Eeuwige ondergang

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Floppie
Sergeant
Sergeant

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Floppie » 08 apr 2013 04:26

@1a2b3c: Helder, dank je! Had dat even gemist... :oops:

@Mortlach: Dat Teus misschien andere woorden had kunnen kiezen, ok, maar waarom reageer jij zo gefrustreerd op het moment dat je helemaal niet aangesproken wordt? In dit geval was het wel zo gepast geweest als alleen Wim 2600 had gereageerd, nu trek je het zelf breder.
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 08 apr 2013 12:04

Dag Teus, ik was verrast om persoonlijk aangesproken te worden, en omdat jij die moeite nam, zal ik er dan ook op antwoorden. In een privébericht hoeft niet voor mij, ik heb niets te zeggen dat niet in het openbaar kan.

Teus schreef:Je weet dat er een God is, wellicht een heel klein beetje in je achterhoofd, heel stiekem, moet je bekennen dat er een God is.

Ik heb zonet m'n achterhoofd erop nageslagen, maar nee, geen god te bespeuren. Ik weet niet waar jij vandaan haalt dat ik "weet dat er een God is", maar ik kan je bij deze verzekeren dat je je vergist.

Teus schreef:Als je voor 100% zegt dat je het niet geloofd, weet ik dat je liegt. Sorry dat het hard klinkt maar ik geloof wel in God en uiteraard ook zijn Woord, de Bijbel. Die zegt dat ieder mens een ingeschapen Godskennis heeft.

Okee, ik ben dus volgens jou een leugenaar, omdat ik niet geloof in het denkbeeldige vriendje waarvan jij beslist hebt dat ik er stiekem wél in geloof. Zo is het makkelijk discussiëren, natuurlijk: "ik zeg iets over jou, en als je het ontkent, lieg je". Mijn loutere feitelijke vaststelling dat jouw "ingeschapen Godskennis" bij mij niet aanwezig is, ontkracht meteen het bestaan van zo'n universele "ingeschapen Godskennis".

Stel dat ik tegen jou zou zeggen: "jij kan vliegen, en diep vanbinnen wéét je dat je kan vliegen, en als je het ontkent, dan lieg je, want ik wéét dat het waar is" - zou jij dat dan onzin vinden? Ik vermoed van wel. Dan weet je meteen ook hoe ik denk over jouw bewering over mijn zogenaamde "godskennis".

Teus schreef:Ook weet ik voor 100% zeker, als je je niet tot God bekeerd je in de hel terecht komt en daar altijd aan dit schrijven terug zal denken en ook aan de gesprekken op dit forum met anderen gevoerd. Het zal je voor altijd, voor eeuwig, het houd nooit meer op hoor!, in de oren klinken en zeggen "had ik maar, had ik maar".
God geeft je nog de tijd man, zoek Hem, hij staat op je te wachten.

Dat klinkt allemaal behoorlijk dramatisch, en als het wààr zou zijn, zou het best erg zijn! Gelukkig weet ik dat de hel gewoon een verzinsel is om mensen door indoctrinatie met angst in het gareel te doen lopen, en hun gedrag te beïnvloeden, en sta ik sterk genoeg in mijn schoenen om dat soort verzinsels géén vat op me te laten krijgen. Ik vind het wel zielig voor die talloze mensen die wél gebukt gaan onder dit soort bangmakerij, maar het staat hen vrij te geloven wat ze willen...

Teus schreef:Wellicht denk je waarom zou ik het doen, dan zeg ik op mijn beurt waarom zou je het niet doen. je bent al verloren en het kan alleen maar beter worden. Ik weet heel zeker dat je er nooit spijt van krijgt en je zult er nooit minder van worden.

Hier grijp ik graag even terug naar mijn bewering dat jij kan vliegen. Ga eens op het dak van een flatgebouw staan en fladder naar beneden... waarom zou je 't niet doen? Ik weet héél zeker dat jij kan vliegen, en dat je er dus nooit spijt van krijgt, vliegen is fantastisch leuk! Nooit meer in de file, om maar één voordeel te noemen....
"Toch maar niet", hoor ik je denken...? Dan heb je meteen ook mijn antwoord op jouw vraag.

Teus schreef:Wim, ik schrijf je dit niet om negatief te doen maar omdat ik met je begaan ben en dat het een geweldig leven is met God, een relatie te hebben met de Heere Jezus en gun je het ook zo graag.

Ik kan je een leven zónder religieus zelfbedrog éven warm aanbevelen, Teus... en dat meen ik! Ik gun het je van ganser harte...

Teus schreef:Zal voor je bidden.

Prima, doe dat. Ik zal een kopje koffie voor je drinken. Heeft even weinig effect, maar ik heb er wel zin in.

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 08 apr 2013 14:41

Floppie schreef:@1a2b3c: Helder, dank je! Had dat even gemist... :oops:

@Mortlach: Dat Teus misschien andere woorden had kunnen kiezen, ok, maar waarom reageer jij zo gefrustreerd op het moment dat je helemaal niet aangesproken wordt? In dit geval was het wel zo gepast geweest als alleen Wim 2600 had gereageerd, nu trek je het zelf breder.

Ik heb ook nog even niet gereageerd, omdat het voor Wim2600 bedoeld was, maar ook ik voel me wel degelijk aangesproken. Ik vind het denigrerend en respectloos wat Teus hier schrijft. Maar bovenal vind ik het vrij dom. Dit is nu precies waarom ik ben gestopt met discussiëren met de meeste christenen bij mij in de buurt. Ze reageren meestal ook zo en er valt geen zinnig woord mee te spreken, erg jammer.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 apr 2013 14:53

irmo schreef:Ik heb ook nog even niet gereageerd, omdat het voor Wim2600 bedoeld was, maar ook ik voel me wel degelijk aangesproken. Ik vind het denigrerend en respectloos wat Teus hier schrijft. Maar bovenal vind ik het vrij dom. Dit is nu precies waarom ik ben gestopt met discussiëren met de meeste christenen bij mij in de buurt. Ze reageren meestal ook zo en er valt geen zinnig woord mee te spreken, erg jammer.

Natuurlijk heeft discussiëren geen zin, als de ander beter meent te weten wat jij vindt dan jijzelf...

Maar goed, het topic gaat over hoe je dit onderwerp moet benaderen in je evangelisatie: de mening van de ander zo niet serieus nemen, is in ieder geval niet de manier! Maar ja, dat betekent dus dat er iets in de Bijbel staat dat niet klopt en dat kan niet, DAT MAG NIET!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 08 apr 2013 15:41

Er is sowieso inderdaad niet te discussiëren met mensen die hun interpretatie van de Bijbel tot Gods waarheid verheffen.

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 08 apr 2013 16:33

Tante Pollewop schreef:Er is sowieso inderdaad niet te discussiëren met mensen die hun interpretatie van de Bijbel tot Gods waarheid verheffen.

Een hele foute reactie op dit forum, en ook van vele andere mensen op dit forum die dezelfde argumentatie hebben. Velen zeggen dat voor christenen hetgeen in de Bijbel staat, "hun" realiteit zou zijn. Dit is misvatting, een hele grote misvatting. Het is niet "hun interpretatie", maar het geloof in hoe God Zelf tot de mensheid spreekt.

Als ik het zelf zou mogen uitbepalen, dan zou ik niet op een God gekomen zijn zoals Hij Zich in de Bijbel openbaart. Als het aan mij ligt, dan zou ik ieders behoud gunnen, en niet de eeuwige verlorenheid. Maar de Bijbel spreekt anders, en daar geloof ik in (of beter gezegd: daar mag ik in geloven). De Bijbel zegt dus volstrekt niet hetgeen ik als christen bedacht zou hebben.

Dus nogmaals, reacties als: “het is jouw realiteit, en niet de mijne”, zijn volstrekte leugens. Het christelijk geloof is geen realiteit die mensen zelf hebben bedacht, maar het is een geloof in God, Die niet onze eigen interpretaties tot Zijn criterium heeft, maar Zichzelf in Zijn Woord openbaart tot ons, in Wie Hij is en wie wij zijn.

En het belangrijkste wil ik u niet onthouden: God heeft ons behoud op het oog. Zo openbaart Hij Zich in Zijn Woord. “Wendt u tot Mij en laat u verlossen, alle einden der aarde, want Ik ben God en niemand meer.” (Jesaja 45:22, vertaling: NBG’51)

Word eens wakker, mensen!

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 08 apr 2013 16:47

gml schreef:Een hele foute reactie op dit forum, en ook van vele andere mensen op dit forum die dezelfde argumentatie hebben. Velen zeggen dat voor christenen hetgeen in de Bijbel staat, "hun" realiteit zou zijn. Dit is misvatting, een hele grote misvatting. Het is niet "hun interpretatie", maar het geloof in hoe God Zelf tot de mensheid spreekt.

Als ik het zelf zou mogen uitbepalen, dan zou ik niet op een God gekomen zijn zoals Hij Zich in de Bijbel openbaart. Als het aan mij ligt, dan zou ik ieders behoud gunnen, en niet de eeuwige verlorenheid. Maar de Bijbel spreekt anders, en daar geloof ik in (of beter gezegd: daar mag ik in geloven). De Bijbel zegt dus volstrekt niet hetgeen ik als christen bedacht zou hebben.

Dus nogmaals, reacties als: “het is jouw realiteit, en niet de mijne”, zijn volstrekte leugens. Het christelijk geloof is geen realiteit die mensen zelf hebben bedacht, maar het is een geloof in God, Die niet onze eigen interpretaties tot Zijn criterium heeft, maar Zichzelf in Zijn Woord openbaart tot ons, in Wie Hij is en wie wij zijn.

En het belangrijkste wil ik u niet onthouden: God heeft ons behoud op het oog. Zo openbaart Hij Zich in Zijn Woord. “Wendt u tot Mij en laat u verlossen, alle einden der aarde, want Ik ben God en niemand meer.” (Jesaja 45:22, vertaling: NBG’51)

Okee, ik begrijp denk ik wel ongeveer wat je wil zeggen, maar hoe verklaar je dan - en hoe breng je het volgens jou correct(er) onder woorden - dat er zoveel verschillende "geloven" worden verdedigd door zoveel verschillende christenen? Als je van het woord "interpretatie" een taboe-woord maakt, zal je toch met een alternatieve manier moeten komen om uit te drukken dat de één de bijbel zus leest, en de ander zo. Je kan een tekst toch niet lezen zónder dat je daar als lezer een betekenis (en dus een interpretatie) aan geeft? En je kan toch niet volhouden dat er maar één christelijk geloof, en dus maar één mogelijke betekenis van de bijbel is, als talloze mensen die bijbel op een verschillende manier uitleggen?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 apr 2013 16:56

Wim2600 schreef:Okee, ik begrijp denk ik wel ongeveer wat je wil zeggen, maar hoe verklaar je dan - en hoe breng je het volgens jou correct(er) onder woorden - dat er zoveel verschillende "geloven" worden verdedigd door zoveel verschillende christenen? Als je van het woord "interpretatie" een taboe-woord maakt, zal je toch met een alternatieve manier moeten komen om uit te drukken dat de één de bijbel zus leest, en de ander zo. Je kan een tekst toch niet lezen zónder dat je daar als lezer een betekenis (en dus een interpretatie) aan geeft? En je kan toch niet volhouden dat er maar één christelijk geloof, en dus maar één mogelijke betekenis van de bijbel is, als talloze mensen die bijbel op een verschillende manier uitleggen?

Dat is dus precies wat Tante Pollewop zegt: Het verheffen van de eigen interpretatie tot Goddelijk. En christenen hebben natuurlijk ergens diep in hun achterhoofd heel stiekem ook wel door dat ze dat doen. En als ze beweren 100% zeker te weten van niet, dan liegen ze...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 08 apr 2013 16:59

Mortlach schreef:Dat is dus precies wat Tante Pollewop zegt: Het verheffen van de eigen interpretatie tot Goddelijk. En christenen hebben natuurlijk ergens diep in hun achterhoofd heel stiekem ook wel door dat ze dat doen. En als ze beweren 100% zeker te weten van niet, dan liegen ze...

:lol: (nu moet ik aan m'n collega uitleggen waarom ik luidop zit te grinniken op kantoor)

Harmonica

Berichtdoor Harmonica » 08 apr 2013 17:21

Het is toch schrijnend dat de atheïsten in dit topic bijbels gezien er meer van hebben begrepen dan de meeste christenen...

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 08 apr 2013 17:24

gml schreef:Een hele foute reactie op dit forum, en ook van vele andere mensen op dit forum die dezelfde argumentatie hebben. Velen zeggen dat voor christenen hetgeen in de Bijbel staat, "hun" realiteit zou zijn. Dit is misvatting, een hele grote misvatting. Het is niet "hun interpretatie", maar het geloof in hoe God Zelf tot de mensheid spreekt.

Dit soort reacties doen mij altijd denken aan deze cartoon:
Afbeelding

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 08 apr 2013 17:28

Harmonica schreef:Het is toch schrijnend dat de atheïsten in dit topic bijbels gezien er meer van hebben begrepen dan de meeste christenen...

O, maar ik ben geen atheïst hoor. Ik ben andersgelovig :mrgreen:. En ik verbaas me inderdaad enorm over de reacties van de meeste christenen hier....

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 08 apr 2013 17:29

De andere kant van het zogenaamde doorhebben van de eigen interpretatie is dat er een zeer foute relativiteit naar voren komt... :roll:
Je eigen interpretatie van de waarheid kan dan DE Waarheid zijn? Ik dacht het niet.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 08 apr 2013 17:31

Mortlach schreef:Dat is dus precies wat Tante Pollewop zegt: Het verheffen van de eigen interpretatie tot Goddelijk. En christenen hebben natuurlijk ergens diep in hun achterhoofd heel stiekem ook wel door dat ze dat doen. En als ze beweren 100% zeker te weten van niet, dan liegen ze...

Toch ken ik ook best wel wat mensen die oprecht geloven dat zij het bij het rechte eind hebben.. :?

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 08 apr 2013 17:36

Tante Pollewop schreef:Toch ken ik ook best wel wat mensen die oprecht geloven dat zij het bij het rechte eind hebben.. :?

Maar wie niet? Er is niemand die 100% twijfelt.

Terug naar “[Religie] - Open forum”