Eeuwige ondergang

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

alexander91
Majoor
Majoor

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor alexander91 » 28 mar 2013 14:21

Lock&Stock schreef:Tja, dat heb je in een vrije maatschappij he, dan hoor je soms dingen die je tegen de borst stoten. Dat heb ik ook dagelijks als ik kindjes van 5 met een hoofddoek zie rondlopen, De bond tegen het vloeken posters op het station zie hangen, het "Jesus Leeft" bord op dat gebouw tegenover Amsterdam CS moet lezen of bemoeizieke Christenen zie protesteren tegen het homohuwelijk. Ik vind dat respectloos naar de vrije wil en de menselijkheid in het algemeen.

Maar tegelijkertijd ben ik dankbaar voor het feit dat ik in een vrije maatschappij leef. Dat ik dan dagelijks geconfronteerd wordt met bemoeizieke gelovigen neem ik met liefde op de koop toe, zou je ook eens moeten proberen!

Al begrijp ik dat dat moeilijk is, mijn ervaring is dat gelovigen een soort monopolie positie willen hebben op "beledigd-zijn". Zij mogen van alles zeggen over iedereen, homo's, ongelovigen, andersgelovigen. Maar wee je gebeente als je aangeeft dat je niet overtuigd van het bestaan van hun God, dan is ineens de wereld te klein.

En maar niet begrijpen waarom mensen Christenen soms hypocriet vinden..........

Over bemoeiziek gesproken als je hier zit :P
De pot verwijt de ketel, iedereen maakt zich hier schuldig aan bemoeizucht.

Als je alleen maar op een christelijk forum bent, dan kan het lijken dat gelovigen de monopolie op beledigd zijn willen hebben, maar dan moet je ook eens andere fora proberen...

En dat er ruimte is voor het ontkennen van Gods bestaan, is volgens mij automatisch bewezen door het feit dat jij op deze site kunt posten. Dat is nog eens tolerantie: meningen toelaten waar je het compleet niet mee eens bent. Kun je moeilijk ontkennen...
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Harmonica

Berichtdoor Harmonica » 28 mar 2013 14:23

schaapje schreef:
Oh je bent hier nog niet zolang, dus veel heb je niet mee gekregen, maar je komt er wel achter dat de bedoeling is om het christendom belachelijk te maken, de bijbel af te doen als verzinsels, en voortdurend roepen God bestaat niet, dus in mijn ogen heel respectloos dat heb ik in de jaren dat ik hier ben wel ondervonden.?

So, who cares? Er zijn toch ook delen op deze site waar je geen atheïsten tegenkomt. Dit deel is voor iedereen, dan kan je idd verwachten dat er mensen zijn met een andere visie op geloof. Je kan niet het gesprek aan willen gaan en dan verwachten dat men alleen maar positief is over het geloof.

En de ongelovigen die echt oprecht vragen hebben die zijn van harte welkom, en mij steekt het om te lezen dat we verzinsels achterna gaan, alsof we zelf niet kunnen denken, mij steekt het als om te lezen dat ervaringen iets zijn dat onze hersenen kunnen produceren, dezelfde persoon spreekt over zijn eigen ervaring die dan waarschijnlijk hem wel naar het "licht" heeft verwezen. :mrgreen:

Je kan niet verwachten dat alle ongelovigen alleen maar hosanna en amen zullen zeggen. Ik zou me ook niet zo op laten naaien door de mensen hier. Als je er echt overtuigd en zeker van bent dat het waar is, dan zou het je allemaal weinig moeten doen. Als iemand mij belachelijk maakte omdat ik geloof dat gras groen is, zou ik me ook niet gekwetst voelen...

Harmonica

Berichtdoor Harmonica » 28 mar 2013 14:33

Lock&Stock schreef:Tja, dat heb je in een vrije maatschappij he, dan hoor je soms dingen die je tegen de borst stoten. Dat heb ik ook dagelijks als ik kindjes van 5 met een hoofddoek zie rondlopen, De bond tegen het vloeken posters op het station zie hangen, het "Jesus Leeft" bord op dat gebouw tegenover Amsterdam CS moet lezen of bemoeizieke Christenen zie protesteren tegen het homohuwelijk. Ik vind dat respectloos naar de vrije wil en de menselijkheid in het algemeen.

Maken atheïsten zich ook wel een beetje vuil aan hoor... als ik ook alleen op nu.nl kijk hoe vijandig de sfeer is naar religie, en hoe ik constant moet lezen dat het allang duidelijk is dat er geen God is (vaak zonder aanleiding). Dat is net zo vermoeiend als al die bemoeizieke christenen waar je het over hebt. Als ze dan ook nog beginnen aan commercials en advertising zoals hieronder, dan is er eigenlijk nauwelijks verschil tussen de opdringerigheid van beide groeperingen.

http://www.youtube.com/watch?v=x0ZqQznblZo

http://www.youtube.com/watch?v=wTQeYqRIRgo

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 mar 2013 14:36

Ik heb even aan gegeven dat sommige postings mij steken, omdat het liefste en belangrijkste wat ik in mijn leven gevonden heb, wordt afgedaan als verzinsels. oh en dat is niet afbranden natuurlijk

Het woord beledigd heb ik niet eens in mijn mond genomen, ....kijk wat een bak met shit ik over mij heen krijg, van mensen die zeggen zo verdraagzaam te zijn, zelfs liefdevol ..... :mrgreen:

Het zal allemaal wel :lol:
Laatst gewijzigd door schaapje op 28 mar 2013 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 mar 2013 14:49

alexander91 schreef:En dat er ruimte is voor het ontkennen van Gods bestaan, is volgens mij automatisch bewezen door het feit dat jij op deze site kunt posten. Dat is nog eens tolerantie: meningen toelaten waar je het compleet niet mee eens bent. Kun je moeilijk ontkennen...

Om heel eerlijk te zijn is een afwijkende mening bijzonder goed voor een gemeenschap. Ik heb fora meegemaakt waar elke wanklank werd weggemodereerd en dat was voor niemand goed - al dachten de mods natuurlijk van wel. Het verstikt elke vorm van dialoog en groei. En dat moet je alleen willen als je meent dat je al voldoende geestelijk bent gegroeid. :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 mar 2013 14:51

Harmonica schreef:Maken atheïsten zich ook wel een beetje vuil aan hoor... als ik ook alleen op nu.nl kijk hoe vijandig de sfeer is naar religie,

Het reactiegedeelte van een website is niet hetzelfde als de openbare ruimte als een treinstation.

Maar goed, we dwalen met zijn allen hopeloos af. Terug naar het topic dan maar?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 mar 2013 14:57

Je kan niet het gesprek aan willen gaan en dan verwachten dat men alleen maar positief is over het geloof.

Heb ik dat gezegd dan?

Je kan niet verwachten dat alle ongelovigen alleen maar hosanna en amen zullen zeggen. Ik zou me ook niet zo op laten naaien door de mensen hier. Als je er echt overtuigd en zeker van bent dat het waar is, dan zou het je allemaal weinig moeten doen. Als iemand mij belachelijk maakte omdat ik geloof dat gras groen is, zou ik me ook niet gekwetst voelen...

Dat bedoel ik dus dat geldt zeker voor de atheist OOK. Maar wat maken die zich druk zeg.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Harmonica

Berichtdoor Harmonica » 28 mar 2013 17:42

Mortlach schreef:Het reactiegedeelte van een website is niet hetzelfde als de openbare ruimte als een treinstation.

Maar goed, we dwalen met zijn allen hopeloos af. Terug naar het topic dan maar?

Weet ik, vandaar die links over een atheïstische commercial en die advertenties op bussen...

On topic: Waarom zou je de nadruk willen leggen op de dreigende boodschap van de hel. Dat werkt vaak alleen maar averechts, en je kan sowieso nooit stellig zeggen dat iemand naar de hel zal gaan, want daar ga je niet over. Je kan wel stellig zeggen op welke manier je gegarandeerd bent van een plek in de hemel, dus waarom zou je niet gewoon daar de nadruk op leggen?

Harmonica

Berichtdoor Harmonica » 28 mar 2013 17:50

Mortlach schreef:Om heel eerlijk te zijn is een afwijkende mening bijzonder goed voor een gemeenschap. Ik heb fora meegemaakt waar elke wanklank werd weggemodereerd en dat was voor niemand goed - al dachten de mods natuurlijk van wel. Het verstikt elke vorm van dialoog en groei. En dat moet je alleen willen als je meent dat je al voldoende geestelijk bent gegroeid. :-)

Ik denk dat je hier het grootste en eeuwige leerpunt van de kerk, perfect aankaart.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 29 mar 2013 06:39

wat nemen we als uitgangspunt in deze discussie? onze gedachten, hoe de seculiere wereld erover denkt of wat de bijbel erover te zeggen heeft?

misschien vinden we niet fijn wat de bijbel leert, of denken we dat het archaisch en achterhaalt is. dat kan natuurlijk, maar wat schieten we er mee op?
of we accepteren de leer of we doen het niet. maar wat gebruiken we dan als norm om de leer te toetsen?

de bijbel is duidelijk over de hel. juist Jezus zelf heeft er de meeste uitspraken over gedaan.
de hel is de eeuwige dood, een staat/plaats van pijn en lijden. dit wordt beeldend weergegeven; maar is daarom niet meteen allegorisch.

Harmonica schreef:On topic: Waarom zou je de nadruk willen leggen op de dreigende boodschap van de hel. Dat werkt vaak alleen maar averechts, en je kan sowieso nooit stellig zeggen dat iemand naar de hel zal gaan, want daar ga je niet over.

in de evangelie verkondiging moet je eerlijk alle aspecten tonen. en keuzes of het niet maken van keuzes heeft consequenties. dat verzwijgen is onetisch! is dat 'dreigen met de hel' of het delen van de waarheid waarvan jezelf overtuigd bent???

iederen verdient trouwens de hel. wat hermonica stelt is de wereld op haar kop. iedereen verdient de hel en we mogen niet zomaar aannemen dat iemand wel naar de hemel gaat. daar gaat Christus over.
Dit is de pijnlijke bijbelse waarheid. een waarheid zo diep dat Christus ervoor wilde sterven.

het christendom is geen feel good geloof waarin we van harte kunnen weglaten wat ongemakkelijk is.
atheisten gaan uit van een wereldbeeld waarin geen God, hemel of hel bestaat. logisch dat ze dan meet deze concepten als realiteit problemen hebben.
het idee/begrip Hel is onfris omdat Hel meteen oordeel en veroordeling oproept. en daar wil bijna niemand aan. we willen vrij zijn, zonder bekenechting van geweten, God of religie.
'Hel' roept op tot bezinning en bekering, het is daarom niet vreemd dat het begrip Hel altijd inpopulair is.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 mar 2013 09:03

Janvanverweg schreef:in de evangelie verkondiging moet je eerlijk alle aspecten tonen. en keuzes of het niet maken van keuzes heeft consequenties. dat verzwijgen is onetisch! is dat 'dreigen met de hel' of het delen van de waarheid waarvan jezelf overtuigd bent?

Dat is dreigen met de hel.

iederen verdient trouwens de hel. wat hermonica stelt is de wereld op haar kop. iedereen verdient de hel en we mogen niet zomaar aannemen dat iemand wel naar de hemel gaat. daar gaat Christus over.

Het is wel bijzonder grappig dat het altijd mensen zijn die geloven dat ze zelf niet naar (meer) de hel gaan die zeggen dat al de rest wel gaat...

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 29 mar 2013 09:07

Nee hoor,
de meetse refo's zijn best wel bescheiden wat dat betreft.
En sinds wanneer mogen we het niet meer over de hel hebben?
Ik dacht dat er in het boedhisme ook een yin-yang was.
Niets bestaat zonder het tegenovergestelde, toch?

Harmonica

Berichtdoor Harmonica » 29 mar 2013 13:18

Janvanverweg schreef:iederen verdient trouwens de hel. wat hermonica stelt is de wereld op haar kop. iedereen verdient de hel en we mogen niet zomaar aannemen dat iemand wel naar de hemel gaat. daar gaat Christus over.
Dit is de pijnlijke bijbelse waarheid. een waarheid zo diep dat Christus ervoor wilde sterven.?

Je haalt nu twee dingen door elkaar. Het feit dat iedereen de hel verdient volgens de bijbel, en het vraagstuk of men zeker kan zijn dat iemand ook echt naar de hel gaat. Het eerste (wat jij benoemt) is iedereen het over eens dat de bijbel dat doceert, het tweede niet. Logisch, want als men daar zeker over kan zijn, dan zou dat betekenen dat we precies weten hoe God zou oordelen. Dat lijkt me niet het geval.

in de evangelie verkondiging moet je eerlijk alle aspecten tonen. en keuzes of het niet maken van keuzes heeft consequenties. dat verzwijgen is onetisch! is dat 'dreigen met de hel' of het delen van de waarheid waarvan jezelf overtuigd bent???
het christendom is geen feel good geloof waarin we van harte kunnen weglaten wat ongemakkelijk is.
atheisten gaan uit van een wereldbeeld waarin geen God, hemel of hel bestaat. logisch dat ze dan meet deze concepten als realiteit problemen hebben.
het idee/begrip Hel is onfris omdat Hel meteen oordeel en veroordeling oproept. en daar wil bijna niemand aan. we willen vrij zijn, zonder bekenechting van geweten, God of religie.
'Hel' roept op tot bezinning en bekering, het is daarom niet vreemd dat het begrip Hel altijd inpopulair is.

