Refowebkids deel 18

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Refowebkids deel 18

Berichtdoor schelpje3 » 25 mar 2013 09:15

cornelia77 schreef:Wij zijn hier het tijdperk "eigen laptop" ingegaan. Dat levert weer nieuwe vragen op. Hoe controleer je? Controleer je sowieso, of gaat alles in goed vertrouwen? Mag er onbeperkt gecomputerd worden? En zo niet, hoe spreek je dat dan af?
Hmm...genoeg vragen.
Zijn hier mensen die daar al ervaring in hebben? Of ideeën?

Hoe oud zijn jouw kinderen Cornelia?
En hebben jullie internet met een filter?
Het is verschillend per kind. Het ene kind heeft duidelijk structuur en afspraak nodig, het andere houdt er vanzelf mee op, surft niet naar rare sites. Jij kent je kind(eren) en weet wellicht wat je kunt verwachten.
Ik zou in het begin gewoon een soort afspraak maken, bijv. samen een wekkertje zetten, dat voorkomt achteraf gesteggel over hoe laat het nu ook al weer was.
Als je kinderen nog vrij jong zijn en niet zoveel weten, kun je natuurlijk aan de "geschiedenis" zien waar ze allemaal op gekeken hebben.
Wij hebben een duidelijke afspraak gemaakt: als je betrapt wordt op hele rare sites, waarvan we allemaal weten waar je niet hoort, is het over en uit. Maar dan echt UIT. Let wel op onschuldige sites, waar ze dingen kunnen kopen, dat kon toen al heel snel, zal inmiddels wel wat ingewikkelder gemaakt zijn (hoop ik)
Mijn zoon had per ongeluk een vinkje aangeklikt, waardoor hij aan een duur abonnement vast zat. Hij was toen 13 of 14. Mijn man heeft toen die organisatie gebeld, eerst stribbelden ze tegen, hij had aangeklikt, het was voor minimaal een half jaar bla bla, maar mijn man hield voet bij stuk. Hij heeft nog geen betaalrekening, mijn handtekening heb je niet, dus hoe wil je afschrijven dan? Ik ga het hogerop zoeken want een jong kind kun je niet zomaar iets verkopen zonder de toestemming van zijn ouders.
Na veel gesputter hebben ze toen het abonnement geannuleerd. Laat je niet overrulen!

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 25 mar 2013 13:48

Ik denk wel dat je moet oppassen om je kinderen te controleren op die manier waarop @paprikameisje2 zegt... Hun wachtwoorden willen weten, en op die manier willen controleren gaat mij iets te ver. Met vriendinnen klets je soms echt wel op een manier waarop je het niet leuk vind dat mams dat gaat lezen. Maak liever zelf een facebookaccount aan en word vriend van de zoon/ dochter.

Bij pubers word het meer begeleiden, handvatten geven, vertrouwelijk spreken over dingen, vriendschappelijk met elkaar omgaan.

Ik vind het heel belangrijk dat er de regel is 'computeren doen we alleen in huiskamer of keuken'. En een goede filter is noodzakelijk. Stel je nog een regel qua tijdslimiet dan ben je denk ik een heel eind.
En inderdaad, als ouders moeten we op de hoogte blijven van de leefwereld van onze kinderen.

En een laptop mag/ mocht bij mijn ouderlijk huis niet. 'Wij hebben een computer en wanneer dit echt te kort is (te veel personen en schoolwerk enz) zorgen wij als ouders voor een computer er bij naast' was de mening van mijn ouders. Ik zou ook zo lang mogelijk wachten met een laptop!

Ik heb hier zelf nog niet mee te maken, maar wel via werk en heb nog puberende broertjes/ zusjes.
'tIs best een heel ingewikkelde tijd qua media. Hier hebben we nu opvoedingsavonden in de kerk over dit onderwerp.

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 25 mar 2013 14:50

Succes ermee Cornelia, het lijkt me idd moeilijk en wennen... idd eigen fb-account en je verdiepen in hun belevingswereld.

En je er nu mee bezig houden terwijl je nog maar kleine kids hebt lijkt me weinig nuttig net als regels alleen in de woonkamer/keuken.. Tegen die tijd dat de kids groot zijn (en nu ook al) is internet zo makkelijk toegankelijk. Kinderen hebben hun eigen mobiel waarmee ze op internet kunnen via een mobiel abonnement en op hoeveel plekken is er geen open wifi. Alleen op zichtbare plekken is toch echt niet meer mogelijk tegenwoordig..

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 25 mar 2013 15:19

ik denk dat je net als dat je ruim op tijd seksuele voorlichting, ook ruim op tijd duidelijke voorlichting over de wereld van het internet moet geven.
Dus wáárom zet je wel of geen foto's op het internet, realiseer je dat die voor de rest van je leven erop blijven ( ook als je denkt dat je ze eraf hebt gehaald zijn ze via google vaak toch nog te vinden, of tenminste te bekijken via google search ) , gebruik niet je echte naam op het internet, laat je niet door andere filmen, wat doe je wel en niet met een webcam, met wie chat je en wat is niet te vertrouwen, en ook over kopen op het internet, wat is wel en wat is niet betrouwbaar. Gewoon al dat soort zaken. Dat ze dat weten en snappen en dan als ze 14 zijn moet je ze ook gewoon kunnen vertrouwen....ze kunnen ook ongetwijfeld wel onbeschermd op internet bij een vriendje, op school of in de bieb.

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 26 mar 2013 09:26

Onze oudste zit in de eerste van het VO. Hij gebruikt de laptop dus ook op zijn kamer, maar wel met gefilterd internet. Ik denk inderdaad dat het een zaak is van een goede open relatie en een stukje vertrouwen. Ik ben er niet zo'n voorstander van om achter zijn rug om te controleren. Maar de boel op afstand een beetje in de gaten houden is wel belangrijk. Zo ook wat betreft de tijd dat hij achter de pc zit. Als je dat niet inperkt, gaat hij niet meer uit.

Brr. Wat is het vandaag trouwens weer koud. We moeten nog op pad voor zomerjassen, maar ik heb er helemaal geen zin in!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 26 mar 2013 23:12

ho ho ho, ik bedoelde niet achter de rug om, maar met de jeugd meekijkend en motiverend vragen waarom bepaalde dingen gezegd worden tegen iemand. Pubers en schoolkinderen zijn niet altijd in staat om de daadwerkelijke gevolgen van een opmerking te zien. Wat onschuldig lijkt kan op het wereldwijdeweb heel anders uitpakken omdat je er geen gezicht bij hebt en ook niet direct kan reageren....

pff.. ik ben benieuwd wat de tijd der otnwikkelingen nog gaat doen, wie weet zijn er straks wel geen scholen meer en wordt alles gedaan met zelfstudies of weet ik veel!

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 27 mar 2013 10:49

Bij ons gaat het aardig wat betreft de informatie die ze prijsgeven op het www. Wat ik veel lastiger vind is de tijd die ze er aan (willen) besteden en het soort sites die ze (willen) bezoeken. De oudste bijv. vindt het heerlijk om tijden heftige spelletjes te spelen en wordt daar aantoonbaar agressief van. Alternatieve spelletjes vindt hij voor watjes, pc-en voor z'n huiswerk en verder alleen doelgericht informatie zoeken vindt hij soft en ga zo maar door. De tweede gaat er beter mee om gelukkig, maar het is al met al elke dag weer een strijd.

Wij hebben trouwens bewust wél een laptop, zodat degene die erop aan het werk is, dat kan doen op een plaats waar op dat moment toezicht is. Niet dat we constant meekijken, maar we hebben wel de mogelijkheid. Het ding mag niet gebruikt worden op de slaapkamers, daar zijn we heel streng in (straf: een paar dagen niet computeren :wink:)

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 27 mar 2013 11:47

Tijdens een cursus kregen wij als tip
- Internet er 's avonds 'achterheen' doen op het moment dat je als ouders naar bed gaat. (voorkomt kinderen die tot diep in de nacht doorgaan met hun mobiel... op school zie ik de gevolgen...) En natuurlijk kun je als tegenargument geven dat ze zelf wel internet op hun mobiel hebben, maar daarvan is het de vraag of je dat als ouders moet toestaan tot ze 16 zijn. Met wifi kunnen ze op veel plekken internetten.
Of
-Mobiel inleveren op een bepaalt tijdstip en 's ochtends weer terug krijgen. En van zaterdagavond tot maandagmorgen. Eerst dacht ik... wat raar. Maar na er over nagedacht te hebben vind ik het eigenlijk niet raar. Op het moment dat je kind een mobiel krijgt kun je er afspraken over maken. (bv.. als wij gaan slapen nemen we je mobiel mee -dan kan het kind nog even onder deken sms'en of appen;-)) En het voorkomt op zondag dat iedereen in zijn of haar eigen wereld bezig is. (hier thuis ook de regel geen mobiel of internet op zondag -alleen meeluisteren met de kerk-

Ik heb leerlingen in mijn klas bij wie ouders een van de bovenstaande zaken doet, andere leerlingen moeten er soms om grinniken, maar toch, je hebt als ouders je verantwoordelijkheid en die weegt zwaarder dat wat ook.

Verder zou ik idd geen wachtwoord willen van iets. Maar wel dat ik mijn kind als vriend heb op facebook of waar ook. En natuurlijk kunnen ze een schijnaccount aanmaken. Maar dan is er wel meer aan de hand en hopelijk heb je dat door. Ik vind namelijk niet dat je ieder mailtje of gesprek hoeft te volgen. Want meidenpraat onder elkaar, hoe onschuldig ook, is alleen voor de meiden/jongens;-) De kids hier zijn nog klein, ik hoop dat wij als ouders een goede vertrouwensband opbouwen met ze en openheid hebben, daar bidden we om en doen we ons best voor. Maar garantie heb je er niet voor.
Time flies when you have none!

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 27 mar 2013 17:18

Mooie tips Sterrertje. Hier hebben ze in de kerken ook heel duidelijk en in liefde het advies gegeven (hierover geschreven, gepreekt en gesproken) om op zaterdagavond de mobiels in te leveren/ uit te doen en maandagmorgen weer aan. Ook het appel om op zondag de computer niet te gebruiken om zo echt een rustdag, een gezinsdag, een afgezonderde dag te hebben. Ze brachten het echt in liefde en heel positief, gaven ook adviezen hoe dan op een fijne manier met elkaar de zondag door te brengen. We leven al in zo'n gejaagde tijd, waar media zoveel plek inneemt (ook qua tijd, individualisme) dat ik denk dat dit heel goed is. Een afgezonderde rustdag voor God en het gezin.

Vraagje: welke vissoorten vinden (jullie) kinderen lekker? Omdat het gezond is en ik het ook belangrijk vind dat kinderen het leren eten wil ik hier wat vaker vis gaan eten.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 27 mar 2013 19:29

@ 654321 Ze eten hier eigenlijk alle vissoorten ( ook zoute haring enzo), maar ik begin altijd met kabeljauw, koolvis, de witvissen dus. Die zijn lekker zacht van smaak en niet overheersend, zoals bv zalm en haring. Ik heb nog wel een recept waar ze in het begin niet eens van door hebben dat ze vis eten. Als je het wil hebben, pb ik het je wel.
Laatst gewijzigd door ajl op 27 mar 2013 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 27 mar 2013 19:35

hier witvis!! gaat er bij beide in. Makreel en haring lusten ze beide niet graag, maar ze proberen altijd wel een hapje.. Gewoon lekker kruiden en hier ging het erin toen ik het in reepjes had gebakken en gezegd had dat het soort vissenfrikadellen waren :)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 27 mar 2013 19:46

Wij eten zelden vis, ik hou helemaal niet van vis, dus dan koop ik het niet zo snel. Als ik het voor de kids en mijn man haal is het koolvis uit de diepvries, dat vinden ze alledrie erg lekker, of een gebakken visje van de visboer, maar dat lijkt me niet echt gezond ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 27 mar 2013 20:08

Hier een keer per week zalm en nog een keer per week vis, dan makreel (soms gerookt voor op het brood), witvis, tapafilet o.i.d.
Time flies when you have none!

Jess
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jess » 28 mar 2013 18:31

manlief maakte een opmerking over het tijdstip dat zoonlief nog online was geweest, dat zagen we aan iets op facebook. Vervolgens verwijderd hij ons als vriend dus het zegt nog niets als je zelf een facebook account aanmaakt.

En eerlijk gezegd, ik begin bijna bang te worden van zijn agressieve reactie als we hem aanspreken op zijn online activiteiten

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 29 mar 2013 14:25

Waren er op dit gebied niet meer problemen met jouw zoon?
Ik denk eerlijk gezegd dat 'gewone'strafmaatregelen' niet meer bij hem werken. Dat had nl al in een veel eerder stadium gemoeten. Hoe gaat de gewone communicatie met hem?

Terug naar “Archief”