Mortlach schreef:Leuk dat de Bijbel het als feit noemt, maar niet aan mij besteed. En omdat je geen enkele andere onderbouwing hebt voor de zogenaamde feitelijkheid van de hel is het dus gewoon dreigen...
voor Christenen is de bijbel een onderbouwing (een fundament), als buddhist kan je zelf delven in de Buddhistische literatuur natuurlijk. ook daarin vind je ruim verwijzing naar de hel.

maar ik ben het met je eens dat dreigen 'dreigen' is. hoe reeeler de dreiging hoe sterker het dreigement! de dreiging die van het spagetti-monster uitgaat is verwaarloosbaar, af te doen met een trieste glimlach.
dat mensen heftig op de hel reageren komt omdat het eeuwenlang en door alle culturen en religies heen als feit gezien werd. pas toen mensen hun wereldbeeld gingen beperken door alleen het meetbare als mogelijke werkelijkheid te zien kwam de realiteit van hemel en hel onder druk te staan.
Mortlach schreef:En waarom denk jij in vredesnaam dat jij geroepen bent om mij te corrigeren? O, nee, dat doe JIJ niet, dat doet God... natuurlijk... en zo scherm je jezelf fijn af terwijl je anderen in al hun doen en laten probeert te beheersen.
waarom ik je wil corrigeren (van gedachte willaten veranderen over Jezus de opgestanen Heer)? zou het kunnen omdat ik om je geef? waarom corrigeert een moeder, een gede leraar, een vriend?
God corrigeert jou omdat God om je geeft!
stel je voor dat we iedereen in hun vet gaat laten koken omdat we anderen niet voor het hoofd willen stoten. (leve de vrijheid.) dan kunnen we de gevangenissen, tbs klinieken etc sluiten. de politie kan ook afgeschaft worden want wie is de overheid om haar burgers op hun gedrag aan te spreken. Utopia is al eerder een utopie gebleken. (zelfs de voorstanders van tolorantie en vrijheid leggen gedachten en overtuigingen die tegen hun gedachtengoed ingaan aan banden.)
de vraag is eerder waaraan en naar wat mag/moet er gecorrigeert worden? naar de ideeen van de grootste/rijkste lobbygroep? naar de 51% van een bepaalt moment? naar mijn ideeen, of die van jou?
of naar een maatlat die boven de mens uitstijgt? zoals het woord van God?
laat me afsluiten met een correctie in je denken

in de bijbel is de hel geen correctief medium; het is het laatste gevolg van je daden. wat jou als Buddhist natuurlijk moet aanspreken

in het buddhisme zijn de hellen wel corectief; je verblijft er immers maar van een paar honderduizenf jaar tot een luttele miljoen jaar.
(maar mensen die hun denken beknotten tot het meetbare, zien alleen de vermeende dreiging en niet de realiteit achter de dreiging)