Eeuwige ondergang

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Harmonica

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Harmonica » 09 apr 2013 14:42

Boaz schreef: Je aanvaardt de Bijbel niet als Gods Woord, begrijp ik. Geloof je wel in God, geloof je dat Hij de Schepper is van hemel en aarde?

Make an educated guess...

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 09 apr 2013 14:44

Harmonica schreef:Make an educated guess...

?????
Tweetalig forum? :lol:
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 09 apr 2013 15:20

Make an educated guess...

Het kan natuurlijk best zo zijn dat Wim2600 wel nieuwsgierig is, maar God (nog) niet kent als zijn Maker en Vader. Ik zou niet zonder mijn hemelse Vader verder willen leven, niets mooier als dat meer mensen Hem leren kennen en gaan eren als hun Schepper en Vader. En als Wim2600 daarin geinteresseerd is, wil ik graag het gesprek aangaan. Maar als dat niet het geval is: wat doet iemand dan op een christelijk forum als je alles alleen maar onderuit wil halen en elk tegenwoord van de tafel veegt als een verzinsel? Een beetje de boel verzieken?
Dan schudt ik het stof van mijn voeten en ga verder. Dus aan Wim2600 of hij verder wil met het gesprek..

Harmonica

Berichtdoor Harmonica » 09 apr 2013 15:53

Floppie schreef:?????
Tweetalig forum? :lol:

Mijn Nederlands is niet zo goed :p

Harmonica

Berichtdoor Harmonica » 09 apr 2013 15:57

Boaz schreef:. Maar als dat niet het geval is: wat doet iemand dan op een christelijk forum als je alles alleen maar onderuit wil halen en elk tegenwoord van de tafel veegt als een verzinsel? Een beetje de boel verzieken?

Wees blij dat ook dit soort mensen gebruik maken van het forum. Die wijzen je constant op de zwakke punten van je overtuiging waardoor je er goed over na gaat denken.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 09 apr 2013 16:14

Wees blij dat ook dit soort mensen gebruik maken van het forum. Die wijzen je constant op de zwakke punten van je overtuiging waardoor je er goed over na gaat denken.

Voor het scherpen van mijn gedachtengangen heb ik meer aan een pittig gesprek met een andere gelovige.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 09 apr 2013 16:22

Boaz schreef:Het kan natuurlijk best zo zijn dat Wim2600 wel nieuwsgierig is, maar God (nog) niet kent als zijn Maker en Vader. Ik zou niet zonder mijn hemelse Vader verder willen leven, niets mooier als dat meer mensen Hem leren kennen en gaan eren als hun Schepper en Vader. En als Wim2600 daarin geinteresseerd is, wil ik graag het gesprek aangaan. Maar als dat niet het geval is: wat doet iemand dan op een christelijk forum als je alles alleen maar onderuit wil halen en elk tegenwoord van de tafel veegt als een verzinsel? Een beetje de boel verzieken?
Dan schudt ik het stof van mijn voeten en ga verder. Dus aan Wim2600 of hij verder wil met het gesprek..

Ik verwijs naar mijn eerdere tussenkomsten in dit topic (helemaal op de eerste pagina al - we gaan snel!), waarin ik al duidelijk heb uitgelegd waar ik als atheïst voor sta. De oorspronkelijke reden dat ik op dit topic gereageerd heb, is dat het precies het onderwerp aansnijdt van of en hoe christenen niet-gelovigen dienen te waarschuwen voor de hel en het hiernamaals... en het leek me zinvol om in zo'n discussie ook een "dissidente" (lees: niet-gelovige) stem te laten horen, al was het maar om duidelijk te maken dat niet-gelovigen in veel gevallen absoluut niet zitten te wachten op dat soort waarschuwingen en donderpreken.

Ik redeneer daarbij uiteraard vanuit een heel ander perspectief als veel andere deelnemers aan deze discussie, maar ik ben er echt niet op uit "de boel te verzieken", hooguit jullie erop te wijzen hoe sommige vanuit een christelijke overtuiging perfect logische argumenten en redeneringen helemaal niet zo logisch (en dus niet overtuigend) overkomen bij een niet-gelovige.

De discussie is intussen natuurlijk wel al een heel eind afgedwaald van de oorspronkelijke vraag, maar ik vind het nog steeds boeiend om te ontdekken hoe christenen denken en redeneren. Geloven is - en ik vermoed dat ook een christen dat niet zal ontkennen - een bijzonder fascinerend fenomeen... waarom slaat geloof bij de één aan, en bij de ander niet? In hoeverre speelt opvoeding een rol, als je ziet dat ongelovig opgevoede mensen soms toch gelovig worden, en hoe christelijk opgevoede mensen (zoals ik) toch op latere leeftijd kunnen besluiten dat geloof echt niets voor hen is? Maar goed, ik dwaal opnieuw af... :)

Harmonica

Berichtdoor Harmonica » 09 apr 2013 17:18

Boaz schreef:Voor het scherpen van mijn gedachtengangen heb ik meer aan een pittig gesprek met een andere gelovige.

Dus voor het scherpen van je gedachtengangen heb je meer aan iemand die het grotendeels met je eens is? Natuurlijk kan een gesprek met een andere gelovige ook nuttig zijn, maar dan gaat de discussie nooit over alle facetten van je overtuiging, er zijn immers een heleboel facetten waar je het al over eens bent...

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 09 apr 2013 17:21

Dus voor het scherpen van je gedachtengangen heb je meer aan iemand die het grotendeels met je eens is? Natuurlijk kan een gesprek met een andere gelovige ook nuttig zijn, maar dan gaat de discussie nooit over alle facetten van je overtuiging, er zijn immers een heleboel facetten waar je het al over eens bent...

Iemand die de Bijbel niet voor waar aaneemt, kan mijn gedachten gangen inderdaad niet scherpen. Als ik met een tekst aankom, waarvan de andere (niet gelovige) de waarde niet ziet als Gods Woord, wordt het wel heel lastig praten. Anders wordt het, wanneer iemand die ook gelovig is, en Gods Woord van kaft tot kaft aanvaardt. Vooral als iemand van een ander kerkgenootschap is, zijn er vaak grote verschillen in interpretaties. En dat vind ik wel leerzaam.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 apr 2013 17:27

Boaz schreef:Iemand die de Bijbel niet voor waar aaneemt, kan mijn gedachten gangen inderdaad niet scherpen. Als ik met een tekst aankom, waarvan de andere (niet gelovige) de waarde niet ziet als Gods Woord, wordt het wel heel lastig praten. Anders wordt het, wanneer iemand die ook gelovig is, en Gods Woord van kaft tot kaft aanvaardt. Vooral als iemand van een ander kerkgenootschap is, zijn er vaak grote verschillen in interpretaties. En dat vind ik wel leerzaam.

En dan vragen christenen zich af waarom niet-gelovigen hen niet serieus nemen of respecteren...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 09 apr 2013 18:40

Boaz schreef:Iemand die de Bijbel niet voor waar aaneemt, kan mijn gedachten gangen inderdaad niet scherpen.
Als ik met een tekst aankom, waarvan de andere (niet gelovige) de waarde niet ziet als Gods Woord, wordt het wel heel lastig praten. Anders wordt het, wanneer iemand die ook gelovig is, en Gods Woord van kaft tot kaft aanvaardt. Vooral als iemand van een ander kerkgenootschap is, zijn er vaak grote verschillen in interpretaties. En dat vind ik wel leerzaam.

Zo is het, want wie de Geest van de Waarheid niet ontvangen heeft spreekt de taal van deze wereld en zal de Waarheid niet begrijpen.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

yobem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor yobem » 09 apr 2013 19:36

wat een heerlijke orgastische ervaring moet dat zijn; een dichtgetimmerd christen-onderonsje wat zegt: "ik ben in de waarheid en iedereen die tegen mij zegt "jij bent in de waarheid", die is zelf ook stévig in de waarheid."

Helemaal als daarop volgt:

"En iedereen die zegt "jullie zijn niet in de waarheid" die mag er niet bij, want als je dat zegt, dan ben je per definitie níet in de waarheid".

Gut gut wat klopt het toch allemaal lekker!

](*,)

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 09 apr 2013 20:49

yobem schreef:wat een heerlijke orgastische ervaring moet dat zijn; een dichtgetimmerd christen-onderonsje wat zegt: "ik ben in de waarheid en iedereen die tegen mij zegt "jij bent in de waarheid", die is zelf ook stévig in de waarheid."

"En iedereen die zegt "jullie zijn niet in de waarheid" die mag er niet bij, want als je dat zegt, dan ben je per definitie níet in de waarheid".

](*,)

Juistem. En dat is nu precies waarom ik niet graag discussieer met een christen. Geen zinnig woord uit te krijgen in de meeste gevallen. En hopeloos arrogant... :roll:

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 09 apr 2013 20:59

yobem schreef:wat een heerlijke orgastische ervaring moet dat zijn; een dichtgetimmerd christen-onderonsje wat zegt: "ik ben in de waarheid en iedereen die tegen mij zegt "jij bent in de waarheid", die is zelf ook stévig in de waarheid."

](*,)

En of het klopt. Jezus is de Waarheid (Joh 14:6), de Geest van de Waarheid wijst de weg (Joh 16,13) en wie in de Zoon gelooft draagt het getuigenis in zich (Joh 5:6-12). Dat wij als christenen overtuigd zijn van ons geloof en de Bijbel beschouwen als Gods woord en Waarheid en dat delen op een christelijk forum is dat onrechtmatig handelen? Schreef Boaz hier (zo'n 10 posts omhoog) niet dat hij graag het evangelie deelt met een ieder die er oprecht interesse in heeft.
Laatst gewijzigd door JHM op 09 apr 2013 21:14, 2 keer totaal gewijzigd.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 09 apr 2013 21:00

irmo schreef:Juistem. En dat is nu precies waarom ik niet graag discussieer met een christen. Geen zinnig woord uit te krijgen in de meeste gevallen. En hopeloos arrogant... :roll:

Arrogant omdat ik als christen de Bijbel beschouw als Gods Woord en Waarheid? Waar beste irmo heb ik een arrogante houding jegens jou ingenomen?

Terug naar “[Religie] - Open forum”