Homofilie deel 5

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Homofilie deel 5

Berichtdoor Mortlach » 21 apr 2013 22:27

JeeWee schreef:We weten dat de aarde rond is en dat niet de zon en de maan maar de aarde draait. Om maar een paar voorbeelden te noemen.

Technisch gezien draait de maan wél, alleen doet ie op dit moment precies 4 weken over een volledige omwenteling. Daarom zien we dus altijd en overal dezelfde kant van de maan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 22 apr 2013 07:30

JeeWee schreef:Misschien is het goed om de Bijbel niet als kookboek te lezen. Daar is de Bijbel volgens mij niet voor bedoeld.
Gods boodschap van redding voor verloren zondaren is onveranderlijk.
Maar de tijd is wel veranderd, kennis is toegenomen. We weten dat de aarde rond is en dat niet de zon en de maan maar de aarde draait. Om maar een paar voorbeelden te noemen.
De Bijbel geeft er nergens blijk van dat men kennis had van aangeboren homoseksuele geaardheid. Of van ADHD, of van kanker. Om maar eens een paar handicaps te noemen.

Ik vind het prima als mensen lezen dat er in de Bijbel een duidelijke afwijzing staat van een homoseksuele relatie in liefde en trouw.
Maar ik kan me eveneens voorstellen dat er gelovige mensen zijn die dit in de Bijbel niet kunnen vinden...

Het was misschien wel zo'n schande, dat mannen zich tot enuch lieten snijden?

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 22 apr 2013 07:53

boer schreef:Het was misschien wel zo'n schande, dat mannen zich tot eunuch lieten snijden?

8-[

Waar lees je dat?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 apr 2013 08:51

JeeWee schreef:Misschien is het goed om de Bijbel niet als kookboek te lezen. Daar is de Bijbel volgens mij niet voor bedoeld.
Gods boodschap van redding voor verloren zondaren is onveranderlijk.
Maar de tijd is wel veranderd, kennis is toegenomen. We weten dat de aarde rond is en dat niet de zon en de maan maar de aarde draait. Om maar een paar voorbeelden te noemen.
De Bijbel geeft er nergens blijk van dat men kennis had van aangeboren homoseksuele geaardheid. Of van ADHD, of van kanker. Om maar eens een paar handicaps te noemen.

Ik vind het prima als mensen lezen dat er in de Bijbel een duidelijke afwijzing staat van een homoseksuele relatie in liefde en trouw.
Maar ik kan me eveneens voorstellen dat er gelovige mensen zijn die dit in de Bijbel niet kunnen vinden...

Gelukkig dat je het prima vindt. Gistermorgen hadden wij een catechismuspreek over het 7e gebod.
In dat Bijbelgedeelte (Genesis) gaat het toch echt over Adam (een man) en Eva (een vrouw) die door God Zelf worden samengevoegd en deze hun vader en moeder verlaten en tot één vlees, BINNEN DE BESCHERMING VAN HET HUWELIJK.
Je kunt er echt niets anders van maken.
Het was heel ontroerend dat dominee bad voor de mensen die worstelen met hun seksuele gevoelens. Heel betrokken, heel pastoraal bewogen.
Het zou natuurlijk vreemd zijn wanneer we dit tekstgedeelte lezen en hij vervolgens allerlei varianten op het huwelijk zou goedkeuren.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 22 apr 2013 08:59

Tja. Er staan wel meer zaken in de Genesis 1 en 2 die door de realiteit zijn ingehaald. :wink:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 apr 2013 09:01

Die mogen we ook niet goed praten tante Pollewop.
Het klinkt niet fijn, naar de mens, maar de zonden moeten wel benoemd worden.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 22 apr 2013 09:05

schelpje3 schreef:Die mogen we ook niet goed praten tante Pollewop.

Mogen we de realiteit niet goed praten?
schelpje3 schreef:Het klinkt niet fijn, naar de mens, maar de zonden moeten wel benoemd worden.

En wie heeft dan bepaald dat het zonde is? Dat is jouw interpretatie van de Bijbel. Je weet niet of God er net zo over denkt als jij. Ik zou daar dus erg voorzichtig mee zijn.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 apr 2013 09:07

Nee, dat is niet mijn interpretatie.
En voorzichtig zijn om de mens naar de mond te praten en zodoende de Bijbel te ontkrachten, is helemaal uit den boze.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 22 apr 2013 09:15

schelpje3 schreef:Nee, dat is niet mijn interpretatie.

Ik zal het anders formuleren. Het is jouw overtuiging dat God het zo bedoelt zoals jij denkt.
schelpje3 schreef:En voorzichtig zijn om de mens naar de mond te praten en zodoende de Bijbel te ontkrachten, is helemaal uit den boze.

