JeeWee schreef:Ik stuitte op iets waar ik kennelijk mijn hele leven over heen heb gelezen. In het laatse hoofdstuk van het Evangelie naar Johannes staat:
21 Jezus dan zei opnieuw tegen hen: Vrede zij u! Zoals de Vader Mij gezonden heeft, zend Ik ook u.
22 En nadat Hij dit gezegd had, blies Hij op hen en zei tegen hen: Ontvang de Heilige Geest.
23 Als u iemands zonden vergeeft, worden ze hem vergeven; als u ze hem toerekent, blijven ze hem toegerekend.
Als ik lees, wat er staat, dan kunnen mensen die Gods Geest hebben ontvangen klaarblijkelijk zonden vergeven....
Als je de laatste zin goed ontleed, dan lees je dat wanneer een van de apostelen een ander mens zijn zonden vergeeft, dat de zonden hem dan worden(!) vergeven. Je conclusie lijkt wat verder te gaan dan dat. God vergeeft de zonden, en daarbovenop geeft Hij de apostelen de boodschap dat als zij iemand zijn/haar zonden vergeven, dat God dat ook zal doen.
Cruciaal hierin zal waarschijnlijk het ontvangen hebben van de Heilige Geest zijn. De apostelen zullen dus niet aan jan en alleman zomaar de zonden vergeven. De Geest zal hen leiden daarin. Misschien is het ergens wel een soort verzekering (net als bij Mozes toen die naar de farao moest) dat God bij hen is. God zal het niet als handelswaar hebben gegeven wat misbruikt kan worden waardoor mensen stiekem de hemel in kunnen komen.
Biechten is natuurlijk Bijbels, maar om het zo te institutionaliseren, loop je altijd het gevaar dat het een handelszaak wordt
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin