Eeuwige ondergang

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Mortlach » 04 apr 2013 12:18

gml schreef:Ik wist niet dat er zoveel "atheïsten" gebruik maken van dit forum op Refoweb. Ik bedoel: ze zijn van harte welkom natuurlijk, maar ik wist het gewoon niet.

Geeft niets hoor. Ik ben blij dat ik ook bij jou welkom ben. Snel vraagje, waarom staat het woord atheïsten tussen aanhalingstekens? Zoals ik die zin lees is dat nergens voor nodig, maar het kan zijn dat je er iets extra's mee probeert uit te drukken.

Maar ik wil het op jullie hart drukken. Lees Johannes 3:16. Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. (vertaling: NBG'51)

Check!

Dat is waarheid.

In jouw ogen ongetwijfeld, maar ik zie geen enkele reden het zelf ook als waarheid aan te nemen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 apr 2013 12:24

1a2b3c schreef:Ik geef juist aan dat die regels helemaal niet uit het christendom komen, dus die vragen komen daar ook niet uit voort, die komen vanuit het karikatuur-christendom.
Ik vind ze soms zo bizar dat ik niet weet of je erom lachten of huilen moet.

Huilen, meestal. Gelukkig zijn we het eens over de bizarheid van sommige problemen die mensen met zich meetorsen (en de antwoorden die soms worden gegeven).

Ik laat me echt niets opleggen hoe ik me kleed en in welke kleur e.d, net als de rest in onze gemeente (als de k.r. dat al zou willen opleggen :neeschudden: )
En er is ook nog nooit iemand komen vragen wat ik wel of niet doe op zondag, of ik wel of geen open internet heb en noem de hele mik-mak maar op.

Ik geef direct toe dat ik de 'zwaarste' slag christenen als norm neem en dat dat niet altijd even eerlijk is. Ik zal er proberen op te letten - ik weet gelukkig wel dat er genoeg 'gematigde' christenen zijn.

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 04 apr 2013 12:34

Mortlach schreef:Geeft niets hoor. Ik ben blij dat ik ook bij jou welkom ben. Snel vraagje, waarom staat het woord atheïsten tussen aanhalingstekens? Zoals ik die zin lees is dat nergens voor nodig, maar het kan zijn dat je er iets extra's mee probeert uit te drukken.

Niet alleen bij mij, denk ik. Maar ook bij de moderators van dit forum, denk ik.
Ik weet niet of alle atheïsten zichzelf ook als atheïsten beschouwen, vandaar die aanhalingstekens. Voor mijn gevoel is het namelijk een term die een soort van negatieve lading heeft.

Mortlach schreef: In jouw ogen ongetwijfeld, maar ik zie geen enkele reden het zelf ook als waarheid aan te nemen

Oke, maar je noemt wel een Bijbeltekst als onderschrift.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 apr 2013 13:04

gml schreef:Niet alleen bij mij, denk ik. Maar ook bij de moderators van dit forum, denk ik.
Ik weet niet of alle atheïsten zichzelf ook als atheïsten beschouwen, vandaar die aanhalingstekens. Voor mijn gevoel is het namelijk een term die een soort van negatieve lading heeft.

Ah, dat kan natuurlijk. Voor mij is het een heel neutrale term. Vaak wordt er met aanhalingstekens een soort sarcasme aangegeven, alsof "atheïsten" eigenlijk helemaal geen atheist zijn en zonder het zelf te weten toch in God geloven. Dat las ik erin, in ieder geval. Sorry voor de verwarring.

Oke, maar je noemt wel een Bijbeltekst als onderschrift.

Dat ik bepaalde teksten en ideeën afwijs betekent niet dat ik ALLES afwijs. Anyway, mijn onderschrift was/is bedoeld als plaagstootje naar degenen die alles wat mensen roepen 'in Jezus' naam!' klakkeloos aannemen, en dan met name naar de abjecte leugens die zogenaamde Jongeaardecreationsten verspreiden en welke oprechte christenen met een ernstig gebrek aan kritisch vermogen voor zoete koek slikken. Het spreekt voor zich dat oplichters heel goed doorhebben dat mensen je blind geloven als je Jezus en God maar genoeg aanroept. Ik mag graag aangeven dat de Bijbel daar dus ZELF al tegen waarschuwt.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 04 apr 2013 15:15

Mortlach schreef:(en de antwoorden die soms worden gegeven)
Haha, dat wilde ik er nog bijschrijven maar ik ben er niet zeker van of dat wel mag van de mods. Nou ja, we zullen zien!
Ik denk overigens niet dat we het altijd over dezelfde antwoorden hebben, maar een overlap zal er wel bijzitten.
Mortlach schreef:Ik geef direct toe dat ik de 'zwaarste' slag christenen als norm neem en dat dat niet altijd even eerlijk is.
De norm van een christen hoort Christus zelf te zijn. Als het goed is kun je een christen herkennen aan het vertonen van Zijn karakter/gezindheid.

