Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Tante Pollewop schreef:Tussen oprecht geloven dat jij het bij het rechte eind hebt en 100% twijfel zit ook nog een heleboel, nietwaar?
Tante Pollewop schreef:Toch ken ik ook best wel wat mensen die oprecht geloven dat zij het bij het rechte eind hebben..
Wim2600 schreef: Okee, ik begrijp denk ik wel ongeveer wat je wil zeggen, maar hoe verklaar je dan - en hoe breng je het volgens jou correct(er) onder woorden - dat er zoveel verschillende "geloven" worden verdedigd door zoveel verschillende christenen? Als je van het woord "interpretatie" een taboe-woord maakt, zal je toch met een alternatieve manier moeten komen om uit te drukken dat de één de bijbel zus leest, en de ander zo. Je kan een tekst toch niet lezen zónder dat je daar als lezer een betekenis (en dus een interpretatie) aan geeft? En je kan toch niet volhouden dat er maar één christelijk geloof, en dus maar één mogelijke betekenis van de bijbel is, als talloze mensen die bijbel op een verschillende manier uitleggen?
gml schreef:Waar het mij om ging is dat vele atheisten of niet-christenen zeggen dat het "onze" realiteit is, de realiteit volgens de christenen dus. Het is echt zo dat vele christenen zich herkennen in de volgende zinnen die ik eerder formuleerde: "Als ik het zelf zou mogen uitbepalen, dan zou ik niet op een God gekomen zijn zoals Hij Zich in de Bijbel openbaart. Als het aan mij ligt, dan zou ik ieders behoud gunnen, en niet de eeuwige verlorenheid. Maar de Bijbel spreekt anders, en daar geloof ik in (of beter gezegd: daar mag ik in geloven). De Bijbel zegt dus volstrekt niet hetgeen ik als christen bedacht zou hebben."
Kortom, je moet, als je met christenen in gesprek gaat, echt zulke tegenwerpingen vermijden (ik bedoel: tegenwerpingen als "het is jouw realiteit").
Mortlach schreef: Toch riekt dat argument naar omgekeerde psychologie. Wat je lijkt te zeggen is "Omdat ik (of de mens in het algemeen) het zelf zo niet verzonnen zou krijgen, moet het wel waar zijn". Met alle respect, maar dat zegt vooral wat over het beperkte voorstellingsvermogen van sommigen.
gml schreef:Waar het mij om ging is dat vele atheisten of niet-christenen zeggen dat het "onze" realiteit is, de realiteit volgens de christenen dus. Het is echt zo dat vele christenen zich herkennen in de volgende zinnen die ik eerder formuleerde: "Als ik het zelf zou mogen uitbepalen, dan zou ik niet op een God gekomen zijn zoals Hij Zich in de Bijbel openbaart. Als het aan mij ligt, dan zou ik ieders behoud gunnen, en niet de eeuwige verlorenheid. Maar de Bijbel spreekt anders, en daar geloof ik in (of beter gezegd: daar mag ik in geloven). De Bijbel zegt dus volstrekt niet hetgeen ik als christen bedacht zou hebben."
Kortom, je moet, als je met christenen in gesprek gaat, echt zulke tegenwerpingen vermijden (ik bedoel: tegenwerpingen als "het is jouw realiteit").
Wim2600 schreef:
Maar daar wringt 'm het schoentje net: het IS "jullie realiteit", want jullie kiezen er als christenen bewust voor om de woord voor woord door mensen bedachte en geschreven bijbel
Harmonica schreef:Dit is net zo goed een door jouw gekozen 'realiteit', want je weet helemaal niet of deze mensen dit gewoon 'bedacht' hebben. Ik ben het verder wel met je eens, maar wat nuance zou je sieren.
Wim2600 schreef: Toegegeven, ik stond er niet naast toen ze de bijbel schreven... maar dat de bijbel door mensen geschreven is, daarover bestaat toch wel grote consensus, niet? Bedacht is misschien niet de goeie term... het is de geschreven bundeling van tal van voorheen voornamelijk mondeling overgeleverde bronnen, dus er zullen ook wel fragmenten van historische personages en gebeurtenissen in verwerkt zitten. Maar een heleboel verhalen uit de bijbel die christenen kiezen om voor waar aan te nemen vanuit hun geloof, categoriseer ik vanuit mijn optiek zonder meer als fictie, en in die hoedanigheid als 'bedacht' door mensen (al gingen die verhalen mondeling allicht al veel langer mee voordat ze neergeschreven werden in de bijbel, dus in dat opzicht heb je een punt als je zegt dat de bijbel niet zomaar 'bedacht' is door haar auteurs).
gml schreef:In het Oude Testament bijvoorbeeld worden profeten beschreven, die van God de opdracht kregen een boodschap door te geven aan het volk. Dat vonden ze lang niet altijd gemakkelijk. Want ze moesten soms het oordeel of de straf aankondigen als er niet naar God geluisterd werd. Daaraan kun je bijvoorbeeld zien dat het niet zomaar een bedacht verzinsel is, wat er in de Bijbel staat.
gml schreef:In het Oude Testament bijvoorbeeld worden profeten beschreven, die van God de opdracht kregen een boodschap door te geven aan het volk. Dat vonden ze lang niet altijd gemakkelijk. Want ze moesten soms het oordeel of de straf aankondigen als er niet naar God geluisterd werd. Daaraan kun je bijvoorbeeld zien dat het niet zomaar een bedacht verzinsel is, wat er in de Bijbel staat.
refo schreef:Het intrigeert niet alleen jou. Het hield de mensen toen ook al bezig.
Daarom was er een lakmoesproef gegeven:
Als een profeet iets beweerde en het kwam zoals hij zei: dat was/is een profetie van God. Regelmatig gaf God door een teken er getuigenis van.
Beweerde een profeet iets wat uiteindelijk niet kwam: het was van hemzelf en niet van God.
refo schreef:Het intrigeert niet alleen jou. Het hield de mensen toen ook al bezig.
Daarom was er een lakmoesproef gegeven:
Als een profeet iets beweerde en het kwam zoals hij zei: dat was/is een profetie van God. Regelmatig gaf God door een teken er getuigenis van.
Beweerde een profeet iets wat uiteindelijk niet kwam: het was van hemzelf en niet van God.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten