Eeuwige ondergang

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Janvanverweg » 02 apr 2013 05:04

Mortlach schreef:Leuk dat de Bijbel het als feit noemt, maar niet aan mij besteed. En omdat je geen enkele andere onderbouwing hebt voor de zogenaamde feitelijkheid van de hel is het dus gewoon dreigen...

voor Christenen is de bijbel een onderbouwing (een fundament), als buddhist kan je zelf delven in de Buddhistische literatuur natuurlijk. ook daarin vind je ruim verwijzing naar de hel. :mrgreen:

maar ik ben het met je eens dat dreigen 'dreigen' is. hoe reeeler de dreiging hoe sterker het dreigement! de dreiging die van het spagetti-monster uitgaat is verwaarloosbaar, af te doen met een trieste glimlach.
dat mensen heftig op de hel reageren komt omdat het eeuwenlang en door alle culturen en religies heen als feit gezien werd. pas toen mensen hun wereldbeeld gingen beperken door alleen het meetbare als mogelijke werkelijkheid te zien kwam de realiteit van hemel en hel onder druk te staan.
Mortlach schreef:En waarom denk jij in vredesnaam dat jij geroepen bent om mij te corrigeren? O, nee, dat doe JIJ niet, dat doet God... natuurlijk... en zo scherm je jezelf fijn af terwijl je anderen in al hun doen en laten probeert te beheersen.

waarom ik je wil corrigeren (van gedachte willaten veranderen over Jezus de opgestanen Heer)? zou het kunnen omdat ik om je geef? waarom corrigeert een moeder, een gede leraar, een vriend?
God corrigeert jou omdat God om je geeft!
stel je voor dat we iedereen in hun vet gaat laten koken omdat we anderen niet voor het hoofd willen stoten. (leve de vrijheid.) dan kunnen we de gevangenissen, tbs klinieken etc sluiten. de politie kan ook afgeschaft worden want wie is de overheid om haar burgers op hun gedrag aan te spreken. Utopia is al eerder een utopie gebleken. (zelfs de voorstanders van tolorantie en vrijheid leggen gedachten en overtuigingen die tegen hun gedachtengoed ingaan aan banden.)
de vraag is eerder waaraan en naar wat mag/moet er gecorrigeert worden? naar de ideeen van de grootste/rijkste lobbygroep? naar de 51% van een bepaalt moment? naar mijn ideeen, of die van jou?
of naar een maatlat die boven de mens uitstijgt? zoals het woord van God?

laat me afsluiten met een correctie in je denken :mrgreen:
in de bijbel is de hel geen correctief medium; het is het laatste gevolg van je daden. wat jou als Buddhist natuurlijk moet aanspreken :mrgreen:
in het buddhisme zijn de hellen wel corectief; je verblijft er immers maar van een paar honderduizenf jaar tot een luttele miljoen jaar.
(maar mensen die hun denken beknotten tot het meetbare, zien alleen de vermeende dreiging en niet de realiteit achter de dreiging)
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

refo
Mineur
Mineur

Berichtdoor refo » 02 apr 2013 05:57

Jan van ver, je zou er beter aan doen werkelijk te onderbouwen.
De meeste christenen roepen: de bijbel zegt dit of dat, terwijl het niet zo is. Of anders.
De kruistochten zijn ook gehouden onder de roep 'God wil het'. Nu kunnen we ons nauwelijks voorstellen dat God dat wilde.

De combinatie 'verkiezing en verwerping van eeuwigheid' en 'alle verworpenen gaan naar de hel' is op zichzelf al discutabel. Ik hoop dat ik niet hoef uit te leggen wat voor Godsbeeld je zo creëert? Ik kan me goed voorstellen dat iemand daar op afknapt.
Voor die leer is tevens de onsterfelijkheid van de ziel noodzakelijk. Ook dat is zo niet in de bijbel terug te vinden. Daarvoor was een pauselijk decreet nodig. Dit jaar is dat decreet precie 5 eeuwen oud.
Dat was vlak voor de reformatie. Als het decreet 10 jaar later was geweest had de reformatie het vermoedelijk als Roomse speculatie verworpen. Ten dage dat gij daarvan eet zult gij de dood sterven. Het is dan nogal ongehoorzaam te leren dat er na de dood een stukje van de mens onsterfelijk is.

Begin nou eerst eens de boel af te pellen. Ga eens na waar de onsterfelijke ziel op gebaseerd is. Wil je dat dogma niettemin houden zoek dan op wat er over de hel in de bijbel staat. En dan niet op de klank af want hel in de bijbel is vaak niet het vurig inferno wat Dante ervan maakte. Gedegen onderzoek is noodzakelijk. Juist hier is het van belang niet zomaar wat te roepen. Het gaat nogal ergens over!

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 02 apr 2013 07:56

’Zelfs de aartsengel Michaël waagde het niet de duivel te beschuldigen en te veroordelen toen hij met hem twistte over het lichaam van Mozes. Hij zei alleen: ‘Moge de Heer u straffen.’

En wij maar moorden, verbranden en verdrinken in Zijn naam.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 02 apr 2013 09:30

refo schreef:Voor die leer is tevens de onsterfelijkheid van de ziel noodzakelijk
Duh?
heeft de mens geen onsterfelijke geest?
refo schreef:De meeste christenen roepen: de bijbel zegt dit of dat, terwijl het niet zo is. Of anders.
De kruistochten zijn ook gehouden onder de roep 'God wil het'. Nu kunnen we ons nauwelijks voorstellen dat God dat wilde.
laten we duidelijk zijn, in het NT vind ik 12 uitspraken van Jezus over de hel, een van Jacobus en een van Petrus.
Jezus zegt dat hel een straf is; een ondoofbare vuurzee. Jacobus herhaalt dat. Petrus heeft het over een plaats waar zondige engelen wachten op hun berechting.
hoe bedoel je dan te zeggen dat de bijbel dit NIET zegt???
je vergelijking met de kruistochten is msplaatst omdat de hel als eeuwige straf gewoon in de bijbel te vinden is. terwijl de motivatie voor de kruistochten niet op bijbelse onderbouwing kan rekenen.
ik snap dat je misschien niet blij bent met de uitspraken van Jezus, maar om vervolgens te suggeeren dat ze niet in de bijbel staan gaat wel wat ver.
refo schreef:De combinatie 'verkiezing en verwerping van eeuwigheid' en 'alle verworpenen gaan naar de hel' is op zichzelf al discutabel.
aah,
je maakt hier een combi die de bijbel niet maakt. verwerping van eeuwigheid is niet direct terug te vinden in de bijbel. deze doctrine is eerder een te ver doorgevoerd argument dat voorbij de realiteit gaat, gebaseerd op een theologie ipv de bijbel. de bijbel is helder in de mogelijkheid van mensen om keuzes te maken en zich te bekeren. de oproepen daartoe zijn massaal. deze oproepen worden willens en wetens genegeerd om the theorie kloppend te maken. MAAR dat zegt niets over het tweede deel van de combi die je maakt. de mensen die Jezus verwerpen (niet aannemen/ negeren) gaan naar de Hel. ze ontvangen het loon van hun werken. Alleen een beroep op Christus helpt om de straf te ontlopen. Christus stierf voor een ieder zodat iedereen hem kan aanroepen en een ieder zijn zonden Bij Christus kan achterlaten.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 apr 2013 10:30

Janvanverweg schreef:voor Christenen is de bijbel een onderbouwing (een fundament), als buddhist kan je zelf delven in de Buddhistische literatuur natuurlijk. ook daarin vind je ruim verwijzing naar de hel. :mrgreen:

En die neem ik ook niet erg serieus.

maar ik ben het met je eens dat dreigen 'dreigen' is. hoe reeeler de dreiging hoe sterker het dreigement! de dreiging die van het spagetti-monster uitgaat is verwaarloosbaar, af te doen met een trieste glimlach.

Zoek de betekenis van 'parodie' eens op.

dat mensen heftig op de hel reageren komt omdat het eeuwenlang en door alle culturen en religies heen als feit gezien werd. pas toen mensen hun wereldbeeld gingen beperken door alleen het meetbare als mogelijke werkelijkheid te zien kwam de realiteit van hemel en hel onder druk te staan.

En kabouters, en reuzen en elfjes en al dat andere sprookjestuig.

Mortlach schreef:waarom ik je wil corrigeren (van gedachte willaten veranderen over Jezus de opgestanen Heer)? zou het kunnen omdat ik om je geef?

Doe toch lekker normaal man.

stel je voor dat we iedereen in hun vet gaat laten koken omdat we anderen niet voor het hoofd willen stoten. (leve de vrijheid.) dan kunnen we de gevangenissen, tbs klinieken etc sluiten. de politie kan ook afgeschaft worden want wie is de overheid om haar burgers op hun gedrag aan te spreken. Utopia is al eerder een utopie gebleken. (zelfs de voorstanders van tolorantie en vrijheid leggen gedachten en overtuigingen die tegen hun gedachtengoed ingaan aan banden.)

Hahaha, dat is je argument? Echt waar?

of naar een maatlat die boven de mens uitstijgt? zoals het woord van God?

