Harmonica schreef:Uiteraard zou God misschien meer of een beter inzicht in de natuurwetten hebben dan wij mensen. Dat betekent toch niet dat hier niet duidelijk gerefereerd wordt naar die wetten?
Klopt. Maar het zegt dus niets over de wetenschap en haar bevindingen.
Het probleem met dit punt vind ik dat het dan lijkt alsof God misleidend is. Ik geloof niet dat God de wereld oud zou laten 'lijken' als de wereld jong zou zijn.
De vraag is of het misleiding vanuit God is op het moment dat we dit punt bekijken vanuit de menselijke mogelijkheden. Een aantal eeuwen geleden zou men over bepaalde zaken ook kunnen concluderen dat God misleidend bezig was. We kunnen ook gewoon zeggen dat we door voortschrijdend inzicht meer te weten zijn gekomen en het blijkt dat God niet misleidde, maar dat wij zelf niet genoeg in huis hadden.
Je vraagt je constant af of de theorie iets kan zeggen over de leeftijd van de aarde, maar op basis van wat eigenlijk, om welke specifieke reden wantrouw je die uitkomsten nou? Tegelijk houd je heilig vast aan berekeningen en interpretaties van registers, die veel minder betrouwbaar zijn dan berekeningen aan de hand van de relativiteitstheorie.
Volgens mij heb ik al aangegeven om welke redenen ik de theorie niet wantrouw als wetenschappelijke theorie, maar wel als verklaring van de werkelijkheid.
Dat is nu duidelijk, maar als je de wetenschap niet vertrouwd, hoef je toch niet te vertrouwen op een stroming die structureel leugens produceert?
We zijn nu bezig met alles op één grote hoop te gooien. Als we alle fouten bij elkaar opstapelen die door de wetenschap zijn gemaakt, wat onder de noemer voortschrijdend inzicht is komen te liggen, dan worden daar toch ook structureel leugens geproduceerd? Ik denk dat in deze discussie momenteel de toon de muziek maakt.
Wat niet wil zeggen dat ik alles geloof van een dergelijke stroming. Wat totaal niets af doet van mijn geloof in de Bijbel van kaft tot kaft als het letterlijke Woord van God.
Ik denk dat je toch een beetje de situatie bagatelliseert, natuurlijk maakt elk wetenschappelijk model weleens de verkeerde conclusies. Alleen we moeten niet doen alsof het ene model even veel onwaarheden verspreid als het andere. Nagenoeg alle argumenten die ik van de jonge aarde creationisten kon verifiëren, bleken feitelijk onwaar te zijn. Ik wil heus niet beweren dat alles waar ik voor sta (zoveel is dat niet hoor), altijd de juiste conclusies formuleert, maar het blijft vreemd dat een bepaald model aantoonbaar meer leugens verspreid dan een andere...
Ik ben het met je eens dat ik de zaak misschien enigszins bagatelliseer, maar goed, het lijkt me dat dat vaak gebeurt in een discussie. Ik begin trouwens wel benieuwd te raken naar je methode van verifiëren, want, dat merk ik namelijk hier wel vaker op het forum, ik krijg veelal het idee dat mensen hier nogal veel verschillende wetenschappelijke studies hebben gedaan. En waar ik persoonlijk nogal grote moeite mee heb is met het zo stellig poneren van waarheden en onwaarheden. Zodra ik een gesprek aanknoop met een professor of met een medewerker van een universiteit dan is het veelal toch wat genuanceerder, al verschillen de personen dan volledig van mening. Dat is niet zozeer naar jou toe gericht, maar de nuances ontbreken soms in de discussie ten enenmale.
Absoluut niet, de wetenschap spoort dit juist aan! Waar ik een beetje moeite mee heb is de paradox in je eigen beredenering. Aan de ene kant wil je de waarde van bepaalde uitkomsten (lees wetenschap) devalueren. Dit doe je met bijzonder veralgemeniseerde statements als 'ik denk dat de wetenschap niet bij machte is om bepaalde berekeningen te doen'.
Aha! Ik ben toch benieuwd waar je dit statement vandaan haalt, je quote me namelijk, en ik kan niet zo snel inzien waar ik dat gezegd heb?
Door die stelling doe je tientallen perfect overeenkomende berekeningen af als zijnde de beste interpretaties die wij als mens hebben, maar laten we vooral niet vergeten dat wij feilbaar zijn en het daarom weleens heel anders zou kunnen zijn. Tot zover wil ik nog best een beetje met je meegaan. Het wordt alleen bijzonder inconsequent, als je dezelfde wetenschap wel blind vertrouwt op berekeningen naar aanleiding van wat registers. Daarbij komt net zo goed het menselijk interpretatie vermogen kijken. Dus aan de ene kant wijs je tientallen onafhankelijk en uiterst betrouwbare methodes af, maar aan de andere kant lijkt je hele overtuiging gebaseerd op één methode, waarvan de betrouwbaarheid moeilijk is in te schatten . Wat maakt die ene methode nou zo heilig?
Laten we voorop stellen dat het mij ten diepste niet gaat om de ene methode wel en de andere methode niet.
Nu je redenering: Deze overeenkomende berekeningen (waar ik trouwens de bronnen weleens van zou willen weten?!) zijn zover ik kan beoordelen ALLEMAAL gefundeerd op hetzelfde principe. En dat maakt het weer iets minder zwaarwegend dan dat jij naar voren doet komen. En ik wil hierbij zonder meer ruiterlijk toegeven dat als ik een bepaalde conclusie van de wetenschap aanhang dat dat puur mijn interpretatie is. Maar dat zegt wel iets over de waarde van wetenschap. En daarmee devalueer ik helemaal geen wetenschap, maar probeer ik het op waarde te schatten.
Het model dat beweert dat de aarde 6000 jaar oud is en om maar weer even on topic te gaan, dat de vloed wereldwijd was.
Ok. Waarbij ik de conclusies die getrokken worden, wetenschappelijk gezien, ook lang niet altijd deel.
Ik zie hierin echt geen antwoord, de vraag was of je ook al het wetenschappelijke bewijs voor een oude aarde zou negeren als je er niet zo stellig van overtuigd was dat de bijbel een 6000 jaar oude aarde doceert. Dat je denkt de aarde niet oud is, is idd duidelijk maar daarmee is die vraag niet direct beantwoord. Ik vind deze vraag zeker wel relevant voor de inhoud van de discussie, het toont aan of je opvattingen enkel afhankelijk zijn van één (menselijk) bron, of dat je misschien meerdere redenen hebt voor je overtuiging.
We gaan hierin wel een beetje buiten het topic, maar ik heb ook zo mijn redenen om totaal andere delen van de wetenschap kritisch te volgen. En dat de basis van deze discussie uit mijn oogpunt rust op de letterlijke verklaring van de Bijbel, dat is correct. Maar nogmaals, dat is het vertrekpunt en het aantal redenen is daarbij navenant.
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.