Mortlach schreef:Je wilt dus een antwoord op een probleem uit de praktijk, maar ik mag het vervolgens niet over de praktijk hebben? Wat bijzonder.
Zei ik dat??? Jij zegt dat de vragen uit de vragenrubriek voortkomen uit het opleggen van regels vanuit het CHRISTENDOM
En als je denkt dat het opleggen van regels niet bij het christendom hoort, dan verwijs ik je met liefde naar de vragenrubriek alhier... Daar is het regels, regels, regels wat de klok slaat. Ik geef juist aan dat die regels helemaal niet uit het christendom komen, dus die vragen komen daar ook niet uit voort, die komen vanuit het karikatuur-christendom.
Ik vind ze soms zo bizar dat ik niet weet of je erom lachten of huilen moet.
Mortlach schreef:Dat zouden meer mensen zich dan ten harte moeten nemen. Maar goed, het is makkelijk zat om het te verbuigen naar "ik verbied je dit omdat ik je liefheb". Je ziet dat hier regelmatig gebeuren, de vergelijkingen van ouders die hun kinderen verbieden met vuur of iets dergelijks te spelen... Het probleem daarmee is natuurlijk dat je de niet-christen daarmee in de kinderrol drukt en je jezelf de superieure ouderrol geeft en dat is net het hele probleem.
Nog maar eens keer: ER STAAT NERGENS IN DE BIJBEL DAT JE EEN ONGELOVIGE MOET CONFRONTEREN MET REGELS, GEBODEN EN VERBODEN!!!
Hij wil dat we het EVANGELIE (blijde boodschap) van Gods LIEFDE doorgeven.
Mortlach schreef:Trek je tijdens de volgende kerkgang eens iets aan wat niet zwart is, en kijk dan nog eens hoe of er sprake is van eenheidsworst. En ja, ik weet dat dat weer de praktijk is tegenover de theorie.

..... een half uur later: Ik laat me echt niets opleggen hoe ik me kleed en in welke kleur e.d, net als de rest in onze gemeente (als de k.r. dat al zou willen opleggen

)
En er is ook nog nooit iemand komen vragen wat ik wel of niet doe op zondag, of ik wel of geen open internet heb en noem de hele mik-mak maar op.
Mortlach schreef:Je argument gaat - denk ik - ook mank, maar ik kan me vergissen. Hoeveel mensen die je proberen te bekeren zullen genoegen nemen met een bekering tot het 'juiste' geloof maar met de 'verkeerde' kerk. Als je ziet hoe protestanten het hier soms over katholieken hebben, vrees ik het ergste. Maar het is dus wel tekenend dat christenen anderen niet enkel tot de theoretische versie van hun geloof willen bekeren, maar daadwerkelijk tot de praktische versie.
Nou, hou het er maar op dat je je vergist. Ze weten in mijn gemeente dat ik ook wel eens ga buurten bijv. in een evangelische gemeente (waar sommige dingen theologisch toch anders verklaard worden als bij ons in de kerk) en ik heb nog nooit commentaar gehad. Sterker nog, onze ds gaat zelf ook wel eens.
Mijn visie op de Bijbel verschilt in sommige opzichten van de officiële kerkleer in 'mijn' kerk, maar ik kan er gewoon over praten ook met de k.r. en ds. en we blijven elkaar respecteren.
Mortlach schreef:Dat klopt, het gaat niet altijd zo, maar wel vaak. En over die theorie is ook wel wat te zeggen. Ik vind persoonlijk dat christenen een zeer ongezond zelfbeeld hebben - wat niets zegt over de waarheid ervan - als ze roepen dat ze niets verdienen, niets kunnen, dat ze slechts tot kwaad in staat zijn en geen haar beter zijn dan kinderverkrachters of genocideplegers.
Je vraagt je toch af waarom niet-christelijke mensen dat zelfbeeld niet vol overgave omarmen.
Ook hier weer generaliseren, is je 'christen'-blik niet breder dan refoweb? Hoewel, niet iedereen hier gelukkig hoor.
In de Bijbel is een christen helemaal niet hulpeloos en negatief, hij wordt door God in Christus gezien als rein, geheiligd en gerechtvaardigd (t.t.). hij/zij is een geliefd kind van God. Om Jezus wil onvoorwaardelijk aanvaard en dat voor altijd.
Er staat ook helemaal niet dat een christen niets kan: Filp.4:13 Ik vermag ALLE dingen door Christus, Die mij kracht geeft.
In elke gelovige woont de Heilige Geest, daarom zit hij nooit zonder kracht. Dus niks hulpeloos!
Ook staat er dat de goede werken van een christen loon ontvangen 1 Kor.3.
Die hele theorie hierboven geldt niet MEER voor een christen. (en het antwoord op je volgende reactie is JA!. Dit alles is waar mbt ongelovigen, maar het goede 'nieuws' is dat iedereen die wil óók mag geloven, en dan zijn al die dingen ook op hem/haar van toepassing)
God eist volmaaktheid dus kan niemand kan de zaligheid verdienen, alleen ontvangen uit genade door het geloof.