Kunnen mensen de zonden van anderen vergeven?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Kunnen mensen de zonden van anderen vergeven?

Berichtdoor JeeWee » 26 apr 2013 10:12

Ik stuitte op iets waar ik kennelijk mijn hele leven over heen heb gelezen. In het laatse hoofdstuk van het Evangelie naar Johannes staat:

21 Jezus dan zei opnieuw tegen hen: Vrede zij u! Zoals de Vader Mij gezonden heeft, zend Ik ook u.
22 En nadat Hij dit gezegd had, blies Hij op hen en zei tegen hen: Ontvang de Heilige Geest.
23 Als u iemands zonden vergeeft, worden ze hem vergeven; als u ze hem toerekent, blijven ze hem toegerekend.

Als ik lees, wat er staat, dan kunnen mensen die Gods Geest hebben ontvangen klaarblijkelijk zonden vergeven....
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Kunnen mensen de zonden van anderen vergeven?

Berichtdoor Mortlach » 26 apr 2013 10:17

JeeWee schreef:Ik stuitte op iets waar ik kennelijk mijn hele leven over heen heb gelezen. In het laatse hoofdstuk van het Evangelie naar Johannes staat:

21 Jezus dan zei opnieuw tegen hen: Vrede zij u! Zoals de Vader Mij gezonden heeft, zend Ik ook u.
22 En nadat Hij dit gezegd had, blies Hij op hen en zei tegen hen: Ontvang de Heilige Geest.
23 Als u iemands zonden vergeeft, worden ze hem vergeven; als u ze hem toerekent, blijven ze hem toegerekend.

Als ik lees, wat er staat, dan kunnen mensen die Gods Geest hebben ontvangen klaarblijkelijk zonden vergeven....

Is dat katholieke biechten dus blijkbaar toch hartstikke bijbels :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 26 apr 2013 10:28

JeeWee schreef:Ik stuitte op iets waar ik kennelijk mijn hele leven over heen heb gelezen. In het laatse hoofdstuk van het Evangelie naar Johannes staat:

Als plaatsvervanger van de Allerhoogste?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 26 apr 2013 10:37

Lijkt me van belang om te kijken tegen wie dit gezegd wordt en naar hun opdracht.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 26 apr 2013 10:40

boer schreef:Als plaatsvervanger van de Allerhoogste?

Geef nou eens gewoon een reactie op de topicvraag i.p.v. steeds maar weer iets uit een reactie te halen en daarmee een compleet nieuw onderwerp aan te snijden!!!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 26 apr 2013 11:03

Hier nog twee teksten waarbij je een isgelijkteken kunt plaatsen van de teksten van JeeWee.
Heb ik ook altijd moeite mee;

En Ik zal u geven de sleutelen van het Koninkrijk der hemelen; en zo wat gij zult binden op de aarde, zal in de hemelen gebonden zijn; en zo wat gij ontbinden zult op de aarde, zal in de hemelen ontbonden zijn.

Voorwaar zeg Ik u: Al wat gij op de aarde binden zult, zal in de hemel gebonden wezen; en al wat gij op de aarde ontbinden zult, zal in den hemel ontbonden wezen.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 26 apr 2013 11:12

Als je de laatste zin goed ontleed, dan lees je dat wanneer een van de apostelen een ander mens zijn zonden vergeeft, dat de zonden hem dan worden(!) vergeven. Je conclusie lijkt wat verder te gaan dan dat. God vergeeft de zonden, en daarbovenop geeft Hij de apostelen de boodschap dat als zij iemand zijn/haar zonden vergeven, dat God dat ook zal doen.

Cruciaal hierin zal waarschijnlijk het ontvangen hebben van de Heilige Geest zijn. De apostelen zullen dus niet aan jan en alleman zomaar de zonden vergeven. De Geest zal hen leiden daarin. Misschien is het ergens wel een soort verzekering (net als bij Mozes toen die naar de farao moest) dat God bij hen is. God zal het niet als handelswaar hebben gegeven wat misbruikt kan worden waardoor mensen stiekem de hemel in kunnen komen.

Biechten is natuurlijk Bijbels, maar om het zo te institutionaliseren, loop je altijd het gevaar dat het een handelszaak wordt
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

sponsy

Berichtdoor sponsy » 26 apr 2013 12:22

@JeeWee

23 Als u iemands zonden vergeeft, worden ze hem vergeven; als u ze hem toerekent, blijven ze hem toegerekend
Ik denk dat het toerekenen getoont wordt in handelingen 5, waar saffira en ananias dood neervielen.
Dus, of we hebben de Heilige Geest nog nooit ontvangen (omdat we dit 'toerekenen' nooit zien gebeuren), of
het is een gift naast de Heilige Geest.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 apr 2013 14:17

benefietdiner schreef:Hier nog twee teksten waarbij je een isgelijkteken kunt plaatsen van de teksten van JeeWee.
Heb ik ook altijd moeite mee;

En Ik zal u geven de sleutelen van het Koninkrijk der hemelen; en zo wat gij zult binden op de aarde, zal in de hemelen gebonden zijn; en zo wat gij ontbinden zult op de aarde, zal in de hemelen ontbonden zijn.

Voorwaar zeg Ik u: Al wat gij op de aarde binden zult, zal in de hemel gebonden wezen; en al wat gij op de aarde ontbinden zult, zal in den hemel ontbonden wezen.

Die sleutels zijn o.a. een ban, die de kerk iemand op kan leggen. Heb ik onlangs een preek over gehoord. Ik wist dat niet.

Maar zonden kunnen toch pas echt vergeven worden als er vergeving wordt gevráágd?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 26 apr 2013 14:36

"De sleutels van het hemelrijk"... da's weer iets heel anders.
Maar in die tekst die ik zo vaak heb gelezen maar kennelijk nooit is opgevallen lees ik toch echt:

Als u iemands zonden vergeeft, worden ze hem vergeven; als u ze hem toerekent, blijven ze hem toegerekend.

Dat lijkt toch redelijk duidelijk... Mensen die de Heilige Geest hebben ontvangen, (en wie van Gods kinderen heeft dat niet?) kunnen dus de zonden van een ander vergeven?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 26 apr 2013 14:40

Ontvangt iedereen in dit bijbelgedeelte de Heilige Geest? Spreekt Jezus hier tegen iedereen?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 apr 2013 14:45

Kun je hier een antwoord in vinden JeeWee?
http://dspieters.refoweb.nl/1255871.htm

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 26 apr 2013 14:46

mw schreef:Ontvangt iedereen in dit bijbelgedeelte de Heilige Geest? Spreekt Jezus hier tegen iedereen?

Nee, hij spreekt hier tegen zijn volgelingen.
Maar zelfs als dat dus alleen zou gelden voor Zijn discipelen, dan blijven mijn vragen staan: er waren dus ménsen die andermans zonden konden vergeven....

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 26 apr 2013 14:49

schelpje3 schreef:Kun je hier een antwoord in vinden JeeWee?
http://dspieters.refoweb.nl/1255871.htm

Mooi stuk, maar het geeft geen antwoord op de vraag.
Iedereen kan, mag en moet over de vergeving van zonden vertellen, getuigen, preken en met name Gods knechten.

Maar hier zegt Jezus duidelijk: Als u iemands zonden vergeeft, worden ze hem vergeven.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 apr 2013 14:51

schelpje3 schreef:Maar zonden kunnen toch pas echt vergeven worden als er vergeving wordt gevráágd?

Ik mag toch hopen van niet. Als iemand tegen je zondigt en nooit vergeving vraagt (of zelfs overlijd), dan kom je daar als slachtoffer dus nooit meer vanaf.

Vergeving is in mijn ogen onafhankelijk van de dader.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “[Religie] - Open forum”