesteld.

Wij zijn toch geroepen als kinderen van God om geheel anders te zijn en om het Evangelie te prediken onder de volken, niet om ons te voegen naar de wereld en de smaak van ons zout te verliezen?

Ik ben hier zelf nog maar net op het forum dus ik hoop in elk geval dat je nog niet weg zal gaan!
1 Korinthe 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 mei 2013 15:33

In Mattheüs 11 vers 25 staat:
In dienzelfden tijd antwoordde Jezus en zeide: Ik dank U, Vader! Heere des hemels en der aarde! dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt dezelve den kinderkens geopenbaard.

Moeten wij niet worden als een kind, om al deze dingen in geloof te kunnen aanvaarden?
Met alle boekenwijsheid, kun je voor eeuwig verloren gaan, als je er niet persoonlijk kennis van hebt.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 mei 2013 16:09

schelpje3 schreef:In Mattheüs 11 vers 25 staat:
In dienzelfden tijd antwoordde Jezus en zeide: Ik dank U, Vader! Heere des hemels en der aarde! dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt dezelve den kinderkens geopenbaard.

Moeten wij niet worden als een kind, om al deze dingen in geloof te kunnen aanvaarden?
Met alle boekenwijsheid, kun je voor eeuwig verloren gaan, als je er niet persoonlijk kennis van hebt.

Ach wat gravo denkt dat de intelligentsia vertrokken is uit de kerk, is misschien een persoonlijke ervaring, dat weet ik niet, maar waar is het echt niet. Ik ken genoeg zeer wijze mannen met universitaire opleiding die tot bekering komen, en Gods Woord zien als de Waarheid. En dat is maar goed ook want zij kunnen ons weg wijs maken in de Bijbel, want het valt niet te ontkennen dat er ook hele moeilijke stukken instaan voor jan met de pet.
God werkt niet met aanzien des persoons, hoog begaafd of laag opgeleid Hij werkt met Zijn Geest in mensen.
Ik denk er bij gravo heel andere redenen zijn om zo te reageren, als ik zijn berichten eens terug lees, dan is het niet te vergelijken met het laatste.
Gravo ik wens je van harte Gods zegen toe.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 mei 2013 18:55

Moderator opmerking: kinderkens, jullie mogen het opnieuw proberen. Je ergeren over gebrek aan intelligentie/intelligentsia in de kerk, kan natuurlijk, maar daar gaat het in dit topic niet over. En zoals jullie weten, gaat het hier om argumenten en niet om ad-hominems.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 mei 2013 09:15

boer schreef:Wel eens gelezen.... :lol:
Jakobus 2:24

"Gij ziet, dat een mens gerechtvaardigd wordt uit werken en niet slechts uit geloof".
(Jakobus 2:24)

Onze grote reformator :-oo Luther diskwalificeerde de brief van Jakobus dan ook als een ''strooien hoed''

gml schreef:Romeinen 3:20 (NBG'51)

daarom, dat uit werken der wet geen vlees voor Hem gerechtvaardigd zal worden, want wet doet zonde kennen.

Jakobus 2:24 (NBG'51)

Gij ziet, dat een mens gerechtvaardigd wordt uit werken en niet slechts uit geloof.

Tegenspraak, of niet?

Volgens een zekere optimist is dit het bewijs dat je de katholieke traditie nodig hebt om de Bijbel te begrijpen, maar forumlid Mohamed wil je ook wel van dienst zijn.

Jezus leerde dat velen geroepen zijn maar weinigen uitverkoren (Mat 22,14) en daar zit hem de kneep. Paulus was een vervolger van de gemeente (Gal 1,13) voordat God hem uitkoos en daaruit blijkt onmiskenbaar dat de apostel niet uit zijn werken gerechtvaardigd werd. Diezelfde Paulus schreef later dat iemand die de gemeente schendt door God geschonden zal worden (1 Kor 3,17) terwijl de apostel zelf de gemeente schond voor zijn bekering maar werd uitverkoren. Snap je wat ik bedoel?

Dit is het verschil tussen de geroepenen en de uitverkorenen. En misschien lijkt dat oneerlijk, maar de uitverkorenen werden opgezadeld met een loodzware taak. Zij moesten het evangelie verkondigen onder erbarmelijke omstandigheden, wat ze meestal met een vroegtijdige dood moesten bekopen. Uitverkoren zijn betekende in negen van de tien gevallen vroeg dood zijn, dus de prijs die ze ervoor moesten betalen was hoog.

Terug naar “[Religie] - Open forum”