Dan pas mag je de gevangenissen sluiten. Dan zegt de rechter tegen de serieverkrachter: gaat heen en zondig niet meer. Dat, of verkrachtingsslachtoffer moeten weer ouderwets met hun verkrachters trouwen. Het hangt er vanaf of je het Oude of het Nieuwe deel van Gods woord gebruikt.

in de bijbel is de hel geen correctief medium; het is het laatste gevolg van je daden. wat jou als Buddhist natuurlijk moet aanspreken :mrgreen:
in het buddhisme zijn de hellen wel corectief; je verblijft er immers maar van een paar honderduizenf jaar tot een luttele miljoen jaar.
(maar mensen die hun denken beknotten tot het meetbare, zien alleen de vermeende dreiging en niet de realiteit achter de dreiging)

En omdat het geen correctief vermogen heeft, is de enige reden dat het bestaat wraak. En sorry, een God die zoiets bedenkt, aanbid ik niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 02 apr 2013 10:57

Er is in mij geen enkele duisternis.
Wat ik geleerd en onderzocht heb is de waarheid.
Mijn intellect is mijn god en er is geen waarheid buiten mijn visie.
Ik regeer over mijzelf omdat ik god ben.
Ik zal altijd de waarheid aanpassen aan wat ik wil.

Een kijkje in de gedachten van een goddeloze!
Laatst gewijzigd door schaapje op 08 apr 2013 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 apr 2013 11:29

schaapje schreef:Er is in mij geen enkele duisternis.
Mijn intellect is mijn god en er is geen waarheid buiten visie.

Jij kunt gedachtenlezen? Als het al een kijkje in gedachten is, is het dat in JOUW gedachten over de goddeloze. Het is een mooie karikatuur hoor, die verder weinig van doen heeft met de werkelijkheid.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 02 apr 2013 11:51

Mortlach schreef:
Jij kunt gedachtenlezen? Als het al een kijkje in gedachten is, is het dat in JOUW gedachten over de goddeloze.

:shock: En ik maar denken dat forummers hier hun gedachten opschrijven.
Ik kan ze duidelijk lezen in ieder geval.

Het is een mooie karikatuur hoor, die verder weinig van doen heeft met de werkelijkheid.

Geldt dat ook niet voor de karikatuur die gemaakt wordt van het christelijk geloof.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 apr 2013 12:08

schaapje schreef:Geldt dat ook niet voor de karikatuur die gemaakt wordt van het christelijk geloof.

Jazeker! Ik wist alleen niet dat 'oog om oog' nog een christelijke manier van met elkaar omgaan was...

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 02 apr 2013 12:18

Mortlach schreef:
Jazeker! Ik wist alleen niet dat 'oog om oog' nog een christelijke manier van met elkaar omgaan was...

Oog om oog ....dat is wat sterk uitgedrukt denk ik :lol: Ik zal je nooit wat aandoen hoor. :D
Maar laten wij het hier ophouden christenen zijn niet op hun mondje gevallen en spelen de bal wel eens terug.

Gegroet knuffel-atheïst.
en niet boos worden.

Harmonica

Berichtdoor Harmonica » 02 apr 2013 13:30

Ik vind het echt aanmatigend om zo over iemand te praten. Als Mortlach zo'n soort karikatuur van christenen of creationisten zou maken zou de wereld hier te klein zijn...
Laatst gewijzigd door Harmonica op 02 apr 2013 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 02 apr 2013 13:39

hjahaha... :lol:
nou, dat zullen we toch maar niet inlijsten lijkt me.... #-o
even wat beter onderzoek zou je niet misstaan schaapje... :-({|=

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 02 apr 2013 13:43

Harmonica schreef:
Ik vind het echt aanmatigend om zo over iemand te praten. Als Mortlach zo'n soort karikatuur over christenen of creationisten zou maken zou de wereld hier te klein zijn...

Ik heb een karikatuur neer gezet over een goddeloze, en wat Mortlach daar mee doet is zijn zaak.
Over de uitspraken van hem over creationisten ...... :shock: laten wij het daaaaar maar niet over hebben.

Maar het mag, fijn hé..... voor de et-gelovigen, die kunnen hun et-ei helemaal kwijt.
Al weken, maanden, jaren.....

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 02 apr 2013 13:44

Ik hoef niets in te lijsten maran, deze dingen kunnen wij vinden in de Bijbel, misschien andere woorden, maar het komt op hetzelfde neer. :wink:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 apr 2013 13:56

schaapje schreef:Maar het mag, fijn hé..... voor de et-gelovigen, die kunnen hun et-ei helemaal kwijt.
Al weken, maanden, jaren.....

En geef maar toe, je hebt in die tijd meer geleerd (of in ieder geval kunnen leren, als je ervoor openstond) over wetenschap dan in alle tijd dat je naar crea's hebt geluisterd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”