Je hele betoog gaat voorbij aan het feit dat de discussie niet is of je als christen over de hel zou mogen spreken. Dat is gewoon een onderdeel van het christelijk geloof, dus uiteraard mag je dat benoemen. De vraag was alleen waar je meer de nadruk op moest leggen, bij het aanspreken van niet christenen. Hoe jij hier zo over de hel en het Christendom praat, schrikt echt mensen af. Waarom zou je daarmee beginnen? Wil je mensen uit angst laten bekeren, of wil je ze wijzen op de mooie belofte van de hemel, en van de God die geeft om ieder mens?

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 30 mar 2013 05:32

in de evangelie verkondiging moet je eerlijk alle aspecten tonen. en keuzes of het niet maken van keuzes heeft consequenties. dat verzwijgen is onetisch! is dat 'dreigen met de hel' of het delen van de waarheid waarvan jezelf overtuigd bent?
Mortlach schreef:Dat is dreigen met de hel.
als je geen adem haalt dan ga je dood. is dat dreigen met de dood??? het wijzen op een feit is dat dreigen?
ik weet dat we verschillend denken over 'hel als feit'. maar je weet dat de bijbel de hel als feit noemt. het benoemen van feiten, realiteiten en consequenties mag dan bedreigend overkomen, maar is niet altijd direct dreigen.

straf komt ten enemale bedreigend over :mrgreen: of het nu een kwartiertje in de hoek staan is of eeuwige vebanning in de hel. juist de dreigende werking werkt coorigerend. niet voor iedereen, maar een onontkoombare straf als gevolg van ons doen en laten zet wel aan het denken.

in het algemeen heeft rust moreel gedrag op 3 drijfveren: persoonlijk gewin; innerlijke motivatie en druk van buitenaf. Hel valt in die laatste groep. de Hemel in de eerste en liefde voor God en naaste in de tweede.

je kan moeilijk verwachten dat christenen de waarheid zoals ze die kennen gaan aanpassen aan een in hun ogen onwaarheid.
Harmonica schreef:Je haalt nu twee dingen door elkaar. Het feit dat iedereen de hel verdient volgens de bijbel, en het vraagstuk of men zeker kan zijn dat iemand ook echt naar de hel gaat. Het eerste (wat jij benoemt) is iedereen het over eens dat de bijbel dat doceert, het tweede niet. Logisch, want als men daar zeker over kan zijn, dan zou dat betekenen dat we precies weten hoe God zou oordelen. Dat lijkt me niet het geval.
we weten hoe God oordeelt!! Hij heeft zijn wil bekent gemaakt. moeten we dat dan zomaar naast iemands leven leggen? dat is de verkeerde vraag :D waarom zouden we dat moeten doen? maar of het mag? jazeker. zeker als uit iemands leven blijkt dat daar aanleiding voor is. wat in het hart is blijkt uit woord en daad. aan de vrucht herken je de boom. kunnen we er toch naast zitten? ja, dat kan. maar dat is geen reden om de ander niet te waarschuwen dat zijn/haar levenswijze een gevolgen heeft dat niet pretiig is.

Jezus predikte ook over de hel, waarom zouden wij het dan niet doen?
of het de nadruk moet hebben? nee dat denk ik niet. het is het benoemen van de realitiet als er geen vernadering( bekering) komt. nadruk zou ik leggen op de noodzaak tot bekering, gebruikmakend van de drie drijfveren die ik hierboven al genoemd heb.

Dreigen met de realteit is niet verkeerd. het nalaten ervan is liefdeloos!
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 apr 2013 20:59

Janvanverweg schreef:als je geen adem haalt dan ga je dood. is dat dreigen met de dood??? het wijzen op een feit is dat dreigen?
ik weet dat we verschillend denken over 'hel als feit'. maar je weet dat de bijbel de hel als feit noemt. het benoemen van feiten, realiteiten en consequenties mag dan bedreigend overkomen, maar is niet altijd direct dreigen.

Leuk dat de Bijbel het als feit noemt, maar niet aan mij besteed. En omdat je geen enkele andere onderbouwing hebt voor de zogenaamde feitelijkheid van de hel is het dus gewoon dreigen...

straf komt ten enemale bedreigend over :mrgreen: of het nu een kwartiertje in de hoek staan is of eeuwige vebanning in de hel. juist de dreigende werking werkt coorigerend. niet voor iedereen, maar een onontkoombare straf als gevolg van ons doen en laten zet wel aan het denken.

En waarom denk jij in vredesnaam dat jij geroepen bent om mij te corrigeren? O, nee, dat doe JIJ niet, dat doet God... natuurlijk... en zo scherm je jezelf fijn af terwijl je anderen in al hun doen en laten probeert te beheersen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”