is het artikel online te vinden?
Klaas
Moderator: Moderafo's
jacobH schreef:Toch vind ik de kritiek op het RD hierin niet zo fair. Ik krijg bijna het gevoel dat het RD zijn mond had moeten houden omdat ze per definitie sceptisch zijn over het begrip film. (en terrecht overigens maar daar is een andere topic over)
Ze mogen best hun standpunten weergeven, andere moeten maar voor hunzelf beoordelen of ze het er mee eens zijn. Over het algemeen worden de standpunten van de schrijver goed onderbouwd.
sanderious schreef:jacobH schreef:Toch vind ik de kritiek op het RD hierin niet zo fair. Ik krijg bijna het gevoel dat het RD zijn mond had moeten houden omdat ze per definitie sceptisch zijn over het begrip film. (en terrecht overigens maar daar is een andere topic over)
Ze mogen best hun standpunten weergeven, andere moeten maar voor hunzelf beoordelen of ze het er mee eens zijn. Over het algemeen worden de standpunten van de schrijver goed onderbouwd.
Het RD is dan toch gewoon zichzelf voor de gek aan het houden? Ze gaan ff een subjectief stukje schrijven. Ze verwerpen het prodict voordat ze het in handen hebben gehad.
Ik vraag me wel af hoe men over 20 jaar naar die film kijkt. 20 jaar geleden was iedereen ook tegen de Matthaus Passion van Bach omdat daar Christus in werd uitgebeeld door een zanger. Moet je nu eens kijken...
jacobH schreef:sanderious schreef:jacobH schreef:Toch vind ik de kritiek op het RD hierin niet zo fair. Ik krijg bijna het gevoel dat het RD zijn mond had moeten houden omdat ze per definitie sceptisch zijn over het begrip film. (en terrecht overigens maar daar is een andere topic over)
Het RD is dan toch gewoon zichzelf voor de gek aan het houden? Ze gaan ff een subjectief stukje schrijven. Ze verwerpen het prodict voordat ze het in handen hebben gehad.
Ik vraag me wel af hoe men over 20 jaar naar die film kijkt. 20 jaar geleden was iedereen ook tegen de Matthaus Passion van Bach omdat daar Christus in werd uitgebeeld door een zanger. Moet je nu eens kijken...
Ze beoordelen het feit of Christus in een film mag worden uitgebeeld. Die nuance is wel belangrijk. Nu geven ze een aantal redenen waarom dat absoluut niet kan in hun ogen. En een ieder is geheel vrij zijn mening daar over op te schrijven schijnt. Dus waarom het RD niet?
met vr gr
JacobH
surfer schreef:Omdat Jezus ook mens was en een menselijk lichaam had, is het onzin te beweren dat hij niet afgebeeld zou mogen worden. 'In alles gelijk, uitgenomen de zonde', etc. Het uiterlijk van een gewone man ('geen gedaante nog heerlijkheid dat wij hem zouden begeerd hebben').
sanderious schreef:[quote="jacobH]Ze beoordelen het feit of Christus in een film mag worden uitgebeeld. Die nuance is wel belangrijk. Nu geven ze een aantal redenen waarom dat absoluut niet kan in hun ogen. En een ieder is geheel vrij zijn mening daar over op te schrijven schijnt. Dus waarom het RD niet?
met vr gr
JacobH
ok dat mogen ze zeker! Dat staat buiten kijf. Echter mag men Christus wel in de muziek afbeelden? Mogen wij de psalmen zingen in onze berijmde vorm want wij leggen daarmee woorden in de mond van God, die wij zingen...
Begrijp me goed, maar dan moeten ze een hardliner zijn en consequent alle liederen ook uitbannen waarin God 'zogenaamd' spreekt. Te denken val aan de liederen van Hanna Lam tot en met de Passionen van Bach...
Gevolg is dat de Bijbel een boek met oude verhalen is waar onze cultuur niets mee kan
jacobH schreef:ok dat mogen ze zeker! Dat staat buiten kijf. Echter mag men Christus wel in de muziek afbeelden? Mogen wij de psalmen zingen in onze berijmde vorm want wij leggen daarmee woorden in de mond van God, die wij zingen...
Begrijp me goed, maar dan moeten ze een hardliner zijn en consequent alle liederen ook uitbannen waarin God 'zogenaamd' spreekt. Te denken val aan de liederen van Hanna Lam tot en met de Passionen van Bach...
Gevolg is dat de Bijbel een boek met oude verhalen is waar onze cultuur niets mee kan
Nou ja dat ben ik helemaal niet met je eens.
De psalmen werden gezongen in de tempel door het volk. Nergen in de bijbel wordt daar enig ophef over gemaakt. En ook het Onze Vader bidden is door de Heere Jezus ons zelf geleerd. Dus ik vind dat een beetje appels met peren vergelijken.
je laatste regel begrijp ik in het geheel niet.
ps Het beeld van God hebben we verloren met de zondeval.
surfer schreef:Omdat Jezus ook mens was en een menselijk lichaam had, is het onzin te beweren dat hij niet afgebeeld zou mogen worden. 'In alles gelijk, uitgenomen de zonde', etc. Het uiterlijk van een gewone man ('geen gedaante nog heerlijkheid dat wij hem zouden begeerd hebben').
Gershwin schreef:surfer schreef:Omdat Jezus ook mens was en een menselijk lichaam had, is het onzin te beweren dat hij niet afgebeeld zou mogen worden. 'In alles gelijk, uitgenomen de zonde', etc. Het uiterlijk van een gewone man ('geen gedaante nog heerlijkheid dat wij hem zouden begeerd hebben').
Completely right. (Dat is overigens al een paar keer gezegd, maar er wordt gewoon niet naar geluisterd)
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten