LOKET RKK GESLOTEN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Re: LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de

Berichtdoor Riska » 26 mar 2013 20:01

@ schaapje:Het is mij een raadsel waarom je inhaakt op de oprechte vraag van Optimatus, vol van veroordeling en venijn.

Er kan niet genoeg voorbede zijn en als er mensen zijn die troost en bemoediging vinden in het geloof dat Maria voorbede doet, is daar m.i. niks mis mee.

Ik heb vrienden binnen de RKK.
Ik denk aan een jong stel dat een voldragen maar doodgeboren kindje kreeg.
De troost die zij hadden omdat ze ervan overtuigd waren dat Maria hen begreep - immers zij verloor ook een Kind - is heel groot (geweest).
Ik denk aan een protestantse vriend die zijn kind verloor en daar onvoorstelbaar veel verdriet van had. Na een paar jaar vechten zei hij: "je wilt het misschien niet geloven, maar ik heb tot Maria gebeden en gezegd: u weet wat het is om een kind te verliezen, mijn kleine manneke is nu bij u in de hemel. Wilt u voor hem zorgen... Toen kon hij verder in het leven.

Dat is geen onzin, dat is geen blasfemie of duivels werk.
Ik denk wel eens: wij hebben het kind met het badwater weggegooid toen de Heidelbergsche Catechismus de "paapse mis" - en in feite de hele RKK - vervloekte.

We mogen wel eens nagaan of bij ons, protestanten, alles zo zuiver en goed is...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 mar 2013 20:55

Je ziet dit soort ontwikkelingen vaker bij mensen die pas op latere leeftijd tot geloof zijn gekomen. Ze radicaliseren, alsof ze iets gemist hebben ofzo. Je ziet het met die moslimsukkels die naar Syrië gaan ook: eerst wilde feesten, daarna wilde beesten.

Diak, in dezelfde bundel, Laus Deo, (overigens, Schaap, dit betekent "Eer aan God", rooms-katholieken schijnen ook iets met God te hebben), staat een hele trits aan titels die aan Maria worden toegekend. Waar zijn die op gebaseerd, zoals bijvoorbeeld Sterre der Zee?

Klopt het trouwens dat het pallium van de paus van schapenwol is gemaakt?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Riska

Berichtdoor Riska » 26 mar 2013 21:15

Opti, vraag aan jou: kent de OKK ook de betrokkenheid bij Maria?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 mar 2013 21:31

Ik ben het totaal niet met jullie eens dus laat ik jullie verder samen sympathiseren met het verschijnsel Maria binnen de rkk.

En het zegt wel veel over deze postings om dan andere christenen af te branden als radicaal en te vergelijken met moslims.

Nogmaals Eén is er die de Weg is tot God, Eén Naam is er die gegeven is en verhoogd in de Hemel en op aarde en die Naam is JEZUS CHRISTUS.

Als dit radicaal en extreem is dan wil ik dat van harte zijn.

p.s
Ik ben ook niet ingehaakt op de vraag van optimatus maar ik reageerde op gml
Laatst gewijzigd door schaapje op 26 mar 2013 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 mar 2013 21:32

Diak, schuif eens op, ik heb je loket even nodig ;)

Ja, maar diverse dogma's, zoals de onbevlekte ontvangenis (Maria vrij van erfzonde), worden niet erkend. In deze kerk is Maria een van de belangrijkste heiligen, maar veel bijzondere aandacht wordt er niet aan besteed. Maria Lichtmis (2 februari) wordt hier doorgaans als Opdracht van de Heer in de Tempel gevierd. Wel wordt Maria Boodschap (het bezoek van de aartsengel Gabriel) herdacht.
* verwijderd door moderator: spreek met respect over elkaar *

Riska

Berichtdoor Riska » 26 mar 2013 22:00

Optimatus schreef:Maria Lichtmis (2 februari)
Hoef je mij niet te vertellen dat dat 2 februari is. In 1960 lag ik in het RKZ in Groningen en los van het feit dat de nachtzusters van alle patiënten een bloem pikten (in die tijd moesten ze 's nachts op de gang staan) om mij te feliciteren met een boeket op mijn verjaardag, was het ook de hele dag een soort feestelijke stemming... :wink:

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 26 mar 2013 23:38

Optimatus schreef:Je ziet dit soort ontwikkelingen vaker bij mensen die pas op latere leeftijd tot geloof zijn gekomen. Ze radicaliseren, alsof ze iets gemist hebben ofzo. Je ziet het met die moslimsukkels die naar Syrië gaan ook: eerst wilde feesten, daarna wilde beesten.
ik heb indertijd aangegeven dat dit topic ook ruimte geeft aan wie wil beledigen. Alleen, ik ga daar niet op in. Als het schaap graag de aanval inzet, dan mag dat :)

Diak, in dezelfde bundel, Laus Deo, (overigens, Schaap, dit betekent "Eer aan God", rooms-katholieken schijnen ook iets met God te hebben), staat een hele trits aan titels die aan Maria worden toegekend. Waar zijn die op gebaseerd, zoals bijvoorbeeld Sterre der Zee?
het zijn titels die in de loop der eeuwen en onder verschillende culturele omstandigheden zijn ontstaan. Waar "sterre der zee" vandaan komt, ik heb geenidee. Maar bijvoorbeeld de titel "moeder van God" is een logisch gevolg van de twee naturenleer, die iedere orthodoxe christen, waaronder iedere refo, onderschrijft.

Klopt het trouwens dat het pallium van de paus van schapenwol is gemaakt?

Van twee schapen, om precies te zijn :)

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 27 mar 2013 22:52

Koningin van de hemelt

Lijkt me niet zo wijs dat de RKK dit zou gebruiken aangezien dit niet echt positief omschreven staat in God, s Woord.

Echter dit is wel het geval , vreemd zie Jeremia 44 staat dus haaks op God, s Woord.

Met groet Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 28 mar 2013 08:16

diak2b schreef:Loket: "alles wat je altijd al had willen vragen over de RKK"

Beschikbaar voor vragen, of een luisterend oor voor meningen, stellingen, beledigingen desnoods. Maar uw loketist gaat alleen in op vragen, de rest wordt in dankbare stilte aangehoord.

@diak2b:
Ik heb een vraag over de Bijbelboeken die de RKK gebruikt, de Willibrordvertaling. Deze vertaling bevat de deuterocanonieke boeken (voor de protestanten: apocriefe boeken).
Het betreft:
Tobit
Judit
Ester (met aanvullingen)
Het eerste boek Makkabeeën
Het tweede boek Makkabeeën
Wijsheid
Wijsheid van Jezus Sirach
Baruch
Daniël
Gebed van Manasse

Maar deze boeken bevinden zich niet in de Hebreeuwse canon. In Romeinen 3:1-2 staat dat God Zijn Woord via de Joden aan de mensen heeft gegeven, en dat geldt niet voor de deuterocanonieke cq. apocriefe boeken. Ook heeft Jezus nooit uit deze boeken geciteerd.
1) Waarom lezen de katholieken dan toch uit deze boeken?
2) Worden deze boeken ook in de RK-Mis of Eucharistieviering gelezen?
3) Zijn deze boeken voor de katholieken net zo leidinggevend als de canonieke boeken?

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 28 mar 2013 16:21

gml schreef:Ik heb een vraag over de Bijbelboeken die de RKK gebruikt, de Willibrordvertaling. Deze vertaling bevat de deuterocanonieke boeken (voor de protestanten: apocriefe boeken).
Het betreft:
Tobit
Judit
Ester (met aanvullingen)
Het eerste boek Makkabeeën
Het tweede boek Makkabeeën
Wijsheid
Wijsheid van Jezus Sirach
Baruch
Daniël
Gebed van Manasse

Maar deze boeken bevinden zich niet in de Hebreeuwse canon. In Romeinen 3:1-2 staat dat God Zijn Woord via de Joden aan de mensen heeft gegeven, en dat geldt niet voor de deuterocanonieke cq. apocriefe boeken. Ook heeft Jezus nooit uit deze boeken geciteerd.
1) Waarom lezen de katholieken dan toch uit deze boeken?
2) Worden deze boeken ook in de RK-Mis of Eucharistieviering gelezen?
3) Zijn deze boeken voor de katholieken net zo leidinggevend als de canonieke boeken?

1) omdat ze wel degelijk tot de septuagint behoren, dus wel degelijk van de joden afkomstig, en als je kijkt naar de citaten uit het NT zal je zien dat (ook) uit de septuagint wordt geciteerd (voor bronnen moet je even verder zoeken, sorry) Overigens zijn inmiddels ook enkele hebreeuwse versies van sommige van deze boeken gevonden. Maar dat is pas bij Luther als criterium geintroduceerd, dus niet zo relevant.
2) Ik zou het hele leesschema moeten opzoeken, en dat heb ik niet bij de hand. Zo uit mijn hoofd, ik dacht wel dat hier uit gelezen wordt.
3) vanzelfsprekend. Ze zijn namelijk precies dat: canoniek :)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 mar 2013 16:50

In de OKK wordt op Allerzielen (of op Allerheiligen, houd me ten goede) uit het boek der Wijsheid gelezen. Ik heb ook wel eens lezingen uit Sirach meegekregen. Ik neem aan dat de RKK daar ook wel uit leest.

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 28 mar 2013 17:44

diak2b schreef: 1) omdat ze wel degelijk tot de septuagint behoren, dus wel degelijk van de joden afkomstig, en als je kijkt naar de citaten uit het NT zal je zien dat (ook) uit de septuagint wordt geciteerd (voor bronnen moet je even verder zoeken, sorry) Overigens zijn inmiddels ook enkele hebreeuwse versies van sommige van deze boeken gevonden. Maar dat is pas bij Luther als criterium geintroduceerd, dus niet zo relevant.
2) Ik zou het hele leesschema moeten opzoeken, en dat heb ik niet bij de hand. Zo uit mijn hoofd, ik dacht wel dat hier uit gelezen wordt.
3) vanzelfsprekend. Ze zijn namelijk precies dat: canoniek :)

Optimatus schreef: In de OKK wordt op Allerzielen (of op Allerheiligen, houd me ten goede) uit het boek der Wijsheid gelezen. Ik heb ook wel eens lezingen uit Sirach meegekregen. Ik neem aan dat de RKK daar ook wel uit leest.

Oke, dank voor de informatie. Weer wat geleerd.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 mar 2013 19:53

@Diak2b

Mag ik als domme autodidact nog een vraag stellen? :shock:
Jij geeft een antwoord en stelt zonder meer dat Maria geen enkele functie of taak heeft.

Hoe kan de paus zeggen zoals in de mij doorgegeven link gisteren om 6.59 uur, dat het lot van de wereld in haar handen is? ....... N.l. de Koningin van de Hemel.

Waar in de Bijbel kunnen wij dit vinden, of alleen staat dat in de Willibrordvertaling.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 mar 2013 21:19

Optimatus schreef:In de OKK wordt op Allerzielen (of op Allerheiligen, houd me ten goede) uit het boek der Wijsheid gelezen. Ik heb ook wel eens lezingen uit Sirach meegekregen. Ik neem aan dat de RKK daar ook wel uit leest.

Allerzielen is een dag van gebed voor allen die uit dit leven zijn heengegaan en nog niet voor altijd bij de Heer zijn. Daarbij hoort ook een bezoek aan het kerkhof, een TRADITIE die tot op de dag van vandaag op vele plaatsen wordt voortgezet. Tijdens de eredienst (de Kerk heeft een eigen liturgie voor de overledenen) worden de namen van de overledenen van het afgelopen jaar genoemd.

Het bidden voor de overledenen werd reeds in de 2de eeuw voor Christus gedaan (zie 2 Makk.12,43-45). Men geloofde dat de overledenen hierdoor van hun zonde zouden worden vrijgesproken.

Tijdens het Concilie van Trente (1545-1563) werd de geloofsleer vastgelegd dat er een VAGEVUUR is en dat de overleden gelovigen daar door de gelovigen op aarde kunnen worden geholpen.

Sinds een tijdje is het vagevuur door een paus weer afgeschaft, meen ik.
Niet te geloven, toch eigenlliijk..?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 mar 2013 21:21

De OKK erkent het concilie van Trent niet of slechts gedeeltelijk, maar kent geen vagevuur.

Terug naar “Archief”