Optimatus schreef:
Er is in die profetie ook sprake van een vorst. Moet ik daaruit concluderen dat de monarchie in Israel zal worden ingevoerd?
Dalethwav schreef:
Dat lijkt me inderdaad een juiste conclusie: Die vorst (koning, melech zoals er in het Hebreeuws staat), zal de Messias zelf blijken te zijn.
Eén dag voor Hemelvaartsdag lijkt het me goed om ook te verwijzen naar Hand. 1:6 en 7:
Op de vraag van de discipelen of aan Israël het koninkrijk "in deze tijd" weder opgericht zal worden, antwoordt Jezus niet dat het niet zal gebeuren maar dat ze "het niet toekomt te weten de tijden en gelegenheden".
M.a.w.: Als ik aan iemand vraag wanneer iets zal gebeuren en die persoon antwoordt me dat ik niet hoef te weten wanneer dat is, dan weet ik in ieder geval één ding wel zeker, dát het ooit zál gebeuren. Anders zou die persoon me zeker gezegd hebben dat ik het mis had met die vraag en dat er wat zou staan te gebeuren.
Jezus zou dat zeker gedaan hebben op het moment dat hij afscheid nam. hij zou ze vast niet hebben laten zitten met een vraag (verwachting) die onterecht zou zijn toch?
De troon van David stond in Jeruzalem, niet in de hemel. Jezus zal als Koning op aarde heersen, vanuit Jeruzalem.
Luc 1:32 'Hij zal groot zijn de Zoon van de Allerhoogste genoemd worden, en God, de Here, zal Hem de troon van Zijn vader David geven.'
Ps 132:11 'De Here heeft David in waarheid gezworen, en Hij zal daar niet van afwijken: Eén van de vrucht van uw schoot (wordt tegen Israel gezegd) zal Ik op uw troon zetten.
Jesaja 9:6 'Aan de uitbreiding van deze heerschappij en aan de vrede zal geen einde komen, op de troon van David en over zijn koninkrijk, om het te grondvesten en het te ondersteunen door recht en gerechtigheid, van nu aan tot in eeuwigheid'
Zach 2:10 'Juich en verblijd u, dochter van Sion, want zie, Ik kom, en zal in uw midden wonen'
Ez 34: 24 'En Ik, de HERE, zal een God voor ze zijn, en Mijn Knecht David zal Vorst zijn in uw midden.'