Het is ook uit den boze om andere mensen onterecht terecht te wijzen uit naam van God.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 22 apr 2013 09:17

Schelpje: Het zou natuurlijk vreemd zijn wanneer we dit tekstgedeelte lezen en hij vervolgens allerlei varianten op het huwelijk zou goedkeuren.

Waarom niet? Je gebruikt toch je hersens met de kennis van nu! De Bijbel is geen koopboek!
Ik vind het een groot goed dat 2 mensen van het gelijke geslacht hun verbinding kunnen registreren. Zo wordt de verantwoordelijkheid duidelijk en worden zij behandeld als ander duo's.
Fijn toch dat mensen van het gelijke geslacht - in onze tijd en land - openlijk van elkaar mogen houden?
In andere landen worden ze nog verguisd en opgehangen volgens oude christelijke en islamitische visies en vooroordelen
We moeten in de kerk juist blij zijn met deze variatie.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 apr 2013 09:29

Tante Pollewop schreef:
Het is ook uit den boze om andere mensen onterecht terecht te wijzen uit naam van God.

Waarom moeten alle andersdenkenden op dit forum naar de mond gepraat worden?
En ontsla dan alle predikanten maar.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 apr 2013 09:30

hubert schreef:
Waarom niet? Je gebruikt toch je hersens met de kennis van nu! De Bijbel is geen koopboek!
Ik vind het een groot goed dat 2 mensen van het gelijke geslacht hun verbinding kunnen registreren. Zo wordt de verantwoordelijkheid duidelijk en worden zij behandeld als ander duo's.
Fijn toch dat mensen van het gelijke geslacht - in onze tijd en land - openlijk van elkaar mogen houden?
In andere landen worden ze nog verguisd en opgehangen volgens oude christelijke en islamitische visies en vooroordelen
We moeten in de kerk juist blij zijn met deze variatie.

Jij vindt het fijn, en duizenden anderen. En niemand moet opgehangen of verguisd worden.
Maar dat is toch iets anders dan iets goedkeuren op grond van de Bijbel.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 22 apr 2013 09:35

schelpje3 schreef:Waarom moeten alle andersdenkenden op dit forum naar de mond gepraat worden?

Ik zeg toch niet dat je mensen naar de mond moet praten? Ik raad je alleen aan voorzichtig te zijn met wat je zegt.
schelpje3 schreef:En ontsla dan alle predikanten maar.

Nee hoor, er zijn genoeg predikanten die het niet met je eens zijn.

yobem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor yobem » 22 apr 2013 09:42

schelpje3 schreef: Gelukkig dat je het prima vindt. Gistermorgen hadden wij een catechismuspreek over het 7e gebod. In dat Bijbelgedeelte (Genesis) gaat het toch echt over Adam (een man) en Eva (een vrouw) die door God Zelf worden samengevoegd en deze hun vader en moeder verlaten en tot één vlees, BINNEN DE BESCHERMING VAN HET HUWELIJK.
Je kunt er echt niets anders van maken.
Het was heel ontroerend dat dominee bad voor de mensen die worstelen met hun seksuele gevoelens. Heel betrokken, heel pastoraal bewogen.
Het zou natuurlijk vreemd zijn wanneer we dit tekstgedeelte lezen en hij vervolgens allerlei varianten op het huwelijk zou goedkeuren.

Ik worstel niet met mijn seksuele gevoelens. Ik worstel vooral met de mensen die denken dat ik zou moeten worstelen. Soms word je daar doodmoe van.

En pastoraal bewogen is prachtig, maar daar kan je niets mee als ze je liefde ontzeggen op basis van bijbeltekstjes die ze ook nog eens prima anders zouden kunnen lezen dan dat ze zeggen te moeten lezen.

Verder is het nonsens om te roepen dat het niet jouw interpretatie is. Dat is het wel. Het is het onvermogen om te kunnen accepteren dat mensen het anders zien en daar als argument maar het stempel van God's stem op te drukken alsof dat het einde moet zijn van alle tegenspraak.
Laatst gewijzigd door yobem op 22 apr 2013 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 apr 2013 09:42

Zoals jij mij (en al die predikanten) verwijt dat wij de Bijbel naar onze hand zouden zetten, kan ik jou dat ook aanzeggen.
Wij mensen zijn er goed in, om de Bijbel en ons Godsbeeld, indien nodig, een beetje naar onze hand te zetten.
In de trant van: het zal zo'n vaart niet lopen.
Je kunt rustig stellen dat de duivel met dergelijke gedachten heel blij is.
Daar is het hem nl. om te doen.

Terug naar “Archief”