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 05 apr 2013 15:02

1a2b3c schreef:De norm van een christen hoort Christus zelf te zijn. Als het goed is kun je een christen herkennen aan het vertonen van Zijn karakter/gezindheid.

Tja, en waar ligt de grens?
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 06 apr 2013 08:43

1a2b3c schreef:De norm van een christen hoort Christus zelf te zijn. Als het goed is kun je een christen herkennen aan het vertonen van Zijn karakter/gezindheid.
Floppie schreef:Tja, en waar ligt de grens?
Gal.5 is duidelijk over wat van het vlees is (19-21) en wat van de Geest (22).
De boom wordt aan de vruchten herkent, maar het beoordelen van die vruchten komt de mens niet toe. De mens ziet aan wat voor ogen is, maar God ziet het hart aan.

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 06 apr 2013 09:36

1a2b3c schreef:Gal.5 is duidelijk over wat van het vlees is (19-21) en wat van de Geest (22).
De boom wordt aan de vruchten herkent, maar het beoordelen van die vruchten komt de mens niet toe. De mens ziet aan wat voor ogen is, maar God ziet het hart aan.

Dat betekent dus dat het voor mensen heel lastig is om te bepalen of iemand een kind van God is of niet. Soms lijkt het overduidelijk waar te zijn, maar dan zijn het toch schijnvruchten.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 06 apr 2013 10:12

Floppie schreef:Dat betekent dus dat het voor mensen heel lastig is om te bepalen of iemand een kind van God is of niet. Soms lijkt het overduidelijk waar te zijn, maar dan zijn het toch schijnvruchten.
Mensen moeten ook niet voor een ander bepalen of die wel of geen kind van God is. Wanneer iemand belijd Jezus als Verlosser en Heer te hebben aangenomen en hij brengt vruchten voort 'der bekering waardig', dan aanvaard je hem gewoon als een broeder of zuster in Christus.

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 06 apr 2013 12:10

Mortlach schreef: Dat ik bepaalde teksten en ideeën afwijs betekent niet dat ik ALLES afwijs. Anyway, mijn onderschrift was/is bedoeld als plaagstootje naar degenen die alles wat mensen roepen 'in Jezus' naam!' klakkeloos aannemen, en dan met name naar de abjecte leugens die zogenaamde Jongeaardecreationsten verspreiden en welke oprechte christenen met een ernstig gebrek aan kritisch vermogen voor zoete koek slikken. Het spreekt voor zich dat oplichters heel goed doorhebben dat mensen je blind geloven als je Jezus en God maar genoeg aanroept. Ik mag graag aangeven dat de Bijbel daar dus ZELF al tegen waarschuwt.

Bedankt voor je uitleg en verantwoording. Er zullen veel mensen zijn die niet in de absolute waarheid van de Bijbel geloven, maar die niet alle verzen van de Bijbel als onwaar bestempelen. Ik denk zelfs dat dit zo is voor bijna elke niet-christen! Dit geldt bijvoorbeeld alleen al voor de morele wetgeving in de Bijbel.

Maar het is zeker waar, het gaat juist om het doen van de wil van de Vader van Jezus Christus.
De tekst die je als onderschrift gebruikt sluit overigens goed aan bij het onderwerp van dit topic, zie vetgedrukte woorden:

Mattheüs 7:21-23 (NBG'51)
21 Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is. 22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? 23 En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 06 apr 2013 12:49

1a2b3c schreef:Mensen moeten ook niet voor een ander bepalen of die wel of geen kind van God is. Wanneer iemand belijd Jezus als Verlosser en Heer te hebben aangenomen en hij brengt vruchten voort 'der bekering waardig', dan aanvaard je hem gewoon als een broeder of zuster in Christus.

Ok. Het ligt natuurlijk wel aan de kaders die je daar allemaal aan gesteld hebt. En daar ging het me om. Wat jij zegt is waar, maar ongelofelijk globaal.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 07 apr 2013 12:44

Floppie schreef:Ok. Het ligt natuurlijk wel aan de kaders die je daar allemaal aan gesteld hebt. En daar ging het me om. Wat jij zegt is waar, maar ongelofelijk globaal.
Ongelofelijk globaal? Ik haalde Gal.5 aan, daar staan echt een heel aantal details in. Het beoordelen van die vruchten is aan God, die weet uit welk hart het voortkomt. Denk eens aan de gelijkenis van het onkruid tussen de tarwe.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 07 apr 2013 22:01

Beste Wim 2600,

ik heb een beetje je reacties doorgenomen en het duidelijk dat je niet in God geloofd. Ook is duidelijk dat je dergelijke beweringen en bedoelingen in de wind slaat.

Je weet dat er een God is, wellicht een heel klein beetje in je achterhoofd, heel stiekem, moet je bekennen dat er een God is. Als je voor 100% zegt dat je het niet geloofd, weet ik dat je liegt. Sorry dat het hard klinkt maar ik geloof wel in God en uiteraard ook zijn Woord, de Bijbel. Die zegt dat ieder mens een ingeschapen Godskennis heeft.
Ook weet ik voor 100% zeker, als je je niet tot God bekeerd je in de hel terecht komt en daar altijd aan dit schrijven terug zal denken en ook aan de gesprekken op dit forum met anderen gevoerd. Het zal je voor altijd, voor eeuwig, het houd nooit meer op hoor!, in de oren klinken en zeggen "had ik maar, had ik maar".
God geeft je nog de tijd man, zoek Hem, hij staat op je te wachten.
Wellicht denk je waarom zou ik het doen, dan zeg ik op mijn beurt waarom zou je het niet doen. je bent al verloren en het kan alleen maar beter worden. Ik weet heel zeker dat je er nooit spijt van krijgt en je zult er nooit minder van worden.
Wim, ik schrijf je dit niet om negatief te doen maar omdat ik met je begaan ben en dat het een geweldig leven is met God, een relatie te hebben met de Heere Jezus en gun je het ook zo graag.

Zal voor je bidden.

Kom privé als je er meer over wilt praten.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 apr 2013 22:22

Teus schreef:Je weet dat er een God is, wellicht een heel klein beetje in je achterhoofd, heel stiekem, moet je bekennen dat er een God is. Als je voor 100% zegt dat je het niet geloofd, weet ik dat je liegt.

Wauw, kan het nog denigrerender? Ik breek even in, maar ik hoef zeer zeker niet te bekennen dat ik een heel klein beetje weet dat er een God is. En dankjewel voor het serieus nemen van mijn overtuiging.

Als je niet gelooft wat ik geloof, ben je een leugenaar. Zo, zullen we daar dan nu een goed gesprek over voeren...?

Sorry dat het hard klinkt maar ik geloof wel in God en uiteraard ook zijn Woord, de Bijbel. Die zegt dat ieder mens een ingeschapen Godskennis heeft.

Nou en?

Ook weet ik voor 100% zeker, als je je niet tot God bekeerd je in de hel terecht komt en daar altijd aan dit schrijven terug zal denken en ook aan de gesprekken op dit forum met anderen gevoerd. Het zal je voor altijd, voor eeuwig, het houd nooit meer op hoor!, in de oren klinken en zeggen "had ik maar, had ik maar".

Hoera, de stok om mee te slaan is terug in al zijn glorie. En allemaal om wat? Om wat meer sociale controle te kunnen uitoefenen... Treurig.

dan zeg ik op mijn beurt waarom zou je het niet doen. je bent al verloren en het kan alleen maar beter worden.

Omdat ik niet denk dat het volgen van religieuze richtlijnen uit de Bronstijd zaken beter maken. Ik kan prima mijn eigen beslissingen nemen en daar heb ik geen mensen voor nodig die een op bepaalde gebieden behoorlijk achterhaald boek voor me interpreteren.

Ik weet heel zeker dat je er nooit spijt van krijgt en je zult er nooit minder van worden.

O, nou, als JIJ het zeker weet, dan zal het wel...

Kom privé als je er meer over wilt praten.

Je bedoelt: als je me een betere kans wilt geven je te overtuigen?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 07 apr 2013 22:31

Mortlach, heel vreemd, volgens mij is het heel iets anders als Wim 2600.
Het schrijven was niet aan jou gericht en je voelt je aangesproken, ook vreemd.
Dat je wilt reageren, prima maar uiterst onbeschoft als de ontvanger niet als eerste de kans krijgt.

Je voelt het allemaal niet zo hé mortlach? Nee, je voelt ook niet dat het schrijven een persoonlijke tint had.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Terug naar “[Religie] - Open forum”